• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - طراحی الگوی ارزیابی عملکرد حاکمیت شبکه‌ای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
        سلیمه لطیفی جلیسه سعید جعفری نیا
        مقدمه: اهمیت سرعت، هم‌افزایی و کارایی در ارائه خدمات، پارادایم شبکه‌ای را به الگوی غالب بسیاری از دستگاه‌های دولتی و از آن جمله دستگاه متولی بخش سلامت تبدیل کرده است. هدف تحقیق حاضر طراحی الگوی ارزیابی عملکرد حاکمیت شبکه‌ای ‌وزارت‌ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.روش‌ پ چکیده کامل
        مقدمه: اهمیت سرعت، هم‌افزایی و کارایی در ارائه خدمات، پارادایم شبکه‌ای را به الگوی غالب بسیاری از دستگاه‌های دولتی و از آن جمله دستگاه متولی بخش سلامت تبدیل کرده است. هدف تحقیق حاضر طراحی الگوی ارزیابی عملکرد حاکمیت شبکه‌ای ‌وزارت‌ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.روش‌ پژوهش‌: این تحقیق به روش کیفی تحلیل مضمون انجام شده است. جهت‌گیری پژوهش توسعه‌ای و رویکرد پژوهش استقرا-قیاس است. مصاحبه‌های ‌نیمه ‌ساختار یافته با 14 تن از خبرگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش ‌پزشکی انجام شد. این تعداد به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. روایی محتوای مضامین استخراجی 0/90 به دست آمد. پایایی بین دو کدگذار نیز87 درصد به دست آمد. تحلیل داده‌ها با نرم افزار مکس. کیو. دی. اِی انجام شد.یافته‌ها: پس از طی مراحل شش‌گانه تحلیل مضمون، 52 مضمون پایه و پنج مضمون سازمان‌دهنده (توسعه شایستگی 10 مضمون، برنامه‌ریزی موثر 7 مضمون، انعطاف‌پذیری ساختار و فرایند13 مضمون، تحقق اهداف 12 مضمون، پاسخگوئی موثر11 مضمون) احصاء و در نهایت الگوی ارزیابی عملکرد حاکمیت شبکه‌ای طراحی شد.نتیجه‌گیری: در الگوی ارزیابی عملکرد حاکمیت شبکه‌ای، پاسخگوئی موثر از مهم‌ترین مضامین و وجود ساختار پاسخگوئی حرفه‌ای از مهم‌ترین شاخص‌های آن است. توانایی همکاری چندجانبه با سازمان‌های ایجاد کننده شبکه و توانایی ارتباط موثر و تبادل اطلاعات از شاخص‌های مهم توسعه شایستگی است. توانایی جذب سازمان‌های جدید به ساختار شبکهوپایداری سیستم از شاخص‌های مهم انعطاف‌پذیری ساختار و فرایند است.هم‌چنین ارائه عادلانه خدمات فراگیر از مهم‌ترین شاخص‌های تحقق اهداف در الگوی ارزیابی عملکرد حاکمیت شبکه‌ای وزارت بهداشت است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - طراحی الگوی آسیب‌شناسی استقرار فناوری اطلاعات سبز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی
        حسین کریمی میلاد بخشم مهدی حسین پور
        مقدمه: امروزه فناوری اطلاعات سبز به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی برای دست‌یابی به توسعه پایدار زیست‌محیطی شناخته‌شده است. هدف از این مطالعه طراحی الگوی آسیب‌شناسی استقرار فناوری اطلاعات سبز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بود. روش پژوهش: این مطالعه ازنظر هدف کاربردی و ازنظر چکیده کامل
        مقدمه: امروزه فناوری اطلاعات سبز به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی برای دست‌یابی به توسعه پایدار زیست‌محیطی شناخته‌شده است. هدف از این مطالعه طراحی الگوی آسیب‌شناسی استقرار فناوری اطلاعات سبز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بود. روش پژوهش: این مطالعه ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش‌شناسی به‌صورت توصیفی- تحلیلی صورت پذیرفت که در ابتدا داده‌ها، با مرور مبانی نظری و نظرخواهی از خبرگان، چالش‌های استقرار فناوری اطلاعات سبز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شناسایی شد. سپس