هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رفتار عدم تمکینی مؤدیان مالیاتی در بخش مشاغل در چارچوب یک تئوری رفتاری است.روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با رویکرد توصیفی- پیمایشی است. روش نمونهگیری خوشهای تصادفی بوده و دادههای پژوهش از طریق 338 پرسشنامه ساختاریافته و محققساخته با ط چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رفتار عدم تمکینی مؤدیان مالیاتی در بخش مشاغل در چارچوب یک تئوری رفتاری است.روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با رویکرد توصیفی- پیمایشی است. روش نمونهگیری خوشهای تصادفی بوده و دادههای پژوهش از طریق 338 پرسشنامه ساختاریافته و محققساخته با طیف پنج طبقهای لیکرت از چهار گروه از مشاغل (صرافان، مشاورین املاک، وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری) جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس. نسخه 25 و نرمافزار اسمارت پی.ال.اس. نسخه 2 و روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند.یافتهها: نتایج حاکی از آن است که در چارچوب تئوری رفتار برنامهریزی شده، متغیرهای نگرش، عدم تقارن اطلاعاتی، ریسکپذیری، و هزینه تمکین مالیاتی ارتباط مستقیم و معناداری با قصد عدم تمکین مالیاتی دارند. در رابطه با اثر متغیرهای نگرشی، دانش مالیاتی، سیستم مالیاتی و مقامات مالیاتی، ارتباط معناداری مشاهده نشد. در ارتباط با اثر هنجارها بر روی قصد عدم تمکین مالیاتی، و هنجارهای فردی، اثر معکوس و معناداری مشاهده شد. در نهایت مشاهده شد که کنترل رفتاری ادراک شده اثر معناداری بر روی قصد و رفتار عدم تمکین مالیات بر درآمد مشاغل دارد.نتیجهگیری: تمرکز کمتر سازمان مالیاتی بر روی فاکتورهای رفتاری محسوس بوده و از آنجا که نظریه رفتار برنامهریزی شده، نظریه مناسبی جهت تبیین و پیشبینی قصد و رفتار مؤدیان است، لذا میتوان این خلاء را با استفاده از این نظریه و نظریههای مشابه مورد بررسی قرار داد و راهحل مناسب را ارائه نمود.
پرونده مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش اخلاق حسابداران و کیفیت حسابرسی بر تردید حرفهای حسابرس است.
روش: جامعه آماری پژوهش، شامل اشخاص عضو جامعه حسابداران رسمی ایران به تعداد 2565 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول کوکران در سطح خطای آماری 5 درصد تعدا چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش اخلاق حسابداران و کیفیت حسابرسی بر تردید حرفهای حسابرس است.
روش: جامعه آماری پژوهش، شامل اشخاص عضو جامعه حسابداران رسمی ایران به تعداد 2565 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول کوکران در سطح خطای آماری 5 درصد تعداد نمونه 335 نفر برآورد گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که با نرخ بازگشت 56/0، به تعداد 187 دریافت شد. آزمون فرضیههای پژوهش با استفاده معادلات ساختاری مبتنی بر واریانس، و با استفاده از نرمافزار اسمارت پی.ال.اس.[1] انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین اخلاق حسابداران و تردید حرفهای، ارتباط منفی و معناداری وجود دارد. بنابراین، با ارتقای سطح اخلاق حرفهای حسابداران، تردید حرفهای حسابرسان نیز بهبود مییابد و حسابرس کار خود را با تردید و نه با سوءظن و بدگمانی به انجام میرساند. همچنین کیفیت حسابرسی با شک و تردید حرفهای حسابرسان رابطه معنیداری دارد.
نتیجهگیری: به جامعه حسابداران رسمی پیشنهاد میشود بهمنظور ارتقاء سطح اخلاق حرفهای حسابرسان، در برنامههای آموزشی خود، آموزش اخلاق را در نظر بگیرند و نظارت بیشتری بر رعایت اخلاق حرفهای داشته باشند. تردید حرفهای اعمالشده در فرآیند حسابرسی و نتایج مندرج در گزارش حسابرسی، با در نظر گرفتن مستمر در قضاوتهای حرفهای حسابرس، کیفیت حسابرسی را افزایش میدهد و این کیفیت بالا علاوهبر ایجاد حُسن شهرت برای حسابرسان مستقل، موجب افزایش اعتماد استفادهکنندگان از اطلاعات مالی به گزارشهای حسابرسان میگردد.
