• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ارائه وبررسی تحلیلی یک مکانیزم بدون مفصل برای بزرگ نمایی جابجایی یک محرک پیزوالکتریک
        امیر رضا عسکری عبدالرحیم عسکری
        مکانیزم های بدون مفصل(انعطاف پذیر) جابجایی، نیرو و انرژی را با استفاده از مفاصل خمیده به جای مفاصل لولایی ساده انتقال می دهند. کاهش هزینه های ساخت، افزایش دقت این نوع مکانیزم ها، عدم وجود خطاهای ناشی از لقی و نبودن مشکلات سایش مفاصل و ارتعاشات ناشی از حرکات آن ها از جمل چکیده کامل
        مکانیزم های بدون مفصل(انعطاف پذیر) جابجایی، نیرو و انرژی را با استفاده از مفاصل خمیده به جای مفاصل لولایی ساده انتقال می دهند. کاهش هزینه های ساخت، افزایش دقت این نوع مکانیزم ها، عدم وجود خطاهای ناشی از لقی و نبودن مشکلات سایش مفاصل و ارتعاشات ناشی از حرکات آن ها از جمله مزایای این نوع مکانیزم هاست. در این مقاله برای تحلیل این نوع مکانیزم ها از مدل شبه صلب استفاده شده است. در ادامه با معرفی و بررسی چند مکانیزم بزرگ نمایی مکانیکی که برای افزایش جابجایی محرک های پیزوالکتریک به کار برده شده اند، مدلی جدید نیز ارائه و تحلیل شده است. این مدل جدید نسبت بزرگ نمایی بالایی را در ابعادی فشرده به دست می دهد که نسبت به مدل های پیشین بسیار مناسب است. فرکانس طبیعی بالای این مدل و نیز عدم وجود حرکات عرضی از جمله مزایای این مدل نسبت به مدل های معرفی شده،است. در ادامه با بررسی حل تحلیلی و مشخص نمودن پارامترهای طراحی برای بهترین شرایط کاری مدل شبه صلب بهینه ارائه شده است. همچنین با استفاده از تحلیل اجزای محدود و مقایسه نتایج آن با حل تحلیلی اثر تغییر پارامترهای گوناگون روی عمل کرد این مکانیزم مشخص گردیده و در انتها مکانیزمی بهینه ارائه شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بهینه‌سازی‌سازه‌های‌دوبعدی‌بااستفاده‌از روش مینیمم رشدسازه‌های‌پایه‌با گره‌های شناور
        علی قدوسیان صابر مسکر جهان آباد
        روش های بهینه یابی بر اساس سازه ی مبنا و مینیمم رشد سازه پایه با گره های ثابت از جمله روش های مفید و موثر در بهینه یابی سازههای گسسته می باشد، اما کندی فرآیند بهینه یابی در روش سازه مبنا برای سازه های بزرگ دو بعدی به دلیل زیاد بودن تعداد اعضای سازه مبنا، سبب میشود که زم چکیده کامل
        روش های بهینه یابی بر اساس سازه ی مبنا و مینیمم رشد سازه پایه با گره های ثابت از جمله روش های مفید و موثر در بهینه یابی سازههای گسسته می باشد، اما کندی فرآیند بهینه یابی در روش سازه مبنا برای سازه های بزرگ دو بعدی به دلیل زیاد بودن تعداد اعضای سازه مبنا، سبب میشود که زمان زیادی برای حل مسائل تلف شود و ثابت بودن گره های خرپا در روش مینیمم رشد سازه پایه با گره های ثابت که باعث میشود سازه در برخی موارد بهینه محلی را بیابد در این مقاله سعی شده است تا با ارائه روشی نوین، بهینه یابی سطح مقطع و توپولوژی خرپاها به نحوی انجام شودکه مشکلات مذکورتا حدامکان برطرف شود .