• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مطالعه عدالت سازمانی و توانمندسازی روانشناختی از طریق سقف شیشه ای در کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان فارس
        امید صفری فاطمه حسینی
        چکیده هدف از پژوهش حاضر مطالعه عدالت سازمانی و توانمندسازی روانشناختی از طریق سقف شیشه ای در کارکنان زن ادارات کل ورزش و جوانان فارس بود. این پژوهش از نوع تحلیلی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش 144نفر از کارکنان زن ادارات کل ورش و جوانان فارس بود که از آنها 132 نفر به چکیده کامل
        چکیده هدف از پژوهش حاضر مطالعه عدالت سازمانی و توانمندسازی روانشناختی از طریق سقف شیشه ای در کارکنان زن ادارات کل ورزش و جوانان فارس بود. این پژوهش از نوع تحلیلی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش 144نفر از کارکنان زن ادارات کل ورش و جوانان فارس بود که از آنها 132 نفر به روش نمونه گیری کل شمار به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار سنجش پرسشنامه های عدالت سازمانی (نیهوف و مورمن۱۹۹۳)، توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر۱۹۹5) و سقف شیشه ای(احمدی ۱۳۹۴) بود. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که عدالت سازمانی می توانند پیش بین خوبی برای توانمندسازی روانشناختی آزمودنی ها باشد. کلید واژگان : توانمندسازی روانشناختی، عدالت سازمانی،سقف شیشه ای.یشه ای(احمدی ۱۳۹۴) بود. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که عدالت سازمانی می توانند پیش بین خوبی برای توانمندسازی روانشناختی آزمودنی ها باشد. کلید واژگان : توانمندسازی روانشناختی، عدالت سازمانی،سقف شیشه ای. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - نقش واسطه ای اخلاق حرفه ای در رابطه بین تعارض سازمانی با کیفیت زندگی کاری معلمان
        نیما شهیدی علی صالحی
        هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطه بین تعارض سازمانی با کیفیت زندگی کاری معلمان مقطع متوسطه شهر باشت با نقش واسطه ای اخلاق حرفه ای بود. روش انجام این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی علّی بود. جامعه آماری در این مطالعه، کلیه معلمان شهرستان باشت (488 نفر) بوده و با استفاده چکیده کامل
        هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطه بین تعارض سازمانی با کیفیت زندگی کاری معلمان مقطع متوسطه شهر باشت با نقش واسطه ای اخلاق حرفه ای بود. روش انجام این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی علّی بود. جامعه آماری در این مطالعه، کلیه معلمان شهرستان باشت (488 نفر) بوده و با استفاده از جدول مورگان 215 نفر بعنون نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری، تصادفی خوشه ای بود. در این مطالعه از پرسشنامه های استاندارد کیفیت زندگی کاری والتون (1988)، پرسشنامه اخلاق حرفه ای کادوزیر (2002) و پرسشنامه تعارضات سازمانی صفری (1393) استفاده شد. به منظور بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داده بین تعارض سازمانی، اخلاق حرفه‌ای و کیفیت زندگی کاری معلمان رابطه معناداری داشته و همچنین نتایج الگوسازی معادلات ساختاری نشان داده است که اخلاق حرفه‌ای در رابطه بین تعارض سازمانی و کیفیت زندگی کاری معلمان مقطع متوسطه شهر باشت، نقش واسطه‌ای دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تحلیل تأثیر بدبینی سازمانی بر کیفیت ارائه خدمات با نقش میانجیگری رضایت شغلی و نقش تعدیل گر هویت سازمانی
        مصطفی علیرضایی آمنه مالمیر حمیده عباسی
        هدف: مطالعه حاظر با هدف تحلیل تأثیر بدبینی سازمانی بر کیفیت ارائه خدمات با نقش میانجی گری رضایت شغلی و نقش تعدیل گر هویت سازمانی در اداره کل بیمه سلامت همدان انجام گرفته است.طراحی/ روش شناسی/ رویکرد: پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیما چکیده کامل
        هدف: مطالعه حاظر با هدف تحلیل تأثیر بدبینی سازمانی بر کیفیت ارائه خدمات با نقش میانجی گری رضایت شغلی و نقش تعدیل گر هویت سازمانی در اداره کل بیمه سلامت همدان انجام گرفته است.طراحی/ روش شناسی/ رویکرد: پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و کارکنان شرکت بیمه سلامت همدان است که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 188 نفر به عنوان نمونه آماری به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب شد. برای اندازه گیری روایی پرسشنامه ها از روش صوری و محتوایی و برای تعیین پایایی آلفای کرونباخ که مقدار آن برابر 0.786 برآورد گردید. برای تجزیه وتحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری، نرم افزار اسمارت پی. ال. اس نسخه 2 بهره گرفته شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد در اداره کل بیمه سلامت همدان بدبینی سازمانی بر کیفیت ارائه خدمات، بدبینی سازمانی بر رضایت شغلی؛ رضایت شغلی بر کیفیت ارائه خدمات ؛ هویت سازمانی بر کیفیت ارائه خدمات به طور معنی دار تأثیر دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی تاثیر رفتارهای انحرافی در محیط کار بر عملکرد شغلی از طریق رهبری تحول گرا و رهبری اخلاقی (مورد مطالعه:دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان))
        عباس قائدامینی هارونی رضا ابراهیم زاده دستجردی علی رضا ابراهیم پور
        هدف این پژوهش تعیین تاثیر رفتار های انحرافی در محیط کار بر عملکرد شغلی از طریق رهبری تحول گرا و رهبری اخلاقی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کارکنان شاغل در (مورد مطالعه: دانشگاه چکیده کامل