پرونده مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر شهرت، حقالزحمه و تردید حرفهای حسابرس بر کیفیت حسابرسی در مدیریت سود از دیدگاه حسابرسان عضو جامعه حسابداران رسمی ایران میباشد.روش: در این پژوهش از روش کمّی- پیمایشی و ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شد. از میان 230 موسسه چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر شهرت، حقالزحمه و تردید حرفهای حسابرس بر کیفیت حسابرسی در مدیریت سود از دیدگاه حسابرسان عضو جامعه حسابداران رسمی ایران میباشد.روش: در این پژوهش از روش کمّی- پیمایشی و ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شد. از میان 230 موسسه حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی در سال 1401، پرسشنامهها از طریق ایمیل برای 114 موسسه ارسال گردید که در نهایت 96 پرسشنامه قابل استفاده دریافت شد. برای سنجش سازگاری درونی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. ضریب آلفای کرونباخ سطح پایایی قابل قبولی (0.7) را نشان میدهد. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از نرمافزارSPSS نسخه شماره 28 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: نتایج نشان میدهد که حقالزحمه و تردید حرفهای حسابرس تاثیر قابل توجهی بر کیفیت حسابرسی در مدیریت سود دارد؛ اما شهرت حسابرس تاثیر مهمی بر کیفیت حسابرسی در مدیریت سود ندارد. این یافته نشان میدهد که حسابرسان برای کسب کیفیت حسابرسی بهتر در شیوههای مدیریت سود، باید بر حقالزحمه حسابرسی بهعنوان معیاری از تلاش حسابرسی و تردید حرفهای بیشتر تاکید نمایند.نتیجهگیری: نتایج این مطالعه میتواند به حسابرسان مستقل کمک کند تا کیفیت حسابرسی خود را در شناسایی و جلوگیری از هرگونه شیوههای دستکاری سود اجرا شده توسط مشتریان افزایش دهند. علاوهبر این، به نهادهای اجرایی مانند سازمانهای حسابرسی و بورس و اوراق بهادار در بررسی شرکتهایی که سود خود را مدیریت میکنند، یاری رساند.
پرونده مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر حرفهایگرایی، فرهنگ سازمانی و سبک رهبری بر عملکرد حسابرسان، با توجه به نقش تعدیلی هوش معنوی است.روش: تحقیق پیشرو از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بوده و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل همه حسابرسان رسمی ش چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر حرفهایگرایی، فرهنگ سازمانی و سبک رهبری بر عملکرد حسابرسان، با توجه به نقش تعدیلی هوش معنوی است.روش: تحقیق پیشرو از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بوده و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل همه حسابرسان رسمی شاغل در موسسات حسابرسی زیر نظر جامعه حسابداران رسمی ایران بود. حجم نمونه به تعداد 338 نفر با روش نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس تعیین شد. فرضیههای تحقیق با روش مدل معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPls مورد آزمون قرار گرفتند.یافتهها: نتایج نشان داد که حرفهایگرایی، فرهنگ سازمانی و سبک رهبری بر عملکرد حسابرس تأثیر معناداری دارد. هوش معنوی اثر حرفهایگرایی بر عملکرد حسابرس را تعدیل میکند. هوش معنوی اثر فرهنگ سازمانی بر عملکرد حسابرس را تعدیل مینماید. هوش معنوی اثر سبک رهبری بر عملکرد حسابرس را تعدیل میکند.نتیجهگیری: رعایت قوانین و مقررات حرفهای حسابرسی باعث افزایش در کارایی حسابرسی میشود. فرهنگ حسابرسی پایه و اساس جامعه حسابرسی میباشد که دربرگیرنده مجموعهای از ارزشها، هنجارها، باورها، آداب فرهنگی و تاریخی مؤثر بر رفتار حسابرسان بوده و مبنای ارزشهای خاص منبعث از اجتماع و مؤثر بر فرهنگ حسابرسان در محیط حسابرسی و جامعه است. دستیابی به قضاوت حرفهای مطلوبتر مستلزم شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر قضاوت و تصمیمگیری حسابرسان است. توجه به این موارد و مدنظر قرار دادن مدلهای تصمیمگیری، منجر به بهبود کیفیت قضاوت در مراحل مختلف حسابرسی میشود.
