• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ارائه الگوی مفهومی توسعه عملکرد منابع انسانی با رویکرد آینده‌پژوهی (مطالعه بنیاد مستضعفان)
        طاهره ع حدادی مهتاب سلیمی رمضان جهانیان
        هدف از این پژوهش، طراحی الگوی مفهومی توسعه عملکرد منابع انسانی با رویکرد آینده پژوهی در بنیاد مستضعفان بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی سیستماتیک انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، معلمان، مدیران و ...) و منابع اطلاعاتی (کتاب‌ها، مقالات، اس چکیده کامل
        هدف از این پژوهش، طراحی الگوی مفهومی توسعه عملکرد منابع انسانی با رویکرد آینده پژوهی در بنیاد مستضعفان بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی سیستماتیک انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، معلمان، مدیران و ...) و منابع اطلاعاتی (کتاب‌ها، مقالات، اسناد، رسانه‌ها، و ...) بود. نمونه‌گیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (19 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانه‌ای نظامند و مصاحبه‌های اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار براساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تایید گردید. جهت تحلیل یافته‌ها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحله‌ای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. براساس نچارچوب مفهومی استخراج شده شامل 4 سطح مفهومی، 13 منظر (متغیر اصلی)، 31 بُعد و 92 مولفه کلیدی (دارای تکرار مضامین) بود. چهار سطح مدل مفهومی به ترتیب توالی اثرگذاری-اثرپذیری شامل سطح آینده‌نگری سازمان، کارآمدسازی سیستم عملکردی سازمان، بلوغ عملکردی منابع انسانی و پیامدی کارکردی بود. براساس نتایج می‌توان گفت که توسعه آینده‌نگر عملکرد کارکنان در بنیاد مستضعفان فرایندی سیستماتیک و چندبعدی است که عناصر آینده‌پژوهی، ساختاری، عملکردی و پیامدهای را در یک سیستم جدید و راهبردپذیر یکپارچه می‌کند تا به آینده محتمل و ممکن در عملکرد کارکنان برسد. مدل ارائه شده می‌توان در تحلیل و برنامه‌ریزی اجرای الگوی مدیریت عملکرد استراتژیک مورد استفاده سازمان مذکور قرار بگیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - طراحی الگوی امنیت فرهنگی در توسعه پایدار
        سعیده زارع رمضان جهانیان مهتاب سلیمی
        هدف از این پژوهش طراحی الگوی امنیت فرهنگی در توسعه پایدار است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده‌ها توصیفی ـ پیمایشی و از نظر نوع داده‌ها آمیخته (کمی ـ کیفی) است. جامعه آماری در بخش کیفی (بخش مصاحبه) 15 نفر از خبرگان ، و صاحب نظران آشنا به مباحث ام چکیده کامل
        هدف از این پژوهش طراحی الگوی امنیت فرهنگی در توسعه پایدار است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده‌ها توصیفی ـ پیمایشی و از نظر نوع داده‌ها آمیخته (کمی ـ کیفی) است. جامعه آماری در بخش کیفی (بخش مصاحبه) 15 نفر از خبرگان ، و صاحب نظران آشنا به مباحث امنیت فرهنگی در وزارت علوم بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی شامل کارشناسان و مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 99-98 می‌باشند که در ارتباط با موضوع تحقیق آگاهی دارند که با استفاده از محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری و روش نمونه‌گیری تصادفی تعداد 226 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبه و روش نظریه پردازی داده بنیاد بود و برای وصول اطمینان از روایی آن، از نظرات اساتید و مدیران دانشگاه که در این حوزه خبره و مطلع بودند استفاده شد و در بخش کمی، از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. در این پژوهش از 3 پرسشنامه استفاده شد. برای سنجش روایی صوری پرسشنامه از طریق اجرای آزمایشی، روایی محتوا و