این تحقیق با هدف بررسی کارکردهای دانشگاه از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل انجام شد. روش تحقیق از نوع پیمایشی است جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل می باشد. 514نفر از دانشجویان با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ا چکیده کامل
این تحقیق با هدف بررسی کارکردهای دانشگاه از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل انجام شد. روش تحقیق از نوع پیمایشی است جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل می باشد. 514نفر از دانشجویان با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. اطلاعات لازم برای پاسخ به سوالات پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد و داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی و از طریق نرم افزار spss تجزیه و تحلیل گردید. نتایج این تحقیق نشان داد که: کارکردهای موجود دانشگاه از دید دانشجویان پایین تر از میانگین ارزیابی شد. همچنین دانشجویان دانشگاه کارکردهای مطرح شده را برای دانشگاه مطلوب، مهم ارزیابی کردند. از دیدگاه دانشجویان دانشگاه بین وضع موجود و وضع مطلوب فاصله و شکاف معناداری وجود دارد. از دیدگاه دانشجویان دانشگاه تولید دانش اولین اولویت و توسعه فرهنگی و انتقال میراث فرهنگی آخرین اولویت در کارکرد دانشگاه مطلوب را داراست.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی و سنجش مهارتهای زندگی دانشجویان دانشگاه مازندران با تمرکز بر نقش برنامههای درسی در آن میباشد. مهارتهای زندگی مورد نظر دراین پژوهش؛ مهارتهای بین فردی و ارتباطات اجتماعی، مهارت های ذهنی و شناختی، مهارتهای فردی و زیستی و مهارت شهروندی میباشد. رو چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی و سنجش مهارتهای زندگی دانشجویان دانشگاه مازندران با تمرکز بر نقش برنامههای درسی در آن میباشد. مهارتهای زندگی مورد نظر دراین پژوهش؛ مهارتهای بین فردی و ارتباطات اجتماعی، مهارت های ذهنی و شناختی، مهارتهای فردی و زیستی و مهارت شهروندی میباشد. روش انجام تحقیق در این پژوهش، از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد. از پرسشنامه نیز جهت جمع آوری اطلاعات بهره گرفته شده است. نتایج حاصل ازاین تحقیق حاکی ازآن است که تاحدی مهارتهای بین فردی و ارتباطات اجتماعی و مهارت های شهروندی محقق شده است و دانشگاه در تحقق مهارت ذهنی و شناختی و مهارت های فردی و زیستی میان دانشجویان موفقیت چندانی نداشته است. همچنین در دستیابی به مهارتهای زندگی در دانشکدههای مورد مطالعه نیز تفاوت معناداری وجود ندارند، اما در متغیر جنسیت چنین چیزی مشاهده نشده است.
پرونده مقاله
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر سرمایه فرهنگی واجتماعی و جنسی بر رضایتمندی از تصویر بدن در بین جوانان 15 تا29 سال تنکابن میباشد. روش مورد استفاده، پیمایش میباشد. جهت عملیاتینمودن تحقیق از تاثیر سه متغیر اصلی شامل؛ سرمایه فرهنگی(تجسم یافته، عینیت یافته و نهادینه شده)، س چکیده کامل
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر سرمایه فرهنگی واجتماعی و جنسی بر رضایتمندی از تصویر بدن در بین جوانان 15 تا29 سال تنکابن میباشد. روش مورد استفاده، پیمایش میباشد. جهت عملیاتینمودن تحقیق از تاثیر سه متغیر اصلی شامل؛ سرمایه فرهنگی(تجسم یافته، عینیت یافته و نهادینه شده)، سرمایه جنسی(کسب هویت جدید، جاذبه جنسی، جلوه گری اجتماعی، مهارت های اجتماعی، سرزندگی، تمایزبخشی اجتماعی و تمایلات جنسی) و سرمایه اجتماعی(، اوقات فراغت، مقبولیت اجتماعی، فشار اجتماعی، اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی) بر متغیر رضایتمندی از تصویر بدن جوانان(کنترل وزن ،دستکاری پزشکی ومراقبتهای بهداشتی و آرایشی) می باشد . جامعه آماری این تحقیق را 36289 نفر جوانان 15 تا 29 ساله شهرستان تنکابن در سال 1393 تشکیل میدهند . برای تجـزیـه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده و آزمون فرضیات تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون رگرسیون چند متغیره صورت گرفته است. شاخصهای پژوهش نشان میدهد که دست یافتن به سرمایه های اجتماعی، جنسی و فرهنگی(بعد