چکیدهیکی از مشکلاتی که در زمینه تدوین حقوق بشر در گستره جهانی مطرح است، ارتباطی است که با تنوع فرهنگی و جهانبینیها در جوامع مختلف و نظام های حقوقی متعدد دارد. بهطورطبیعی در جوامع انسانی فرهنگ ها و جهانبینیهای گوناگون وجود دارد و حقوق بشر زمانی خواهد توانست از جهان چکیده کامل
چکیدهیکی از مشکلاتی که در زمینه تدوین حقوق بشر در گستره جهانی مطرح است، ارتباطی است که با تنوع فرهنگی و جهانبینیها در جوامع مختلف و نظام های حقوقی متعدد دارد. بهطورطبیعی در جوامع انسانی فرهنگ ها و جهانبینیهای گوناگون وجود دارد و حقوق بشر زمانی خواهد توانست از جهانشمولی برخوردار باشد که بتواند با فرهنگ ها و جهانبینیهای گوناگون کنار بیاید و ضمن پذیرش آنها، بدون اینکه آنها را در خود هضم کند، افراد همه فرهنگها و جهانبینیها را مشمول خود سازد. در نتیجه در مسائل حقوق بشر باید به فرهنگهای بومی توجه شود و معیارهایی که صرفاً بر مبنای فرهنگ و سنن و فلسفه غربی است، نباید جهانی تلقی شود. در نوشتار تحلیلی– مقایسه ای حاضر رویکرد نظام بین المللی حقوق بشر و نیز جمهوری اسلامی ایران نسبت به تنوع و تکثر فرهنگی مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که بدون احترام به ارزش ها و فرهنگ های مختلف در مناطق جغرافیایی مختلف چه توسعه یافته و چه در حال توسعه ای همچون ایران نمی توان شاهد تحقق حقوق بشر عام و جهان شمول بود. فی الواقع حقوق بشر به لحاظ سرشتی که دارد، باید زمان و مکان نشناسد و بهطورطبیعی چنین مینماید که باید مرزهای جغرافیایی و عقیدتی و فرهنگی را درنوردد؛ اما حقیقت این است که حقوقی که به نام حقوق بشر تشریع میشود، با توجه به ویژگیهای گوناگون اجتماعی و فرهنگی جوامعی که این حقوق در آنجا تعریف میشود، گونههای متفاوتی مییابد.
پرونده مقاله
برای دستیابی به چگونگی تشکیل حکومت امام زمان(ع)، راهی نداریم جز رجوع به روایات معصومین علیهم السلام، با مراجعة به این روایات، درمی یابیم که برخی، برپایی این حکومت را همراه با خشونت، بیان کرده اند. روش این پژوهش، مطالعة کتابخانه ای است و با مراجعة به کتاب های رجالی و برر چکیده کامل
برای دستیابی به چگونگی تشکیل حکومت امام زمان(ع)، راهی نداریم جز رجوع به روایات معصومین علیهم السلام، با مراجعة به این روایات، درمی یابیم که برخی، برپایی این حکومت را همراه با خشونت، بیان کرده اند. روش این پژوهش، مطالعة کتابخانه ای است و با مراجعة به کتاب های رجالی و بررسی احوالات راویان، اعتبار یا عدم اعتبار اسناد این روایات را مورد بررسی قرار داده ایم. ما از بحث در سند روایات به دنبال اثبات صدور آن روایات از لسان اهل بیت علیهم السلام هستیم. حصول اطمینان به صدور روایت از معصوم، می تواند از راه های گوناگونی حاصل شود، یک راه وثوق مخبری است، یعنی ثقه بودن همة راویان موجود در سند روایت. پس از بررسی به این نتیجه رسیده ایم که اکثر روایات از نظر سند ضعیف اند. یافتة نهایی این است که حضرت برای برپایی حکومت، تا مجبور نشوند و در معرض کشته شدن قرار نگیرند، از خشونت استفاده نخواهند کرد.
پرونده مقاله
تجارت بین المللی مواد مخدر پس از تجارت سلاح و مهمات، سودآورترین معامله جهانی است. با وجود اقدام های متعدد در عرصه های داخلی و بین المللی و تدوین و تهیه کنوانسیون ها، اعلامیه ها و اسناد حقوقی مرتبط با آن، قاچاق فراملی مواد مخدر گسترش روزافزون یافته و اقدامات صورت گرفته ن چکیده کامل
تجارت بین المللی مواد مخدر پس از تجارت سلاح و مهمات، سودآورترین معامله جهانی است. با وجود اقدام های متعدد در عرصه های داخلی و بین المللی و تدوین و تهیه کنوانسیون ها، اعلامیه ها و اسناد حقوقی مرتبط با آن، قاچاق فراملی مواد مخدر گسترش روزافزون یافته و اقدامات صورت گرفته نتیجه بخش نبوده است. دو سازمان اکو و آسه آن نیز از موضوع جرائم سازمان یافته فراملی و به خصوص قاچاق مواد مخدر غافل نبوده و موضوع مبارزه با قاچاق مواد مخدر را در دستور کار خود قرار داده اند. با توجه به توسعه نامتوازن در سطوح مختلف ملی و منطقه ای، بی ثباتی سیاسی و اقتصادی برخی از کشورهای منطقه اکو و آسه آن، تبعیض و بی عدالتی و وابسته بودن اقتصاد برخی از کشورهای حوزه اکو و آسه آن به قاچاق مواد مخدر یکی از دغدغه های هر دو سازمان اکو و آسه آن مبارزه با این جرم بین المللی است. در این مقاله تحلیلی مقایسه ای تلاش شده به این سؤال پاسخ داده شود که اقدام های دو سازمان منطقه ای اکو و آسه آن در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر چگونه ارزیابی می شود؟ پاسخی هم که در قالب فرضیه مطرح شد این بود که در زمینه مبارزه با جرائم فراملی به خصوص قاچاق مواد مخدر از دو بعد حقوقی و سازمانی نسبت به اکو موفق تر عمل کرده است.