از طریق روش دلفی مهم‌ترین چالش‌های استقرار فناوری اطلاعات سبز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشخص و برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات نیز از مدل‌سازی تفسیری ساختاری استفاده گردید. یافته‌ها: پس از رسیدن اعضا پانل به توافق نظری در دو مرحله، 19 عامل به‌منظور تجزیه‌وتحلیل درروش مدل‌سازی تفسیری ساختاری استخراج گردید. نتایج مطالعه نشان می‌دهد که دو عامل عدم‌حمایت مالی دولت با ارائه تسهیلات مالی و نبود بودجه و اعتبارت کافی در سازمان برای استقرار فناوری اطلاعات سبز در کلیدی‌ترین سطح عوامل مطالعه قرار می‌گیرند. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بدون حمایت دولت استطاعت استقرار زیرساخت‌های فناوری اطلاعات سبز و بهره‌مندی از مزایای آن را نخواهد داشت. دولت می‌تواند در بعد حمایت مالی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در راستای خرید تجهیزات و سایر نیازمندی‌های استقرار فناوری اطلاعات سبز مثمر ثمر واقع شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - عوامل موثر بر سلامت محوری خرید اینترنتی مشتریان در دوران کرونا
        مجتبی نصیری حسین وظیفه دوست محمد علی نسیمی حسین دیده خانی
        مقدمه: بحران کرونا چالش عظیمی را بر کسب و کارها تحمیل کرده است، از سوی دیگر به سازمان‌ها این فرصت‌هایی را می‌بخشد تا مدل‌های جدید تجاری را شناسایی کنند و در این بحران به بقای خود ادامه دهند. این پژوهش با هدف عوامل موثر بر سلامت محوری خرید اینترنتی مشتریان در دوران کرونا چکیده کامل
        مقدمه: بحران کرونا چالش عظیمی را بر کسب و کارها تحمیل کرده است، از سوی دیگر به سازمان‌ها این فرصت‌هایی را می‌بخشد تا مدل‌های جدید تجاری را شناسایی کنند و در این بحران به بقای خود ادامه دهند. این پژوهش با هدف عوامل موثر بر سلامت محوری خرید اینترنتی مشتریان در دوران کرونا با بکارگیری تکنیک فراترکیب و روش بهترین - بدترین انجام شد.روش‌ پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع پژوهش‌های توسعه‌ای است. جامعه آماری در بخش کیفی تعداد 126 مقاله مستند بود که در نهایت به 33 مقاله مرتبط با موضوع انتخاب شد و در بخش کمی نیز 5 فروشگاه اینترنتی منتخب که با روش نمونه گیری در دسترس10 نفر به عنوان خبره انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از هفت گام باروسو و ساندلوسکی در فراترکیب و روش بهترین- بدترین در بخش کمی با استفاده نرم افزارهای مکس کیودا، اس پی اس اس و لینگو تحلیل شد.یافته‌ها: عوامل موثر بر خرید اینترنتی در 5 مقوله (ویژگی‌های وب سایت، ویژگی‌های مشتریان، عوامل محیطی، ادراکات مشتریان، مزیت های خرید اینترنتی) و در16 کد محوری و 81 کد باز معرفی شدند و اولویت‌بندی آنها به ترتیب (ویژگی‌های وب سایت 0/427، ویژگی‌های مشتریان 0/321، عوامل محیطی 0/129، مزیت‌های خرید اینترنتی 0/08 و ادراکات مشتریان 0/042) ارائه شد.نتیجه‌گیری: مدیران کسب و کارها با به کارگیری عوامل موثر بر خرید اینترنتی با اولویت سلامت محوری مشتریان در دوران کرونا به عنوان یک اقدام مهم می‌توانند بر نگرش و ذهنیت مشتریان تاثیر گذاشته و به منظور اقدامی پیشگیرانه، سلامتی آنها را تضمین نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - اثرگذاری و اثرپذیری عوامل نهادی بر بین‌المللی‌سازی شرکت‌های فناور (مورد مطالعه صنعت داروسازی)
        حسین بهرامی محمد عزیزی علی بدیع زاده هادی رزقی شیرسوار
        مقدمه: صنعت داروسازی امروزه یکی از بزرگ‌ترین صنایع جهان بوده و با صنایع دیگر ارتباطی تنگاتنگ دارد. این صنعت زمینه‌های اشتغال بسیاری از متخصصان داروسازی، تکنسین‌های فنی، کارشناسان بخش بازاریابی، تبلیغات و فروش را ایجاد کرده است. عوامل موثر متعددی بر صادرات پیش روی این صن چکیده کامل
