در تحلیل پوششی داده ها (DEA) مدل های مختلف در زمینه های گوناگون با داده های مختلف برای ارزیابی و رتبه بندی واحدهای تصمیم گیرنده (DMU) طراحی شده است. حال آنکه در بسیاری از مسائل کاربردی، مدیران واحدها با داده هایی تصادفی روبرو هستند و آنها برای ارزیابی واحدهای تحت نظارت چکیده کامل
در تحلیل پوششی داده ها (DEA) مدل های مختلف در زمینه های گوناگون با داده های مختلف برای ارزیابی و رتبه بندی واحدهای تصمیم گیرنده (DMU) طراحی شده است. حال آنکه در بسیاری از مسائل کاربردی، مدیران واحدها با داده هایی تصادفی روبرو هستند و آنها برای ارزیابی واحدهای تحت نظارت خود به روشی نیاز دارند که بتواند اینگونه DMU ها را ارزیابی و رتبه بندی کنند. در کار کردن با دادههای تصادفی با در نظر گرفتن احتمالی برای وقوع حالت های پیش بینی نشده (سطح خطا)، که از طرف مدیران ارائه می شود، DMU ها ارزیابی می شوند. در این مقاله با استفاده تکنیک های آمار و احتمالات و توزیع نرمال و مدلBCC دارای خروجیهای نامطلوب و با در نظر گرفتن خطای مشخص یک مدل تصادفی جدید تحت عنوان معیار رتبهبندی میانگین جهت ارزیابی کارایی دادههای تصادفی پیشنهاد می شود. بر اساس آن کارایی متقاطع تصادفی محاسبه گردیده است. از آنجایی که وزن های بهینه در ارزیابی کارایی متقاطع تصادفی منحصر به فرد نیستند برای رتبهبندی بهتر و اولویت دادن به آنها روش خودخواهانه پیشنهاد می شود. نهایتاً مدل های پیشنهاد شده برای 32 واحد نیروگاه حرارتی که دارای ورودی ها و خروجی های مطلوب و نامطلوب تصادفی هستند پیاده سازی شده است.
پرونده مقاله
گزارشهای شرکتها یکی از مهم ترین منابع کسب اطلاعات هستند بهطوری که در مبانی نظری حسابداری و گزارشگری اکثر کشورها آمده است که هدف کلی گزارشگری شرکتها فراهم آوردن اطلاعات است. پژوهش حاضر با هدف تعیین مؤلفه های اثرگذار بر افشای داوطلبانۀ اطلاعات غیرمالی از منظر تئوری نه چکیده کامل
گزارشهای شرکتها یکی از مهم ترین منابع کسب اطلاعات هستند بهطوری که در مبانی نظری حسابداری و گزارشگری اکثر کشورها آمده است که هدف کلی گزارشگری شرکتها فراهم آوردن اطلاعات است. پژوهش حاضر با هدف تعیین مؤلفه های اثرگذار بر افشای داوطلبانۀ اطلاعات غیرمالی از منظر تئوری نهادی می باشد. در این پژوهش از روش تحقیق کیفی استفاده شده است که ترکیبی از مرور منابع و روش دلفی میباشد، در ابتدا با استفاده از روش مرور منابع و پیشینۀ مطالعات استفاده شد، عوامل مؤثر بر افشای اطلاعات با رویکرد افشای داوطلبانۀ اطلاعات غیرمالی شناسایی گردید، سپس به دسته بندی عوامل شناسایی شده پرداخته شد. بهمنظور تعیین مؤلفه های مؤثر بر افشای داوطلبانۀ اطلاعات از روش دلفی استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، متخصصان و خبرگان حسابداری بودند که در حسابداری و حسابرسی صاحب نظر هستند که به تعداد 20 نفر (10 نفر علمی و10 اجرائی) و به صورت گلوله برفی انتخاب شدند. یافتههای قسمت مرور منابع نشان داد که 33 شاخص شناسایی شد و نهایتاً مفاهیم شناخته شده در پنج گروه دسته بندی شد. همچنین نتایج دلفی در دو مرحله مورد بررسی قرار گرفت و با حذف و اضافه کردن مفاهیم، نهایتاً 25 شاخص شناسایی شد. شاخصهای مورد نظر از طریق مرور ادبیات ضمن ارائه به خبرگان پس از روایی محتوای اولیه در پرسشنامۀ دلفی قرار گرفت و از 20 نفر 17 نفر شاخصها را تأیید کردند و درصد روایی 85 درصد به دست آمد؛ بنابراین، اعتبار مدل از طریق روش دلفی تأیید شد. نتایج نشان میدهد که در سه گروه؛ 1) عوامل غیراختیاری و افشای داوطلبانۀ اطلاعات غیرمالی؛ 2) عوامل اختیاری خاص شرکت و افشای داوطلبانۀ اطلاعات غیرمالی؛ 3) عوامل هنجاری و افشای داوطلبانۀ اطلاعات غیرمالی، 25 شاخص مورد بررسی تأیید شدند.
