اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی بر فرسودگی تحصیلی، اضطراب یادگیری و عادتهای مطالعه در دختران مقطع متوسطه کرمانشاه
محورهای موضوعی : علوم تربیتیعلی رسولی فشتمی 1 , وحید ضیایی 2
1 - گروه روانشناسی واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2 - گروه روانشناسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
کلید واژه: فرسودگی تحصیلی, عادتهای مطالعه, خودتنظیمی هیجانی, اضطراب یادگیری,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی بر فرسودگی تحصیلی، اضطراب یادگیری و عادتهای مطالعه در دختران مقطع متوسطه کرمانشاه انجام شد. طرح پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و بهصورت پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری و همچنین گروه آزمایش و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر 19-16 ساله مقطع متوسطه دوم شهر کرمانشاه در سال 1399-1400 بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 30 نفر از دانشآموزان بود که بهصورت نمونهگیری تصادفی که 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند و از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (2007)، پرسشنامه هیجانهای تحصیلی (AEQ) پکران (2006) و پرسشنامه عادتهای مطالعه (PSSHI) پالسانی و شارما (1989) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. دادهها با روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر، آزمون تعقیبی بونفرونی و نرمافزار SPSS-22 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافته ها نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش و گروه کنترل در فرسودگی تحصیلی (02/20 F= و 05/0 p<)، اضطراب یادگیری (98/5 F= و 05/0 p<) و عادتهای مطالعه (98/34 F= و 05/0 p<) و همچنین بین پیشآزمون با پسآزمون و پیگیری هر سه متغیر در گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 p<) که نشان از اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی دارد. با توجه به یافتههای این پژوهش، میتوان آموزش خودتنظیمی هیجانی را بهعنوان یک روش مؤثر و بهعنوان یک مداخله ثمربخش در بهبود فرسودگی تحصیلی، اضطراب یادگیری و عادتهای مطالعه در دختران مقطع متوسطه پیشنهاد داد.
This study aimed to investigate the effectiveness of emotional self-regulatory training on academic burnout, learning anxiety and study habits in female high school students of Kermanshah. The design of this study was a semi-experimental one involving pretest-posttest and follow-up, as well as experimental and control groups. Statistical population of the study was female 16-19 year old students in a high school in Kermanshah in 2021- 2022. The studied sample included 30 students who were randomly selected, 15 were in the experimental group and 15 in the control group. Data were collected using Burnout Inventory Student Survey Berso's (MBI-SS, 2007), Pekrun's Academic Excitement Questionnaire (AEQ, 2006) and Palsane and Sharma's Study Habit Questionnaire (PSSHI, 1989). Data analysis was conducted with repeated measure of ANOVA, Bonferron's post hoc test and SPSS 22 software. The results showed that there is a significant difference in academic burnout (F = 20.02, p<0.05), learning anxiety (F = 5.98, p<0.05) and study habits (F = 34.98, p<0.05) between the experimental and control groups. Also, there is a significant difference between pretest with posttest and follow-up of all the three variables in the experimental group (p<0.05), which indicates the effectiveness of emotional self-regulatory training. According to the findings, the emotional self-regulatory training can be suggested as an effective way and a useful intervention in improving academic burnout, learning anxiety and study habits in high school females.
_||_