تاثیر درس تربیت بدنی عمومی بر هویت ورزشی دانشجویان دانشگاه آزاد
محورهای موضوعی : علوم ورزشسیامک البرز 1 , بهرام قدیمی 2 , اکبر آفرینش خاکی 3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
2 - دانشیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات،تهران،ایران
3 - گروه تربیت بدنی ، گرایش مدیریت ورزشی،دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب،ایران،تهران
کلید واژه: دانشجویان پسر و دختر, درس تربیت بدنی و ورزش 1, هویت ورزشی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تاثیر واحدهای تربیت بدنی و ورزش1 بر هویت ورزشی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد بود. به همین منظور مقیاس هویت ورزشی چزلاک (2004) در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون در اختیار 230 دانشجوی مقطع کارشناسی که واحدهای عمومی تربیت بدنی و ورزش 1 را در سال تحصیلی 98-97 اخذ کرده بودند قرار گرفت. میانگین نمره زیرمقیاس هویت اجتماعی دانشجویان دختران (001/0=P) و پسران (008/0=P) در پس آزمون نسبت به پیش آزمون به گونه معناداری افزایش یافت. میانگین نمره زیرمقیاس انحصارگرایی دانشجویان دختران (087/0=P) و پسران (501/0=P) در پس آزمون نسبت به پیش آزمون به گونه ی معناداری تغییر نکرد. به طور کلی واحد تربیت بدنی عمومی بر هویت ورزشی دانشجویان بویژه دانشجویان دختر تأثیرگذار بود. واحدهای تربیت بدنی عمومی دانشگاه ها فرصتی است که می توان از طریق آن نقش ورزشی افراد را تقویت و زمینه را برای ارتقای مولفه های درونی و بیرونی هویت ورزشی که هدف نهایی آن توسعه نگرش مثبت دانشجویان به ورزش و فعالیت بدنی است را فراهم نمود.جهت بررسی تغییرات درون گروهی از آزمون تی همبسته و آزمون ویلکاکسون استفاده شد. میانگین نمره هویت ورزشی دانشجویان دختر به گونه معناداری افزایش یافت (001/0=P)، در حالی که میانگین نمره هویت ورزشی دانشجویان پسر تغییر معناداری نکرد (227/0=P).
The purpose of this study was the effect of physical education and sports units 1 on the sports identity of male and female students of Azad University. For this purpose, Chezlak Sports Identity Scale (2004) in two stages of pre-test and post-test was provided to 230 undergraduate students who had taken the general units of physical education and sports 1 in the academic year of 1997-98. Correlated t-test and Wilcoxon test were used to examine intragroup changes. The mean score of sports identity of female students increased significantly (P = 0.001), while the mean score of sports identity of male students did not change significantly (P = 0.227). The mean score of social identity subscale of female students (P = 0.001) and male students (P = 0.008) in the post-test compared to the pre-test increased significantly. The mean score of the exclusivism subscale of female students (P = 0.087) and male students (P = 0.501) in the post-test compared to the pre-test did not change significantly. In general, the general physical education unit had an effect on the sports identity of students, especially female students Universities 'general physical education units are an opportunity through which the sports role of individuals can be strengthened and the ground for promoting the internal and external components of sports identity, the ultimate goal of which is to develop students' positive attitudes toward sports and physical activity. A group of paired t-test and Wilcoxon test were used. The mean score of sports identity of female students increased significantly (P = 0.001), while the mean score of sports identity of male students did not change significantly (P = 0.227).
_||_