پرونده مقاله
در دنیای پر رقابت امروز، گزارشگری مالی تحت وب، نقش مهمی در ایجاد راهکارهای ساده جهت شناسایی و مقایسه عملکرد تجاری شرکتهای تجاری با یکدیگر بر عهده دارد. هدف این پژوهش، ارائه الگوی جامع برای اجرای گزارشگری مالی تحت وب، با درنظر گرفتن شاخص های متفاوت، به کمک روش ریاضی اس چکیده کامل
در دنیای پر رقابت امروز، گزارشگری مالی تحت وب، نقش مهمی در ایجاد راهکارهای ساده جهت شناسایی و مقایسه عملکرد تجاری شرکتهای تجاری با یکدیگر بر عهده دارد. هدف این پژوهش، ارائه الگوی جامع برای اجرای گزارشگری مالی تحت وب، با درنظر گرفتن شاخص های متفاوت، به کمک روش ریاضی است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نوع استراتژی اجرا، توصیفی پیمایشی و جامعه آماری مورد نظر خبرگان مالی و حسابداری هستند که به روش قضاوتی انتخاب گردیده است. در این مطالعه، با اتخاذ روش دلفی فازی، جهت شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مدل گزارشگری مبتنی بر وب پیشنهاد و شاخصها و عاملهای مؤثر در جهت گزارشگری مبتنی بر وب شناسایی و رتبهبندی شدند. ابزار مورد استفاده پژوهش، پرسشنامه و به کمک مدل تصمیمگیری چند معیاره (آنتروپی شانون) همچنین تحلیل عاملی تأییدی، اجزای مدل شناسایی و تأیید شدند. یافتهها نشان می دهد که الگوی پیشنهادی برای اجرای گزارشگری مالی تحت وب که بر اساس هشت شاخص سازمانی، مالی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، انسانی، تکنولوژی و فرهنگی به عنوان شاخصهای اصلی با 62 عامل طراحی شده، مناسب و از چولگی کمتری نسبت به تکتک معیارها برخوردار است. نتایج نشان میدهد ارائه یک مدل خوب برای گزارشگری مالی تحت وب در شرکت ها، کارایی، به موقع بودن و ارائه صادقانه اطلاعات مالی را بهبود بخشیده و تجزیه و تحلیل داده ها را تسهیل می نماید.
پرونده مقاله
با توجه به افزایش قابل توجه ریسکهای زنجیره تأمین در سالهای اخیر، ارزیابی ریسک زنجیره تأمین امروزه بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. هدف این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی ریسک های زنجیره تأمین بر اساس کارت امتیازی متوازن و ارائه راهکارهایی برای تابآوری زنجیره تأمین چکیده کامل
با توجه به افزایش قابل توجه ریسکهای زنجیره تأمین در سالهای اخیر، ارزیابی ریسک زنجیره تأمین امروزه بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. هدف این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی ریسک های زنجیره تأمین بر اساس کارت امتیازی متوازن و ارائه راهکارهایی برای تابآوری زنجیره تأمین است. برای شناسایی ریسک های زنجیره تأمین به بررسی و مطالعه منابع، مقالهها و کتب حوزه زنجیره تأمین و ریسک زنجیره تأمین پرداخته شد. در نهایت لیستی از ریسکهای مرتبط با زنجیره تأمین تهیه شد. سپس ریسکهای موجود در شرکت تارآبگین بر اساس ابعاد پنج گانه کارت امتیازی متوازن دستهبندی شدند. در این گام از روش FMEA برای امتیازدهی ریسکها استفاده شد؛ در گام بعدی پژوهش برای اولویت بندی ابعاد کارت امتیازی متوازن از روش ابتکاری که بر اساس سه شاخص FMEA یعنی شدت، وقوع و تشخیص و روش تصمیمگیری چندشاخصه AHP شکل گرفته شده است، استفاده شد و رتبهبندی ابعاد کارت امتیازی متوازن بهدست آمد. سپس مجددأ از سه شاخص FMEA استفاده شد و این بار به کمک روش تصمیمگیری TOPSIS ریسکهایی که در هر دسته قرار گرفته بودند رتبهبندی شدند در نهایت درگام آخر بر اساس ریسکها، راهکارها و استراتژیهای تابآوری که از مطالعه منابع این حوزه بهدست آمده بودند ارائه شد تا تابآوری زنجیره تأمین شرکت تارابگین امکان پذیر شود. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که بعد مشتری دارای بیشترین اولویت و بعد رشد و یادگیری دارای کمترین اولویت برای شرکت تارابگین ذوب آهن اصفهان است.
