• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی اثربخشی زوج درمانی متمرکز بر هیجان بر افزایش توافق، رضایتمندی، همبستگی و ابراز محبت همسران
        مرجان حسین زاده تقوایی
        هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر افزایش توافق، رضایتمندی، همبستگی و ابراز محبت زوج ها بود.این پژوهش در چارچوب نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون، با دو گروه آزمایش و گواه اجرا گردید. جامعه آماری پژوهش، زوج های مراجعه کننده به مرکز مشاوره تهران چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر افزایش توافق، رضایتمندی، همبستگی و ابراز محبت زوج ها بود.این پژوهش در چارچوب نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون، با دو گروه آزمایش و گواه اجرا گردید. جامعه آماری پژوهش، زوج های مراجعه کننده به مرکز مشاوره تهران در سال 1396 بود. در این پژوهش، مرکز مشاوره به‌ صورت نمونه گیری دردسترس انتخاب شد. برای این منظور از بین 36 زوج مراجعه‌کننده، 20 زوج به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابتدا بر روی زوج های هر دو گروه پیش‌آزمون اجرا گردید، سپس مداخله آزمایشی(زوج درمان متمرکز بر هیجان) بر روی گروه آزمایش به مدت 9 جلسه 90 دقیقه ای اجرا و پس از اتمام برنامه‌ی آموزشی، از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپنیر(1976) استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل‌ واریانس چند متغیری نشان داد که درمان متمرکز بر هیجان در افزایش توافق، رضایتمندی، همبستگی و ابراز محبت روج‌ها موثر است. بنابراین بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که از درمان متمرکز بر هیجان می‌توان در جهت افزایش سازگاری زناشویی به عنوان یک روش مؤثر سود برد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - مدل ساختاری اهمال کاری تحصیلی بر اساس راهبردهای یادگیری وسبک های اسنادی با میانجی گری انگیزش پیشرفت دربین دانش آموزان ناحیه یک شهر ساری
        بهرام میرزاییان خیرالنسا شیردل محمدکاظم فخری
        چکیده هدف پژوهش حاضر، مدل ساختاری اهمال کاری تحصیلی بر اساس راهبردهای یادگیری و سبک های اسنادی با میانجی گری انگیزش پیشرفت در بین دانش آموزان بود. روش پژوهش توصیفی – همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر ساری در سال تحصیلی 96 – 139 چکیده کامل
        چکیده هدف پژوهش حاضر، مدل ساختاری اهمال کاری تحصیلی بر اساس راهبردهای یادگیری و سبک های اسنادی با میانجی گری انگیزش پیشرفت در بین دانش آموزان بود. روش پژوهش توصیفی – همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر ساری در سال تحصیلی 96 – 1395 بوده است که از این تعداد 375 دانش آموز با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان با آلفای 05/ 0 به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای وارد مطالعه شدند. از این تعداد 160 نفر پسر و 215 نفر دختر بودند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی (سواری، 2011)، پرسشنامه راهبردهای یادگیری (وین شتاین و مایر، 1984)، پرسشنامه سبک های اسنادی (ASQ) (پترسون و همکاران،1983) و پرسشنامه انگیزه پیشرفت (هرمنس،1970) بود. داده ها با استفاده از تحلیل مسیر و معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق تاثیر مستقیم را بین راهبردهای یادگیری و اهمال کاری تحصیلی با انگیزش پیشرفت نشان داد و سبک های اسنادی و اهمال کاری تحصیلی با هم انگیزش پیشرفت را تبیین کردند. همچنین راهبردهای یادگیری شناختی بیشترین سهم را در پیش بینی متغیر اهمال کاری تحصیلی داشت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - رابطۀ بین طرحواره‌های ناسازگار اولیه و باورهای ارتباطی غیرمنطقی با میانجی‌گری سبک‌های حل تعارض کارآمد
