• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی موانع نظری اندیشه ی جمهوریّت و مردم سالاری از منظر فقه شیعه
        مسعود حاج حسینیان
        چکیده از منظر عقل و شریعت مقدّس اسلام حکومت در جهان از آن خداوند یکتاست زیرا او مالک و صاحب اختیار هستی است چه اینکه و لله ما فی السماوات و الارض و آنچه در آسمان‌ها و زمین است از آن خداوند است و به مقتضای آیه شریفه ی انّی جاعل فی الارض خلیفه به هرکس که صلاح بداند تفویض چکیده کامل
        چکیده از منظر عقل و شریعت مقدّس اسلام حکومت در جهان از آن خداوند یکتاست زیرا او مالک و صاحب اختیار هستی است چه اینکه و لله ما فی السماوات و الارض و آنچه در آسمان‌ها و زمین است از آن خداوند است و به مقتضای آیه شریفه ی انّی جاعل فی الارض خلیفه به هرکس که صلاح بداند تفویض می‌فرماید. حال با عنایت به اینکه در اکثر کشورهای جهان و از آن جمله بعضی از کشورهای اسلامی ،نوع حکومت و حاکم از طریق انتخابات مردمی تعیین می گردد این بحث ضروری می نماید که آیا در شریعت اسلام برای انتخابات و شرایط منتخبین و انتخاب کنندگان و سایر مباحث مربوط به این موضوع مهم، مبانی شرعی وجود دارد یا خیر؟ لذا در این مقاله پس از بررسی اجمالی تاریخچه میزان دخالت مردم در امر حکومت به بیان دیدگاه های مختلف در باب جمهوریّت با طرح دو دیدگاه جمهوریّت و مردم سالاری با هدف کارآمدی(مقبولیت) به این معنی که مردم در حکومت نقش دارند، اما نقشی ثانوی و کارآمد، به این معنا که چون حکومت بدون رضایت مردم نمی تواند کارهایش را پیش ببرد، مردم و لزوم حضور آنان در انتخابات وبه تعبیری دیگر بیعت ، مطرح می شود. وگرنه آنها حقی به عنوان انتخاب حاکم ندارند و در این موضوع اختیاری ندارند. به این معنا که مردم با انتخاب، گویی با حاکم معیّن، بیعت می کنند، نه تعیین و یا به عنوان داشتن حق تعیین سرنوشت (مشروعیت)به این معنا که اصل و اساس، حق انتخاب مردم است. لذا، آنچه موجب اختیار داری و مسئولیت حاکم و زیر دستانش می شود، انتخاب مردم است، به بررسی مسئله و اثبات نظریه ی صحیح پرداخته شده است و سپس با ذکر موانع نظری اندیشه جمهوریّت در دیدگاه قائلان به نصب، نظریه جمهوریّت با عنوان داشتن حق تعیین سرنوشت را به چالش کشیده شده است، عمده ترین این موانع عبارتند از: 1- نفی حاکمیّت خداوند 2- تفویض حق تصرّف و ولایت بر مردم 3- حاکمیّت داشتن اصل شورا بر اصل ولایت الهی 4- قانونگذاری توسط عوام مردم 5- غربی بودن نظریه ی انتخاب و جمهوریّت کلید واژه : انتخاب ، انتصاب ، مشروعیّت ، حکومت ، جمهوریّت ،ولایت ،ولی فقیه ، شور پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - اشتراکات جنبشهای مذهبی سرزمینهای شرقی خلافت عباسی
        مهران زاهدی
        از مهمترین جنبشهایی که علیه خلافت عباسی ایجاد شدند و توانستند پایه های خلافت عباسی را به لرزه در آورند، جنبش های مذهبی بودند.این جنبش ها یا از سوی علویانی ایجاد شد که جانشینی رسول اکرم( ص ) را شایسته امام علی (ع) و فرزندان آنها دانسته و بدین ترتیب خود را مستحق امامت و چکیده کامل
