• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مدیریت هزینه اثر بخشی روش‌های درمانی در کودکان مبتلا به سرطان: یک مطالعه مروری
        زینب حاجی تبار سید جمال الدین طبیبی سید داوود نصرالله پور شیروانی بایرام پاکروان
        مقدمه: ارزشیابی هزینه اثر بخشی مداخلات درمانی برای تخصیص بهینه منابع در بخش سلامت به خصوص در کشورهای کم برخوردار حائز اهمیت است. هدف این پژوهش مرور روایتی بررسی مقایسه‌ای روش‌های درمانی در کودکان مبتلا به سرطان است. روش پژوهش: مطالعه حاضر با جستجو در چهار پایگاه اطلاع چکیده کامل
        مقدمه: ارزشیابی هزینه اثر بخشی مداخلات درمانی برای تخصیص بهینه منابع در بخش سلامت به خصوص در کشورهای کم برخوردار حائز اهمیت است. هدف این پژوهش مرور روایتی بررسی مقایسه‌ای روش‌های درمانی در کودکان مبتلا به سرطان است. روش پژوهش: مطالعه حاضر با جستجو در چهار پایگاه اطلاعاتی SID، Scopus، Pubmed و Google Scholar با استفاده از کلید واژه های( هزینه-اثربخشی، ارزشیابی اقتصادی، هزینه - منفعت، هزینه، سرطان، کودکان) برای یافتن مقالات مرتبط منتشر شده بین سال‌های 2000 تا 2020 میلادی انجام شد. مقالات بدست امده پس از انطباق با معیارهای ورود وارد مطالعه شدند. یافته‌ها: پس از بررسی معیارهای ورود 8 مطالعه وارد مطالعه مروری حاضر شد. در اکثر مطالعات روش‌های جراحی یا داروهای جدیدتر از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه‌تر بودند (مانند لاپاراسکوپی یا داروهای نوترکیب). اکثر مطالعات ارزش اقتصادی روش‌های درمانی را بصورت تحلیل هزینه - منفعت مورد بررسی قرار داده بودند. نتیجه‌گیری: مطالعات اولیه تحلیل هزینه - منفعت در حوزه مداخلات بهداشتی و درمانی در حال افزایش است. زیرا این گونه تحلیل‌ها می‌تواند در بهینه‌سازی استفاده از منابع و امکانات و ارتقای سلامت مردم نقش مهمی ایفا نماید. مطالعات مروری می‌تواند با تجمیع نتایج مطالعات اولیه در جهت برنامه‌ریزی‌های صحیح مالی به مدیران و سیاست‌‌گذاران حوزه سلامت کمک شایانی نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - شناسایی ابعاد و مولفه‌های از خود بیگانگی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
        محمد محمودی ماندنی اکبر اعتباریان خوراسگانی سعید شریفی البرز قیتانی
        مقدمه: از خود بیگانگی تاثیر منفی زیادی بر افت عملکردهای افراد دارد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه‌های از خود بیگانگی در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان انجام شد. روش پژوهش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش خبر چکیده کامل
        مقدمه: از خود بیگانگی تاثیر منفی زیادی بر افت عملکردهای افراد دارد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه‌های از خود بیگانگی در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان انجام شد. روش پژوهش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش خبرگان دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان در سال 1400 بودند که طبق اصل اشباع نظری 20 نفر از آنها با روش‌های نمونه‌گیری هدفمند و گلوله‌برفی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل فرم اطلاعات جمعیت‌شناختی و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بودند که روایی مصاحبه‌ها با روش مثلث‌سازی تایید و پایایی کدهای استخراج‌شده با روش بازآزمایی دو هفته‌ای 88/0 به‌دست آمد. داده‌ها با روش‌های کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرم‌افزار MAXQDA تحلیل شدند. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که از خود بیگانگی 205 شاخص، 29 مولفه و 7 بعد داشت. ابعاد شامل از خود بیگانگی فراسازمانی (با 5 مولفه انسان‌زدایی در کار، آنومی فرهنگی و اجتماعی، اثرات و ارزش‌های جامعه صنعتی، بیگانگی اجتماعی و باورهای فرهنگی)، از خود بیگانگی سازمانی (با 13 مولفه ضعف در مدیریت استعدادها، ضعف جامعه‌پذیری سازمانی، مدیران غیرحرفه‌ای و ضعیف، بیگانگی سازمانی، ضعف ارتباطات بین‌فردی در سازمانی، تنش و تعارض سازمان، ضعف قوانین و مقررات، سیستم نظارت و کنترل ناکارآمد، بی‌نظمی سازمانی، فرهنگ سازمانی مبتنی بر ساخت، فساد و رانت‌خواری، سبک مدیریت استبدادی و بی‌قدرتی در کار)، از خود بیگانگی شغلی (با 4 مولفه احساس بی‌معنایی در کار، عدم انگیزش شغلی، ابهام در نقش و وظایف و سرخوردگی شغلی و سازمانی)، از خود بیگانگی فردی (با 4 مولفه ناتوانی در کار، عزت‌نفس پایین، اختلالات روانشناختی و فقدان اخلاق‌مداری کارکنان)، نگرش‌های رفتاری و سازمانی نامطلوب (با 1 مولفه)، خستگی شغلی (با 1 مولفه) و بیزاری و تنفر از کار (با 1 مولفه) بودند. نتیجه‌گیری: ابعاد و مولفه‌های شناسایی‌شده برای از خود بیگانگی می‌تواند برای متخصصان و برنامه‌ریزان سازمانی تلویحات کاربردی بسیاری داشته باشد و آنان بر اساس ابعاد و مولفه‌های شناسایی‌شده می‌توانند برنامه‌هایی برای کاهش از خود بیگانگی کارکنان طراحی و اجرا نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تدوین مدل بازاریابی محتوای فروشگاه‌های آنلاین محصولات آرایشی و بهداشتی
        مریم قادری فر جمشید سالار علی اکبر آقاجانی افروزی
        مقدمه: در دنیای مدرن امروز، بزرگ‌ترین تغییر در صنعت زیبایی از یک دهه پیش، نفوذ گسترده رسانه‌های اجتماعی به زندگی مردم بوده است. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که یک کسب‌وکار در حوزه‌ی فروش لوازم‌آرایشی و بهداشتی موفق می‌شود این است که محتوای صحیح و جذاب تولید می‌کند؛ بنابراین چکیده کامل
        مقدمه: در دنیای مدرن امروز، بزرگ‌ترین تغییر در صنعت زیبایی از یک دهه پیش، نفوذ گسترده رسانه‌های اجتماعی به زندگی مردم بوده است. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که یک کسب‌وکار در حوزه‌ی فروش لوازم‌آرایشی و بهداشتی موفق می‌شود این است که محتوای صحیح و جذاب تولید می‌کند؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر تدوین مدل بازاریابی محتوای فروشگاه‌های آنلاین محصولات آرایشی و بهداشتی بر اساس رویکردی آمیخته بوده است. روش پژوهش: نخست بر اساس نظریه داده‌بنیاد و بر اساس مصاحبه با 21 تن از خبرگان، کدهای باز، محوری و انتخابی تولید و سپس مدل بازاریابی محتوای فروشگاه‌های آنلاین محصولات آرایشی و بهداشتی ارائه شد. در مرحله کیفی تحقیق که مبتنی بر رویکرد داده بنیاد می باشد از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده گردید. روش نمونه‌گیری در نظریه داده‌بنیاد، نمونه‌گیری هدفمند و نظری است. در مصاحبه‌ها، افراد منتخب به روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی و با حداکثر تنوع انتخاب شدند. مصاحبه‌شوندگان شامل مدیران، خبرگان، صاحب‌نظران و افراد حرفه‌ای در زمینه مدیریت محتوایی بودند که دارای تحصیلات دانشگاهی و آشنا با علوم مدیریت و جز برترین‌های استان‌های مازندران و تهران و گیلان بودند. برای اعتبار سنجی کمی مدل و بررسی روابط مؤلفه‌ها، از رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم‌افزار SMART- PLS3 استفاده‌شده است. یافته‌ها: با انجام مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختاریافته 20 عامل مرتبط با مدل بازاریابی محتوای شناسایی شد و مبنای طراحی مدل قرار گرفتند که عبارت‌اند از طراحی، برند سازی، اثر اجتماعی، کیفیت ارائه خدمات وب‌سایت، زیرساخت فناوری، بازاریابی، عامل قانون، تصمیم‌گیری مدیران، رقابت‌پذیری وب‌سایت محصولات آرایشی و بهداشتی، خلق محتوای صحیح و باارزش، توانمندسازی مدیران فروش، استراتژی، محتوا، منابع انسانی، مدیریت ارتباط با مشتری، عملکرد، عناصر ارتباط مؤثر، اقتصادی، رسانه‌ها، عوامل حریم شخصی. بر اساس نتایج مرحله کمی، روابط موجود در مدل