هدف: هدف این پژوهش، مطالعه ویژگیهای حمایتی کارآفرینی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی و کشف رابطه و تأثیر متغیرهای جمعیت شناختی بر این ویژگیهاست. روش پژوهش: نوع تحقیق، توصیفی و روش آن پیمایشی- تحلیلی است. کل جامعه آماری 109 نفر از کتابد چکیده کامل
هدف: هدف این پژوهش، مطالعه ویژگیهای حمایتی کارآفرینی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی و کشف رابطه و تأثیر متغیرهای جمعیت شناختی بر این ویژگیهاست. روش پژوهش: نوع تحقیق، توصیفی و روش آن پیمایشی- تحلیلی است. کل جامعه آماری 109 نفر از کتابداران کتابخانههای دانشگاهی در 15 واحد جامع بودند که به صورت سرشماری مورد آزمون قرارگرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات، مصاحبه حضوری با صاحبنظران جهت گزینش ویژگیهای حمایتی کارآفرینی، و ابزار پرسشنامه خودسنجی محققساخته جهت سنجش این ویژگیها در کتابداران بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی (شاخص KMO، آزمون کرویت بارتلت، تحلیل واریانس یک سویه، ضریب همبستگی و ضریب تعیین) انجام گرفت. یافتهها: ویژگیهای حمایتی کارآفرینی کتابداران به طور معناداری از حد متوسط کمتر بود و رابطه معناداری بین مدرک تحصیلی کتابداری، سن و سطح تحصیلات کتابداران با این ویژگیها وجود داشت. همچنین بین برخی از این ویژگیها با متغیرهای مدرک تحصیلی، سن و سطح تحصیلات دارای ضریب مثبت و مستقیم بود که با افزایش امتیاز متغیرهای جمعیت شناختی، ویژگیهای حمایتی کارآفرینی آنان افزایش مییافت. نتیجه گیری: امروزه بر جذب کتابدارانی با ویژگیهای کارآفرینانه تأکید میشود. در کتابخانهها، روشن نمودن اهداف، مسئولیتها و تفویض آن به کتابداران شایسته، اعتماد و اطمینان را در آنان به وجود آورده و حمایت سازمانی موجب میگردد تا آنان با حداکثر ظرفیت و توان خود، ضمن سازگاری با محیطکاری و بقاء در بلندمدت، موجبات رضایتمندی استفادهکنندگان و مراجعان به کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی را فراهم نمایند.
پرونده مقاله
هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی و مدیریت دانش متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی شاغل در 13 کتابخانه دانشکده های دانشگاه شیراز در سال 1392 است.
روش پژوهش: این پژوهش، از دیدگاه هدف، در گروه تحقیقات بنیادی و از دورنما روش، در گروه تحقیقات همبستگی قر چکیده کامل
هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه کارآفرینی سازمانی و مدیریت دانش متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی شاغل در 13 کتابخانه دانشکده های دانشگاه شیراز در سال 1392 است.
روش پژوهش: این پژوهش، از دیدگاه هدف، در گروه تحقیقات بنیادی و از دورنما روش، در گروه تحقیقات همبستگی قرار میگیرد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل، کلیه کارمندان زن و مرد شاغل در کتابخانه های دانشگاه شیراز بود که تمامی این افراد (87 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش مورد استفاده شامل پرسشنامه مدیریت دانش نیر (1390) و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی هومن (1381) می باشد. ضرایب پایایی آلفای کرونباخ که برای محاسبه همسانی درونی پرسشنامه های مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی استفاده گردید، به ترتیب برابر با 89/0 و 92/0 به دست آمد. داده ها با استفاده از روش آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافته ها نشان داد بین سطح مهارت کارآفرینی سازمانی و مدیریت دانش متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی شاغل در کتابخانه های دانشگاه شیراز رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج همچنین بیانگر آن بود که از بین ابعاد کارآفرینی سازمانی، بین بعد "سخت کوشی، مسئولیتپذیری و موفقیت" با مدیریت دانش، رابطه معنی داری وجود دارد؛ در حالی که بین ابعاد ریسک پذیری، نظارت درونی، خلاقیت، انعطاف پذیری، تحمل ابهام و روایی کلامی با متغیر مدیریت دانش، رابطه معنی داری وجود ندارد.
نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان چنین نتیجه گیری نمود که، متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی شاغل در کتابخانه های دانشگاه شیراز، مدیریت دانش را بهعنوان یک راهبرد آگاهانه در شناسایی دانش، ارزیابی، سازماندهی و ذخیره سازی آن به منظور افزایش کارآفرینی در کتابخانه ها به کار می گیرند.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت مدیریت استعداد و جانشین پروری در کتابخانه های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در شهر تهران انجام گرفته است.
روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و جامعه ی آماری آن شامل کتابداران کتابخانه های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در شهر چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت مدیریت استعداد و جانشین پروری در کتابخانه های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در شهر تهران انجام گرفته است.
روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و جامعه ی آماری آن شامل کتابداران کتابخانه های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در شهر تهران به تعداد 146 نفر است. مدل مورد استفاده در پژوهش مدل ستاره ای هفت سو است و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ی راث ول با عنوان ویژگی های برنامه ریزی جانشینی سازمان استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام شده است.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین وضعیت موجود کتابخانه های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در شهر تهران برای اجرای مدیریت استعداد و جانشین پروری در همه ی ابعاد هفتگانه ی مدیریت استعداد و جانشین پروری با وضعیت مطلوب تفاوت معناداری وجود دارد؛ به نحوی که در همه ی ابعاد هفتگانه، وضع موجود کمتر و پایین تر از وضع مطلوب قرار دارد. بر اساس سایر یافته ها در بررسی وضعیت کلی مدیریت استعداد و جانشین پروری در کتابخانه های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در شهر تهران، وضعیت موجود با میانگین 07/2 با وضعیت مطلوب با میانگین 29/4 تفاوت معنی داری دارد.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، لزوم اجرای برنامه ی مدیریت استعداد و جانشین پروری نظام مند و هماهنگ با برنامه ریزی استراتژیک کتابخانه به منظور شناسایی، استخدام، پرورش، ارتقا و نگهداری افراد مستعد و جوان مورد تأکید قرار می گیرد.
پرونده مقاله
هدف: این پژوهش با هدف درک میزان علاقه به موضوع سایبرنتیک در سطح بینالمللی در بازه زمانی 16 ساله (1995 – 2011) صورت گرفته است تا دریابد که آیا موضوع سایبرنتیک از الگوی مدیریت مد زودگذر پیروی میکند یا خیر.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر، پیمایش توصیفی است؛ بدین منظور، چکیده کامل
هدف: این پژوهش با هدف درک میزان علاقه به موضوع سایبرنتیک در سطح بینالمللی در بازه زمانی 16 ساله (1995 – 2011) صورت گرفته است تا دریابد که آیا موضوع سایبرنتیک از الگوی مدیریت مد زودگذر پیروی میکند یا خیر.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر، پیمایش توصیفی است؛ بدین منظور، پس از شناسایی و انتخاب کلیدواژههای این حوزه به کمک منابع اطلاعاتی مختلف، کار جستوجوی پیشرفته واژههای گزینش شده در پایگاه اطلاعاتی امرالد و وایلی انجام و تعداد انتشارات صورت گرفته در هر سال بر مبنای عنوان، چکیده و کلیدواژه، استخراج و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای به دست آمده از پژوهش نشان داد که بیشترین تعداد مقالات در موضوع سایبرنتیک در اواخر دهه 90 در پایگاه اطلاعاتی امرالد منتشر گردیده و از آن زمان تاکنون نیز روند صعودی را در پیش گرفته است. پایگاه وایلی نیز نتایج مشابهی را نشان داد. بنابراین در اوایل قرن 20 شاهد رشد روزافزون انتشارات مرتبط با این موضوع هستیم که این مسئله، پیروی سایبرنتیک از الگوی مدیریت مد را به چالش میکشد. بدین مفهوم که علاقه به این موضوع از الگوی نوسانات زنگیشکلآبراهامسون که نشاندهنده مدیریت مد زودگذر است پیروی نمیکند.
نتیجهگیری: بنابر نتایج حاصل، میزان علاقه به موضوع سایبرنتیک از الگوی نوسانات زنگی شکل که نشاندهنده مدیریت مد است، پیروی نمیکند و با توجه به افزایش تعداد مقالات در موضوع سایبرنتیک و به دنبال آن افزوده شدن تعداد مجلات تخصصی در این زمینه موضوعی، احتمال نهادینه شدن سایبرنتیک به عنوان یک رشته دانشگاهی، برای آینده قابل پیشبینی وجود خواهد داشت.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر به شناسایی مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر بوشهر از دیدگاه کتابداران و مراجعهکنندگان با رویکردی مقایسهای میپردازد.
روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری آن کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر بوشهر وابسته به وزارتخان چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر به شناسایی مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر بوشهر از دیدگاه کتابداران و مراجعهکنندگان با رویکردی مقایسهای میپردازد.
روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری آن کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر بوشهر وابسته به وزارتخانههای "بهداشت، درمان و آموزش پزشکی" و "علوم، تحقیقات و فناوری" (جمعاً 18 نفر) که به روش سرشماری و مراجعهکنندگان این کتابخانهها (دانشگاه خلیج فارس 4340 نفر و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر 2799 نفر) که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند (بر اساس جدول مورگان به ترتیب 354 نفر، 338 نفر). دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد مهارت ارتباطی "کوئیندام" جمعآوری و در نرمافزار SPSS در سطح آزمونهای توصیفی و استنباطی (تی مستقل، تی تک متغیره، آزمون من ویتنی و آزمون اف) مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد میانگین مهارتهای ارتباطی کتابداران دانشگاهی شهر بوشهر از دیدگاه کتابداران (61/3) و مراجعهکنندگان (3/2) در بالاتر از سطح متوسط قرار دارد. همچنین بین هیچکدام از مولفّههای مهارت ارتباطی با ویژگیهای جمعیتشناختی تفاوت معناداری وجود نداشت.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، بالابودن سطح مهارت ارتباطی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر بوشهر نویددهنده ارائه خدماتی بهتر، جلب رضایت بیشتر مراجعهکنندگان، بهبود سطح کیفیت کتابخانه و به تبع آن ارتقا سازمان مادر میباشد.
پرونده مقاله
هدف: این پژوهش با هدف شفاف سازی و مرزبندی دامنهی بین لغات و موضوعات حوزه های کتاب سنجی، علم سنجی و اطلاعسنجی و تحلیل توصیفی مدارک این حوزه ها نگارش شده است.
روش پژوهش: روش مورد استفاده در این پژوهش تحلیل محتوا میباشد. برای این منظور از نمایه استنادی علوم، رکوردهایی چکیده کامل
هدف: این پژوهش با هدف شفاف سازی و مرزبندی دامنهی بین لغات و موضوعات حوزه های کتاب سنجی، علم سنجی و اطلاعسنجی و تحلیل توصیفی مدارک این حوزه ها نگارش شده است.
روش پژوهش: روش مورد استفاده در این پژوهش تحلیل محتوا میباشد. برای این منظور از نمایه استنادی علوم، رکوردهایی که در عنوان آن ها حداقل یکی از واژه های کتاب سنجی، علم سنجی و اطلاع سنجی آمده و در پایگاه دایالوگ و در محدودهی زمانی 1973-2009 موجود است، گردآوری شد. برای ورود داده ها فایل اکسلی طراحی گردید. بدین ترتیب 36 کلیدواژه برای حوزۀ کتابسنجی و برای حوزه علمسنجی و اطلاع سنجی هر کدام 19 کلیدواژه مورد استفاده قرار گرفت.
یافتهها: طبق یافتههای حاصل از تحلیل محتوا و تعیین موضوعات منحصربهفرد سه حوزه، مشخص شد که تأکید حوزهی کتابسنجی بر موضوعات، اطلاعات علمی و حوزهی کتابداری است و دو حوزهی دیگر بر اطلاعات به طور کلی و کل حوزه ها تأکید دارند.
نتیجهگیری: نتیجه حاصل از بررسی موضوعات مشترک نشان داد که حوزهی کتاب سنجی و پس از آن علم سنجی از مقوله های مشترک بیشتری با حوزه های دیگر برخوردار هستند. نتایج به دست آمده از تحلیل توصیفی انتشارات این حوزه ها روشن ساخت که بیشترین تعداد انتشارات مربوط به حوزه کتاب سنجی و کمترین آن مربوط به حوزه اطلاع سنجی میباشد. اوج انتشار مدارک کتابسنجی در سال 2008 با 54 مدرک (معادل 1/7 درصد)، علم سنجی درسال 1994 با 29 مدرک (معادل 97/9 درصد) و اطلاعسنجی در سال 2005 با 13 مدرک (معادل 10 درصد) بوده است.
پرونده مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی وضعیت و خدمات میز مرجع مجازی در وبسایت کتابخانه های دانشگاه های دولتی است.
روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی - ارزشیابی و نوع پژوهش کاربردی، با رویکرد کمی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل 90 وبسایت کتابخانههای دانشگاههای دولتی ایران می باشد چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی وضعیت و خدمات میز مرجع مجازی در وبسایت کتابخانه های دانشگاه های دولتی است.
روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی - ارزشیابی و نوع پژوهش کاربردی، با رویکرد کمی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل 90 وبسایت کتابخانههای دانشگاههای دولتی ایران می باشد که از سرویس رتبه بندی دانشگاه ها (فور آی سی یو) برگرفته شده است. اطلاعات هر وبسایت بر روی چک لیست محققساختهای گردآوری و دادههای آن جهت تجزیه و تحلیل، وارد نرمافزار اکسل شده و یافتهها در قالب جداول و نمودار ارائه شده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد که از ۹۰ دانشگاه مورد بررسی، ۲۲ دانشگاه در تهران و ۶۸ دانشگاه در شهرستانها فعالیت میکنند. ۶۶/۷ درصد از این دانشگاهها، پیوند مربوطه به کتابخانه را به صورت مستقیم و ۱۵ درصد نیز به صورت غیرمستقیم در صفحه اصلی وبسایت دانشگاه قرار دادهاند. از ۹۰ سایت مورد بررسی، ۴۱ درصد دارای میز مرجع مجازی بودند و ۵۵ درصد نیز فاقد این لینک بودند. ۷۷ درصد از وبسایتهای دارای میز مرجع مجازی از فرم وبی استفاده میکنند که دارای آیتمهای محدودی هستند. در بین وبسایتهای مورد بررسی، فقط ۱۱ مورد دارای خطمشی و سیاستهای مدون و سوالهای FAQ و... بوده است.
نتیجهگیری: جمعبندی یافتهها حاکی از آن است که بسیاری از کتابخانهها هر چند لینک مربوط به میز مرجع مجازی را در وبسایت خود قرار دادند، اما فعالیتهای آنها چشمگیر نیست که بتواند انگیزه مراجعههای بعدی را در کاربران به وجود آورد. بهطوری که از بین ۹۰ دانشگاه مورد بررسی فقط میز مرجع ۲ دانشگاه فعال بوده و به سؤالهای پرسیده شده از سوی محققان پاسخ دادند.
پرونده مقاله
هدف: با توجه به اهمیت بازاریابی در جذب مخاطبان و بهره وری بیشتر کتابخانه ها، هدف این پژوهش مطالعه وجود ابزارهای بازاریابی در وب سایت ها و پورتال های کتابخانه های تخصصی حوزه علوم انسانی شهر تهران در ارائه راهکارهایی به منظور توسعه و بالابردن خدمات به کاربران می باشد.
ر چکیده کامل
هدف: با توجه به اهمیت بازاریابی در جذب مخاطبان و بهره وری بیشتر کتابخانه ها، هدف این پژوهش مطالعه وجود ابزارهای بازاریابی در وب سایت ها و پورتال های کتابخانه های تخصصی حوزه علوم انسانی شهر تهران در ارائه راهکارهایی به منظور توسعه و بالابردن خدمات به کاربران می باشد.
روش پژوهش: این پژوهش به روش ارزیابی اکتشافی انجام شده است. ارزیابی اکتشافی یکی از پرکاربردترین روش های ارزیابی است که مبتنی بر سیاهه وارسی بوده و برای تعیین کاربردپذیری سیستم های تعاملی به کار می رود. جامعه پژوهش شامل 26 وب سایت کتابخانه تخصصی حوزه علوم انسانی، متمرکز در شهر تهران است که میزان تطابق ابزارهای بازاریابی موجود در وب سایت های مورد بررسی با معیارها و مؤلفه های تعیین شده، براساس سیاهه وارسی محقق ساخته، به عنوان ابزار سنجش به کار گرفته شده است. این سیاهه وارسی دارای پنج شاخص کلی (شخصی سازی، توزیع، ترویج، محصول و قیمت) و هیجده زیرشاخص است که برخی از زیرشاخص ها دارای مؤلفه های خاص تری نیز هستند.
یافتهها: یافته های پژوهش نشان می دهد که وب سایت های کتابخانه های تخصصی در مجموع به میزان 40/47 درصد در شاخص شخصی سازی، 40/15 درصد در شاخص توزیع، 32/33 درصد در شاخص ترویج، 21/30 درصد در شاخص محصول و 32/24 درصد در شاخص قیمت از ابزارهای بازاریابی استفاده کرده اند.
نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد بیشتر کتابخانه های تخصصی بررسی شده در این پژوهش، گام های اولیه را در راستای اجرای بازاریابی اطلاعات در سازمان های متبوع خود برداشته اند؛ اما بسیار ابتدایی و ضعیف عمل کرده و نیاز به تلاش های بیشتری برای بهبود قابلیت های اجرایی در وبسایتهای خود دارند. به طوریکه بسیاری از شاخص های در نظرگرفته شده در این پژوهش در سطح مطلوبی قرار ندارند.
پرونده مقاله