در این مقاله عوامل موثر، موانع و مدلهای مختلف تجاریسازی در شرکتهای دانشبنیان حوزه ICT در سطح جهانی شناسایی شده و در نهایت براساس الگوی [i] PESTLE، مدلی بومی برای تجاریسازی فناوری در شرکتهای داخلی پیشنهاد شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد، تمامی عوامل ششگانه الگوی PESTLE بر تجاریسازی فناوری موثر بوده و مهمترین عامل تاثیرگذار عامل اقتصادی و کمترین تاثیر بر تجاریسازی به عامل قانونی مربوط است. همچنین مهمترین عوامل تاثیرگذار بر تجاریسازی فناوری به ترتیب قوانین خاص در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، انتقال فناوری و لیسانس، سطح بلوغ تکنولوژیکی، دسترسی به موادخام وانرژی، نرخ بهره، نگرش مصرف کننده به کالا و خدمات، نحوه تخصیص منابع توسط دولت، برون سپاری فناوری، مهاجرت، مسایل اخلاقی، توسعه محصول جدید، چشم انداز سیاستهای آینده، توزیع درآمد، وضعیت اقتصاد داخلی و حقوق مالکیت فکری هستند.
[i] Political, Economical, Technological, Environmental, Legal
پرونده مقاله