        مقدمه: صنعت داروسازی امروزه یکی از بزرگ‌ترین صنایع جهان بوده و با صنایع دیگر ارتباطی تنگاتنگ دارد. این صنعت زمینه‌های اشتغال بسیاری از متخصصان داروسازی، تکنسین‌های فنی، کارشناسان بخش بازاریابی، تبلیغات و فروش را ایجاد کرده است. عوامل موثر متعددی بر صادرات پیش روی این صنعت در سطح جهان وجود دارد که برخی از این عوامل مربوط به تولیدات و برخی دیگر مربوط به بازار فروش آن‌ها می‌باشد.روش پژوهش: در این پژوهش میزان اثرگذاری و اثرپذیری هر یک از عوامل نهادی موثر بر بین‌المللی‌سازی شرکت های فناور داروسازی ایران، مشتمل بر 37 شاخص برگرفته از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با صاحب نظران صنعت داروسازی، با بهره‌گیری از تکنیک دیمتل تعیین گردید.یافته‌ها: بر اساس نتایج پژوهش، عوامل اثرگذار و اثرپذیر در بین المللی سازی شرکت های فناور داروسازی در 7 سطح دسته بندی گردید. معیارهایی که کاملاً وابسته و تاثیرپذیرند در سطح 1 قرار دارند و در سطح 2 معیارهایی قرار گرفته اند که از سطح اول میزان اثرپذیری کمتری دارند و نسبت به سطح 3 اثرپذیری بیشتری دارند و به همین ترتیب معیارهایی که بیشترین تاثیرگذاری را دارند در سطح 7 قرار گرفتند.نتیجه‌گیری: معیارهای ثبات سیاست‌ها و برنامه‌های بلند مدت دولت برای صادرات دارو، رعایت کیفیت و استانداردهای بین‌المللی در تولید دارو، پای‌بندی به مقررات بهداشت و درمان کشورهای هدف و نبود تحریم‌ها و مشکلات روابط با کشورها که اثرگذارترین شاخص‌ها بر بین‌المللی‌سازی شرکت‌های فناور داروسازی هستند در بالاترین سطح قرار گرفتند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تحلیل اثر ارتباطات اثربخش سازمانی بر تعادل کار و زندگی با نقش میانجی ‌آسیب‌های شغلی در بیمارستان سبلان تامین اجتماعی اردبیل
        ناهیده نانوایی احد نوروززاده
        مقدمه: ایجاد تعادل بین کار و زندگی، یکی از دغدغه‌های کارکنان سازمان‌ها در عصر کنونی است. یکی از ابزارهای ایجاد تعادل کار و زندگی، ارتباطات اثربخش سازمانی است که تحقیق حاضر در همین راستا و با هدف تحلیل اثر ارتباطات اثربخش سازمانی بر تعادل کار و زندگی با نقش میانجی ‌آسیب‌ چکیده کامل
        مقدمه: ایجاد تعادل بین کار و زندگی، یکی از دغدغه‌های کارکنان سازمان‌ها در عصر کنونی است. یکی از ابزارهای ایجاد تعادل کار و زندگی، ارتباطات اثربخش سازمانی است که تحقیق حاضر در همین راستا و با هدف تحلیل اثر ارتباطات اثربخش سازمانی بر تعادل کار و زندگی با نقش میانجی ‌آسیب‌های شغلی در بیمارستان سبلان تامین اجتماعی اردبیل انجام شده است.روش پژوهش: از لحاظ هدف، تحقیق حاضر کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان بیمارستان سبلان تامین اجتماعی اردبیل است که تعداد آنها 600 نفر می‌باشد. برای تعیین حجم نمونه کارکنان از جدول مورگان استفاده و تعداد نمونه برابر 234 بدست آمد که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری متغیرها از پرسشنامه ‌آسیب‌های شغلی دیباج، پرسشنامه ارتباطات اثربخش سازمانی سوسمان و کرینوس و پرسشنامه تعادل کار و زندگی وانگ و کو استفاده شد. داده‌ها با نرم‌افزار lisrel و SPSS تحلیل و برای آزمون فرضیه‌های تحقیق از تحلیل مسیر و معادلات ساختاری و رگرسیون استفاده شد.یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که ارتباطات اثربخش سازمانی با نقش میانجی ‌آسیب‌های شغلی بر تعادل کار و زندگی کارکنان تاثیر معنی‌داری دارد. هم‌چنین ارتباطات اثربخش سازمانی 0/76 و ‌آسیب‌های شغلی 0/67- تغییرات تعادل کار و زندگی کارکنان را پیش‌بینی می‌کند.نتیجه‌گیری: رابطه بین دو متغیر ارتباطات اثربخش سازمانی و تعادل کار و زندگی کارکنان توسط متغیر ‌آسیب‌های شغلی تشدید می‌شود که اگر ‌آسیب‌های شغلی افزایش یابد این اثر ضعیفتر و اگر ‌آسیب‌های شغلی ضعیف شود طبیعتا این رابطه قوی خواهد شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر بازاریابی الکترونیک در ارتقای برند مقاصد گردشگری سلامت
