• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - چکیده انگلیسی مقالات این شماره
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - عوامل محیطی موثر بر توسعه کارآفرینی سازمانی در بیمارستان‌های دولتی ایران
        حسین حسینی فهرجی امیر اشکان نصیری پور پوران رئیسی
        مقدمه: مهم‌ترین مساله در مطالعات مربوط به تغییرات سازمان‌ها، محیط پیرامون سازمان است. قلمرویی که سازمان‌ها در آن شکل گرفته و دستخوش تغییر می‌گردند. مولفه‌های محیطی سازه‌هایی هستند که برای ارزیابی و درک مفهوم محیط سازمان بکار می‌روند. د چکیده کامل
        مقدمه: مهم‌ترین مساله در مطالعات مربوط به تغییرات سازمان‌ها، محیط پیرامون سازمان است. قلمرویی که سازمان‌ها در آن شکل گرفته و دستخوش تغییر می‌گردند. مولفه‌های محیطی سازه‌هایی هستند که برای ارزیابی و درک مفهوم محیط سازمان بکار می‌روند. در این پژوهش تلاش گردیده است تا ابعاد و مولفه‌های محیطی موثر بر کارآفرینی سازمانی در بیمارستان‌های دولتی ایران شناسایی شده و میزان تاثیر آنها بر اقدامات کارآفرینانه مورد ارزیابی قرار گیرد. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش انجام، توصیفی و از نظر زمان مقطعی می‌باشد. محیط این پژوهش را بیمارستان‌های قطب علمی کشور و نمونه آماری این پژوهش را 500 نفر از مدیران میانی و کارشناسان این بیمارستان‌ها شامل: سوپروایزرها، سرپرستاران، پرستاران، و کارشناسان امور اداری که دارای مدرک تحصیلی لیسانس به بالا بوده و حداقل سه سال سابقه کار داشته باشند، تشکیل می‌دهد. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی ‌شده استفاده گردید. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد و برای تحلیل آنها از روش‌های تحلیل عاملی، تحلیل مسیر، برازش مدل و نرم افزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. یافته‌ها: در پژوهش حاضر مقدار شاخص کفایت نمونه‌برداری (KMO) مولفه‌های محیطی 83%، مقدار p value زیر 05/0 و دسته‌بندی صورت گرفته نیز 89 درصد واریانس را می‌پوشاند که بیانگر مناسب بودن مؤلفه‌های استخراج شده محیطی است. مقادیر شاخص‌های نیکویی برازش GFI، CFI، NFI، RFI وIFI مدل بالای 99/0 و مقدار RMSEA نیز 05/0 و بسیار مناسب ارزیابی گردید. هم‌چنین ارتباط ابعاد محیط با یکدیگر و با متغیر وابسته کارآفرینی تأیید گردید. نتیجه‌‍‌گیری:عوامل محیطی شامل ابعاد پویایی، پیچیدگی، بخشندگی و تنازع و هم‌چنین مولفه‌های آنها در محیط پیرامونی بیمارستان‌های دولتی ایران وجود داشته و همگی بر کارآفرینی سازمانی آنها تاثیر مستقیم و معنی‌دار دارند. لذا در صورت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب، شرایط موجود در محیط بیرونی برای تحریک، ایجاد انگیزه و سوق دادن این بیمارستان‌ها به سمت اقدامات کارآفرینانه سازمانی برای رویارویی با تحولات رو به تزاید کنونی مهیا می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - وضعیت موجود مدیریت زنجیره دارو در سطح خانه های بهداشت شهرستان مسجدسلیمان و تاثیر مداخله آموزشی بر ارتقای فرآیندهای آن
        معصومه باقری کاهکش کتایون جهانگیری کامران حاجی نبی
        مقدمه: در کنفرانس آلماتا که در سال 1978 تشکیل شد، "مراقبت های بهداشتی اولیه"کلید رسیدن به استراتژی "بهداشت برای همه تا سال 2000" معرفی شد و جز چهارم این برنامه "مدیریت زنجیره دارو" می باشد. این با هدف بررسی تاثیر آموزش بر مدیریت زنجیره دارو در خانه های بهداشت شهرستان مس چکیده کامل