روایی سازه از طریق قضاوت خبرگان و مرور جامع ادبیات استفاده شده است. همچنین به منظور محاسبه پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی پژوهش از طریق کدگذاری انجام پذیرفت و در بخش کمی در دو قسمت توصیفی و در قسمت استنباطی از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی جهت بررسی شناسایی مولفه‌ها در پرسشنامه اول، و آزمون تی زوجی جهت بررسی وضعیت موجود و مطلوب و نیز از آزمون فریدمن جهت تعیین درجه تناسب الگو با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل محیط زیستی، عوامل سیاسی، عوامل ملی، مذهبی در این میان تأثیر گذارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - واکاوی فلسفی ذهنیت پنج گانه مدیران آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی (مطالعه موردی: استان های تهران و البرز)
        فاطمه پرسته قمبوانی حسین عباسی ساناز اسفندیاری مریم مصطفی پور حسین آبادی
        هدف از انجام این پژوهش واکاوی فلسفی ذهنیت پنج گانه مدیران آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های تهران و البرز، در دو سطح عالی و میانی و در سه حوزه فعالیت شامل آموزشی، اجرایی و پژوهشی می‌باشند و نمونه به روش هد چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش واکاوی فلسفی ذهنیت پنج گانه مدیران آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های تهران و البرز، در دو سطح عالی و میانی و در سه حوزه فعالیت شامل آموزشی، اجرایی و پژوهشی می‌باشند و نمونه به روش هدفمند (قضاوتی) انتخاب شد. روش جمع‌آوری داده‌ها، آمیخته (کیفی و کمی) است که از ابزار مصاحبه نیمه‌ساختار یافته در بخش کیفی و در بخش کمی با استفاده از داده‌های حاصل از بخش کیفی از ماتریس خود تعاملی ساختاری استفاده شد و برای سازگار ساختن ماتریس از قاعده بولین جهت کشف روابط بین شاخص‌ها و تعیین وضعیت آنها استفاده، و درنهایت گراف ISM ارائه گردید. یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر نشانگر آن است که مدیران عالی دارای ذهنیتی عملگرا، مدیران میانی دارای ذهنیت تحلیلی، مدیران در حوزه آموزشی دارای ذهنیت مشارکتی، مدیران در حوزه اجرایی به طور مشترک دارای ذهنیت‌های جهانی و عملگرا و در مقابل مدیران در حوزه پژوهشی دارای ذهنیت انعکاسی می‌باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی نقش میانجی بهسازی مدرسه در رابطه بین مشارکت اولیا با کیفیت آموزشی
        سمانه سلیمی زینب حسین ابادی
        هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مشارکت اولیا بر کیفیت آموزشی از طریق بهسازی مدارس ابتدایی دخترانه شهر زاهدان بود. که با روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش را کلیه اولیا دانش آموزان مدارس ابتدایی با تعداد 500 نفر تشکیل دادند که با استفاده از جدول چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مشارکت اولیا بر کیفیت آموزشی از طریق بهسازی مدارس ابتدایی دخترانه شهر زاهدان بود. که با روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش را کلیه اولیا دانش آموزان مدارس ابتدایی با تعداد 500 نفر تشکیل دادند که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان تعداد 217 نفر محاسبه گردید. روش نمونه‌گیری تصادفی ساده بود. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های مشارکت اولیا افضل خانی و عبدی (1389)، پرسشنامه کیفیت آموزشی سروکوال پارسورامان (2004) و پرسشنامه محقق ساخته شیرازی (1393)، بهسازی مدارس استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه‌ها براساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 84/0، 73/0 و 94/0 برآورد گردید. داده‌های حاصل از پرسشنامه‌ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزارهای SPSS23 و LISREL8.8 صورت گرفت. یافته‌ها نشان داد که مشارکت اولیا بر بهسازی مدرسه، مشارکت اولیا بر کیفیت آموزشی و بهسازی مدرسه بر کیفیت آموزشی اثر مستقیم دارد و همچنین مشارکت اولیا از طریق بهسازی به‌صورت غیر مستقیم بر کیفیت آموزشی مدارس اثر گذار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی و استخراج عناصر تشکیل دهنده حکمت سازمانی و ارزیابی آن با استفاده از متد MCDM فازی