        معصومه صیادی رحمان شیخ‌هادی سیروئی سحر غفوری
        پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطه‌ای سبک‌های حل تعارض کارآمد در رابطه بین طرحواره‌های ناسازگار اولیه و باورهای ارتباطی غیرمنطقی در قالب یک مدل انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. بدین منظور ۲۹۳ نفر از دانشجویان زن متأهل کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه تهران که چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطه‌ای سبک‌های حل تعارض کارآمد در رابطه بین طرحواره‌های ناسازگار اولیه و باورهای ارتباطی غیرمنطقی در قالب یک مدل انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. بدین منظور ۲۹۳ نفر از دانشجویان زن متأهل کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه تهران که به‌وسیله نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند به پرسشنامه‌های طرحواره‌های ناسازگار اولیه (YSQ، 1990)، باورهای ارتباطی غیرمنطقی (RBI، 1982) و پرسشنامه سبک‌های حل تعارض رحیم نسخه دوم (ROCI-II، 1983) پاسخ دادند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار AMOS انجام گرفت. یافته‌ها نشان داد که اثر مستقیم طرحواره‌های ناسازگار اولیه و سبک‌های حل تعارض کارآمد (سبک یکپارچگی و سبک مصالحه) بر باورهای ارتباطی غیرمنطقی معنادار بود (001/0 = p). هم‌چنین، در رابطه بین طرحواره‌های ناسازگار اولیه و باورهای ارتباطی غیرمنطقی، سبک‌های حل تعارض کارآمد، نقش واسطه‌ای داشتند (01/0p <). بنابراین درمانگران می‌توانند، با بررسی طرحواره‌ها و افزایش مهارت‌های حل تعارض کارآمد مراجعان، میزان تأثیر باورهای ارتباطی غیرمنطقی را در روابط آن‌ها کاهش دهند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - پیش‌بینی ویژگی‌های شخصیت خودشیفته بر اساس سبک‌های دلبستگی و باورهای تربیتی والدین
        باران مرادی مژگان سپاه منصور
        هدف پژوهش حاضر پیش بینی ویژگی های شخصیت خودشیفته بر اساس سبکهای دلبستگی و باورهای تربیتی والدین بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرج بود .با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 253 دانشجو به همراه م چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر پیش بینی ویژگی های شخصیت خودشیفته بر اساس سبکهای دلبستگی و باورهای تربیتی والدین بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرج بود .با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 253 دانشجو به همراه مادرانشان انتخاب و به پرسشنامه های شخصیت خودشیفته، پرسشنامه سبکهای دلبستگی والر، فرالی و برنان و پرسشنامه باورهای تربیتی والدین،پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد بین شخصیت خودشیفته بادلبستگی ایمن رابطه منفی و با دلبستگی اجتنابی و دلبستگی اضطرابی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین بین شخصیت خودشیفته و باور رشد بر اثر تنبیه و باور رشد بر اثر قوانین رابطه مثبت معنادار در حالیکه بین شخصیت خودشیفته و باور رشد بر اثر ژنتیک ، باور رشد مبتنی بر محیط ، باور رشد مبتنی بر اثر رشد و باور رشد بر اثر تقویت رابطه معنادار مشاهده نشد.سایرنتایج نشان داد سبک های دلبستگی و باورهای تربیتی والدین قادر به پیش بینی ویزگی های شخصیت خودشیفته می باشند .واژه های کلیدی: ویژگی های شخصیت خودشیفته، سبک های دلبستگی، باورهای تربیتی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مقایسه ی حمایت اجتماعی ادراک شده، امید و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان ساکن در خوابگاه های سازمان کمیته امداد و خانه‌های کودکان بی سر پرست و بد سرپرست سازمان بهزیستی در استان آذربایجان غربی