        مقدمه: در کنفرانس آلماتا که در سال 1978 تشکیل شد، "مراقبت های بهداشتی اولیه"کلید رسیدن به استراتژی "بهداشت برای همه تا سال 2000" معرفی شد و جز چهارم این برنامه "مدیریت زنجیره دارو" می باشد. این با هدف بررسی تاثیر آموزش بر مدیریت زنجیره دارو در خانه های بهداشت شهرستان مسجدسلیمان انجام پذیرفته است و از پژوهش های کاربردی است. نتیجه گیری: بازنگری برنامه های آموزشی موجود، انجام نیازسنجی آموزشی بهورزان، آموزش مربیان و ارتقای مهارت های آموزشی آنان ، استفاده از روش های آموزشی موثرتر مانند برگزاری جلسات بحث گروهی و کار عملی، بهره گیری از وسایل کمک آموزشی نوین می توان پیشنهاد نمود. روش پژوهش: این پژوهش در سه مرحله مروری، کیفی و کمی از طریق مداخله ای آموزشی با استفاده از چک لیست پژوهش انجام شده است. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که به لحاظ مدیریت زنجیره دارو، وضعیت موجود خانه های بهداشت شهرستان با حد مطلوب فاصله زیادی دارد. مداخله آموزشی حاکی از این بود که آموزش منجر به بهبود مدیریت زنجیره دارو در هر سه بعد تامین، نگهداری و توزیع دارو شده است (001/0 p< ). افزایش مشارکت بهورزان در فرایندهای مدیریت زنجیره دارو و اصلاح و بهبود فرآیندهای مربوط به نگهداری داروها، چیدمان داروها در قفسه های دارویی و همچنین عودت داروهای نزدیک به تاریخ انقضاء، درخواست تامین داروهای خانه بهداشت توسط بهورزان و تاکید بر آموزش بیمار یا همراهان وی در خصوص استفاده درست و به موقع از دارو و نگهداری آن در منزل از اهم یافته های این مطالعه است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - رابطه جو سازمانی و پاسخگویی در بیمارستان های منتخب دولتی خصوصی و خیریه شهرستان های همدان و یزد در سال 1392
        حجت اله قرایی محمد امین بهرامی ید اله حمیدی روح اله عسکری لیلی تاپاک
        مقدمه: پاسخگویی برای سیاست گذاران و مدیران سلامت بسیار با اهمیت است و به معنی تعهد بیمارستان به انجام اقدامات سودبخش برای جامعه میباشد. جو سازمانی درک کارکنان از محیطی است که در آن کار میکنند. جو سازمانی نفوذ بسیاری در عملکرد منابع انسانی دارد. امروزه اداره اثربخش بیمار چکیده کامل
        مقدمه: پاسخگویی برای سیاست گذاران و مدیران سلامت بسیار با اهمیت است و به معنی تعهد بیمارستان به انجام اقدامات سودبخش برای جامعه میباشد. جو سازمانی درک کارکنان از محیطی است که در آن کار میکنند. جو سازمانی نفوذ بسیاری در عملکرد منابع انسانی دارد. امروزه اداره اثربخش بیمارستان‌ یکی از چالشهای اساسی نظام سلامت هر کشور میباشد. هدف پژوهش بررسی رابطه جو سازمانی و پاسخگوئی در بیمارستانهای همدان و یزد بود.روش پژوهش: مطالعه حاضر پژوهشی مقطعی و از نوع تحلیلی است که در سال 1392 در شهرهای همدان و یزد انجام شد. جامعه پژوهش شامل کارکنان و بیماران بیمارستانهای منتخب بود. داده ها به وسیله 2 پرسشنامه جوسازمانی ساسمن و دیپ و پاسخگوئی WHO جمع آوری گردید. پرسشنامه جو سازمانی را کارمندان و پاسخگویی را بیماران تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده توسط نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها: آزمون مقایسه میانگین ها نشان داد در بیمارستانهای همدان بین جو سازمانی و پاسخگویی رابطه معنادار نیست(p=0.315)، اما در بیمارستان های یزد جو سازمانی رابطه معنادار با پاسخگویی دارد(p=0.019) و در کل رابطه جو سازمانی و پاسخگویی معنادار نیست(p=0.449). نتیجه گیری: نتایج نشان داد جو سازمانی بیمارستانهای مورد بررسی در سطح متوسط بوده و تفاوت معناداری بین بیمارستانها وجود ندارد. اما میزان پاسخگویی بیمارستانهای خصوصی بهتر از دولتی و خیریه بود. این واقعیت لزوم توجه بیشتر مسئولین به اهمیت امکانات و نیروی انسانی بخش دولتی و کمک به بیمارستانهای خیریه جهت ارتقای پاسخگویی و ارائه خدمات با کیفیت تر را می طلبد.کلیدواژه ها: جو سازمانی،پاسخگویی،بیمارستان،مالکیت بیمارستان پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - رابطه فرهنگ سلامت سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
        امیر اشکان نصیری پور خلیل علی محمد زاده پوران رئیسی مهرنوش جعفری