        غفور احمدی فرهاد نژادایرانی نادر بهلولی غلامرضا رحیمی
        چکیده حکمت، این مفهوم نمایان گر رشد قوای فکری و توسعه رفتار انسانی است در پژوهش حاضر براساس هدف از نوع تحقیقات کاربردی است، و از نظر روش انجام، از نوع تحقیق توصیفی- پیمایشی است. به منظور تهیه و تدوین مبانی نظری بررسی سوابق تحقیق از روش کتابخانه‌ای استفاده می شود، همچنین چکیده کامل
        چکیده حکمت، این مفهوم نمایان گر رشد قوای فکری و توسعه رفتار انسانی است در پژوهش حاضر براساس هدف از نوع تحقیقات کاربردی است، و از نظر روش انجام، از نوع تحقیق توصیفی- پیمایشی است. به منظور تهیه و تدوین مبانی نظری بررسی سوابق تحقیق از روش کتابخانه‌ای استفاده می شود، همچنین جهت جمع‌آوری اطلاعات بمنظور سنجش و شناسایی شاخص ها و ارزیابی از روش میدانی بهره‌گیری می گردد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها ابتدا بعد از شناسایی ابعاد و متغیرهای حکمت سازمانی، برای حذف عوامل نامرتبط و نیز دسته بندی آنها با کمک تحلیل عاملی این کار انجام شد؛ اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته با 34 گویه جمع آوری گردید و اولویت نیز با روش AHP فازی انجام گرفته است. نتایج نشان می دهد که متغیرها و عوامل حکمت سازمانی در شرکت شهرکهای صنعتی استان کرمانشاه عبارتند از: 1- یادگیری (مستمر)، 2- تفکر (سیستمی و خردمندانه)، 3- ارزشها و اعمال اخلاقی، 4- خلاقیت و نوآوری، 5- هوش و ذکاوت (مبتنی بر تجربه). همچنین سطح حکمت سازمانی برابر 3.91 شد که با اطمینان 95 درصد مورد تایید قرار گرفت و مقادیر عوامل 5 گانه نیز با اطمینان 95 درصد مورد تایید قرار گرفتند. نهایتاً با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی برای اولویت بندی عوامل حکمت سازمانی استفاده شد که ترتیب و اولویت هر یک از عوامل 5 گانه بدین شرح است: 1_ یادگیری (مستمر)؛ 2_هوش و ذکاوت؛ 3- خلاقیت و نوآوری؛ 4-ارزشها و اعمال اخلاقی و اولویت 5- تفکر (سیستمی و خردمندانه) می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی سواد رسانه ای دردانشگاه فرهنگیان
        عباس منصوری سیداحمد هاشمی عباس قلتاش مختار رنجبر
        مطالعه حاضر با هدف اعتبار بخشی الگوی برنامه درسی سواد رسانه ای و ارائه الگو و بررسی دیدگاه های موجود طراحی گردیده است. روش پژوهش درگروه"تحقیق آمیخته اکتشافی" است.جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان، و.برنامه ریزان درسی مرتبط با سواد رسانه ای می باشد ودر زمینه تعیین حجم مناسب چکیده کامل
        مطالعه حاضر با هدف اعتبار بخشی الگوی برنامه درسی سواد رسانه ای و ارائه الگو و بررسی دیدگاه های موجود طراحی گردیده است. روش پژوهش درگروه"تحقیق آمیخته اکتشافی" است.جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان، و.برنامه ریزان درسی مرتبط با سواد رسانه ای می باشد ودر زمینه تعیین حجم مناسب, نمونه گیری لازم به شیوه تصادفی خوشه ای چند مرحله ای در بین صد نفر انجام گردید. جمع آوری اطلاعات از روش میدانی از طریق پرسشنامه و مدل برآمده ازسطح کیفی پژوهش، میباشد و جهت تعیین اعتبار به صاحب نظران عرصه سواد رسانه ای ارائه گردیده است. روایی پژوهش نیز از تحلیل عاملی تأییدی و جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است.