بدین منظور الگوریتم مینیمم رشد سازه پایه با گره های شناور ارائه شده است. در این روش به جای شروع از سازه پایه با حداکثر اعضای ممکن سازه، با سازه ای با حداقل اعضا شروع می شود و سازه پایه تا زمان ارضا کردن شرایط مساله رشد می کند و تمامی گره ها به سازه ابتدایی به صورت شناور اضافه می شود و سپس در این مقاله از چند مثال استاندارد استفاده شده است که با استفاده از نرم افزار متلب کد نویسی شده است. جواب های به دست آمده به روش مینیمم رشد سازه پایه با گره های شناور با استفاده از الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات با سایر روش ها مقایسه شده است. نتایج مقاله نشان می دهد روش مینیمم رشد سازه پایه با گره های شناور سرعت هم گرایی بسیار بالایی نسبت به روش سازه پایه و بهینه مطلق تری نسبت به مینیمم رشد سازه پایه با گره های ثابت دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی ارتعاشات سازه شناور در اثر تحریک پروانه با استفاده از تحلیل عددی سیال-سازه (FSI)
        مهدیه سادات عزیزی یوسف امیریان عبدالحسین فریدون
        ارتعاشات سازه شناور در اثر تحریک پروانه، یکی از مباحث مهم در طراحی سازه شناور است. در صورت عدم توجه به این مساله و قرار‌گیری سوپراستراکچر در قسمت انتهایی شناور، ارتعاشات ناشی از تحریک پروانه می تواند مشکلاتی را برای خدمه و افراد ایجاد نماید. همچنین ارتعاشات ناشی از پروا چکیده کامل
        ارتعاشات سازه شناور در اثر تحریک پروانه، یکی از مباحث مهم در طراحی سازه شناور است. در صورت عدم توجه به این مساله و قرار‌گیری سوپراستراکچر در قسمت انتهایی شناور، ارتعاشات ناشی از تحریک پروانه می تواند مشکلاتی را برای خدمه و افراد ایجاد نماید. همچنین ارتعاشات ناشی از پروانه باعث سر و صدا و همچنین کاهش عمر ماشین آلات موجود در موتورخانه و قسمت انتهایی شناور می‌گردد. در این مقاله ارتعاشات ناشی از تحریک پروانه، با استفاده از تحلیل عددی سیال- سازه روی یک شناور تجاری مورد بررسی قرار گرفته و به بررسی نتایج آن پرداخته شده است. ابتدا برای شناور با توجه به هندسه و شرایط، پروانه ای مناسب انتخاب شده و حل عددی جریان سیال برای سرعت های مختلف شناور و سرعت دورانی پروانه انجام گرفته است. سپس سازه شناور بر اساس استاندارد، طراحی شده و جز‌بندی آن با استفاده از جزء محدود صفحه ای انجام گرفته است. توزیع فشار روی پروانه و بدنه که از حل عددی جریان سیال به دست آمده است در تحلیل سازه، به سازه شناور اعمال گشته و سازه شناور در اثر بارگذاری هارمونیک ناشی از دوران پروانه، بررسی شده است. تحلیل مودال سازه شناور نیز انجام گرفته و سپس نتایج تحلیل آن، در یک محدوده فرکانسی شامل فرکانس های طبیعی که می تواند در حالت ها و سرعت های مختلف دورانی پروانه به وجود آید، استخراج شده است. نتایج نشان می دهد که در بعضی از سرعت های دورانی پروانه، فرکانس تحریک در سرعت دورانی مربوطه می تواند منجر به تشدید ارتعاش و افزایش دامنه ی ارتعاش گردد. نتایج با محدوده مجاز استاندارد مقایسه شده و نشان می دهد که می توان با دقت در انتخاب پروانه و محدوده سرعت دورانی مجاز و بهینه سازی و اصلاح سازه شرایط را جهت قرارگیری ارتعاشات در محدوده ی مجاز فراهم نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تحلیل ریاضی یک سیستم ایمنی حساس به شوک ناشی از ضربه به کمک تبدیل لاپلاس
        داود کلانتری محسن مهدیانی