        از مهمترین جنبشهایی که علیه خلافت عباسی ایجاد شدند و توانستند پایه های خلافت عباسی را به لرزه در آورند، جنبش های مذهبی بودند.این جنبش ها یا از سوی علویانی ایجاد شد که جانشینی رسول اکرم( ص ) را شایسته امام علی (ع) و فرزندان آنها دانسته و بدین ترتیب خود را مستحق امامت و خلافت بر مسلمین تلقی می کردند و توانستند زحمات زیادی برای خلافت عباسی ایجاد کنند و یا این جنبش ها توسط خوارجی به وقوع پیوستند که با الگوبرداری از شیوه خلیفه دوم، عمر بن خطاب در تعیین جانشین، امامت و تعیین خلیفه و امام را از طریق یک مجمع و به صورت شورایی می دانستند و موارد خاصی را مطرح می کردند.آنها حتی معتقد به خلافت بردگان و موالی و یا حتی زنان برای امامت و خلافت بر مسلمین بودند .آنان از این رهگذر توانستند نیروهای زیادی را هم برای قیام علیه خلافت عباسی جمع کنند و خلافت را در سراشیبی سقوط قرار دهند، به گونه ای که خلافت وقتی دوره اول خود را سپری کرد، دیگر آن قدرت اولیه خود را نداشته و این امر باعث ایجاد حکومت های مختلف مستقل و نیمه مستقلی از جمله طاهریان، صفاریان، آل بویه، زیاریان، سامانیان ، غزنویان و سلجوقیان در بدنه خلافت اسلامی و علی الخصوص در سرزمین های شرقی خلافت اسلامی شد.در این پژوهش در صدد آن هستیم که با استفاده از منابع کتابخانه ای و بصورت توصیفی و تحلیلی به بررسی و تبیین و تحلیل اشتراکات جنبش های مذهبی سرزمینهای شرقی خلافت عباسی بپردازیم.یافته های پژوهش نشان می دهد که این جنبش های مذهبی علیرغم اختلاف در آرا و عقاید و استراتژی ها و رویکردها دارای نقاط اشتراکی همچون عدم مشروعیت خلافت عباسی و تلاش برای براندازی آن، ایجاد حکومت اسلامی و اجرای عدالت و جهاد و امر به معروف و نهی از منکر بودند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - سیر تطور تقسیم حکم به احکام تکلیفی و احکام وضعی
        طیبه بلوردی
        احکام شرعی و قوانین مرتبط با افعال و وظایف انسان، داراي تقسيمات متعدد است. از بین این اقسام، تقسیم حکم به دو نوع تکلیفی و وضعی، از كاربرد بيشتري برخوردار است و از دیر زمان این مسئله مورد عنایت فقیهان بوده است. احکام تکلیفی بی¬واسطه و مستقیم وظایف انسان را بیان می‌کنند؛ چکیده کامل
        احکام شرعی و قوانین مرتبط با افعال و وظایف انسان، داراي تقسيمات متعدد است. از بین این اقسام، تقسیم حکم به دو نوع تکلیفی و وضعی، از كاربرد بيشتري برخوردار است و از دیر زمان این مسئله مورد عنایت فقیهان بوده است. احکام تکلیفی بی¬واسطه و مستقیم وظایف انسان را بیان می‌کنند؛ احکام وضعی غیرمستقیم به وظایف انسان مربوط‌اند؛ در بین قدما از فقیهان تقسیم¬بندی احکام و حقیقت حکم شرعی بدین شکل رایج نبود، این نوشتار با هدف سیر تحول تقسیم احکام به احکام تکلیفی و احکام وضعی بین اصولیان و فقیهان انجام شده و تاریخ آن از اصولیان متقدم تا معاصر را بررسی خواهد کرد. پژوهش انجام شده، نشان می¬دهد که تقسیم احکام به تکلیفی و وضعی از زمان علامه حلی صورت گرفته و فقیهان بعد هم آن