با ضرایب تأثیر مناسبی به تائید رسید. خروجی مدل نشان می‌دهد که ضریب معناداری بین فرضیه‌های پژوهش از دامنه 1.96خارج است و این بدان معناست که تمامی متغیرهای پژوهش در سطح اطمینان 95% در نمونه آماری تائید می‌شوند. نتیجه‌گیری: برنامه‌ریزی و مدیریت درست توسط صاحبان کسب‌و‌کارهای فروشگاه‌های آنلاین محصولات آرایشی و بهداشتی و هم‌چنین تجزیه‌وتحلیل رفتار مخاطبان و بهینه‌سازی و به‌روزرسانی وب‌سایت‌ها و نظارت پیوسته بر آمارهای سئو وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین و متعامل بودن با مخاطب، رکن‌های اصلی ارائه خدمات باکیفیت هستند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - عوامل موثر بر پیاده‌سازی استانداردهای بیمارستان سبز الگوی مفهومی GGHH در بیمارستان‌های سازمان تامین اجتماعی
        سحر خودکار شقایق وحدت سمیه حسام
        مقدمه: بیمارستان‌ها از منابع طبیعی استفاده می‌کنند؛ که همه آن‌ها بر روی محیط زیست تأثیر منفی می‌گذارند. اما آن‌ها با استفاده هوشمندانه و پایدار از منابع طبیعی مفهوم بیمارستان سبز را در جهان گسترش می‌دهند. هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر پیاده‌سازی استانداردهای بیمارست چکیده کامل
        مقدمه: بیمارستان‌ها از منابع طبیعی استفاده می‌کنند؛ که همه آن‌ها بر روی محیط زیست تأثیر منفی می‌گذارند. اما آن‌ها با استفاده هوشمندانه و پایدار از منابع طبیعی مفهوم بیمارستان سبز را در جهان گسترش می‌دهند. هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر پیاده‌سازی استانداردهای بیمارستان سبز در بیمارستان‌های سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ با بهر‌ه‌گیری از الگوی مفهومی GGHH می‌باشد. روش پژوهش: این پژوهش کاربردی، کمی و توصیفی با نمونه‌گیری هدفمند (مدیر، بهبود کیفیت، بهداشت محیط/ حرفه‌ای) در بیمارستان‌های تامین اجتماعی (حجم نمونه 210 نفر) انجام گرفت. پرسشنامه پژوهشگر ساخته و با روش‌ آماری آزمون شاپیروویلکس، ویلکاکسون و فریدمن در نرم‌افزار SPSS (0.001: p-Values) می‌باشد. یافته‌ها: مولفه‌های با میانگین (یا میانه) بیشتر از حد متوسط (سطح اطمینان 95 درصد) از اهمیت کافی برخوردار هستند. میزان موثر بودن مولفه‌ها در بخش انرژی بالاترین رتبه با ۲۰.۲۷ امتیاز مربوط به استفاده از دستگاه‌های کارآمد انرژی و پایین‌ترین رتبه با امتیاز ۷.۰۹ مربوط به حداقل استفاده از گرمایش مصنوعی می‌باشد. میزان موثر بودن مولفه‌ها در بخش غذا بالاترین رتبه با امتیاز ۱۰.۸۳ مربوط به استفاده از ظروف غذای قابل استفاده مجدد و پایین‌ترین رتبه با امتیاز ۴.۷۹ مربوط به تامین مواد غذایی در داخل بیمارستان می‌باشد. میزان موثر بودن مولفه‌ها در بخش آب بالاترین رتبه با امتیاز ۸.۳۵ مربوط به استفاده از بازیافت فاضلاب و پایین‌ترین رتبه با امتیاز ۳.۴۲ مربوط به استفاده از پرده آب می‌باشد. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر، با برنامه‌ریزی بهینه و تامین منابع به استانداردهای بیمارستان سبز الگوی GGHH را در بیمارستان‌ پیاده کرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - چالش منابع انسانی در واحدهای ارائه‌دهنده خدمات مراقبت سلامت در هنگام همه‌گیری کووید-19: شناسایی، راه‌حل‌ها، و پیامدها
        ساره صمدی تورج هراتی خلیل آباد
        مقدمه: گسترش بیماری کووید-19 در کشور و افزایش تعداد مبتلایان منجر به افزایش بار کاری پرسنل و بی انگیزگی، خستگی، فرسودگی، و ترک شغل پرسنل درمان شد که در نهایت به کمبود پرسنل درمان و چالش‌هایی در زمینه تامین نیروی انسانی در بیمارستان‌ها شد. ازینرو استفاده از تجربیات مدیرا چکیده کامل