پرونده مقاله
بر اساس آموزههای حقوق اساسی، قانون اساسی طرح کلی نظامهای سیاسی، اقتصادی، حقوقی، و سایر نظامهای اجتماعی (نظیر خانواده، آموزش، و مراقبت سلامت) در جامعه است. این پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانهای و رویکردی توصیفی- تحلیلی میکوشد تا به ظرفیتها و اصول بنیادی از قان چکیده کامل
بر اساس آموزههای حقوق اساسی، قانون اساسی طرح کلی نظامهای سیاسی، اقتصادی، حقوقی، و سایر نظامهای اجتماعی (نظیر خانواده، آموزش، و مراقبت سلامت) در جامعه است. این پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانهای و رویکردی توصیفی- تحلیلی میکوشد تا به ظرفیتها و اصول بنیادی از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بپردازد، که بهرغم اهمیت فزاینده در مسیر دستیابی به دولت مطلوب اسلامی هنوز به تمامی محقق نشدهاند و قابلیتهای منحصر به فرد آنها مورد غفلت واقع شده است. در این راستا، گفتار حاضر طیفی از مسائل مبتلابه جامعه و سپهر سیاسی ایران را، از جمله حدود آزادیهای شهروندی و مسائل اقتصاد سیاسی، بهویژه با تمرکز بر دو اصل سوم و چهلوچهارم قانون اساسی بررسی میکند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بهکارگیری خصلتهای انعطافی، زایشی و تفسیری قانون اساسی امکان تفسیر و قرائتی نوین را فراهم میکند؛ تفسیر و قرائتی که در مسیر دستیابی به اهداف تشکیل دولت مطلوب اسلامی است و همواره از سوی صاحبنظران و متفکران اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است.
پرونده مقاله
موضوع انحطاط و بحران از گذشته بخصوص دوران معاصر در ایران مطرح بوده است. متفکران و روشنفکران از ابعاد مختلف فلسفی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی انحطاط ایران را مورد بررسی قرار داده اند. اکثر روشنفکران اعم از دینی و غیر دینی از بعد اندیشه ای به موضوع انحطاط ایران نگریسته اند. چکیده کامل
موضوع انحطاط و بحران از گذشته بخصوص دوران معاصر در ایران مطرح بوده است. متفکران و روشنفکران از ابعاد مختلف فلسفی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی انحطاط ایران را مورد بررسی قرار داده اند. اکثر روشنفکران اعم از دینی و غیر دینی از بعد اندیشه ای به موضوع انحطاط ایران نگریسته اند. سوال و هدف محوری این پژوهش بررسی رویکرد فلسفی سید جواد طباطبایی به انحطاط ایران است. طباطبایی بر این باور است که سوال از انحطاط فلسفی است و باید پاسخ آن نیز اندیشه ای باشد. این روشنفکر از ابعاد مختلف تاریخی، غرب، ماهیت دولت و سنت در ایران این موضوع را تبیین کرده است. بنابراین عقلانیت مدرنیته ای و خرد خود بنیاد راهکار برون رفت از انحطاط و چالش ها شناخته می شود. البته برخی متفکران این نظریه را از ابعاد مختلف مفهومی همچون تعریف انحطاط، مفهوم ایران، هگلی بودن و اندیشه اقتدارگرایی مورد نقد قرار داده اند. همچنین نظریه انحطاط از بعد تعامل توسعه و عقلانیت، غرب گرایی، تعامل سنت و مدرنیته و فرهنگ عمومی مردم ایران مورد نقد قرار گرفته است.
پرونده مقاله
مقاله ی حاضر به بررسی تاریخی سیر تکوین نهاد خانواده در بستر تغییرات اجتماعی ایران، طی صد سال اخیر پرداخته است تا مسیر متفاوت تکوین خانواده در ایران را به طور متمایز از خانواده ی غربی توضیح دهد. این مقاله با رویکرد کیفی و روش بررسی تاریخی به بازآفرینی رخدادهای مهم تاری چکیده کامل
مقاله ی حاضر به بررسی تاریخی سیر تکوین نهاد خانواده در بستر تغییرات اجتماعی ایران، طی صد سال اخیر پرداخته است تا مسیر متفاوت تکوین خانواده در ایران را به طور متمایز از خانواده ی غربی توضیح دهد. این مقاله با رویکرد کیفی و روش بررسی تاریخی به بازآفرینی رخدادهای مهم تاریخی، با سبکهای توصیفی- روایتی و تحلیل وقایع و روابط میان آن ها پرداخته است تا با بهره گیری از مفاهیم نظری تقسیم کار، عقلانی سازی و ازجاکندگی، سیر تکوین خانواده در ایران معاصر را توضیح دهد. نتایج پژوهش نشان می دهد در جامعه ی ایران، تغییر خانواده سنتی به خانواده هسته ای تحت تاثیر مدرنیزاسیون و در فقدان جامعه مدنی قدرتمند رخ داده و مدرنیته ی آمرانه، این روند را متأثر ساخته است و در نتیجه ی کیفیت تغییرات اجتماعی و لهجه ی ایرانی مدرنیته، خانواده هسته ای با ویژگی های متمایز حفظ ریشه های سنتی و خصلت های نهادی خود تکوین یافته است، به نحوی که هنوز ریشه های سنتی این نوع خانواده به طور کامل گسسته نشده است. پیامد چنین روند تاریخی در ایران، ظهور خانواده ی هسته ای وابسته است.
پرونده مقاله