نقد و بررسی دیدگاه تقلیلگرایی و ناتقلیلگرایی در معرفتشناسی گواهی
محورهای موضوعی : پژوهشهای معرفت شناختی
سید مهدی کشمیری
1
*
,
محمدرضا امینی
2
,
منصور نصیری
3
1 - دبیر رسمی آموزش و پرورش
2 - دبیر آموزش و پرورش
3 - دانشیار دانشگاه تهران
کلید واژه: تقلیلگرایی, ناتقلیلگرایی, معرفتشناسی گواهی, گواهی مرجعیت, آتوریتهمحوری,
چکیده مقاله :
در ادبیات معرفتشناسیِ گواهی بهطور کلی دو دیدگاه رقیب وجود دارد: تقلیلگرایی و ناتقلیلگرایی. از نظر دیدگاه نخست، گواهی منبع مستقلی در کنار سایر منابع معرفتی نیست و میتوان آن را حاصل ترکیب دیگر منابع (عقل، حافظه، تجربۀ حسی و استدلال استقرایی) دانست. طبق این دیدگاه، گواهی تنها در صورتی موجه است که دلایلی غیرگواهیبنیان بهسود آن در دست باشد. از سوی دیگر، ناتقلیلگرایان برآنند که اولاً گواهی منبعی مستقل است، ثانیاً پذیرش آن مشروط به احراز صدق راوی و داشتن دلایل پیشینی بهسود اعتمادپذیری گوینده نیست. ناتقلیلگرایان، موضع رقیب را بیش از اندازه سختگیرانه دانسته و معتقدند که چنین رویکردی نسبت به گواهی هزینههای معرفتی بسیاری درپی دارد. از سوی دیگر، تقلیلگرایان نیز رویکرد ناتقلیلگرایان را زیاده از حد سهلگیرانه خوانده و معتقدند که چنین مواجههای مستلزم توالی فاسدی چون تنبلی فکری، زودباوری و تعبد غیرعقلانی است. این مقاله در ضمنِ شرح و نقد و بررسی هردو دیدگاه، موضع ناتقلیلگرایان را قابلدفاعتر یافته است. این مقاله در مقام گردآوری و کشف به روش کتابخانهای، و در مقام ارزیابی و نقد، به روش تحلیلی نگاشته شده است.
In the literature of epistemology of testimony, there are generally two competing views: reductionism and non-reductionism. According to the reductionist view, testimony is not an independent source of knowledge alongside other sources; rather, it can be considered a product of combining other sources (reason, memory, sensory experience, and inductive reasoning). According to this perspective, testimony is justified only if there are non-testimonial reasons supporting it. This position maintains that to accept testimony, we must have strong reasons showing that the testifier is truthful and has sufficient evidence to support their claim. On the other hand, non-reductionists argue that, first, testimony is an independent source of knowledge, and second, its acceptance does not depend on verifying the truthfulness of the narrator or having prior reasons to trust the speaker. This view holds that testimony can be justified on its own without needing validation from other sources. Non-reductionists believe that such an approach leads to significant epistemic costs. Conversely, reductionists argue that such an approach entails problematic consequences like intellectual laziness, gullibility, and irrational deference. This article, while describing and criticizing both views, has found the position of non-reductionists to be more defensible. This article employs a library-based method for gathering and discovering information and an analytical method for evaluation and critique.
Alston, W. P. (1991). Perceiving God: The epistemology of religious experience. Cornell University Press.
Audi, R. (2011). Epistemology: A Contemporary Introduction to the Theory of Knowledge. Routledge - Taylor & Francis Group.
Austin, J. L. (1962). How to do things with words. Oxford University Press.
Capurro, R. (2011). The hermeneutics of charity and suspicion. In L. Floridi (Ed.), The Cambridge handbook of information and computer ethics (pp. 247-262). Cambridge University Press.
Coady, C. A. J. (1992). Testimony: A Philosophical Study. Oxford: Clarendon Press.
Fricker, E. (1995). Against Gullibility. Unpublished manuscript.
Fumerton, R. (1995). Metaepistemology and Skepticism. Lanham, MD: Rowman & Littlefield Publishers.
Greco, J. (2021). The Transmission of Knowledge. Cambridge University Press.
Hume, D. (1993). An Enquiry Concerning Human Understanding. Indianapolis, IN: Hackett Publishing.