آماره های کمی دردو بخش آمار توصیفی با تکیه بر جداول فراوانی، شاخص های آماری و شاخص های پراکندگی و در بخش استنباطی نیز، با تکیه بر اطلاعات مستخرج از بخش تحلیل محتوا، می باشد. یافته ها نشان داد که الگوی پیشنهادی برنامه درسی یادشده ازدیدگاه کارشناسان مطلوب بوده است وشاخص برازندگی تطبیقی cfi به ترتیب رتبه اول تأثیرگذاری، اختصاص به شاخص محتوا با بار عاملی960/ و رتبه دوم، شاخص اهداف آموزشی بابارعاملی 93/0 دررتبه سوم شاخص ارزشیابی با بار عاملی 91/0 و رتبه چهارم تاثیرگذاری روش های آموزشی با بار عاملی 87/0قرار دارند. نتایج اعتبارسنجی نشان می دهد الگوی برنامه درسی سوادرسانه ای دردانشگاه فرهنگیان مناسب بوده ودرسطح بالایی الگوی پیشنهادی را تایید کردند . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارایه مدل کیفی شایستگی های حرفه ای مدرسان دانشگاه علمی کاربردی کشور
        نورالدین کاظمی مجتبی معظمی اسماعیل کاوسی نازنین بنی اسدی
        < p>این پژوهش به منظور ارایه مدل کیفی شایستگی های حرفه ای مدرسان دانشگاه علمی کاربردی کشور ، با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی؛ 1519 کد مفهوم شناسایی ، کدگذاری و دسته بندی شده و در ادامه در سه مرحله نه بعد و 22 مولفه، تبیین و نهایتا با استفاده از تکنیک دلفی سه م چکیده کامل
        < p>این پژوهش به منظور ارایه مدل کیفی شایستگی های حرفه ای مدرسان دانشگاه علمی کاربردی کشور ، با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی؛ 1519 کد مفهوم شناسایی ، کدگذاری و دسته بندی شده و در ادامه در سه مرحله نه بعد و 22 مولفه، تبیین و نهایتا با استفاده از تکنیک دلفی سه مرحله ای در بین 18 نفر از خبرگان علمی و اجرایی، این شاخص ها مورد جرح و تعدیل قرار گرفت. در پایان مدل شایستگی های حرفه ای مدرسان دانشگاه علمی کاربردی کشور در نه بعد شایستگی‌های دانش تخصصی (در3 مقوله) ، شایستگی‌های تدریس (در3 مقوله) ، شایستگی‌های توانایی‌های حرفه‌ای(در2 مقوله) ، شایستگی‌های مهارت‌های حرفه‌ای(در4 مقوله) ، شایستگی‌های نگرش حرفه‌ای(در2 مقوله) ، شایستگی‌های اجتماعی(در2 مقوله) ، شایستگی‌های فرهنگی(در2 مقوله) ، شایستگی‌های دانش سازمانی(در2 مقوله) و شایستگی‌های ارتباطی(در2 مقوله) ارائه شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - شناسایی عوامل موثر بر بهبود انتخاب منابع انسانی در آموزش و پرورش
        محبوبه فرشاد مهدی باقری امینه احمدی
        پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود انتخاب منابع انسانی در آموزش و پرورش انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، بنیادی و برحسب نوع داده، کیفی بود. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد آموزش‌وپرورش بود که بر اساس نمونه‌گیری هدفمند، تعداد 23 نفر از خبرگا چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود انتخاب منابع انسانی در آموزش و پرورش انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، بنیادی و برحسب نوع داده، کیفی بود. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد آموزش‌وپرورش بود که بر اساس نمونه‌گیری هدفمند، تعداد 23 نفر از خبرگان انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. روش تحلیل داده‌ها کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریه‌پردازی داده بنیاد بود. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل اثرگذار بر بهبود انتخاب منابع انسانی و مؤلفه‌های آن به ترتیب عبارتند از رفتار شهروند حرفه‌ای (ویژگی‌های فردی، مسئولیت اجتماعی، رفتار در جامعه)؛ عملکرد شغلی (عملکرد حرفه‌ای، عملکرد سازمانی، عملکرد پژوهشی)؛ نوآوری (فردی، سازمانی، اجتماعی). همچنین، یافته‌ها نشان داد توجه به نیروی انسانی در آموزش و پرورش به‌عنوان زیربنای تولید و ارائه خدمات در سازمان‌ها یکی از راهکارهای اساسی در افزایش کارایی و بهره‌وری این سازمان به شمار می‌رود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - ارائه مدل ساختاری متغیرهای مکنون عدالت سازمانی، اعتماد سازمانی، تعهد مستمر و تعهد عاطفی متغیر خودکارآمدی در دو گروه اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران
        ایرج سراج مهدی کلانتری شراره حبیبی
        ا این پژوهش که با هدف ارائه مدل ساختاری متغیرهای مکنون عدالت سازمانی، اعتماد سازمانی، تعهد مستمر و تعهد عاطفی متغیر خودکارآمدی در دو گروه اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران می باشد، این تحقیق در زمره پژوهش های همبستگی با استفاده از روش های مدل یاب چکیده کامل
        ا این پژوهش که با هدف ارائه مدل ساختاری متغیرهای مکنون عدالت سازمانی، اعتماد سازمانی، تعهد مستمر و تعهد عاطفی متغیر خودکارآمدی در دو گروه اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران می باشد، این تحقیق در زمره پژوهش های همبستگی با استفاده از روش های مدل یابی علّی قرار می گیرد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه اعضای هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بوده و برای برآورد حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعداد 384 نفر برآورد شد. ابزار تحقیق پرسشنامه های عدالت سازمانی مورمان (1991)، تعهد مستمر و تعهد عاطفی آلن و میر (1991)، اعتماد اسکات (2003) و گستردگی خودکارآمدی پارکر (1998) استفاده شد. نتایح تحقیق نشان داد که مدل ساختاری پژوهش به صورت متفاوتی با داده های دو گروه کارکنان و اعضای هیات علمی برازش دارد و این تفاوت ساختاری ناشی از تفاوت در دو مسیر ساختاری است. مسیر بین متغیر اعتمادسازمانی و تعهد عاطفی و مسیر بین عدالت توزیعی و خودکارآمدی. بطوری که عدالت رویه ای در کارکنان قوی تر از اعضای هیات علمی تعهد عاطفی را پیش بینی می کند و عدالت توزیعی در اعضای هیات علمی قوی تر از کارکنان خودکارآمدی را پیش بینی می کند. ضریب مسیر بین متغیرهای عدالت سازمانی، اعتمادسازمانی و تعهد عاطفی و ضریب مسیر بین متغیر تعهد عاطفی و خودکارآمدی تنها در کارکنان معنادار است. باقی ضرایب مسیر در دو گروه کارکنان و اعضای هیات علمی در سطح 01/0 یا 05/0 معنادار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - ارائه الگوی اخلاق حرفه ای معلمان (پژوهش کیفی) مورد مطالعه: دبیران متوسطه اول آموزش و پرورش شهر تهران
        فاطمه اسدی رسول داودی نورالدین میرزایی
        مقدمه: امروزه با پیچیده‌تر شدن روزافزون سازمان‌ها و افزایش میزان کارهای غیراخلاقی در محیط‌های کاری، مفهوم اخلاق و مدیریت اخلاقی بیش‌ازپیش موردتوجه مدیران و صاحب‌نظران قرارگرفته است، به صورتی که در سال‌های اخیر کاربرد اخلاق در محیط‌های کاری به یک ضرورت جدی تبدیل‌شده است. چکیده کامل
        مقدمه: امروزه با پیچیده‌تر شدن روزافزون سازمان‌ها و افزایش میزان کارهای غیراخلاقی در محیط‌های کاری، مفهوم اخلاق و مدیریت اخلاقی بیش‌ازپیش موردتوجه مدیران و صاحب‌نظران قرارگرفته است، به صورتی که در سال‌های اخیر کاربرد اخلاق در محیط‌های کاری به یک ضرورت جدی تبدیل‌شده است. هدف: هدف پژوهش حاضر،شناسایی شاخص ها ،مولفه ها و ابعاد اخلاق حرفه ای و عوامل موثر بر آن و در نهایت، ارائه الگوی کیفی در خصوص اخلاق حرفه ای معلمان متوسطه اول شهر تهران است. روش: روش پژوهش حاضر کیفی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل اساتید دانشگاهی و معلمانی بود که از لحاظ نظری با مفهوم اخلاق حرفه‌ای آشنایی داشتند و به همین دلیل گزینش آنها با روش نمونه‌گیری هدفمند بود. با 20 نفر تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه صورت گرفت. تحلیل داده‌ها در سه سطح کدگذاری باز، محوری و گزینشی بود و برای اعتبار یافته‌ها از دیدگاه اساتید و برای پایایی از ضریب توافق بین کدگذاران استفاده شد که میزان آن 81/0 به دست آمد. یافته‌ها: یافتهها نشان داد مؤلفههای اخلاق حرفه‌ای شاملویژگی‌های روانشناختی، ویژگی‌های ارتباطی- اجتماعی، ویژگی‌های فنی- تخصصی و ویژگی‌های اعتقادی و عوامل مؤثر نیز شامل چهار عامل اقتصادی، اجتماعی، سازمانی و فردی بودند. نتیجه‌گیری: برای درک اخلاق حرفه‌ای ،شناخت مؤلفه‌ها و عوامل دخیل در آن بسیار مهم است.