نظارت بر انتخابات و نظام حوزه بندی انتخاباتی در آمریکا
محورهای موضوعی : تحقیقات حقوقی بین المللیزهرا راغبی 1 , روح اله رحیمی 2 , حمید ضرابی 3
1 - دانشجوی دکتری حقوق عمومی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
2 - گروه حقوق، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران (نویسنده مسئول)
3 - گروه حقوق عمومی، دانشکده علوم انسانی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
کلید واژه: انتخابات, نظارت, آمریکا, حوزه بندی, ساختار انتخاباتی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: نظارت بر انتخابات در هر کشور به شیوه ای ویژه صورت می گیرد؛ براساس شیوه و سبک منطقه بندی ایالات متحده که متشکل از ایالات متعدد است، شیوه برگزاری انتخابات گسترده ای همچون ریاست جمهوری در تمامی ایالات به یک شیوه خاص و در راستای سیاست های همگون نخواهد بود. در آمریکا هئیت های خاص، نظارت بر انتخابات را بر عهده دارند. این هئیت ها تحت نظارت و هدایت کمیسیون انتخاباتی فدرال عمل می کنند و بر اساس قانون کمیسیون انتخاباتی فدرال، اعمال نظارتی، بیشتر معطوف به تبلیغات و هزینه های انتخاباتی بوده و حتی نظارت بر صلاحیت کاندیداها صورت نمی گیرد. روش: پژوهش حاضر از حیث ابزار تحقیق، اسنادی و کتابخانهای و از حیث روش تجزیه و تحلیل، توصیفی- تحلیلی است.یافته ها و نتایج: تمایلات و منافع حزبی و جناحی اعضای مجالس ایالتی می تواند با حوزه بندی انتخاباتی، تأثیری شگرف بر سرنوشت سیاسی کل مردم ایالات متحده باقی بگذارد. البته ترسیم مرزهای حوزه های انتخاباتی جزء اختیارات هر ایالت محسوب می شود و اگر چه در 32 ایالت از ایالات 50 گانه آمریکا، این وظیفه بر عهده مجالس مقننه ایالتی گذارده شده که غالباً تصویب نهایی آن ها مشروط به تأیید فرماندار ایالت است، اما در باقی ایالات نهادهایی مستقل مسئول این امر شده اند که هر چند خروجی اقداماتشان در نهایت تأییدیه مجلس ایالتی را لازم دارد، اما گامی مثبت برای جلوگیری از گژ حوزه بندی به حساب می آید.
Background and purpose: monitoring of elections in each country is done in a special way; Based on the method and style of regionalization of the United States, which consists of many states, the method of holding a broad election such as the presidency in all states will not be in a specific way and in line with homogeneous policies. In America, special commissions supervise the elections. These committees operate under the supervision and guidance of the "Federal Election Commission" and according to the law of the Federal Election Commission, supervisory actions are mostly focused on advertising and election expenses, and even candidates' qualifications are not monitored.Method: The current research is documentary and library in terms of research tools and descriptive-analytical in terms of analysis method.Findings and results: The partisan and factional interests of members of the state legislatures can leave a tremendous impact on the political fate of the entire United States people with electoral districting. Of course, drawing the boundaries of electoral districts is considered part of the authority of each state, and although in 32 of the 50 American states, this task is entrusted to the state legislatures, whose final approval is often subject to the approval of the state governor, but in the rest The states have become independent institutions responsible for this, although the output of their actions ultimately requires the approval of the state assembly, but it is a positive step to prevent the zoning guage.
- داوید، رنه و کامی ژوزه، اسپینوزی. (1381). درآمدی بر حقوق تطبیقی و دو نظام بزرگ حقوقی معاصر. ترجمه و تلخیص از حسین صفایی. چاپ چهارم. نشر میزان.
- راکی، داوود. (1383). بررسی انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا. نشریه زمانه، (20)، 1 – 14.
http://ensani.ir/fa/article/9730
- سائلی کرده ده، مجید. (1378). سیر تحول قوانین انتخاباتی مجلس در ایران. نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
- شمس، علی. (1390). رویکردی جدید بر نظام انتخاباتی کشور(بازگشت سعادتمندانه). انتشارات پیام.
- عباسی، بیژن. (1388). نقد و بررسی نظامهای انتخاباتی اکثریتی و تناسبی. فصلنامه مطالعات حقوق خصوصی، 39(3)، 257 – 239.
https://jlq.ut.ac.ir/article_20119.html
- گلشن پژوه، محمودرضا. (1388). بررسی تطبیقی نظامهای انتخاباتی. نشر ابرار.
- نژاد بهرام، زهرا. (1386). مجموعه مقالات همایش نظارت همگانی، شهروندی و توسعه سازمانی. شهرداری تهران و دانشکده مدیریت.
- یاری، محمدجواد. (1388). نظام های انتخاباتی در نظام مردم سالاری دینی و لیبرال دموکراسی. انتشارات ابرار معاصر.
- Gordji, Ali-Akbar. (2005). La nature juridictionnelle du Conseil constitutionnel et du Conseil gardien iranien. Revue iranienne de droit constitutionnel, (4), 51 – 73.
- Munck, Gerardo L., & Verkuilen, Jay. (2002). Conceptualizing And Measuring Democracy: Evaluating Alternative Indices. Comparative Political Studies, 35(1):5-34. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2480764
- Barendt, Eric. (1998). An Introduction to Constitional Law Clarendon Law Series University college London. oxford university press.
- Eisenstadt, Tood.A. (2002). Measuring Electoral Court Failure in Democratizing. International Political Science Review, 23(1), 1 – 20.
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0192512102023001003
_||_