تأثیر سازماندهندههای تصویری بر یادگیری و یادداری دانش سلامت دانشآموزان
محورهای موضوعی :
فن‎آوری اطلاعات
رقیه فتحی
1
,
حسین مهدی زاده
2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه خوارزمی، معاون فنآوری آموزش و پرورش شهرستان ایلام، ایلام، ایران
2 - استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
تاریخ دریافت : 1393/09/09
تاریخ پذیرش : 1394/07/12
تاریخ انتشار : 1394/08/10
کلید واژه:
سازماندهندههای تصویری,
دانش سلامت,
یادگیری و یادداری,
چکیده مقاله :
این پژوهش در قالب یک طرح نیمهآزمایشی با هدف تأثیر آموزش با استفاده از تکنیک های سازمان دهنده تصویری بر میزان یادگیری و یادداری دانش سلامت دانش آموزان در سال 1392 انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانشآموزان پایه پنجم شهر ایلام بودهاند. روش نمونهگیری از نوع نمونهگیری مبتنی بر هدف و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه معلم ساخته بوده است. با توجه به ماهیت طرحهای نیمهآزمایشی، دانش آموزان هفت کلاس، انتخاب و سپس، با رعایت اصل انتساب تصادفی در هفت گروه سازمان دهنده های تصویری شامل گروه های خویشاوند، شبکه لغات، گروه بندی شبکهای، ماتریس های گروهی، نقشههای مفهومی ساده، نقشههای مفهومی استدلالی و زنجیره توالی جایگزین و طی ده جلسه در زمینه بهداشت فردی و عمومی در معرض آموزش قرار گرفتند. با استفاده از پرسشنامه، سطح دانش سلامت دانش آموزان گروه های آماری در سه مرحله، قبل از مداخله (پیش آزمون)، بلافاصله پس از اتمام دوره آموزشی (پس آزمون اول) و دو هفته پس از اتمام دوره ها و بدون اعلام قبلی (پس آزمون دوم) مورد سنجش قرار گرفت. نتایج آزمون واریانس یک طرفه حاکی از وجود تفاوت معنادار بین یادگیری (تفاوت پس آزمون اول و پیش آزمون) و یادداری (تفاوت پسآزمون دوم و پیش آزمون) گروه ها و برتری روش های شبکه لغات، نقشه های مفهومی ساده، گروههای همخانواده و ماتریس های گروهی بود. نتایج تجزیه کوواریانس نیز میزان تأثیر روش آموزشی در یادگیری را 8%، برآورد نموده است. بنابراین، با تکیه بر نتایج این پژوهش می توان تأثیر سازماندهنده های تصویری را مثبت و قابل قبول برآورد نمود.
چکیده انگلیسی:
The research in the form of a quasi –experimental design with the aim of education impact was done by using visual organizer techniques on leaning and retention of student's health knowledge in 2013. The statistical population of the study included all fifth grade students of Ilam city. Sampling method was based on the aim and data gathering tool was teacher's made questionnaire. According to the nature of quasi – experimental designs, the students of seven classes were selected and they were randomly exposed to the seven visual organizers including sibling group, vocabulary network, category network, matrix groups, simple concept maps, conceptual maps, chain alternative sequence and trained on individual and public health during ten session. By using questionnaire the level of student’s heath in the statistics groups was measured in three stages including before intervention (pretest), immediately after completing the course (after the first test), two weeks after the completion of the program without prior notice. The results of one-way variance showed the significant difference among learning (the first pre-test and posttest difference) and group’s retention and showed the superiority of network methods, simple concept maps, family groups and group matrix. Covariance analysis results estimated the 8% of the education method effect on learning. Therefore, based on the results of the study, the impact of the visual organizers is positive and acceptable.
منابع و مأخذ:
Amirkhani, M. A., Zei Al Dini, H., Dashti, M., Ardalan, G., & Aminiyai, T. (2008). Health Promoting School (HPS) in Islamic Republic of Iran. (in Persian).