        مقدمه: یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های مدیریت منابع انسانی،‌ حفظ کارکنان توانمند به منظور ایجاد موفقیت سازمان‌ها و استفاده بهینه از آنهاست. نظر به اهمیت و حساسیت دانشگاه بعنوان محلی برای آموزش و پرورش نیروی انسانی تحصیل‌کرده، این پژوهش به بررسی ارتب چکیده کامل
        مقدمه: یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های مدیریت منابع انسانی،‌ حفظ کارکنان توانمند به منظور ایجاد موفقیت سازمان‌ها و استفاده بهینه از آنهاست. نظر به اهمیت و حساسیت دانشگاه بعنوان محلی برای آموزش و پرورش نیروی انسانی تحصیل‌کرده، این پژوهش به بررسی ارتباط بین سلامت سازمانی و مولفه‌های تشکیل‌دهنده آن و تعهد کارکنان در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است.روش پژوهش: این مطالعه از نوع همبستگی بوده و در سال 1390 انجام پذیرفت. 90 نفر از کارکنان غیر هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به شیوه طبقه‌ای از دانشکده‌ها و حوزه ستاد دانشگاه به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه تعهد سازمانی پورتر و پرسشنامه پژوهشگر ساخته سلامت سازمانی بود. داده‌ها از طریق مکاتبه رسمی با واحدهای مورد مطالعه و به شکل خود ایفا جمع‌آوری شد. در تحلیل داده‌ها از میانگین و انحراف معیار توزیع فراوانی برای توصیف و از ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی همبستگی نمرات سلامت سازمانی و تعهد کارکنان بهره‌گیری شد. هم‌چنین آنالیز واریانس، آزمونt مستقل و تحلیل رگرسیون بکار گرفته شدند.یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره سلامت سازمانی 38.13±178.85 (67 درصد) و در مورد تعهد کارکنان 29.56±145.16 (66 درصد) بود. وضعیت سلامت سازمانی و تعهد کارکنان در واحدهای زیر مجموعه سازمان مورد مطالعه تفاوت معنی‌داری نداشت. بین کلیه ابعاد سلامت سازمانی یعنی یگانگی نهادی r1 = 0.657، مراعات r2 = 0.464، ساخت‌دهی r3=0.640 ، حمایت منابع r4 = 0.566، بانک اطلاعاتی r5 = 0.362و روحیه r6 = 0.625 با تعهد سازمانی کارکنان همبستگی مثبت و معنی داری مشاهده شد (P<0.001). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد سلامت سازمانی قابلیت تبیین تعهد کارکنان را به میزان 55.6 درصد دارد (F=17.3 , df = 6 , P<0.01). مؤثرترین مولفه پیش‌بینی‌کننده، یگانگی نهادی با بتای 0335/0 و 001/0P < بوده است. دومین مولفه مؤثر بر تعهد سازمانی روحیه بود ( =0.306β و(P=0.05.نتیجه‌گیری: با توجه به رابطه معنی‌دار بین سلامت سازمانی و تعهد کارکنان، تلاش در جهت سالم سازی سازمان از طریق ایجاد یگانگی نهادی با اقداماتی از قبیل حمایت از کارکنان در رویارویی با مشکلات محیطی و تقدیر از ایده‌های خلاق و هم‌چنین تقویت روحیه آنان با تدابیری چون ایجاد جو صمیمی، توام با تشریک مساعی و احترام و پرهیز از تبعیض می‌تواند نقش مؤثری در افزایش تعهد سازمانی کارکنان داشته باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بـررسی میزان آشنایی کارکنان بخش مدارک پـزشکی با رایانه و مفاهیم پـایه فناوری اطلاعات در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مازندران
        مریم عسگرنژاد جواد زارعی علی محمدی
        مقدمه: کارکنان بخش مدارک پزشکی به خاطر ماهیت شغلی خود بیش از سایر کارکنان سلامت، نیاز به مهارت در استفاده از رایانه و فناوری اطلاعات دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان آشنایی کارکنان بخش مدارک پزشکی با رایانه و مفاهیم پایه فناوری اطلاعات بود.روش پژوهش: این پژوهش یک مطالع چکیده کامل
