• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - طراحی مدل تعالی منابع انسانی در سازمانهای دولتی ایران با استفاده از تکنیک دلفی فازی
        دکتر ناصر میرسپاسی دکتر عباس طلوعی اشلقی دکتر غلامرضا معمارزاده دکتر میرمهرداد پیدایی
        با وجود کاربرد گسترده مدلهای تعالی در سازمانهای امر وزی هنوز مفهوم، ابعاد و مولفه های مختلف آن به روشنی مشخصنشده است . این مساله در بخش دولتی بیش از سایر بخش ها و در زمینه مدیریت منابع انسانی بیش از سایر فعالیتهای محوریسازمانهای دولتی مشهود است.هدف این مقاله ارائه مدلی چکیده کامل
        با وجود کاربرد گسترده مدلهای تعالی در سازمانهای امر وزی هنوز مفهوم، ابعاد و مولفه های مختلف آن به روشنی مشخصنشده است . این مساله در بخش دولتی بیش از سایر بخش ها و در زمینه مدیریت منابع انسانی بیش از سایر فعالیتهای محوریسازمانهای دولتی مشهود است.هدف این مقاله ارائه مدلی مناسب جهت ارزیابی میزان تعالی منابع انسانی با توجه به ویژگی های خاص سازمانهای دولتی درایران است تا بدین وسیله زمینه لازم را جهت توسعه سرمایه های انسانی و اجتماعی سازمانها فراهم نماید.برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعه اسنادی از تکنیک دلفی فازی جهت پالایش مولفه ها، معیارها و زیر معیارها بهره گرفتهشده است ، نظرسنجی بعمل آمده در سه مرحله انجام گرفته و نتایج هر مرحله با استفاده از فرمولهای مدل چنگ لین موردپالایش قرار گرفته است.مدل تعالی منابع انسانی در چهار بعد، 15 مولفه و 57 معیار طراحی گردیده و بعنوان مدلی پیشنهادی جهت آسیب شناسیمنابع انسانی و جایزه ملی تعالی منابع انسانی در سازمانهای دولتی ایران ارائه شده است . تا بدینوسیله سازمانها بتوانند ضمنتحلیل وضعیت موجود و بهینه کاوی از تجارب موفق سایر سازمانها، اقدام به ارائه طرح ها و اقدامات بهبود نمایند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - شهروندگرایی در دولت: بررسی موفقیت دولت در اجرای طرح ارایه خدمات الکترونیکی به شهروندان در ایران
        دکتر منیژه حقیقی نسب بهاره عابدین شیفته جانفشان
        ارتقای کیفیت خدمات دولتی در بازآفرینی نقش دولت در عصر اطلاعات و ارتباطات یک راهبرد اساسی در سند چشماندازتوسعه 20 ساله کشور است. هدف این مقاله بررسی موفقیت دولت در اجرای طرح ارایه خدمات الکترونیکی به شهروندان درشهر تهران است.تحقیق حاضر حاصل دو پژوهش پیوسته و تکمیلی از نم چکیده کامل
        ارتقای کیفیت خدمات دولتی در بازآفرینی نقش دولت در عصر اطلاعات و ارتباطات یک راهبرد اساسی در سند چشماندازتوسعه 20 ساله کشور است. هدف این مقاله بررسی موفقیت دولت در اجرای طرح ارایه خدمات الکترونیکی به شهروندان درشهر تهران است.تحقیق حاضر حاصل دو پژوهش پیوسته و تکمیلی از نمونههای تصادفی شامل 768 شهروند مراجعه کننده به دفاتر خدماتارتباطی و دفاتر خدمات پلیس+10است. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی بوده و با استفاده از پرسشنامه اطلاعات لازم جمعآوری شده است. نتایج به دست آمده نشانه رضایت و پذیرش نسبی آنان نسبت به الگوهای دیوانسالار قبلی است.بر این اساس میتوان پیش بینی نمود که با پیاده سازی موفقیت آمیز پیشنهادهای حاصل از این تحقیق، اهداف دولت درترغیب شهروندان به پذیرش سیستم جدید و استفاده از خدمات الکترونیکی و اینترنتی و کسب رضایت آنان، در آینده نزدیکتکمیل و تحقق یابد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی تأثیر پیچیدگی ذهنی خرید بر شناخت محصولات فایده باور (مبتنی بر فایده آنی) و محصولات لذت جویانه (مبتنی بر لذت آنی) در فرایند تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان
