در میان ورزشها فوتبال پرطرفدارترین، پربینندهترین و هیجانانگیزترین رشته ورزشی در جهان محسوب میشود و کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست؛ ازاینرو هدف از تحقیق حاضر تحلیل چالشهای اقتصادی باشگاههای فوتبال مازندران میباشد. پژوهش حاضر، به روش توصیفی- تحلیلی است که ازن چکیده کامل
در میان ورزشها فوتبال پرطرفدارترین، پربینندهترین و هیجانانگیزترین رشته ورزشی در جهان محسوب میشود و کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست؛ ازاینرو هدف از تحقیق حاضر تحلیل چالشهای اقتصادی باشگاههای فوتبال مازندران میباشد. پژوهش حاضر، به روش توصیفی- تحلیلی است که ازنظر هدف جزء تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل نخبگان دانشگاهی، مدیران، مربیان، داوران و ورزشکاران، مدیران و کارشناسان اقتصادی استان مازندران بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و در دسترس نمونه پژوهش انتخاب شد. در مرحله اول تحقیق با استفاده از انجام مصاحبه با 25 نفر از جامعه آماری، چالشهای اقتصادی شناسایی شد. در مرحله دوم و سوم، چالشهای شناساییشده توسط گروه دلفی (25 نفر) بررسی شد؛ در این دو مرحله عواملی که حداقل 60 درصد دارای پاسخ مثبت بودند برای مرحله بعد باقی ماندند. در مرحله نهایی رتبهبندی چالشهای شناساییشده در سه مرحله قبل با استفاده از پرسشنامه پنج گزینهای لیکرت انجام شد. برای رتبهبندی چالشها از آزمون فریدمن در قالب نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که نبود قوانین شفاف در خصوصیسازی با میانگین رتبهای 82/25، مؤثرترین و عدم استقبال تماشاگران از مسابقات فوتبال با میانگین رتبهای 02/14، کم اثرترین چالش اقتصادی باشگاههای فوتبال مازندران میباشد. به مدیران ورزشی کشور و استان مازندران پیشنهاد میگردد با توجه به اولویتهای ارائهشده در این تحقیق و تحقیقات مشابه اقدام به برنامهریزیهای استراتژیک نمایند تا درنهایت موجبات رشد و پیشرفت اقتصادی باشگاههای فوتبال را شاهد باشیم.
پرونده مقاله
هدف اصلی در این مطالعه را بررسی عوامل تاثیرگذار شکل گیری هویت باشگاه پرسپولیس بر ارزش ویژه برند باشگاه قرار دادیم.هدف تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی بود. محدوده مطالعاتی پژوهش، هواداران باشگاه در استادیوم های آزادی تهران، امام رضا(ع) مشهد، یادگار امام(ره) تبریز چکیده کامل
هدف اصلی در این مطالعه را بررسی عوامل تاثیرگذار شکل گیری هویت باشگاه پرسپولیس بر ارزش ویژه برند باشگاه قرار دادیم.هدف تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی بود. محدوده مطالعاتی پژوهش، هواداران باشگاه در استادیوم های آزادی تهران، امام رضا(ع) مشهد، یادگار امام(ره) تبریز، نقش جهان اصفهان، غدیر اهواز بر روی باشگاه فوتبال با توزیع جغرافیایی (منطقه ای) در لیگ برتر 97-96 انجام شد و پرسشنامه ها در این استادیوم ها توزیع گردید. روش نمونه گیری سهمیه ای – غیر احتمالی بود. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته، شامل 48 سوال بود، که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید مدیریت ورزشی و اقتصاد تایید شد، و آلفای کرونباخ آن 959/0 به دست آمد. برای تحلیل داده ها از رگرسیون چندگانه گام به گام، آزمون tتک نمونه ای و آزمون فریدمن استفاده شد.بالاترین رتبه ها در بین میانگین سوالات مطرحه از دیدگاه نمونه ها(هواداران)، مربوط به تجربه عمومی بوده و همچنین کمترین رتبه در میان عوامل از دیدگاه هواداران به ستاره ها و تاریخچه تیم بودند.یافته های این تحقیق حاکی از آن است که زیر مقیاس ها مربوط به ستاره ها و تاریخچه تیم از بالاترین بار عاملی برخوردار می باشند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط علی بازاریابی عصبی بر رفتار مصرف کنند گان خدمات ورزشی با میانجیگری بازاریابی رابطه مند و همچنین کاربرد تحقیقات بازاریابی عصبی و ارزیابی سهم بالقوه آن در بهبود عملکرد بازاریابی و در مورد خاص باشگاه های تیمی شمالغرب ایران بود. این موضوع همراه چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط علی بازاریابی عصبی بر رفتار مصرف کنند گان خدمات ورزشی با میانجیگری بازاریابی رابطه مند و همچنین کاربرد تحقیقات بازاریابی عصبی و ارزیابی سهم بالقوه آن در بهبود عملکرد بازاریابی و در مورد خاص باشگاه های تیمی شمالغرب ایران بود. این موضوع همراه با مرور کلی رفتار مصرف کننده و بازاریابی رابطه مند ارتقاء یافته است و تمرکز بر روی مصرف کنند گان خدمات ورزشی باشگاه های تیمی می باشد. روش نمونه گیری بصورت خوشه ای، تصادفی و نسبتی می باشد. جامعه آماری تحقیق استفاده کنندگان خدمات ورزشی باشگاه های ورزشی در مراکز 4 استان آذربایجانغربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و کردستان بود. پس از طی مراحل کمی و همچنین پخش و جمع آوری داده های خام به تعداد 429 نفر از ورزشکاران باشگاه های تیمی اقدام به تجزیه و تحلیل داده ها نمود. نتایج تحلیل عاملی و تحلیل مسیر از طریق نرم افزار لیزرل 3/9 نشان داد هر دو متغیر بازاریابی عصبی با میزان 78/0 و متغیر میانجی بازاریابی رابطه مند با میزان 56/0 در تبیین رفتار مصرف کننده ورزشی نقش ایفا می کنند شاخصهای برازش مدل کلی پژوهش دارای برازشی نسبتاً مناسب با داده های پژوهش است؛ 93/0NFI است و شاخص های جذر واریانس تقریب برابر با 065/0 شد.