        هدف این پژوهش تعیین تاثیر رفتار های انحرافی در محیط کار بر عملکرد شغلی از طریق رهبری تحول گرا و رهبری اخلاقی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کارکنان شاغل در (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)) به تعداد660 نفر تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 244 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه استاندارد رفتار های انحرافی در محیط کار اپلبام و همکاران(2007)، پرسش نامه استاندارد عملکرد شغلی تسویی و همکاران(1997) و پرسش نامه استاندارد رهبری تحول رحیم و همکاران (2006) و پرسشنامه استاندارد رهبری اخلاقی براون و همکاران ) 2005 ( بود که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی، صوری و سازه مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 90/0 ، 88/0 ، 90 /0 و 87/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده ها در سطح استنباطی مشتمل بر مدل سازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که رفتار های انحرافی در محیط کار از طریق رهبری تحول گرا بر عملکرد شغلی تاثیر منفی و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 43/0- است و از طریق رهبری اخلاقی بر عملکرد شغلی تاثیر منفی و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 58/0- است پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ارزیابی مدل بلوغ مدیریت دانش در سازمان‌های فرهنگی (موردمطالعه: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران)
        عبدالرضا سبحانی علی علی محمدی علیرضا ابراهیم پور، بهرام علیشیری اسمعیل کاوسی
        این پژوهش به روش کمی در سازمان فرهنگی شهرداری تهران انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مدیران، کارشناسان شاغل در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که درگیر مبحث مدیریت دانش هستند تشکیل می‌دهند که حدوداً 300 پرسنل می‌شود. در این تحقیق، جهت نمونه‌گیری، از روش نمونه‌گ چکیده کامل
        این پژوهش به روش کمی در سازمان فرهنگی شهرداری تهران انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مدیران، کارشناسان شاغل در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که درگیر مبحث مدیریت دانش هستند تشکیل می‌دهند که حدوداً 300 پرسنل می‌شود. در این تحقیق، جهت نمونه‌گیری، از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شده است. در این تحقیق از فرمول کوکران برای تعیین حجم نمونه استفاده شد؛ با قرار دادن اعداد در فرمول کوکران، حجم نمونه، 169 نفر تعیین گردید. محقق با استفاده از روش معادلات ساختاری به ارزیابی مدل بلوغ مدیریت دانش در سازمان‌های فرهنگی دست‌یافته است. مقوله‌های شناسایی شده در قالب ابعاد شش گانه الگوی پارادایمی به صورت شرایط علی (4 مقوله)، مقوله محوری یعنی مدل بلوغ مدیریت دانش، راهبردها (5 مقوله)، شرایط زمینه‌ای (4 مقوله)، شرایط مداخله گر (3 مقوله)، پیامدها (4 مقوله) جای گرفتند. سپس براساس این ابعاد شش گانه الگوی پارادایمی، الگوی مفهومی پژوهش تدوین شد. نتایج تحقیق نشان داد شرایط علی ، شرایط زمینه‌ای ، شرایط مداخله‌گر بر راهبردها اثرگذار است و راهبردها بر پیامدها اثرگذار است. همچنین شرایط زمینه‌ای بر مقوله محوری بلوغ مدیریت دانش اثرگذار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - واکاوی عوامل و پیامدهای فرسودگی شغلی پرستاران با استفاده از روش کیو
        نیما کنعانی اذری مراد رضایی دیزگاه مهرداد گودرزوند چگینی حمیدرضا رضایی کلیدبری
        پژوهش پیش رو از نوع پژوهش‌های آمیخته کمی و کیفی است که در آن با استفاده از رویکرد کیو، الگوهای ذهنی خبرگان و متخصصان در راستای شناسایی و دسته بندی عوامل و پیامدهای فرسودگی شغلی پرستاران مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این پژوهش از منابع دست اول (مصاحبه نیمه ساختار یافته) و چکیده کامل
        پژوهش پیش رو از نوع پژوهش‌های آمیخته کمی و کیفی است که در آن با استفاده از رویکرد کیو، الگوهای ذهنی خبرگان و متخصصان در راستای شناسایی و دسته بندی عوامل و پیامدهای فرسودگی شغلی پرستاران مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این پژوهش از منابع دست اول (مصاحبه نیمه ساختار یافته) و منابع دست دوم (ادبیات و پژوهش‌های گذشته) برای جمع-آوری داده‌ها استفاده شده است. برای انتخاب نمونه آماری از نمونه گیری هدفمند استفاده شده است و با استفاده ازنظرات 8 مشارکت کننده فضای گفتمان و عبارات کیو حاصل شده است. روایی پژوهش با کنترل و نظارت مشارکت کنندگان در تعیین عبارات کیو مورد رضایت و تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آزمون مجدد تأیید شده است. بر اساس متغیرهای موجود، ماتریس کیو طراحی گردیده و از متخصصان خواسته شد تا به مرتب‌سازی عبارات بپردازند و داده‌های آن با استفاده از تحلیل عاملی کیو تحلیل شدند و مدل نهایی پژوهش به دست آمد. در خصوص نتایج حاصل از روش کیو، با توجه به اولویت‌بندی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان و خبرگان حوزه‌های روان‌شناسی، مدیریت و پرستاری، گروه‌بندی نهایی با توجه به فراوانی و اشتراک نظرات در دو گروه‌بندی کلی انجام‌گرفته به واسطه تحلیل عاملی کیو، در چهار دسته عوامل سازمانی، زیرساختی، شغلی و زمینه‌ای تأثیرگذار بر فرسودگی شغلی و سه دسته پیامدهای فردی، سازمانی و خارجی متأثر از فرسودگی شغلی در پرستاران قرار گرفت. از نتایج مطالعه حاضر می‌توان به منظور جلوگیری از فرسودگی شغلی در جامعه پرستاران استفاده نمود. پرونده مقاله