        مقدمه: کارکنان بخش مدارک پزشکی به خاطر ماهیت شغلی خود بیش از سایر کارکنان سلامت، نیاز به مهارت در استفاده از رایانه و فناوری اطلاعات دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان آشنایی کارکنان بخش مدارک پزشکی با رایانه و مفاهیم پایه فناوری اطلاعات بود.روش پژوهش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - مقطعی بود. جامعه پژوهش را تمام پرسنل فارغ التحصیل مدارک پزشکی در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تشکیل می‌دهند که در حدود 80 نفر می‌باشند و ما تمام جامعه آماری را به عنوان نمونه پژوهش انتخاب کردیم. به منظور تعیین میزان آشنایی کارکنان بخش مدارک پزشکی با رایانه و مفاهیم پایه فناوری اطلاعات پژوهشگران به بیمارستان‌های مورد پژوهش مراجعه نموده و از کارکنان آزمون کتبی به عمل آوردند. آزمون متناسب با اهداف پژوهش، و شامل 96 سوال چهار گزینه‌ای بود. روایی سوالات با استفاده از نظر متخصصان و برای سنجش پایایی آن از روش بازآزمایی استفاده گردید. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از روش‌های آمار توصیفی (فروانی، درصد فراوانی و میانگین) و استنباطی (مقایسه میانگین) در نرم‌افزار 16SPSS تحلیل گردیدند.یافته‌ها: در مجموع میزان آشنایی کارکنان با رایانه و مفاهیم پایه فناوری اطلاعات پایین بود. در بین مهارت‌های مختلف بیشترین آشنایی مربوط به، توانایی در به کارگیری رایانه و مدیریت سیستم عامل ویندوز با میانگین(6.9) و کمترین آشنایی مربوط به برنامه Access با میانگین (2.7) بود. در مقایسه مردان نسبت به زنان آشنایی بیشتری با رایانه و مفاهیم پایه فنآوری داشتند. نتیجه‌‍ گیری: با توجه به کافی نبودن آشنایی کارکنان بخش مدارک پزشکی با رایانه و فناوری اطلاعات، و نقش آنها در مدیریت اطلاعات سلامت در بیمارستان، نیاز به ارتقاء مهارت‌های آنان است. لذا پیشنهاد می‌گردد از طریق برگزاری دوره‌های آموزش ضمن خدمت، مهارت کار با رایانه و فناوری اطلاعات، کارکنان را افزایش داد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - رابطه سلامت روانی با بروز غدد چربی: نقش واسطه‌ای استرس شغلی، بررسی موضوعی در اپراتورهای قطار شهری تهران
        محمد حسین خانی محمد یکه فلاح حسین حاج حسینی
        مقدمه: یکی از ابعادی که سازمان جهانی بهداشت (who) برای سلامتی تعریف می‌کند، سلامت روان است که بخش جدایی‌ناپذیر از سلامت کلی آدمی است. هدف از این پژوهش بررسی سلامت روان با تست GHQ در دو گروه، راهبر قطار و غیر راهبر به بیمارستان فوق تخصص پوست رازی تهران برای مشخ چکیده کامل
        مقدمه: یکی از ابعادی که سازمان جهانی بهداشت (who) برای سلامتی تعریف می‌کند، سلامت روان است که بخش جدایی‌ناپذیر از سلامت کلی آدمی است. هدف از این پژوهش بررسی سلامت روان با تست GHQ در دو گروه، راهبر قطار و غیر راهبر به بیمارستان فوق تخصص پوست رازی تهران برای مشخص نمودن تاثیر استرس شغلی در بیماری غدد جلدی می‌باشد.روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش تعداد 60 نفر که در دو گروه30 نفری به عنوان گروه مستقل و وابسته، راهبرانی که به این بیماری مبتلا بودند و غیر راهبر قطار که مشکل غدد چربی داشتند بودند که بین آنان پرسشنامه توزیع گردید. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آماری کای دوی با نرم‌افزار spss مورد تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: بین راهبری قطار و بروز غدد چربی ارتباط معنی‌داری وجود نداشت، ولی بالا بودن میانگین نمره سلامت روان راهبران قطار مبتلابه غدد چربی از نقطه برش"66/26"ممکن است حاکی از تاثیر استرس حاصل از شغل مذکور (استرس شغلی) و غدد چربی باشد. همین‌طور طبق یافته این پژوهش در گروه 30 نفری غیر راهبر، سلامت روان در حد مطلوب بود و در این گروه بااینکه همه دچار غدد چربی بودند. نمره سلامت روان، ارتباط معنی‌داری با غدد چربی نشان نمی‌دهد.نتیجه‌‍‌گیری: وجود غدد چربی در راهبران قطار ارتباطی به نوع شغل و استرس ناشی از شغل راهبری نمی‌باشد به همین علت مشکل موجود نیاز به بررسی بیشتری دارد. پرونده مقاله