پرونده مقاله
هدف: تحقیق حاضر با هدف شناسایی مولفه های بازاریابی ورزش دانش آموزی و طراحی مدل به روش ساختاری تفسیری انجام شد. روش شناسی: این تحقیق از نوع کیفی و به روش ساختاری تفسیری بوده و دارای ماهیت کاربردی می باشد. جامعه آماری تحقیق را 35 نفر از اساتید و نخبگان مدیریت ورزشی و مدی چکیده کامل
هدف: تحقیق حاضر با هدف شناسایی مولفه های بازاریابی ورزش دانش آموزی و طراحی مدل به روش ساختاری تفسیری انجام شد. روش شناسی: این تحقیق از نوع کیفی و به روش ساختاری تفسیری بوده و دارای ماهیت کاربردی می باشد. جامعه آماری تحقیق را 35 نفر از اساتید و نخبگان مدیریت ورزشی و مدیران ورزش دانش آموزی کشور تشکیل می دهند که با توجه به سوابق به صورت نمونه گیری انتخابی وهدفمند انتخاب شدند. در بخش اول ابتدا با استفاده از فرایند دلفی گویه های تحقیق شناسایی گردید. در مرحله دوم گویه ها وزن دهی و در نهایت 51 گویه باقی ماندند و گویه ها و مولفه های تحقیق شناسایی گردید. سپس از طریق فرایند ساختاری تفسیری مولفه های تحقیق اولویت بندی گردیدند. یافته ها: با توجه به نتایج مشاهده شد که متغیرهای بازاریابی ورزش دانش آموزی در 5 سطح دسته بندی می شوند که مولفه های عملکرد بازاریابی و حمایت مالی در سطح اول و استراتژی بازاریابی در سطح آخر قرار دارند. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها لازم است تا با ایجاد طرح مناسب استراتژی بازاریابی ورزش دانش آموزی با جذب حامیان مالی و بهبود خدمات ارائه شده در ورزش دانش آموزی زمینه توسعه بازاریابی ورزش دانش آموزی فراهم شود.