را پذیرفته و پیروی کرده¬اند، پس از آن اصولیان در مصاديق حکم وضعي و رابطه بين اين دو حکم که جعل مستقل و يا انتزاعي دارند، اختلاف نظر دارند. . . . . . . / . . . . . . . . . . . . . . احکام شرعی و قوانین مرتبط با افعال و وظایف انسان، داراي تقسيمات متعدد است. از بین این اقسام، تقسیم حکم به دو نوع تکلیفی و وضعی، از كاربرد بيشتري برخوردار است و از دیر زمان این مسئله مورد عنایت فقیهان بوده است. احکام تکلیفی بی¬واسطه و مستقیم وظایف انسان را بیان می‌کنند؛ احکام وضعی غیرمستقیم به وظایف انسان مربوط‌اند؛ در بین قدما از فقیهان تقسیم¬بندی احکام و حقیقت حکم شرعی بدین شکل رایج نبود،این نوشتار با هدف سیر تحول تقسیم احکام به احکام تکلیفی و احکام وضعی بین اصولیان و فقیهان انجام شده و تاریخ آن از اصولیان متقدم تا معاصر را بررسی خواهد کرد. . . . . . . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تمهید گسترش در قلمروی سیره‌ی عقلا در تقلید؛ «رجوع جاهل به عالم»
        محمدامین حاکمی یاسین پورعلی مصطفی امانی
        رجوع جاهل به عالم به عنوان مبنایی عقلایی در تایید تقلید بوده است و بار اثبات تقلید را هم واره در کنار ادله‌ ی روایی به دوش کشیده است. لکن با نظر به ادله‌ی نقلی، ظرفیت‌ های عظیمی رخ می‌ نماید که تعالی بخشیدن به مبنای موجود برای تقلید، یعنی رجوع جاهل به عالم را ضروری می‌ چکیده کامل
        رجوع جاهل به عالم به عنوان مبنایی عقلایی در تایید تقلید بوده است و بار اثبات تقلید را هم واره در کنار ادله‌ ی روایی به دوش کشیده است. لکن با نظر به ادله‌ی نقلی، ظرفیت‌ های عظیمی رخ می‌ نماید که تعالی بخشیدن به مبنای موجود برای تقلید، یعنی رجوع جاهل به عالم را ضروری می‌ نماید. همواره در بیان مبنای تقلید این گزاره مطرح بوده است که لزوم تقلید از لزوم رجوع جاهل به عالم ناشی می‌ شود. بنای عظیم اجتهاد و تقلید در تاریخ شیعه، بر چنین گزاره‌ ای تکیه زده است. هرچند نقش آیات و احادیث در تثبیت مبانی تقلید بی‌ بدیل است، لکن گزاره‌ ی فوق که از سیره‌ ی عقلا استقراض شده است، جایگاهی اساسی دارد. پژوهش حاضر با ارائه‌ ی نوینی از مبنای رجوع جاهل به عالم، سعی در تکامل بخشیدن به مبنای تقلید دارد. مساله‌ ی این پژوهش، یافتن نتایجی است که از به کار بستن ادله‌ ی نقلی در بارور ساختن سیره‌ ی عقلا حاصل می‌ آید. لذا، ابتدائا سیره‌ ی عقلا در تقلید مورد بررسی واقع شده است و سپس مبنایی همسو تر با اصل ولایت به دست خواهد آمد. اکتفا به سیره‌ ی عقلا در تقلید، باعث به حاشیه رانده شدن ادله‌ ی نقلی و ظرفیت‌ های بی‌ بدیل آن در توسعه‌ ی مفهوم تقلید شده است. سخن این پژوهش، در باب توسعه بخشیدن به باب تقلید، با توجه به پیشینه‌ ی رجوع جاهل به عالم و استفاده از ادله‌ ی نقلی گوهر بار در بارور ساختن آن است. پژوهش حاضر رسالت خود را با استفاده روش توصیفی - تحلیلی محقق خواهد کرد. آن چه از این پژوهش منتج خواهد شد و مبنایی نو و نظام‌ ساز در تقلید ارائه خواهد کرد، رجوع مکلف به ولی است. نتیجه آن که به صرف اعلمیت، شرط نیست و حتی می‌توان اعمال ولایت هر چه بیشتر را شرط در رجوع دانست. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - جایگاه پیشینه خصومت و نزاع در عقد صلح