        نوید ماجدی امیرحسین شایق
        مقدمه: محققان مهم ترین عامل در توسعه گردشگری سلامت را چگونگی نگرش گردشگران به مقصد می‌دانند. از طرفی بازاریابی الکترونیک می تواند موجب ایجاد اعتبار و خوشنامی و هم‌چنین خلق تصویر مطلوب در ذهن افراد شود. به همین منظور، هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر بازا چکیده کامل
        مقدمه: محققان مهم ترین عامل در توسعه گردشگری سلامت را چگونگی نگرش گردشگران به مقصد می‌دانند. از طرفی بازاریابی الکترونیک می تواند موجب ایجاد اعتبار و خوشنامی و هم‌چنین خلق تصویر مطلوب در ذهن افراد شود. به همین منظور، هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر بازاریابی الکترونیک در ارتقای برند مقاصد گردشگری سلامت می باشد.روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از حیث جمع‌آوری داده‌ها توصیفی - پیمایشی است. ابتدا عوامل مؤثر براساس مرور متون شناسایی شده و به تأیید شامل 15 نفر از خبرگان حوزه ی گردشگری سلامت رسید. سپس پرسش‌نامه‌ای ماتریسی تهیه و در اختیار 173 نفر از گردشگران سلامت قرار گرفت و داده ها با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های نگاشت شناختی فازی تحلیل و مدل توسط شبکه‌های اجتماعی ترسیم شد.یافته‌ها: عوامل تبلیغات کلامی کاربران، طراحی وب سایت ها با محتوای مناسب و مدیریت دانش و تخصص به ترتیب با مقدار 21/3، 18/15 و 17/6 نسبت به سایر عوامل از مرکزیت بیشتری برخوردار است و در نتیجه به این عوامل باید توجه بیشتری نمود.نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که 13 عامل مؤثر بر بازاریابی الکترونیک در ارتقای برند مقاصد گردشگری سلامت به ترتیب اولویت شامل تبلیغات کلامی کاربران، طراحی وب سایت ها با محتوای مناسب، مدیریت دانش و تخصص، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در مورد مقاصد گردشگری سلامت، تصویر ذهنی گردشگران از مقصد، زیرساخت فناوری، ایجاد حس اعتماد و اطمینان به گردشگران، میزان وفاداری گردشگران به مقصد، برقراری تعامل و ارتباط، نوآوری در ارائه خدمات، استفاده از ویدئوهای آموزشی در محیط وب، عوامل سازمانی، عوامل محیطی می باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارزیابی کارایی فنی مراکز خدمات جامع سلامت شهری همدان با استفاده از روش تحلیل پوششی داده‌ها (DEA) در سال 1398
        محمد یوسفی نیر علی اکبر فضائلی ید اله حمیدی جلا ل الدین امیری
        مقدمه: مراکز بهداشت درمانی شهری یکی از مهم ترین مراکز ارائه دهنده خدمات اولیه سلامت هستند که با توجه به گستردگی مراکز و تعداد خدمات، بخش قابل ملاحظه ای از منابع نظام سلامت جامعه به این مراکز اختصاص می‌یابد.بنابراین تعیین و پایش مستمر کارایی این مراکز می‌تواند نقش بسزایی چکیده کامل
