بررسی عوامل موثر بر انتخاب برند از جانب مشتریان با استفاده از روش تحلیل عاملی
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیمحمود سمیعی نصر 1 , سید مسلم علوی 2 , مهدی نجفی سیاهرودی 3
1 -
2 -
3 -
کلید واژه: برند, انتخاب برند, خوشه بندی مشتریان, تحلیل عاملی,
چکیده مقاله :
امروزه اهمیت مفهوم برند در خرید مشتریان به حدی است که برخی از صاحب نظران از آن به عنوان یک محصول کامل یاد کرده و معتقدند بسیاری اوقات مشتریان در عوض آن که محصولی را خریداری نمایند، برندها را می خرند. از این رو شناخت عوامل موثر بر این انتخاب و بررسی ویژگی های خاص برند اهمیتی دو چندان یافته و انجام تحقیقات متنوعی را در این زمینه ضرورت می بخشد. تحقیـق حاضر نیز با این هدف و تحت عنـوان بررسی علـل و عوامل مـوثر بر انتخـاب بـرند به انجام رسیده است. تحقیق حاضر از لحاظ روش ماهیتی پیمـایشی، توصیـفی و از لحاظ هدف ساختاری کاربردی دارد. جامعه تحقیـق شهروندان شیـرازی و نمونه آمـاری با تـوجه به شـاخص تحلیـل عـاملی بـرابـر400 نـفر (روش منطقه ای) مـد نظر قرارگـرفته است. طبق یـافته های آمـاری به دست آمده،30 متغیر تاثیـرگـذار در انتخـاب بـرند در 9 دستـه کلی قـرار گـرفتـه اند، که از میان این30 متغیر، 5 متغیر شامل قابلیت تلفظ آسان برند، مبهم نبودن برند، به خـاطر سپرده شدن آسان برند، زبان نـوشتاری و قابل فهم بودن برند درمهم تـرین دسته قرار گرفته اند. از طرفی بر اسـاس تحلیـل کیـفی دادها نیز مشـخص گردید، "تجـربه قبلی از خـرید برند" برای فـرد بیشترین تاثیـر را در انتخاب بـرند از جانـب وی داشته است.
Nowadays, the importance of brand concept is so high that some researchers believe that brand is a perfect product and argue that most of the time customers instead of buying a product, buy the brand. Therefore, recognizing the factors influencing brand choice and investigating the specific features of brand is of importance and requires various studies. The present study aimed at investigating into factors that affect brand choice. The methodology of this study was applied research and for data collection, survey approach was used. The statistical population consisted of buyers in Shiraz and statistical sample based on Factor Analysis were 400 buyers (sampling method: regional method). Based on statistical analyses, 30 factors that affect brand choice were categorized in 9 classifications; five factors, namely the simplicity of brand's pronunciation, non-ambiguity of brand, simplicity of brand memorization; writing language and understandability of brand, were classified as the important ones. Further, based on qualitative analyses, result revealed that “past experience of buying” for respondents affects in brand choice to a great extent.