، با توجه به اطمینان از روایی و پایایی کدگذاری، می توان نتیجه گرفت مدل کیفی ارائه شده ،میتواند چارچوب مناسبی برای بهبود اخلاق حرفه‌ای معلمان باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - طراحی الگوی اخلاق حرفه ای اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
        سیدکریم موسوی قدسی احقر زهرا طالب
        هدف: هدف از این پژوهش طراحی الگوی اخلاق حرفه ای اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود. روش: روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و مؤلفه‌ها استفا چکیده کامل
        هدف: هدف از این پژوهش طراحی الگوی اخلاق حرفه ای اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود. روش: روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و مؤلفه‌ها استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه اخلاق حرفه‌ای بودند که بعد از انجام 17مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت. یافته ها: در نهایت 5 بعد، 20 مولفه و 80 شاخص شناسایی شد. برای ترسیم الگو از روش معادلات ساختاری نرم افزار smartpls3 استفاده شد. نتیجه: نتایج نشان داد که بعد آموزش(0.669)، رفتاری(0.569)، سازمانی(0.558)، فردی(0.414) و اجتماعی – فرهنگی(0.353) به ترتیب بیشترین اهمیت را در الگوی اخلاق حرفه ای داشتند. اعتبار الگو نیز با 4 بعد( فهم، تطبیق، تعمیم و کنترل) مورد ارزیابی قرار گرفت که نشان از اعتباربخشی بالای الگو داشتند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - الگوی مفهومی نقشه ی جامع فرهنگی نظام آموزش‌وپرورش ایران نظریه داده بنیاد
        علی نقی معینی علی معقول مسلم چرابین
        نقشه‌ی جامع فرهنگی و اجرای برنامه‌های مرتبط با آن، یکی از ابزارهای مهم ایجاد تغییر و تحول در نظام آموزش‌وپرورش است که به گونه مستقیم وغیرمستقیم منجر به بالندگی فرهنگی سازمانی، توسعه فرهنگی فردی وانسجام اجتماعی آموزش‌وپرورش می‌شود.هدف پژوهش حاضرتدوین الگوی مفهومی نقشه جا چکیده کامل
        نقشه‌ی جامع فرهنگی و اجرای برنامه‌های مرتبط با آن، یکی از ابزارهای مهم ایجاد تغییر و تحول در نظام آموزش‌وپرورش است که به گونه مستقیم وغیرمستقیم منجر به بالندگی فرهنگی سازمانی، توسعه فرهنگی فردی وانسجام اجتماعی آموزش‌وپرورش می‌شود.هدف پژوهش حاضرتدوین الگوی مفهومی نقشه جامع فرهنگی نظام آموزش و پروش است.پژوهش حاضرکیفی بوده که با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد.دراین راستا بااستفاده ازرویکردهدف مندوبه‌کارگیری معیاراشباع نظری،مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با15نفر (7نفراز اعضای هیات علمی متخصص درحوزه مدیریت آموزشی، 5 نفراز مدیران ستادی آموزش‌وپرورش و3نفرازمدیران مدارس)انجام شد.برای به دست آوردن اعتباروروایی داده‌ها از دو روش بازبینی مشارکت‌کنندگان و مرورخبرگان غیرشرکت‌کننده در پژوهش استفاده‌شده است. نتایج تحلیل داده‌ها در‌ طی سه مرحله کدگذاری انتخابی،کدگذاری محوری وکدگذاری بازحاکی از16مقوله کلی است که این مقاله یافته‌های پژوهش را در چارچوب مدل پارادایمی شامل:پدیده محوری(ارزش‌ها،مبانی،اصول)عوامل علی(عوامل کلان فرهنگی،شرایط سازمانی،عوامل فردی خانوادگی)عوامل مداخله‌گر(فرهنگ ملی وعمومی،قوانین وسیاست)عوامل زمینه‌ای(فرهنگ‌سازمانی،جوحمایتی سازمانی)راهبردها(اتخاذاستراتژی نهادینه‌سازی، مشارکت همه‌جانبه،توسعه زیرساخت‌های فرهنگی) و پیامدهای نقشه جامع فرهنگی(بالندگی فرهنگی سازمانی، توسعه فرهنگی فردی و انسجام اجتماعی) تحلیل کرده است. پرونده مقاله