پرونده مقاله
ارتباط بین سازوکارهای حسابرسی و گزارشگری مالی طی بازه های زمانی متفاوت و در پژوهش های متعدد به صورت کمی مورد بررسی قرار گرفته شده است. ولی شواهد حاکی از نتایج ضد و نقیض اثر نظارت و نقش حسابرس بر کیفیت گزارشگری مالی است. بر این اساس از بعد واگرایی و همگرایی نقش نظارت حسا چکیده کامل
ارتباط بین سازوکارهای حسابرسی و گزارشگری مالی طی بازه های زمانی متفاوت و در پژوهش های متعدد به صورت کمی مورد بررسی قرار گرفته شده است. ولی شواهد حاکی از نتایج ضد و نقیض اثر نظارت و نقش حسابرس بر کیفیت گزارشگری مالی است. بر این اساس از بعد واگرایی و همگرایی نقش نظارت حسابرس بر کیفیت گزارشگری مالی مورد بررسی قرار گرفت. روش مورد استفاده تکنیک فراتحلیل برای سال های 1385 تا 1397 و جمع آوری پژوهش ها با استفاده از سایت وزارت علوم بود. در نهایت 18 پژوهش با توجه به در دسترس بودن اطلاعات و دارا بودن شرایط متغیرهای مورد بررسی جهت پیاده سازی تکنیک فراتحلیل گزینش شد. بر این اساس پژوهش حاضر با بهره گرفتن از تکنیک متاآنالیز به بررسی تناقض های موجود در پژوهش های تجربی در ارتباط با واگرایی و همگرایی نظارت حسابرس و کیفیت گزارشگری مالی پرداخته است. شواهد حاکی از فراتحلیل نشان داد که صرف نظر از شواهد ضد و نقیضی از اثر نظارت های داخلی و خارجی حسابرس بر کیفیت گزارشگری مالی، ویژگیهای کمیته حسابرسی، ویژگیهای حسابرسان مستقل و ویژگیهای حسابرسان داخلی بر کیفیت گزارشگری مالی تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین نظام راهبری شرکتی نقش تعدیل گر بر ارتباط بین انواع حسابرسی و کیفیت گزارشگری مالی دارد.
پرونده مقاله
امروزه مرکز خرید دیگر مکانی برای اهداف معامله نیست که مشتریان در صورت نیاز به یک کالا یا خدمت، به آن مراجعه کنند، بلکه مکانی برای اهداف اجتماعی است. از طرفی روند رو به رشد فروشگاه های خردهفروشی موجب فشار عظیم بر مصرفکنندگان در انتخاب شده است. خریداران اگر یک محیط اج چکیده کامل
امروزه مرکز خرید دیگر مکانی برای اهداف معامله نیست که مشتریان در صورت نیاز به یک کالا یا خدمت، به آن مراجعه کنند، بلکه مکانی برای اهداف اجتماعی است. از طرفی روند رو به رشد فروشگاه های خردهفروشی موجب فشار عظیم بر مصرفکنندگان در انتخاب شده است. خریداران اگر یک محیط اجتماعی را بهعنوان محیطی بسیار تحریک کننده یا نامناسب درک کنند، ممکن است سردرگم شوند. هدف از پژوهش حاضر مدلسازی عوامل مؤثر بر سردرگمی مشتریان زن در انتخاب فروشگاههای خردهفروشی است. برای انتخاب ویژگیهایی که بیشترین ارتباط را با متغیرهای هدف داشته و میتوانند بهترین عملکرد را در پیشبینی و تفسیرمدل ارائه دهند، از انتخاب ویژگی با استفاده از شبکه عصبی استفاده شده است. رویکرد پیشنهادی در ابتدا با کاهش ابعاد فضای مسئله از طریق آموزش یک نوع شبکههای عصبی چند لایه، پیچیدگی محاسباتی را در حل مشکل طراحی کاهش میدهد. 7 عامل از عوامل مؤثر بر سردرگمی مشتریان براساس این مدل شبکه عصبی استخراج، در 5 سطح با استفاده از مدل یابی ساختاری تفسیری طبقهبندی شدند و مدل مرتبط با آن ترسیم گردید. در این دستهبندی متغیرهای تنوع زیاد برندهای فروشگاهی، برنامههای وفاداری و تجمع فروشگاهها در یک موقعیت مکانی، بیشترین قدرت نفوذ (تأثیرگذاری) و ریسک ادراکشده، فاکتورهای فردی و جمعیتشناسی و آهنگ اطلاعات بیشترین وابستگی (تأثیرپذیری) را نشان میدهند و متغیر فاکتور فردی تنها متغیری است که رابطه دوطرفه با سایر متغیرها دارد.
پرونده مقاله