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش بررسی نقش خصوصی سازی بر توسعه توریسم ورزشی در استان گیلان بود. روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش مدیران هئیت های ورزشی، اساتید مدیریت ورزشی، مدیران آژانس های گردشگری و کارمندان آژانس ها بودند که 14 چکیده کامل
هدف از این پژوهش بررسی نقش خصوصی سازی بر توسعه توریسم ورزشی در استان گیلان بود. روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش مدیران هئیت های ورزشی، اساتید مدیریت ورزشی، مدیران آژانس های گردشگری و کارمندان آژانس ها بودند که 140 نفر به عنوان نمونه آماری به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهشی این مطالعه پرسشنامهی محقق ساخت مبتنی بر مقیاس لیکرت بود که در آن مولفه هایی که انتظار میرفت به لطف خصوصی سازی بهبود یابند مطرح شد و این مولفه ها شامل: اشتغال و درآمد مردم، توسعه اماکن و تجهیزات ورزشی، کیفیت خدمات بازاریابی، رویدادهای ورزشی، جذب گردشگر ورزشی، جذب سرمایه و منابع مالی و توسعه زیر ساخت ها بودند. پس از تایید روایی و پایایی پرسشنامه ها بین اعضای نمونه توزیع گردید. فرضیه های پژوهش با استفاده از آزمون t و روش مدل یابی معادلات ساختاری با نرم افزار SPSS و LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد خصوصی سازی توریسم ورزش باعث توسعه هفت مولفه مشخص شده می گردد. با توجه به تایید تمامی فرضیه های پژوهش اهمیت خصوصی سازی توریسم ورزشی در این پژوهش مورد تایید قرار می گردد و بر این اساس دولتها در صورتی که موانع را از سرراه خصوصی سازی بردارند و انتقال مالکیت را به سرمایه گذاران واگذار کنند با تحول و توسعه ای گسترده در این صنعت روبرو خواهیم شد.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی برونسپاری در ورزش بود. روش پژوهش آمیخته اکتشافی و دادهها به شکل میدانی بامطالعه پیشینه و مصاحبه نیمه ساختار یافته با افراد خبره، جمعآوری گردید. سپس جهت رسیدن به اجماع از روش دلفی استفاده شد. در بخش کمی با توجه به نتایج ب چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی برونسپاری در ورزش بود. روش پژوهش آمیخته اکتشافی و دادهها به شکل میدانی بامطالعه پیشینه و مصاحبه نیمه ساختار یافته با افراد خبره، جمعآوری گردید. سپس جهت رسیدن به اجماع از روش دلفی استفاده شد. در بخش کمی با توجه به نتایج بهدستآمده از مرحله کیفی، پرسشنامه محقق ساختهای طراحی گردید. جامعه آماری پژوهش را کلیه خبرگان مرتبط با برونسپاری ورزشی در کشور تشکیل میدادند که شامل اعضای هیئتعلمی دانشگاههای دولتی کشور، مدیران سازمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی، کارفرمایان و پیمانکاران بودند. روش نمونهگیری در بخش کیفی و کمی، غیر تصادفی از نوع هدفمند و در دسترس بود. شاخص محقق برای نمونه گیری افرادی آشنا با ادبیات و مبانی نظری برونسپاری، افرادی دارای سابقه تدریس، تألیف کتاب و مقاله علمی – پژوهشی و یا سابقه کار اجرایی بالاتر از 5 سال در زمینه برونسپاری بود. برای بخش کیفی مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در بخش کمی، مبنای محاسبه به ازای هر سؤال 10 الی 15 نفر پاسخدهنده که درنهایت 296 نفر پرسشنامهها را تکمیل نمودند. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار Smart PLS3 استفاده شد. نتایج نشان داد عوامل فرهنگی و اجتماعی بر برونسپاری در ورزش اثر دارد. لذا توصیه میگردد مسئولین امر جهت مهیا نمودن بستر فرهنگی و اجتماعی مناسب، به اطلاعرسانی گسترده در مورد اثرات مثبت برونسپاری در ورزش از طریق رسانههای عمومی و تحلیل برونسپاریهای موفق در جهان جهت یافتن راهکارهایی برای اجرا و توسعه این راهبرد در ورزش ایران بپردازند.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر تاثیر واحدهای تربیت بدنی و ورزش1 بر هویت ورزشی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد بود. به همین منظور مقیاس هویت ورزشی چزلاک (2004) در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون در اختیار 230 دانشجوی مقطع کارشناسی که واحدهای عمومی تربیت بدنی و ورزش 1 را در سال تحصیلی چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر تاثیر واحدهای تربیت بدنی و ورزش1 بر هویت ورزشی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد بود. به همین منظور مقیاس هویت ورزشی چزلاک (2004) در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون در اختیار 230 دانشجوی مقطع کارشناسی که واحدهای عمومی تربیت بدنی و ورزش 1 را در سال تحصیلی 98-97 اخذ کرده بودند قرار گرفت. میانگین نمره زیرمقیاس هویت اجتماعی دانشجویان دختران (001/0=P) و پسران (008/0=P) در پس آزمون نسبت به پیش آزمون به گونه معناداری افزایش یافت. میانگین نمره زیرمقیاس انحصارگرایی دانشجویان دختران (087/0=P) و پسران (501/0=P) در پس آزمون نسبت به پیش آزمون به گونه ی معناداری تغییر نکرد. به طور کلی واحد تربیت بدنی عمومی بر هویت ورزشی دانشجویان بویژه دانشجویان دختر تأثیرگذار بود. واحدهای تربیت بدنی عمومی دانشگاه ها فرصتی است که می توان از طریق آن نقش ورزشی افراد را تقویت و زمینه را برای ارتقای مولفه های درونی و بیرونی هویت ورزشی که هدف نهایی آن توسعه نگرش مثبت دانشجویان به ورزش و فعالیت بدنی است را فراهم نمود.جهت بررسی تغییرات درون گروهی از آزمون تی همبسته و آزمون ویلکاکسون استفاده شد. میانگین نمره هویت ورزشی دانشجویان دختر به گونه معناداری افزایش یافت (001/0=P)، در حالی که میانگین نمره هویت ورزشی دانشجویان پسر تغییر معناداری نکرد (227/0=P).
پرونده مقاله