        جواد کیهان سارا محمد مرادی نقده فاضل قانع قره باغ
        هدف تحقیق حاضر، مقایسه ی حمایت اجتماعی ادراک‌شده، امید و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان ساکن در خوابگاه های سازمان کمیته امداد و خانه‌های کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست سازمان بهزیستی در استان آذربایجان غربی می باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری شا چکیده کامل
        هدف تحقیق حاضر، مقایسه ی حمایت اجتماعی ادراک‌شده، امید و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان ساکن در خوابگاه های سازمان کمیته امداد و خانه‌های کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست سازمان بهزیستی در استان آذربایجان غربی می باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه ساکن در خوابگاه های سازمان کمیته امداد و خانه‌های کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست سازمان بهزیستی در استان آذربایجان غربی می باشند. روش نمونه‌گیری با توجه به محدودیت جامعه آماری تمام شماری می باشد. جهت گردآوری اطلاعات از مقیاس حمایت اجتماعی ادراک‌شده چندبعدی زیمت و همکاران(1988)، پرسشنامه امید اسنایدر(1991) و کارنامه تحصیلی دانش آموزان در پایان نیم سال تحصیلی استفاده گردید. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس یک‌راهه نشان داد که بین گروه‌ها ازلحاظ میزان برخورداری از حمایت اجتماعی ادراک‌شده و امید تفاوت معنی‌داری وجود دارد. طوری که بچه‌های بی‌سرپرست و بد سرپرست سازمان بهزیستی از حمایت اجتماعی ادراک‌شده‌ی خوبی نسبت به دانش آموزان ساکن در خوابگاه های کمیته امداد بهره‌مند هستند. اما، امید دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد به‌صورت معنی‌داری بیشتر از دانش آموزان تحت پوشش سازمان بهزیستی است. همچنین نتایج آزمون تی مستقل حاکی از این بود که پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد به‌صورت معنی‌داری بیشتر از دانش آموزان تحت پوشش سازمان بهزیستی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - رابطه ی ساختاری پیوند با مدرسه با رفتارهای پرخطر در نوجوانان ؛ نقش میانجیگری ساختار انگیزشی
        خدیجه ابوالمعالی الحسینی
        یکی از موارد جدی تهدید‌کننده ی سلامت، شیوع رفتارهای پرخطر در میان اقشار مختلف بویژه نوجوانان است. هدف اصلی این پژوهش پیش بینی رفتارهای پرخطر بر اساس پیوند با مدرسه با میانجیگری ساختارهای انگیزشی در نمونه‌ای از نوجوانان دبیرستانی شهر تهران در سال 96-1395 بود. 418 نفر از چکیده کامل
        یکی از موارد جدی تهدید‌کننده ی سلامت، شیوع رفتارهای پرخطر در میان اقشار مختلف بویژه نوجوانان است. هدف اصلی این پژوهش پیش بینی رفتارهای پرخطر بر اساس پیوند با مدرسه با میانجیگری ساختارهای انگیزشی در نمونه‌ای از نوجوانان دبیرستانی شهر تهران در سال 96-1395 بود. 418 نفر از دختران و پسران دوره‌ی دوم دبیرستان‌های تهران از گروه های سنی مختلف به روش نمونه گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده و به پرسشنامه‌های رفتارهای پرخطر (زاده محمدی و احمدآبادی، 1390)، ساختارانگیزشی(ککس وکلینگر، 2004)، و پیوند با مدرسه (رضایی شریف، حجازی و همکاران،1393) پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها از روش آماری مدل‌یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارAMOS 21.0استفاده شد. شاخص‌های برازش حاکی از برازش مناسب الگوی مفهومی با داده‌ها بودند. شاخص برازش مقایسه ها (900/0=CFI)، شاخص نیکویی برازش (903/0=GFI)، شاخص نرم شده نیکویی برازش (861/0=AGFI) و ریشه دوم میانگین مجذورات خطای تقریب (080/0=RMSEA) همگی