        امروزه سازندگان خودرو ها به دلیل توجه زیاد خریداران به ایمنی خودرو، کوشش زیادی در جهت افزایش ایمنی خودرو به کار می برند. از آن جمله می توان به کیسه ی هوا اشاره کرد که به نوبه ای خود جزو پر اهمیت ترین موارد ایمنی در خودرو به شمار می رود. در مقاله حاضر به بررسی و تحلیل ری چکیده کامل
        امروزه سازندگان خودرو ها به دلیل توجه زیاد خریداران به ایمنی خودرو، کوشش زیادی در جهت افزایش ایمنی خودرو به کار می برند. از آن جمله می توان به کیسه ی هوا اشاره کرد که به نوبه ای خود جزو پر اهمیت ترین موارد ایمنی در خودرو به شمار می رود. در مقاله حاضر به بررسی و تحلیل ریاضی یک سیستم ساده مکانیکی پرداخته شده که سبک و کم هزینه بوده و می تواند دقت قابل قبولی داشته باشد. سیستم شامل یک تیر یک سر گیردار است که درون آن سیم حامل جریان قرار داده شده ودر تصادفات به علت شتاب بالای ناشی از شوک، تیر شکسته و جریان از مدار حذف می گردد. با قطع جریان عوامل ثانویه ای مانند قطع مدار بنزین، فعال شدن سیستم کیسه هوا، باز شدن قفل درب ها و غیر فعال شدن سیستم دزدگیر اتفاق می افتد. تحلیل براساس روابط ریاضی به خصوص تبدیلات لاپلاس استوار است. نتایج نشان داد چنانچه تیری با ارتفاع 8 سانتیمتر و سطح مقطع 0/3× 3 سانتی متر مربع انتخاب گردد، در تصادفات با سرعت های بالاتر از 40 کیلومتر بر ساعت سیستم به خوبی عمل خواهد کرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - پیش‌بینی دالان‌های پایداری فرز CNC با روش مرتبه سوم گسسته‌سازی کامل
        سلمان پاک نظر محمد جعفر استاد احمد قرابی
        در این مقاله پیش بینی دالان های پایداری با روش جدید مرتبه سوم گسسته سازی کامل که مبتنی بر انتگرال گیری مستقیم است ارائه شده است .در ابتدا مدل دینامیکی فرزکاری با تاخیر زمانی به فرم فضای حالت را به فرم انتگرالی می نویسیم، بعد از اینکه هر تناوب زمانی به تعداد فواصل محدود چکیده کامل
        در این مقاله پیش بینی دالان های پایداری با روش جدید مرتبه سوم گسسته سازی کامل که مبتنی بر انتگرال گیری مستقیم است ارائه شده است .در ابتدا مدل دینامیکی فرزکاری با تاخیر زمانی به فرم فضای حالت را به فرم انتگرالی می نویسیم، بعد از اینکه هر تناوب زمانی به تعداد فواصل محدود گسسته شد روش گسسته سازی کامل برای حل دستی قسمت انتگرالی سیستم به کار گرفته می شود.در هر بازه کوچک زمانی چند جمله ای درجه سوم لاگرانژ جهت میان یابی قسمت حالت به کار رفته و چند جمله ای خطی لاگرانژ برای میان یابی قسمت های تاخیر زمانی و تناوب زمانی استفاده شده است.سپس یک طرح دینامیکی گسسته به دست می آید که با آن می توان ماتریس انتقال حالت را در یک بازه زمانی به دست آورد و با استفاده از این ماتریس در تئوری Floquet دالان های پایداری فرزکاری تخمین زده می شوند.در ادامه مثال مبنایی جهت اعتبار سنجی روش ومقایسه نتایج با روش های قبلی ارائه شده است.در انتها برنامه MATLAB جهت حل مساله آورده شده است . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - جذب انرژی درضربه گیرهای شیاردار پرشده از فوم پلی اورتان بااستفاده ازآغازگر
        محسن عبدوس محمد‌جواد رضوانی
        در این مقاله ‌، اثر آغازگر در پاسخ لهیدگی ضربه‌گیرهای شیاردار خارجی پر شده از فوم پلی‌اورتان بررسی می‌شود. به این منظور، یک آغازگر در بالای لوله استوانه‌ای شیاردار خارجی پر شده از فوم قرار می‌گیرد تا از اعمال نیروی ناگهانی به قسمت اصلی سازه جلوگیری کند. در این ایده جدید چکیده کامل