Barkley, E. F., Cross, K. P., & Major, C. H. (2005). Collaborative learning teachniques. A Handbook For College Faculty.
Bent, J. (2011). Estimating the value of Australian environmental assets. Australasian Journal of Environmental Managemental, 18(1), 21-32.
Gage, R. M., Berlainer, L., & Wager, W. (1992). Principles of instructional design (4th ed.). New York: Halt, Rinehart and Winston.
Helmseresht, P., & Del Pisheh, I. (2001). The public hiegence, the view on the higence in general in the programs, the politics of hiegence, the principles of individual hygiene and society about the emergency help. Tehran: Chehr.
Hatami, J., Mirzaee, R., & Abasi, J. (2009). Improving the instructional quality of the chemistry course by using conceptual maps. Technology of Education (Journal of Technology and Education), 3(4), 281-296. (in Persian).
Iofciu, F., Miron, C., & Antohe, S. (2011). Graphic organizer for constructivist approach of advanced science concepts. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 685-690.
DeLonga, M., Winterb, D., & Yackel, C. A. (2005). Menntal maps and learning objectives: The fast-SLO algorithm for creating student learning objectives. PRIMUS: Problems, Resources, and Issues in Mathematics Undergraduate Studies, 15(4).
Mede, E. (2010). The effects of instruction of graphic organizers in terms of student’s attitudes towards reading in English. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 322-325.
Mesr Abadi, J., Hosseini Nasab, D., Fathi Azar, S., & Moghadam, M. (2009). The effect of structure and introduction of conceptual programs on learning and memorizing styles, understanding and solving the biological issues, the educational. Psychological Studies, 10(3), 142-162. (in Persian).
Novak, J. D. )2006(. The theory underling concept maps and how to construct them. Florida Institute for Human and Machine Cognition (IHMC).
Omidi, N. (2011). The comparison between the instructional padcast, the conceptual programs, the journal of group methods on learning degree of science among the students of second level in the guidance school in 2010-2011. M.A. Thesis, Kermanshah Islamic Azad University. (in Persian).
Sarhangi, F., Masoomi, M., Ebadi, A., Seyyed Mazhari, M., Rahmani, A., & Raesi, A. (2009). The Comparison of effect of instruction due to lecture and conceptual programs on learning level. Journal of Critical Care Nursing, 3(1), 1-2. (in Persian).
Schaal, S. (2010). Cognitive and motivational effects of digital concept maps in pre-service science teacher training. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2, 640-647.
Shaw, S., Nihalani, P., Mayrath, M. & Robinson, D. H. (2012). Graphic organizers or graphic overviews? Presentation order effects with computer-based text. Education Tech Research Dev, 60, 807-820. DOI 10.1007/s11423-012-9257-2.
Sharifinya, M., Hojati Amol, H., & Sharifinya, S. H. (2010). The role of pre primary school education on health awareness of first grade students. Urmia Nursing and Midwifery Faculty Journal, 9(2), 90-96.
Sherman, J., & Muehlhoff, E. (2007). Developing a nutrition and health education program for primary schools in Zambia. J NutrEduc Behave, 39, 335-42.
Shiah-Lian, Ch., Tienli, L., Mei-Li, L. & I-Chen, L. (2010). Effects of concept map teaching on students’ critical thinking and approach to learning and studying. Journal of Nursing Education, 50(8), 466-469.
Singh, M. (2009). The art science and philosophy of child care. Indian J Pediatr, 76(2), 171-176.
Vacek, J. E. (2009). Using a conceptual approach with a concept map of psychosis as an exemplar to promote critical thinking. Journal of Nuring Education, 48, 49-53.
Wheeler, L. A., & Collins, S. K. (2003). The influence of concept mapping on critical thinking in baccalaureate nursing students. Journal of Professional Nursing, 19,339-346.