نشان می دهند که مقادیر در سطح مطلوب هستند و مدل برازش مطلوبی دارد. به علاوه یافته‌ها نشان دادند اثر مستقیم پیوند با مدرسه بر رفتارهای پرخطر منفی و معنادار، و اثر مستقیم آن برساختار انگیزشی انطباقی مثبت و معنادار بود. همچنین اثر مستقیم ساختار انگیزشی انطباقی بر رفتارهای پرخطر منفی و معنادار و اثر مستقیم ساختار انگیزشی غیر انطباقی بر رفتارهای پرخطر، مثبت و معنادار بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن اگاهی بر دشواری در تنظیم هیجان و نشخوار فکری بیماران دیابتی نوع دو
        ابراهیم قنبری فاطمه شهابی زاده
        دیابت نوع دو یک معضل مهم برای سلامت عمومی است که باعث اثرات گسترده‌ای بر عملکردهای فردی و اجتماعی افراد می‌شود. پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن اگاهی بر دشواری درتنظیم هیجان و نشخوار فکری بیماران دیابتی نوع دو انجام شد. پژوهش حاضر از نیمه آزمایشی از چکیده کامل
        دیابت نوع دو یک معضل مهم برای سلامت عمومی است که باعث اثرات گسترده‌ای بر عملکردهای فردی و اجتماعی افراد می‌شود. پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن اگاهی بر دشواری درتنظیم هیجان و نشخوار فکری بیماران دیابتی نوع دو انجام شد. پژوهش حاضر از نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعه ی آماری کلیه بیماران زن و مرد مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه کننده به مراکز دولتی سلامت شهر بیرجند در 3 ماه آخر سال 1395 بودند (100 بیمار) که نمونه‌ای شامل 30 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده عبارت بودند از: دشواری در تنظیم هیجانی گراتز و رومر (2004) و نشخوار فکری نالن- هاکسما و مارو (1991)، جهت تحلیل داده، از تحلیل کواریانس تک متغیره و چند متغیره استفاده شد. یافته‌ها نشان داد، میانگین گروه آزمایش در مولفه های دشواری در تنظیم هیجانی (p <0/05) و نشخوار فکری (p <0/01) کاهش داشته است. بنابراین نتایج پژوهش اهمیت مداخله شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی را در ارتقاء زندگی بیماران دیابتی را نشان می دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - مهارت های رفتاری کنترل خشم با رویکرد منابع دینی
        سید محمد حسین موسوی محمد زارعی فرشته محمدی
        خشم یکی از هیجانات انسان است که به رغم فوائد،در صورت عدم کنترل و مدیریت تحت بینش های عقلی و شرعی می تواند به آسیب های فردی، اجتماعی، تنش ها، نزاع ها و سایر جرایم بینجامد،.از این رو لازم است تا برای پیشگری از این حوادث راهکارهایی ارائه گردد،انسان ها دارای سه لایه ، بینش، چکیده کامل
        خشم یکی از هیجانات انسان است که به رغم فوائد،در صورت عدم کنترل و مدیریت تحت بینش های عقلی و شرعی می تواند به آسیب های فردی، اجتماعی، تنش ها، نزاع ها و سایر جرایم بینجامد،.از این رو لازم است تا برای پیشگری از این حوادث راهکارهایی ارائه گردد،انسان ها دارای سه لایه ، بینش، گرایش، کنش می باشند. در آموزه های قرآن و روایات جهت کنترل خشم راهکارهایی در سه حیطه ابعاد انسان؛ بینش ها، گرایش ها و رفتارها بیان شده است. اما به جهت گستردگی بحث تحقیق حاضر با روش توصیفی – تحلیلی تنها به مهارت های کنشی (رفتاری) کنترل خشم می پردازد. از این رهگذر با تکیه بر قرآن کریم و سیره اهل بیت علیهم السلام و منابع روان شناسی به عنوان منابع فرعی مهارت ها و روش های مناسبی را برای کنترل عوامل خشم مطرح کرده اند این راهکارارا در یک دسته بندی می توان به دو دسته تقسیم نمود مقابله های رفتاری نظیر ورزش، صله رحم، تغییر حالات وضعیت بدن و... مقابله های معنوی نظیر وضو گرفتن، تغذیه مناسب و... ، شناخت این مهارت ها و روش ها مورد بحث این پروژه تحقیقاتی می باشد پرونده مقاله