        در این مقاله ‌، اثر آغازگر در پاسخ لهیدگی ضربه‌گیرهای شیاردار خارجی پر شده از فوم پلی‌اورتان بررسی می‌شود. به این منظور، یک آغازگر در بالای لوله استوانه‌ای شیاردار خارجی پر شده از فوم قرار می‌گیرد تا از اعمال نیروی ناگهانی به قسمت اصلی سازه جلوگیری کند. در این ایده جدید، برای مطالعه مشخصات ضربه پذیری، تعدادی شبیه‌سازی عددی در نرم افزار آباکوس به صورت شبه استاتیک انجام شده و با نتایج تجربی مقایسه می‌شود. همچنین، منحنی‌های نیرو-جابجایی و مکانیزم تغییر شکل ضربه‌گیر با تغییر تعداد شیارها توصیف می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که وجود آغازگر باعث کاهش شدت ضربه به سازه اصلی و سرنشینان می‌شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تحلیل دینامیکی اثرات سرعت‌گیر و سرعت‌کاه‌ها روی آسایش سرنشینان خودروی پراید با مدل یک چهارم خودرو و بهینه‌سازی شکل سرعت‌گیر و سرعت‌کاه
        حامد قربانیان احسان جمشیدی محمد رضا آشوری
        ارتقاء سطح ایمنی در شبکه معابر شهری نقش مهمی در افزایش اعتمادپذیری و کارایی شبکه حمل و نقل دارد و یکی از مهم ترین پارامترهای مؤثر در افزایش ایمنی، کنترل سرعت وسایل نقلیه می باشد، به طوری که موجب کاهش تعداد و شدت تصادفات بین وسایل نقلیه و افزایش ایمنی عبور عابر پیاده می چکیده کامل
        ارتقاء سطح ایمنی در شبکه معابر شهری نقش مهمی در افزایش اعتمادپذیری و کارایی شبکه حمل و نقل دارد و یکی از مهم ترین پارامترهای مؤثر در افزایش ایمنی، کنترل سرعت وسایل نقلیه می باشد، به طوری که موجب کاهش تعداد و شدت تصادفات بین وسایل نقلیه و افزایش ایمنی عبور عابر پیاده می گردد. در این راستا سرعت گیر و سرعت کاه هانقش مهمی در کاهش سرعت وسایل نقلیه در سطح شهر ایفا می کنند. متأسفانه در ایران به دلایل بسیاری از جمله طراحی های نادرست، استفاده بیش از حد و بی مورد از سرعت گیرها و همچنین تعیین محل نصب به صورت سلیقه ای بدون رعایت استانداردهای جهانی باعث شده تا این ابزار در کنترل سرعت خودروها، کم اثر باشد و این امر موجب شده تا آسیب به سیستم تعلیق خودروها به حداکثر برسد و به تبع آن ناراحتی سرنشینان همه خودروها را از جمله خودروهایی که هنگام عبور از روی سرعت گیرها با سرعت مجاز در حال حرکت هستند، به دنبال داشته باشد. یکی از مهم ترین ایراداتی که به سرعت گیرها وارد است نیز تأخیر در خدمات رسانی خودروهای اورژانس و آتش نشانی است. در این مقاله ابتدا انواع سرعت گیرهای موجود معرفی شده و با ساخت مدل یک چهارم خودروی پراید با جعبه ابزارسیمولینک در نرم افزار متلب، اثرات آن ها روی خودرو و سرنشینان آن بررسی شده است. سپس با استفاده از استاندارد ISO 2631-1، شتاب های عمودی که سرنشینان خودرو در آن احساس راحتی می کنند به دست آمده و با استفاده از الگوریتم ژنتیک، طرحی جدید که با این استاندارد سازگار باشد برای سرعت گیر و سرعت کاه به دست آمده است. با استفاده از طرح بهینه سرعت گیر و سرعت کاه در سطح شهر، خودروهایی که با سرعت مجاز از روی آن ها عبور می کنند سرنشینان آن در منطقه راحتی کامل و خودروهایی که با سرعت غیر مجاز از روی آن ها می گذرند سرنشینان آن در منطقه ناراحتی کامل قرار دارند. پرونده مقاله