        دکتر کامبیز حیدرزاده عبداله نوروزی
        یکی از مفاهیم اساسی که در رفتار مصرف کننده مورد بررسی قرار می گیرد پردازش اطلاعات مصرف کننده است که شامل سهعامل ادراک، پیچیدگی ذهنی خرید و حافظه می باشد . در این پژوهش ارتباط بین پیچیدگی ذهنی خرید و شناخت محصولکه یکی از مقوله هایی است که در حافظه بلند مدت نگهداری می شود چکیده کامل
        یکی از مفاهیم اساسی که در رفتار مصرف کننده مورد بررسی قرار می گیرد پردازش اطلاعات مصرف کننده است که شامل سهعامل ادراک، پیچیدگی ذهنی خرید و حافظه می باشد . در این پژوهش ارتباط بین پیچیدگی ذهنی خرید و شناخت محصولکه یکی از مقوله هایی است که در حافظه بلند مدت نگهداری می شود با در نظر گرفتن متغیر تعدیل گری به نام نوع محصولبررسی می شود .به عبارتی روابط بین پیچیدگی ذهنی خرید و شناخت عینی محصول و شناخت ذهنی محصول در دو نوعمحصول فایده باور و محصول لذت جویانه مورد مطالعه قرار گرفته است . نتا یج نشان می دهد که پیچیدگی ذهنی خریدتبیین گر تغییرات شناخت محصول است و بر آن تأثیرگذار می باشد، اما این اثر در محصولات مختلف و بر حسب انواع مختلفشناخت متفاوت است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارزیابی علل نارضایتی کانال های واسطه از سیستم پخش مواد غذایی در شهر تهران و چگونگی مدیریت شکایت ها (مطالعه موردی: شرکت پخش قاسم ایران، شرکت به پخش و شرکت پخش البرز)
        دکتر محمد علی عبدالوند نسیم باغبانیان
        پژوهش حاضر تحت عنوان ارز یابی علل نارضا یتی کانال ها ی واسطه از س یستم پخش مواد غذا یی در شهر تهران و چگونگیمدیریت شک ایتها و با هدف اصل ی بررس ی شبکه توز یع مواد غذایی در سه شرکت پخش مواد غذایی به پخش، قاسم ایران و البرزصورت گرفته است. در این پژوهش با توجه به مدل تحقیق چکیده کامل
        پژوهش حاضر تحت عنوان ارز یابی علل نارضا یتی کانال ها ی واسطه از س یستم پخش مواد غذا یی در شهر تهران و چگونگیمدیریت شک ایتها و با هدف اصل ی بررس ی شبکه توز یع مواد غذایی در سه شرکت پخش مواد غذایی به پخش، قاسم ایران و البرزصورت گرفته است. در این پژوهش با توجه به مدل تحقیق یک فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی طرح گردیده است.این تحقیق از نظر اهداف، کاربردی است و از نظر نحوه اجرا به نوعی تحقیق پیمایشی با رویکرد همبستگی است . جامعه آمار یشامل ک لیه فروشگاه ایی است که از شبکه توز یع شرکت های به پخش، البرز و قاسم ایران کالا دریافت میکنند، از جامعه آمار ی196 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد که نها یتا این حجم نمونه به 240 نفر افزایش یافت. جمع آوری اطلاعات در این پژوهش ازطریق پرسشنامه صورت گرفته است و ضریب آلفای کرونباخ0.858محاسبه شد. پس از جمع آور ی پرسشنامه و نمره گذار ی آنها کل یه اطلاعات با استفاده از روش ه ای آمار توص یفی و استنباط ی مورد بررس یقرار گرفت . به طور کل ی نت ایج نشان داد که فرض یه اص لی پژوهش رد نم ی شود، یعنی رس یدگی به شکا یات کانال واسطه منجر بهبالا رفتن رضایت آنها از سیستم پخش این شرکت ها خواهد شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تاثیر اندازه شرکت بر هموارسازی سود
        دکتر محمدرضا شورورزی رحیم پهلوان
        در این تحقیق ، اثر اندازه شرکت بر هموارسازی سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرارگرفته است و در این تحقیق 352 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی 1381-1385بررسی شده است . ابتدا شرکتهای نمونه با استفاده از شاخص ایکل به هموارساز و غ چکیده کامل
