تعیین ارتباط بین فرهنگ جهادی با رشد حرفه ای از طریق اشتیاق کاری در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان کوه چنار
محورهای موضوعی : مدیریت رفتار سازمانی
1 - استادیار،گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،اداره آموزش و پرورش، نورآباد ممسنی،ایران
2 - استادیار،گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران
کلید واژه: فرهنگ جهادی, رشد حرفه ای, اشتیاق کاری, معلمان , شهرستان کوه چنار.,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق، تعیین ارتباط بین فرهنگ جهادی با رشد حرفه ای از طریق اشتیاق کاری در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان کوه چنار بود. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، تمامی معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان کوه چنار به تعداد 110نفر بود، که از این تعداد 95 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری کل شمار با محقق همکاری کردند.ابزار جمع آوری داده¬ها پرسشنامه های استاندارد فرهنگ جهادی معدنی و همکاران (1395)، رشد حرفه ای آكفيلت و كوت (2005)، و اشتیاق شغلی سالواناوا و شوفلی (۲۰۰۱)بود. برای توصیف داده¬ها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی داده¬ها از روش¬های آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسيون و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بين فرهنگ جهادی با رشد حرفه ای و اشتیاق کاری رابطه ی مثبت و معناداري وجود داشت و بین اشتیاق کاری و رشد حرفه ای نیز رابطه ی مثبت و معناداري وجود داشت. همچنین، نتایج نشان داد که ارتباط بین فرهنگ جهادی با رشد حرفه ای از طریق اشتیاق کاری مثبت و معنادار بود (01/0P ≤).
The purpose of this research was to determine the relationship between Jehadi culture and professional growth through work enthusiasm in the first secondary level teachers of Koh Chenar city. This research was applied and descriptive and correlational. The statistical population of this research was all 110 teachers of the first secondary level of Koh Chenar city. The tools of data collection were the standard questionnaires of jihadi culture by Mandari et al. (2015), professional growth by Akfilt and Kot (2005), and job enthusiasm by Salvanova and Shoufeli(2001). Descriptive statistics methods were used to describe the data, and Pearson's correlation coefficient, regression, and structural equations were used to analyze the data. The results of the research showed that there was a positive and meaningful relationship between jehadi culture and professional growth and work enthusiasm, and there was a positive and meaningful relationship between work enthusiasm and professional growth. Also, the results showed that the relationship between jihadi culture and professional growth through work enthusiasm was positive and significant (P ≤ 0.01).
-ابراهیمی،الهام(1399) . رسالت حرفه ای و بازآفرینی شغلی با نقش تعدیلگر اشتیاق شغلی در میان اعضای هیات علمی دانشگاه های ایران ،پژوهش نامه مدیریت تحول،سال12،شماره24.
-احمدی،سمانه.عزت نیا،فاطمه.احمدی،زهرا.اسفندیاری،محمدرضا 1402) . همبستگی اشتیاق شغلی و عملکرد شغلی معلمان با نقش واسطه ای مهارت های ارتباطی آنها در مدارس شهر فراشبند ،فصلنامه علمی تخصصی انگاره های نو در تحقیقات اموزشی،سال2،شماره1،ص 78-68.
-امین افشار،زهرا. الهی،سید مجید. هوشنگی محسن(1396). بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی و اخلاق کار اسلامی بر عملکرد شغلی با تکیه بر نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی و رضایت شغلی،نشریه مدیریت فرهنگی،سال11،شماره 37،
-بابائیان، علی، حسین علیزاده و علی محمدی مهموئی؛ (1392)، ، مدیریت بهرهوری منابع انسانی، تهران: نوآوران شریف
-بیک زاد، جعفر ، رزمجو، مریم ، رحمتی، مریم ، (۱۴۰۰). الگوسازی تاثیر مدیریت جهادی و رفتار سیاسی بر بهره وری نیروی انسانی با نقش واسطه ای فضیلت سازمانی، مجله توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، ۱۶(۶۰)، ۲۷-۵۴.
-حاجیان، طالب؛ کریمی، مهدی؛ آقاحسینی، تقی و موسیزاده، سیدجواد. (1392). بررسی رابطة میان ابعاد مدیریت اسلامی و رفتار شهروند سازمانی در بین کارکنان علوم پزشکی اصفهان، دوفصلنامة اسلام و مدیریت، 2 (3)، 141-160.
-خلیلی, کرم, بهرامی, بهاره. (1399). تاثیر فرهنگ جهادی بر بهرهوری منابع انسانی با تبیین نقش میانجی مدیریت اسلامی ( مورد مطالعه: سازمان تامین اجتماعی استان ایلام). فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی, 1399(57), 138-159.
-غلامی نوقاب, محمدحسین, پورشافعی, هادی, شاهطالبی حسینآبادی, بدری. (1398). بررسی مولفههای موثر بر رشد حرفهای معلمان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی, 13(2), 167-181.
-فرشباف رودبار جمشیدی, مه لقا, کهندل, مهدی, خدایاری, عباس. (1397). رابطه رشدحرفهای با بهره وری آموزشی دبیران تربیت بدنی. فصلنامه علوم ورزش, 10(32), 93-110.
-قائدعلی، حمیدرضا و محمدحسین مشرف جوادی؛ (1393)، فرهنگ سازمانی حاصل از مدیریت جهادی (مطالعۀ موردی: جهاد سازندگی در دفاع مقدس)، مهندسی فرهنگی، 8 ( 79 )، 78 - 62 .
-کمال،محمد حافظ(1401) . رابطه اشتیاق شغلی و رشد حرفه ای معلمان بر بالندگی سازمانی در معلمان مقطع متوسطه شهرستان خنجین ،فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری،سال6،شماره85،ص 608-597.
-Bakas, Dimitrios & Kostis, Pantelis & Petrakis, Panagiotis. (2019). Jehadi Culture and Labour Productivity: An Empirical Investigation. Economic Modelling. 10.1016/j.econmod.2019.05.020.
-Chen, S. and Lin, N. (2021), " Jehadi Culture, productivity and competitiveness: disentangling the concepts", Cross Cultural & Strategic Management, Vol. 28 No. 1, pp. 52-75.
- -De Sivatte, I., Gordon, J.R., Rojo, P. and Olmos, R. (2015), "The impact of work-life culture on organizational productivity", Personnel Review, Vol. 44 No. 6, pp. 883-905.
-Jasim Uddin,Mohammad , Rumana Huq Luva & Saad Md. Maroof Hossian (2013), Impact of Organizational Culture on Employee Performance and Productivity: A Case Study of Telecommunication Sector in Bangladesh, International Journal of Business and Management; Vol. 8, No. 2.