Kierkegaard, S. (1980). The sickness unto death: A Christian psychological exposition for upbuilding and awakening (H. V. Hong & E. H. Hong, Trans.). Princeton University Press.
Lackey, J. (2008). Learning from Words: Testimony as a Source of Knowledge. Oxford University Press.
Lackey, J. (2018). The Epistemology of Groups. Oxford University Press.
Malpas, J. (2019). Hermeneutics: Interpretation theory in Schleiermacher, Dilthey, Heidegger, and Gadamer. Routledge.
Reid, T. (1764). An Inquiry into the Human Mind on the Principles of Common Sense. London: A. Millar and A. Kincaid & J. Bell.
Reid, T. (1983a). Inquiry and Essays (R. E. Beanblossom & K. Lehrer, Eds.). Hackett Publishing.
Reid, T. (2002). Thomas Reid - Essays on the Intellectual Powers of Man: A Critical Edition. (D. Brookes & K. Haakonssen, Eds.). Edinburgh University Press.
Reid, T. (2022). A Treatise on the Intellectual Powers of Man. Cambridge University Press.
Schleiermacher, F. (1998). Hermeneutics and criticism: And other writings (A. Bowie, Ed. & Trans.). Cambridge University Press.
Searle, J. R. (1969). Speech acts: An essay in the philosophy of language. Cambridge University Press.
Sosa, E. (1991). Knowledge in Perspective: Selected Essays in Epistemology. Cambridge University Press.
Wolterstorff, N. (2001). Thomas Reid and the Story of Epistemology. Cambridge University Press.
Zagzebski, L. T. (2012). Epistemic Authority: A Theory of Trust, Authority, and Autonomy in Belief. Oxford University Press.
مقاله اصغری، محمد جواد، و موسوی، سیدمحمود. (۱۳۹۱). مبانی معرفتشناختی سوئینبرن در برهان تجربۀ دینی. اندیشه نوین دینی، (30): 21-36.
رفیعی بندری، محیا. (۱۳۹۳). بررسی نقدهای جی. ال. مکی بر تجربۀ دینی و پاسخ آنها از منظر ریچارد سوئینبرن. پژوهشهای فلسفی کلامی، (59): 37-58.
کشمیری، امید، و امینی، محمدرضا. (۱۴۰۳). نسبتسنجی خودآیینی معرفتی با گواهی؛ پیشنهادی آشتیجویانه. تأملات فلسفی، درحال انتشار.
Alston, W. P. (1988). An internalist externalism. Synthese, 74(3): 265-283.
Audi, R. (1997). The place of testimony in the fabric of knowledge and justification. American Philosophical Quarterly, 34.(4)
Burge, T. (1995). Content preservation. The Philosophical Review, 104(4): 457-488.
Coady, C. A. J. (2000). The epistemology of testimony. Episteme, 7(1-2): 12-23.
Grice, H. P. (1978). Further notes on logic and conversation. In P. Cole (Ed.), Syntax and Semantics (Vol. 9). Academic Press.
Godden, David M. and Douglas Walton. (2007). A theory of presumption for everyday argumentation. Pragmatics & Cognition, 15(2), pp. 313-346.
Hachett, M. (1983). Epistemic dependence. Philosophical Studies, 43(1): 1-20.
Hardwig, J. (1985). Epistemic dependence. Journal of Philosophy, 82(7): 335–349.
Harris, P. L., & Koenig, M. A. (2006). Trust in testimony: How children learn about science and religion. Child Development, 77(3): 505-524.
Kuok, P. (2003). Testimony, belief, and nontransmission. Synthese, 136(2): 211-229.
Lackey, J. (2006). The nature of testimony. Pacific Philosophical Quarterly, 87: 177-197.
Lackey, J. (2010). Testimonial knowledge and transmission. Philosophical Quarterly, 60(239): 471-490.
Lackey, J. (2011). Assertion and isolated second-hand knowledge. Philosophical Studies, 163(2): 341-357.
Michaelian, K. (2009). In defence of gullibility: The epistemology of testimony and the psychology of deception detection. Synthese, 176(3): 399–427.
Morrison, M. (2015). Descartes' legacy in the philosophy of science. Philosophical Studies, 172(3), 981-999.
Reid, T. (1983b). Philosophical Works (H. M. Bracken, Ed., Vols. 1-2). Georg Olms.
Searle, J. R. (1969). What is a speech act?. In Philosophy of language (pp. 39-53). Prentice-Hall.