        در این تحقیق ، اثر اندازه شرکت بر هموارسازی سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرارگرفته است و در این تحقیق 352 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی 1381-1385بررسی شده است . ابتدا شرکتهای نمونه با استفاده از شاخص ایکل به هموارساز و غیر هموارساز دسته بندی شده اند و در نهایت از مدل لجستیک برای آزمون فرضیه تحقیق استفاده گردیده است . نتایج تحقیق نشان می دهد که بیناندازه شرکت و هموارسازی سود ارتباط مثبتی وجود دارد . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارائه روش چیدمان بهینه ماشین آلات با استفاده از مدل سازی ریاضی ( مطالعه موردی: شرکت پویا خودرو شرق )
        دکتر عباس طلوعی اشلقی محدثه مجریان
        این مقاله بر مدل سازی ریاضی و حل مسائل برنامه ریزی عدد صحیح به وسیله روش های بهینه سازی تمرکز دارد . هدف ازارائه این مقاله توسعه مدلی جهت جانمایی تسهیلات است . این کار ابتدا از طریق مطالعات و بازدید از کارخانه پویا خودرو شرقبا شناسایی عوامل مؤثر آغاز شد . که خود شامل دو چکیده کامل
        این مقاله بر مدل سازی ریاضی و حل مسائل برنامه ریزی عدد صحیح به وسیله روش های بهینه سازی تمرکز دارد . هدف ازارائه این مقاله توسعه مدلی جهت جانمایی تسهیلات است . این کار ابتدا از طریق مطالعات و بازدید از کارخانه پویا خودرو شرقبا شناسایی عوامل مؤثر آغاز شد . که خود شامل دو مبحث می گردد :اول شامل اندازه طول و عرض دپارتمان ها و مورد دوممربوط به فراوانی جریان مواد بین دپارتمان ها است . روشن است که ارائه مدل های متنوع از تمام عوامل ممکن خواهد بود وبنابر این بایستی با روش های بهینه سازی بهترین چیدمان ممکن را بدست آورد . بهینه سازی رویکردی است که به وسیله آنبهترین جواب ممکن برای یک مسأله را با توجه به هدف تعیین شده و قیدهای موجود تعیین می شود.مدل توسعه داده شده،نوع بسط یافته، مدل نردین و همکاران است؛ که جهت حداقل سازی مجموع کل جریان و مسافت هایحرکتی محصولات از یک دپارتمان به دپارتمان دیگر ، با توجه به تابع هدف می باشد . اندازه گیری این مسافت از مرکزدپارتمان ها به صورت خط مستقیم انجام می گیرد . مدل به مطالعة تعیین Mدپارتمان برای Nموقعیت هر دپارتمانمی پردازد، به گونه ای که هموارهN≥Mباشد . مدل ارائه شده بر مبنای پیش فرض ها و با استفاده از نرم افزار حل شده استو چیدمان نهایی و پیشنهادی با توجه به پاسخ بدست آمده از حل مدل ارائه گردیده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - برآورد مدل انتخاب گسسته تمایز مشتری مبتنی بر بخش بندی (مطالعه موردی: بررسی ترجیحات خریداران سایپا)
        دکتر محمدعلی عبدالوند دکتر جمشید ناظمی دکتر حسین علی مومنی
        در مدلسازی انتخاب محصول توسط مشتریان، در نظر گرفتن متغیرهای اجتماعی -جمعیت شناختی بطور مفهومی جالب بوده ومنافع مدیریتی متعددی دارد . سوال این است که این متغیرها چگونه مشتریان یا محصولات را متمایز می نمایند . از سوی دیگرقیمت بعنوان مهمترین خصوصیت بر تابع مطلوبیت محصولات چکیده کامل
