مدل مدیریت بی تفاوتی سازمانی کارکنان بانکها
محورهای موضوعی : مدیریت رفتار سازمانیمحمد صادق آجورلو 1 , مجتبی امیری 2 , آرین قلی پور 3
1 - پردیس ارس دانشگاه تهران
2 - دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
3 - دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران
کلید واژه: بی تفاوتی سازمانی , پدیدارشناسی , ساختاری, محیطی, رفتاری,
چکیده مقاله :
هدف از مقاله حاضر، ارائه مدل مديريت بي تفاوتي سازماني كاركنان بانكها است. روش تحقیق از نظر ماهیت داده ها، کیفی است؛ و استراتژی تحقیق پدیدارشناسی ترکیبی (توصیفی- تفسیری) است. تحقیق اکتشافی است و هدف اصلی آن، شناسایی عوامل مؤثر بر مدیریت بی تفاوتی سازمانی است. در راستای تعیین مشارکت کنندگان تحقیق، محقق به منظور دستیابی به اشباع نظری از طریق نمونه گیری گلوله برفی با تنی چند از خبرگان، مدیران و صاحب نظران نظام بانکی و نیز مبتلایان به موضوع بی تفاوتی سازمانی مصاحبه نمود.نتایج به دست آمده از مقالهی حاضر به این صورت است که عوامل موثر بر بی تفاوتی سازمانی به سه دستهی اصلی شامل عوامل ساختاری، عوامل رفتاری و نهایتا عوامل محیطی تقسیم بندی می شوند.عوامل ساختاری به تمهیدات سازمانی و اقدامات مدیریتی مربوط به ساز و کارهای سازمانی در راستای پیشگیری و واکنش نسبت به بروز رفتارهای بی تفاوتی در بین کارکنان بر می گردد که البته این عوامل هم ایجابی بوده و هم در رسته عوامل ساختاری سلبی می توان طبقه بندی نمود. دومین عامل رفتاری است که ناظر بر مجموعه عواملی است که مشخصه های فردی و روان شناختی کارکنان را تحت کنترل داشته و از منظر شناختی، سازمان را در راستای مدیریت بی تفاوتی سازمانی کمک می نماید و در آخرعوامل محیطی است که ناظر بر مجموعه عواملی است که از بیرون سازمان و در رئوس تصمیم گیری سازمانی شکل میگیرد.
The research purpose is to submit a model of managing personnel's organizational indifference in banks. The research method is qualitative in terms of how to check the data; as it uses the strategy of qualitative research by using mixed phenomenology method (both descriptive and interpretive).The research is exploratory and its main goal is to identify the effective factors on the organizational indifference management. In respect of the population and the participants of the research, in order to achieve theoretical saturation through snowball sampling, the researcher interviewed a number of banking managers and experts as well as those suffering from the issue of organizational indifference. The results showed that the factors are classified into three main categories: Structural, environmental and behavioral factors. According to the results obtained, structural factors that oversee organizational arrangements and management measures relate to organizational mechanisms in order to prevent and react to the occurrence of indifference behaviors among the employees. These factors are both affirmative and privative. Behavioral factors refer to set of factors controlling the individual and psychological characteristics of employees in order to help the organization in a cognitive perspective approach in managing organizational indifference and last but not the least, environmental factors refer to the set of ones that are formed from outside the organization at the organizational decision-making centers.
-بخردنسب، وحید. احمد، میلاد. (1401). تحلیل تأثیر حمایت سازمانی ادراک شده بر رفتار شهروندی سازمانی با تأکید بر نقش میانجی گری بی تفاوتی سازمانی، فصلنامه مدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی، شماره2. 67-79.
- تقی پور، زهرا. صفری، امید. رستمی، افشین. (1401). تعیین ارتباط بین بی تفاوتی سازمانی با اینرسی سازمانی از طریق سکوت سازمانی در کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان فارس. فصلنامه مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش. دوره11، شماره7. 25 – 33.
-جلیلیان، سهیلا؛ عظیم پور، احسان؛ نجاتی، وجیه، شهری، آذر. (1401). شناسایی ابعاد اساسی بی تفاوتی سازمانی: پژوهش ترکیبی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 13(1)، 49 – 31.
-زینلی، سینا. توکلی، علیرضا. سلاجقه، سنجر. (1398). رابطه بین جواخلاقی و استرس شغلی با رفتارهای انحرافی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری. دوره14، شماره3. 124 – 116.
-دانایی فرد، حسن. (1390). روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. انتشارات اشراقی.
-طاهرنیا، مسعود. شریعن نژاد، علی. فتحی، فریبرز. (1403). بررسی روابط بین خویشاوندسالاری و بی تفاوتی سازمانی کارکنان با نقش میانجی سرمایه اجتماعی. فصلنامه مدیریت سرمایه اجتماعی. دوره11، شماره1. 68 – 51.
- عباسی، حمیده. تقی زاده، حامد. جلوه، سجاد. (1402). بررسی نقش میانجی سایش اجتماعی در رابطه بین رهبری زهرآگین و بیتفاوتی سازمانی. فصلنامه رهبری آموزشی کاربردی. دوره4، شماره1. 114- 97.