پرونده مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر شوکهای اطلاعاتی مثبت بر رفتار سرمایهگذاران و خطر سقوط قیمت سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.روش: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع پسرویدادی بوده و به شیوه توصیفی - علّی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر شوکهای اطلاعاتی مثبت بر رفتار سرمایهگذاران و خطر سقوط قیمت سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.روش: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع پسرویدادی بوده و به شیوه توصیفی - علّی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1394-1400 میباشد. روش نمونهگیری از نوع تصادفی با شیوه حذف سیستماتیک است. برای گردآوری دادههای مورد نیاز، جهت آزمون فرضیهها، از طریق مراجعه به صورتهای مالی حسابرسی شده شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (موجود در کتابخانه سازمان بورس اوراق بهادار تهران) اقدام شد. برای تحلیل دادهها از تکنیک رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شده است.یافتهها: نتایج پژوهش بیانگر آن است که شوکهای اطلاعاتی مثبت بر رفتار سرمایهگذاران، و خطر سقوط قیمت سهام تاثیر مثبت و معنیداری دارد. شوکهای اطلاعاتی مثبت منجر به کاهش افشای اطلاعات، افزایش ریسک اطلاعات و کاهش شفافیت اطلاعات میشود که در نهایت ریسک سقوط را تسریع میبخشد. علاوهبر آن، تاثیر شوکهای اطلاعاتی مثبت بر ریسک سقوط، تحت تاثیر ویژگیهای شرکت، مکانیسمهای نظارتی و محیط اقتصادی قرار دارد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده، به تحلیلگران پیشنهاد میشود اثرات نوع شوکهای اطلاعاتی را بر متغیرهای مهم تاثیرگذار در عملکرد شرکتها مورد بررسی قرار داده و در اختیار بهرهوران قرار دهند. همچنین سرمایهگذاران خُرد توجه ویژهای جهت جلوگیری از پنهانسازی اخبار بد توسط مدیران داشته باشند؛ چراکه توجه سهامداران معطوف به سروصدای دیگران و نظرات غیرکارشناسی است که فضای بازار را پر نموده و منجر به افزایش سقوط قیمت سهام میشود.
پرونده مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر مروری جامع بر تحقیقات بینالمللی موجود پیرامون اخلاق در مسیر پیشرفت حرفهای حسابداران میباشد.روش: این مطالعه از نوع پژوهشهای کاربردی علمسنجی بوده و با استفاده از دو تحلیل همرخدادی واژگان و همتألیفی کشورها انجام شده است. جامعه آم اری پژوهش شام چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر مروری جامع بر تحقیقات بینالمللی موجود پیرامون اخلاق در مسیر پیشرفت حرفهای حسابداران میباشد.روش: این مطالعه از نوع پژوهشهای کاربردی علمسنجی بوده و با استفاده از دو تحلیل همرخدادی واژگان و همتألیفی کشورها انجام شده است. جامعه آم اری پژوهش شامل تمام تولیدات علمی حوزه اخلاق در مسیر پیشرفت حرفهای حسابداران بوده که از میان آنها 608 مقاله که در بازه زمانی 1971- 2022 در پایگاه وبآوساینس نمایه شده بودند، انتخاب و با استفاده از نرمافزار VOSviewer مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.یافتهها: نتایج حاصل از همرخدادی واژگان و همتألیفی کشورها نشان داد که واژههای اخلاق، عملکرد و مدیریت جزء پرتکرارترین واژهها در زمینه اخلاق در مسیر پیشرفت حرفهای حسابداران بوده و کشور آمریکا با انتشار 47 مقاله بیشترین همکاری علمی را داشته است. همچنین براساس نتایج همرخدادی واژگان و همکاری علمی کشورها مشخص گردید که واژه اخلاق عمدتاً با واژگان مسئولیتپذیری، اخلاق تجاری و عملکرد ارتباط داشته است. نقشه همتألیفی کشورها، عدم حضور کشور ایران در بین سایر کشورها را به رخ میکشد. کشورهایی مانند بحرین، آذربایجان در این زمینه مراحل اولیه و بلوغ خود را طی میکنند.نتیجهگیری: با بررسی روند انتشار مقالات میتوان دریافت که تولیدات علمی در حوزه اخلاق در مسیر پیشرفت حرفهای حسابداران سیر صعودی داشته است.
پرونده مقاله