        مقدمه: مراکز بهداشت درمانی شهری یکی از مهم ترین مراکز ارائه دهنده خدمات اولیه سلامت هستند که با توجه به گستردگی مراکز و تعداد خدمات، بخش قابل ملاحظه ای از منابع نظام سلامت جامعه به این مراکز اختصاص می‌یابد.بنابراین تعیین و پایش مستمر کارایی این مراکز می‌تواند نقش بسزایی در بهبود کارایی منابع سلامت و جلوگیری از هدررفتن منابع داشته باشد. هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی کارایی فنی مراکز خدمات جامع سلامت شهری همدان در سال 1398بوده است روش پژوهش: این مطالعه توصیفی - تحلیلی به بررسی کارایی 19 مرکز خدمات جامع سلامت شهری همدان با استفاده از روش تحلیل پوششی داده‌ها (DEA) پرداخته است. نهاده‌های مدل شامل تعداد پزشک و تعداد کارکنان ماما، بهیار و کارشناس مبارزه با بیماری‌ها ،ستانده‌ها نیز شامل تعداد معاینه توسط پزشک، خدمات مامایی، واکسیناسیون و تزریقات و پانسمان می‌باشد.در این پژوهش از نرمافزار Deap2.1 استفاده شده است. یافته‌ها: در سال 1398 میانگین کارایی فنی مراکز خدمات جامع سلامت مورد مطالعه 0.751، میانگین کارایی مدیریتی 0.85 و میانگین کارایی مقیاس به میزان0.88به دست آمد. از کل مراکز خدمات جامع سلامت مورد مطالعه، 6 مرکز دارای کارایی فنی 1و 13 مرکز دارای کارایی فنی کمتر از 1 می‌باشد. نتیجه‌گیری: در مراکزی که دارای کارایی کمتر از 1 می‌باشند مقادیر اولیه و بهینه باهم متفاوت و مازاد نهاده وجود داشت. از اینرو پیشنهاد می‌شود مراکز مذکور، در حد امکان مقادیر مازاد نهاده‌های خود را کاهش دهند تا بتوانند به حداکثر کارایی دست پیدا کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - ارائه مدل سواد سلامت برای بیماران فشارخون در بیمارستان قلب شهید رجایی
        زینب افشاربدر بهارک شیرزاد کبریا پرستو خسروی فرشته کردستانی
        مقدمه: پرفشاری خون سومین علت مرگ و میر در دنیاست. یکی از راهکارهای کنترل بیماری‌های مزمن بالابردن میزان آگاهی بیماران ‌می‌باشد که این امر مستلزم بهبود سواد سلامت آنان ‌می‌باشد. بدین منظور در این تحقیق به ارائه مدل سواد سلامت برای بیماران فشارخون در بیمارستان قلب شهید رج چکیده کامل
        مقدمه: پرفشاری خون سومین علت مرگ و میر در دنیاست. یکی از راهکارهای کنترل بیماری‌های مزمن بالابردن میزان آگاهی بیماران ‌می‌باشد که این امر مستلزم بهبود سواد سلامت آنان ‌می‌باشد. بدین منظور در این تحقیق به ارائه مدل سواد سلامت برای بیماران فشارخون در بیمارستان قلب شهید رجایی پرداخته می شود. روش پژوهش: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش انجام پیمایشی و ترکیب روش‌های کیفی و کمی است. جامعه آماری بخش کیفی تمامی خبرگان حوزه بهداشت، درمان و سلامت و در بخش کمی کارکنان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر بیمارستان قلب شهید رجایی می باشند. در بخش کیفی بعد از انجام 23 مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت و در بخش کمی تحقیق 122 نفر از کارکنان بیمارستان قلب شهید رجایی با روش تمام شماری انتخاب شد. علاوه بر مطالعات کتابخانه ای از روش میدانی و از طریق مصاحبه در بخش کیفی و پرسشنامه در بخش کمی استفاده شده است. روایی پرسشنامه با ضریب CVR و پایایی آن با ضریب آلفای کرنباخ مورد تایید قرار گرفته است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری باز در بخش کیفی و معادلات ساختاری در بخش کمی استفاده شده است. یافته‌ها:نتایج نشان داد که سواد پایه با ضریب 0.923، سواد شناختی با ضریب 0.648، سواد اجتماعی با ضریب 0.585 و سواد فرهنگی با ضریب 0.483 به ترتیب از اهمیت بالایی در سواد سلامت بیماران فشار خون در بیمارستان شهید رجایی دارند. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این تحقیق می توان نتیجه گرفت که وجود 4 عامل سواد پایه با مولفه‌های خواندن و نوشتن و دانش، سواد فرهنگی با مولفه‌های نگرش، ارزش‌ها و هنجارها، سواد شناختی با مولفه‌های کاربرد، ارزیابی، درک و دسترسی، و سواد اجتماعی با مولفه‌های ارتباطات و تعاملات می توانند سواد سلامت بیماران فشارخون را تحت تاثیر قرار دهد. پرونده مقاله