- فتح علیان، مریم. حامی، محمد. شجاعی، وحید. (1401). طراحی مدل نقش رهبری اخلاقی بر سکوت سازمانی با میانجیگری قلدری و بی تفاوتی کارکنان.فصلنامه مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش.شماره6، دوره19. 54-61.
- محترم، معصومه؛ ترک زاده، جعفر. صالحی، نغمه. (1401). مدلیابی ساختاری سرمایه اجتماعی دانشگاه و تمایل کارمندان به مشارکت با نقش واسطه¬ای آمادگی آن¬ها برای تغییر در دانشگاه شیراز. مجله علمی مدیریت سرمایه اجتماعی،9(1)،101– 125.
- معصومیان، لاله. کاوه، داود. سالاری، یاسر. (1402). شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر هوش اخلاقی اسلامی و تأثیر آن بر بیتفاوتی سازمانی کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی. فصلنامه آموزش و بهبود منابع انسانی. دوره4، شماره15. 230 – 250.
-مهربان، جواد. (1401). نقش میانجی بی تفاوتی سازمانی در رابطه میان فلات زدگی شغلی با سلامت اداری کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهر تبریز. فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش. دوره3، شماره1، 45-56.
ب- منابع انگلیسی 1.Abbasi, Hamida. Taghizadeh, Hamed. Jaloh, Sajjad. (2023). Investigating the mediating role of social burnout in the relationship between toxic leadership and organizational indifference. Applied Educational Leadership Quarterly. Volume 4, Number 1. 97-114. [In Persian]. 2.Arazmjoo & Rahmanseresht,(2020)‘A multi-dimensional meta-heuristic model for managing organizational behavior,Management Decision,58 (3), pp.526-543. 3.Bekhradnasab, Vahid. Ahmad, Milad (2021). Analyzing the effect of perceived organizational support on organizational citizenship behavior with an emphasis on the mediating role of organizational indifference, Quarterly Journal of Innovation Management and Operational Strategies, No.2. 67-79.[In Persian]. 4.Fath Aliyan, Maryam. Hami, Muhammad. Shujaei, Vahid. (2021). Designing a model of the role of ethical leadership on organizational silence with the mediation of employee bullying and indifference. Quarterly Journal of Organizational Behavior Management Studies in Sports. Number 6, period 19. 54-61. [In Persian]. 5.Jalilian, Soheila; Azimpour, Ehsan; Nejati, Vajieh, Shahri, Azar. (2021). Identifying the Basic Dimensions of Organizational Indifference: a mixed research. New Approaches in Educational Management, 13(1), 49-31.. [In Persian]. 6.Masoumian, Laleh. Kaveh, Daud. Salari, Yasser (1402). Identifying and explaining the factors affecting Islamic moral intelligence and its effect on the organizational indifference of employees of the General Department of Environmental Protection, Khorasan Razavi. Human resources training and improvement quarterly. Volume 4, Number 150 230-250. [In Persian]. 7.Mehraban, Javad. (2021). The mediating role of organizational indifference in the relationship between occupational burnout and administrative health of employees of education departments in Tabriz. Education management and perspective quarterly. Volume 3, Number 1, 45-56[In Persian]. 8.Mohtaram, Masoumeh; Turkzadeh, Jafar. Salehi, Naghma. (1401). Structural modeling of university social capital and employees' willingness to participate with the mediating role of their readiness to change in Shiraz University. Scientific Journal of Social Capital Management, 9(1), 101-125. [In Persian]. 9.Nasabi, N. A., & Bastani, P. (2018). The effect of quality of work life and job control on organizational indifference and turnover intention of nurses: A cross-sectional questionnaire survey. Central European Journal of Nursing and Midwifery, 9(4), 915-923. doi:10.15452/CEJNM.2018.09.0024 10.Taghipour, Zahra. Safari, Omid. Rostami, Afshin. (1401). Determining the relationship between organizational indifference and organizational inertia through organizational silence in the employees of the Departments of Sports and Youth of Fars. Quarterly Journal of Management and Organizational Behavior in Sports. Volume 11, Number 7. 25-33. 11.Tahernia, Masoud. Sharian Nejad, Ali. Fathi, Fariborz. (1403). Examining the relationship between nepotism and organizational indifference of employees with the mediating role of social capital. Social Capital Management Quarterly. Volume 11, Number 1. 51-68 12.Yan,X.Cristia,J.Kumari,K.(2022).Relationship between Corporate Social Responsibility ,Organizational Trust, and Corporate Reputation for Sustainable Performance. 13.Zaid, W. M. (2019, April). The Impact of Job Burnout on the Performance of Staff Member at King Abdul-Aziz. International Journal of Business and Social Science, 10(4), 126-136. doi:10.30845/ijbss.v10n4p15. 14.Zikovich. S. (2023). Empathy in Leadership: How it Enhances Effectiveness. Conference: 80th International Scientific Conference on Economic and Social Development and 10th International OFEL Conference "Diversity, Equity and Inclusion: The Essence of Organizational Well-Being”.