        مقدمه: گسترش بیماری کووید-19 در کشور و افزایش تعداد مبتلایان منجر به افزایش بار کاری پرسنل و بی انگیزگی، خستگی، فرسودگی، و ترک شغل پرسنل درمان شد که در نهایت به کمبود پرسنل درمان و چالش‌هایی در زمینه تامین نیروی انسانی در بیمارستان‌ها شد. ازینرو استفاده از تجربیات مدیران در زمینه شناسایی چالش‌های مربوط به منابع انسانی، راه‌حل‌های بکار گرفته در زمینه رفع مشکل، و نتایج حاصل از بکارگیری راه‌حل‌های استفاده شده، به ارائه مدلی در راستای تعدیل چالش مربوط به منابع انسانی در بیمارستان‌های ارائه‌دهنده خدمات درمانی به بیماران مبتلا به کووید-19 پرداخته شد. روش پژوهش: مطالعه حاضر از نوع مطالعات میدانی بود که بصورت کیفی در بین 31 نفر مدیران بین‌المللی، ملی، و داخلی که دارای تخصص در زمینه مدیریت بیمارستانی هستند انجام شد. بمنظور انجام مطالعه از چک لیست سوالات نیمه ساختار یافته استفاده شد. بمنظور تحلیل و آنالیز مطالعه و بدست آوردن نتایج نهایی، از روش تحلیل محتوا قراردادی استفاده شد. یافته‌ها: بر اساس تحلیل مصاحبه‌های کیفی، مهم‌ترین چالش‌های مربوط به منابع انسانی عبارت بودند از : "استرس و ترس نیروها از ابتلا به ویروس در بیمارستان‌ها"، "وجود مقاومت در افراد در برابر تغییرات غیر منتظره"، "افزایش بار کاری نیروی انسانی متخصص"، "کمبود نیروی انسانی متخصص"، "تجویزهای خارج از فهرست دارویی توسط پزشکان"، "عدم تمایل برخی نیروها برای حضور در محل کار در روزهای ابتدایی بیماری"، و مسائل روان‌شناسی در تیم درمان و بیماران"، و "شیفت‌های طولانی مدت و تحلیل بهره‌وری کادر درمان در اثر ابتلا به کرونا و غیبت از کار". نتیجه‌گیری: با توجه به چالش‌های مطرح شده، وجود برنامه‌ریزی‌های مدون و از پیش تعیین شده و هم‌چنین توجه به اهمیت نیروی انسانی در برنامه‌ریزی برای مدیریت بحران در هنگام همه‌گیری‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تحلیل موضوعی و ترسیم نقشه هم‏تالیفی مقالات حوزه پزشکی در پایگاه Web of Science و نشریهScientometrics (2015 تا 2020)
        شیبا کیانمهر صدیقه محمداسماعیل
        مقدمه: هدف شناسایی اولویت‌ها، هم‌تالیفی، توزیع موضوعی علوم پزشکی، و تعیین میزان سهم کشورها در انتشار مقالات نشریه Scientometrics، به منظور خوشه بندی و مصورسازی موضوعات حوزه پزشکی با توجه به فراوانی رخدادِ کلمات در عنوان مقالاتبوده است. روش پژوهش: تحلیل محتوا از روش‌های چکیده کامل
        مقدمه: هدف شناسایی اولویت‌ها، هم‌تالیفی، توزیع موضوعی علوم پزشکی، و تعیین میزان سهم کشورها در انتشار مقالات نشریه Scientometrics، به منظور خوشه بندی و مصورسازی موضوعات حوزه پزشکی با توجه به فراوانی رخدادِ کلمات در عنوان مقالاتبوده است. روش پژوهش: تحلیل محتوا از روش‌های انجام پژوهش کیفی و بر اساس شاخص‌های علم‌سنجی است که با رویکرد کمی آمار توصیفی و با استفاده از نرم‌افزارها و فنون علم‌سنجی، به مرور نظام‌مند حوزه پزشکی ایران در پایگاه WOS، نشریه علم‌سنجی یا Scientometrics آمریکا پرداخته است. جامعه پژوهش1441 مقاله در 60 شماره منتشر شده نشریه (2015-2020) بوده است با جستجوی انواع مدارک نمایه شده انگلیسی در قسمت جستجوی پیشرفته پایگاه، تعداد 421 مقاله بازیابی، سپس با استفاده از گروه‌های موضوعی، مقالات مربوط به حوزه‌های پزشکی جدا (382 عنوان مقاله) مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: در بخش شناسایی اولویت‌ها و توزیع موضوعی مقالات به ترتیب 5 حوزه موضوعی استناد، کتابسنجی، شبکه همکاری و شبکهواژگانی، نویسنده و علم بیشترین فراوانی را داشته است.. بررسی میزان سهم کشورها نیز نشان داد کشورهایی هم‌چون چین، آمریکا و اسپانیا به ترتیب بیشترین میزان تولید علمی را در نشریه علم‌سنجی Scientometricsداشتند. نتیجه گیری: خط مشی موضوعی حوزه علم‌سنجی در داخل کشور در حوزه پزشکی تا حدودی با خط مشی موضوعی این حوزه در سطح بین‌المللی مطابقت دارد. لذا لازم است، با بررسی و رصد مقوله های موضوعی کمتر کار شده به سوق دادن پژوهش های داخل کشور به آن سمت و سو پرداخت و مقوله های کار شده را نیز تقویت نمود. پرونده مقاله