        در مدلسازی انتخاب محصول توسط مشتریان، در نظر گرفتن متغیرهای اجتماعی -جمعیت شناختی بطور مفهومی جالب بوده ومنافع مدیریتی متعددی دارد . سوال این است که این متغیرها چگونه مشتریان یا محصولات را متمایز می نمایند . از سوی دیگرقیمت بعنوان مهمترین خصوصیت بر تابع مطلوبیت محصولات اثر می گذارد . بنابراین هدف این تحقیق، مدلسازی نقش قیمتو متغیرهای اجتماعی -جمعیت شناختی در خرید خانوار بخصوص انتخاب خودرو می باشد . مدل لاجیت چند جمله ای بر اساسترجیحات آشکار شده خریداران خودروی جدید شرکت خودروسازی سایپا توسعه داده شده و نهایتا مدل تمایز مشتریان دربرگیرنده متغیرها بهمراه ضرایب عوامل موثر در تا بع مطلوبیت محصولات ارایه شده است. همچنین روش تحلیل مولفه اصلیبمنظور بخش بندی مشتریان بکار گرفته شده و سپس بر روی بخش بندی حاصله، تست نسبت راستنمایی انجام شده که نشانمی دهد روش تحلیل مولفه اصلی در مدل های انتخاب گسسته، منجر به بخش بندی معنادار جامعه می شو د. بنابراین، مدلهایانتخاب گسسته با رویکرد بخش بندی گرا توسعه داده شده و نتایج این رویکرد با رویکرد کلی گرا مقایسه گردیده است کهنشان می دهد رویکرد بخش بندی گرا در اغلب بخش های تعریف شده نسبت به رویکرد کلی گرا از قابلیت پیش بینی بالاتر(پیش بینی احتمال انت خاب گزینه ها ) و شاخص خوبی انطباق بهتری برخوردار است . نتایج این تحقیق چشم انداز جدیدی رابرای خودروسازان و برنامه ریزان بازاریابی در رابطه با سیاستگذاری در خصوص تمایز و هدف گیری مشتریان که بر استراتژیهایآمیخته بازاریابی نیز اثر گذار است ایجاد می نماید پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی نقش آموزش عالی در اقتصاد دانش به منظور ارائه مدل مناسب
        دکتر پریوش جعفری دکتر امینه احمدی
        این پژوهش با هدف بررسی نقش آموزش عالی در اقتصاد دانش و ارائه مدل مناسب انجام شده است . جهت تحقق اهداف فوق،ابتدا با بررسی و پ یشینه پژوهش در ایران و جهان، 142 مولفه (مواردی که آموزش عالی می تواند در اقتصاد دانش نقش داشتهباشد) استخراج شد . سپس برای تعیین مولفه های نهایی، چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی نقش آموزش عالی در اقتصاد دانش و ارائه مدل مناسب انجام شده است . جهت تحقق اهداف فوق،ابتدا با بررسی و پ یشینه پژوهش در ایران و جهان، 142 مولفه (مواردی که آموزش عالی می تواند در اقتصاد دانش نقش داشتهباشد) استخراج شد . سپس برای تعیین مولفه های نهایی، پرسشنامه ای مشمتل بر 142 گویه تنظیم و بعد از تأیید روایی(قضاوت خبرگان ) و پایایی (محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ) بی ن یک نمونه 15 نفری از صاحب نظران و متخصصان میانرشته ای (اقتصاد دانش و آموزش عالی )، انتخاب شده به صورت تصادفی توزیع شد و داده های حاصل از ان با استفاده ازشاخصهای آمار توصیفی (نظیر فراوانی و درصد ) و تجزیه و تحلیل آماری چند متغیره از طریق انگاره نگاری تجزیه و تحلیلگردید و مولفه های اصلی جهت تدوین چارچوب ادراکی و تهیه مدل مناسب پژوهش خوشه بندی شد . نتایج نشان داد آموزشعالی از طریق ده مولفه اصلی به شرح زیر می تواند در اقتصاد دانش موثر باشد . (کارآفرینی و نوآوریهای تکنولوژیکی، تشکیل وتقویت سرمایه فکری و انسانی ، همکاریهای بین دانشگاه و صنعت، مدیریت دانش، سیاستگذاری و برنامه ریزی استراتژیک،زیرساختهای سرمایه ای، زیربنایی و توسعه ای، مدیریت اطلاعات، زیر ساخت الکترونیکی، تحول فکری، نهادی و ساختاری،نظام حقوقی و قانونی حامی و مشوق داراییهای فکری ). سپس از طریق اجرای تکنیک مدلسازی پویا (نرم افزارStella) چارچوب ادراکی مدل مشتمل بر 10 مولفه و زیر مولفه های آن تشکیل شد . در نهایت مدل پیشنهادی پژوهش در چهار بخش(فلسفه و هدف، مبانی نظری، چارچوب ادراکی، و مراجل اجرا و مهندسی مجدد) تدوین گردید.نتایج حاصل از تکینک های علی (گاما)، نرم افزارLisrel8/25 وتکنیک مدلسازی پویا(Stella)جهت برازش مدل باx2= 0.0028 وPD =0.8478(ضریب تبیین پدیده) و مقدار RMSR =0حاکی از تناسب بالای مدل می باشد. پرونده مقاله