تجسم یافته) در دهه اخیر، زندگی جوانان را در رسیدن به هدفهایشان پیوند زده و فرهنگهای ویژه جوانان را جهانی کرده است، طوری که، همه افراد زیر 30 سال در تمامی طبقات اجتماعی را به خود جذب میکند. و به عبارت دیگر گروههایی از جوانان که وجه مشخصه آنان باورها، ارزشها و هنجارهای خاص در مقابل فرهنگ مسلط یا نظم اجتماعی حاکم باشد، فرهنگ ویژه جوانان را تشکیل میدهد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه خود ناتوان سازی تحصیلی با ویژگی های شخصیتی، راهبردهای یادگیری و سبک های اسنادی در دانش آموزان مقطع اول متوسطه شهر شهرکرد، انجام شد. نمونه پژوهش شامل 200 نفر از دانش آموزان سال اول دبیرستان های شهرکرد بود. پرسشنامه های های پژوهش شامل، الگوها چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه خود ناتوان سازی تحصیلی با ویژگی های شخصیتی، راهبردهای یادگیری و سبک های اسنادی در دانش آموزان مقطع اول متوسطه شهر شهرکرد، انجام شد. نمونه پژوهش شامل 200 نفر از دانش آموزان سال اول دبیرستان های شهرکرد بود. پرسشنامه های های پژوهش شامل، الگوهای یادگیری سازگار، پرسشنامه پنج عامل شخصیت نئو، پرسشنامه ی اصلاح شده ی سبک اسنادیو پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری بود. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS 20 و با آزمون همبستگی وروابط چند گانه آن ها نیز با تحلیل رگرسیون بررسی شد. نتایج نشان داد که از بین ویژگی های شخصیتی، سه ویژگی روان رنجوری، تجربه پذیری و وظیفه شناسی رابطه معنی داری با خود ناتوان سازی تحصیلی داشتند و توانستند، این متغیر را پیش بینی کنند. راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی نیز با خود ناتوان سازی تحصیلی رابطه معنی داری داشت. نتایج همبستگی در رابطه بین سبک های اسنادی با خود ناتوان سازی حاکی از معنی داری رابطه سبک اسناد شکست - بعد منبع و موفقیت –بعد منبع با خود ناتوان سازی بود. اما نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین این ابعاد، موفقیت- بعد منبع توان تبیین و پیش بینی خود ناتوان سازی تحصیلی را داشت. در روابط چند گانه همه متغیرهای پیش بین نتایج نشان داد که ویژگی های شخصیتی روان رنجوری، انعطاف پذیری و وظیفه شناسی، راهبرد یادگیری شناختی و فراشناختی و هم چنین سبک اسناد موفقیت بعد منبع، توان پیش بینی متغیر خود ناتوان سازی تحصیلی را دارند.
پرونده مقاله
خودسوزی نیز یکی از روشهای خودکشی است. بدین گونه که فرد، آگاهانه با آتش کشیدن جسم خود سعی میکند رشتهی حیات خود را قطع کند. عوامل جمعیت شناختی متعددی می توانند در انگیزه های خودسوزی تاثیرگذار باشند. بدین منظور در این مقاله اثر متغیرهای جمعیتی از قبیل سن، جنس، مهاجرت، چکیده کامل
خودسوزی نیز یکی از روشهای خودکشی است. بدین گونه که فرد، آگاهانه با آتش کشیدن جسم خود سعی میکند رشتهی حیات خود را قطع کند. عوامل جمعیت شناختی متعددی می توانند در انگیزه های خودسوزی تاثیرگذار باشند. بدین منظور در این مقاله اثر متغیرهای جمعیتی از قبیل سن، جنس، مهاجرت، وضعیت تاهل، سن ازدواج، مدت ازدواج، ازدواج بار دوم، طلاق، و تعداد فرزندان بررسی گردید. این تحقیق یک مطالعه توصیفی – مقطعی می باشد. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی افراد اقدام کننده به خودکشی به روش خودسوزی است که در بخش سوانح و سوختگی بیمارستان شهید زارع ساری بستری شده اند. نمونه آماری در این مطالعه همان جامعه آماری است. به عبارتی کلیه سوختگانی که از مهرماه سال 1388 تا مهر 1391 طی 36 ماه به علل گوناگون خودسوزی کرده اند. جمع آوری داده ها و اطلاعات در این مطالعه با مصاحبه فردی و تکمیل پرسشنامه بدست آمده است. بر اساس نتایج این تحقیق، انگیزه خودسوزی 4/47 درصد بیماران خود سوخته عاطفی بوده است، 6/31 درصد پاسخگویان با انگیزه اقتصادی و 1/21 درصد خودسوخته ها دارای انگیزه روانی بودند. درباره رابطه بین عوامل دموگرافیک و انگیزه های خودسوزی مطالعه ما نشان می دهد که بین سن، مهاجرت، وضع تاهل، مدت ازدواج، طلاق، ازدواج مجدد، تعداد فرزندان با انگیزه های خودسوزی رابطه وجود دارد. این تحقیق نشان می دهد که بین جنس و سن ازدواج با انگیزه های خودسوزی رابطه وجود ندارد.
پرونده مقاله
برخی از مشاغل با تنیدگی های زیادی همراه هستند و این حالت معلول ماهیت آن کار، نوع وظایف و مسئولیت های این گونه شغل هاست. بهداشت روانی، موضوعی دیرینه است و چنان در عمق دنیای امروزی نفوذ کرده است که حتی برای کوچکترین موضوعی در دنیای امروزی باید به آن توجه کرد و راهکاری به چکیده کامل
برخی از مشاغل با تنیدگی های زیادی همراه هستند و این حالت معلول ماهیت آن کار، نوع وظایف و مسئولیت های این گونه شغل هاست. بهداشت روانی، موضوعی دیرینه است و چنان در عمق دنیای امروزی نفوذ کرده است که حتی برای کوچکترین موضوعی در دنیای امروزی باید به آن توجه کرد و راهکاری به وجود آورد تا هر چه بیشتر رعایت شود. این پژوهش ، متشکل از تعداد 1000 نفراز کارمندان دولتی و خصوصی شهر تهران است که در سال 90- 91 با سابقه کار حداقل سه سال و در محدوده سنی (30 تا50 ساله )مشغول انجام وظیفه بودند. در این پژوهش از پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ و جکسون و پرسشنامة پنج عاملی شخصیت NEO استفاده شد. تحقیقات ماسلاچ و همکارانش به این نتیجه منتهی شد که فرسودگی شغلی یک ساختار چند بعدی است و از 3 مولفه تشکیل شده است که شامل تحلیل یا خستگی عاطفی ، مسخ شخصیت و احساس فقدان موفقیت فردی است که در 22 سوال پراکنده شده اند. با توجه به متغیرهای مورد مطالعه و داده های جمع آوری شده و به منظور توصیف آنها ، از شاخص های مناسب آمار توصیفی استفاده شده است . در راستای تحلیلهای استنباطی و آزمون فرضیههای تحقیق، از مدل آماری رگرسیون چند متغیری با روش ورود همزمان و همچنین برای مقایسه فرسودگی شغلی و ویژگیهای شخصیتی 2 گروه از مدل آماری t دو گروه مستقل استفاده شده است. با توجه به یافتههای تحقیق میتوان دریافت که عامل رواننژندی در ویژگیهای شخصیتی به عنوان یک عامل زمینهساز در بروز فرسودگی شغلی محسوب میشود. در راستای بررسی مقایسهای فرسودگی شغلی در دو گروه مشاهده شد که بین عدم موفقیت فردی در آنها تفاوت معنیداری وجود دارد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مهارت ارتباطی معلمان زیست شناسی و سلامت روانی دانش آموزان انجام شد . پژوهش با روش: توصیفی – همبستگی ، انجام شد .جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان سال سوم متوسطه وپیش دانشگاهی شهرستان ورامین در سال 1393 بودند . تعداد 327 نفردا چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مهارت ارتباطی معلمان زیست شناسی و سلامت روانی دانش آموزان انجام شد . پژوهش با روش: توصیفی – همبستگی ، انجام شد .جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان سال سوم متوسطه وپیش دانشگاهی شهرستان ورامین در سال 1393 بودند . تعداد 327 نفردانش آموز به روش تصادفی – طبقه ای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد وضعیت سلامت روان گلدنبرگ (GHQ-28) وپرسشنامه محقق ساخته مهارت های ارتباطی معلمان استفاده گردید .اطلاعات گردآوری شده جهت بررسی رابطه بین متغییرها با روش آماری همبستگی اسپیرمن تجزیه وتحلیل شد . همچنین بمنظور بررسی همبستگی چندگانه مولفه های مهارت ارتباطی معلمان با سلامت روانی دانش آموزان ، ازرگرسیون استفاده شد.یافته ها نشان دادند که بین مهارت ارتباطی معلمان با سلامت روانی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری (602/0) وجود دارد . مهارت ارتباطی معلمان 39 درصد سلامت روانی دانش آموزان را پیش بینی می کند.همچنین بین هریک ازمولفه های اصلی مهارت ارتباطی معلمان با سلامت روانی دانش آموزان رابطه مثبت معناداری دیده شد .
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مداخله ی شناختی – رفتاری در کاهش اضطراب امتحان نوجوانان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری، شامل دانشآموزان مقطع اول متوسطه شهر کنگاور بود که در سال تحصیلی 92-93 مشغول چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مداخله ی شناختی – رفتاری در کاهش اضطراب امتحان نوجوانان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری، شامل دانشآموزان مقطع اول متوسطه شهر کنگاور بود که در سال تحصیلی 92-93 مشغول به تحصیل بودند. نمونه ی این پژوهش، تشکیل می شد از 30 دانش آموز که به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند(هر گروه شامل 15 نفر). سپس از هر دو گروه پیش آزمون (پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر) به عمل آمد. گروه آزمایش 8 جلسه ی آموزشی 60 دقیقه ای به شیوه ی گروهی و به صورت هفته ای یکبار آموزش مداخله ی شناختی- رفتاری را دریافت نمودند و گروه گواه همچنان در حالت انتظار باقی ماند. در پایان، پس آزمون مذکور بر روی هر دو گروه اجرا گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آماری تحلیل کواریانس چند متغیره، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل یافته ها با استفاده از روش کوواریانس چند متغیره، نشان داد که آموزش مداخله ی شناختی- رفتاری می تواند تأثیر مطلوبی در کارایی و پیشرفت یادگیرندگان به واسطه ی کاهش اضطراب امتحان داشته باشد.
پرونده مقاله