        مجتبی مسعودی
        از منظر فقهاء امامیه مشروعیت عقد صلح مشروط به سبق خصومت نیست. از طرفی، آن را عقدی مستقل و اصیل می‌دانند که در احکام و شرائط تابع هیچ یک از عقود دیگر نیست. لذا این عقد می‌تواند فوائد بیشتر عقود و ایقاعات شناخته شده یا حتی قراردادهای نوپیدائی را که تحت هیچ یک از عقود دیگر چکیده کامل
        از منظر فقهاء امامیه مشروعیت عقد صلح مشروط به سبق خصومت نیست. از طرفی، آن را عقدی مستقل و اصیل می‌دانند که در احکام و شرائط تابع هیچ یک از عقود دیگر نیست. لذا این عقد می‌تواند فوائد بیشتر عقود و ایقاعات شناخته شده یا حتی قراردادهای نوپیدائی را که تحت هیچ یک از عقود دیگر جای نمی‌گیرد به بار آورد. نباید چنین انگاشت که ظهور لغوی و متفاهم عرفی واژة صلح اقتضای سبق خصومت دارد چرا که دلیل بر مشروعیت عقد صلح منحصر در ادله‌ای که واژة صلح در آنها به کار رفته نیست. تعاریف فقهای پیشین برای عقد صلح که مشروعیت صلح را به جهت رفع خصومت می‌دانند نیز افادة انحصار عقد صلح در جهت رفع خصومت نمی‌کند چرا که در این تعاریف فقط اشاره به حکمت مشروعیت شده نه علت آن. مشروعیت صلح ابتدائی به معنای بر هم زدن نظم قوانین حاکم بر معاملات نیست بلکه راه کاری ویژه برای در چارچوب قرار دادن معاملات نوظهور در حیطة شریعت است و از طرفی با مشروعیت صلح ابتدائی توقیفیت عقود نیز حفظ شده و انحصار معاملات در عقود متعارفه شکسته نخواهد شد.در این مقاله با روش تحلیلی استنادی به ادله مرتبط با عقد صلح پرداخته و به این نتیجه رسیده ایم که در مشروعیت عقد صلح سابقه خصومت دخلی ندارد ،از این رهگذر امکان مشروعیت بخشی به عقود نو ظهور نیز فراهم می آید مثل مشروعیت بیمه ،بیع زمانی و قداردادهای آتی و بسیاری عقود دیگر که مخالفتی هم با قواعد عمومی باب معاملات هم نداشته باشند .شاید حکمت اینکه فقیهان شیعه عقد صلح را عقدی مستقل تلقی کرده و آن را تابع عقود دیگر ندانسته اند در راستای توجه به نکته دخالت نداشتن پیشینه خصومت در عقد صلح بوده است اما اهل سنت عقد صلح را تابع عقود دیگر میدانند و صلح ابتدائی را مشروع نمی دانند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - واکاوی طریقت مولویه در دوره عثمانی از زمان ظهور عثمانی‌ها تا پایان دوره سلطان احمد اول
        معصومه درسار
        مولویه یکی از طریقت‌های تأثیرگذار در تاریخ امپراتوری عثمانی بود که با سیاست نزدیک شدن به طبقات عالی، ارکان دولتی، و برقراری روابط تعاملی با آنان از جایگاه خاصی در قلمرو عثمانی برخوردار شد. بدین ترتیب مولویه قدرت‌ گرفته و با سازگاری با اهداف سیاسی و مذهبی عثمانی‌ها، توان چکیده کامل
        مولویه یکی از طریقت‌های تأثیرگذار در تاریخ امپراتوری عثمانی بود که با سیاست نزدیک شدن به طبقات عالی، ارکان دولتی، و برقراری روابط تعاملی با آنان از جایگاه خاصی در قلمرو عثمانی برخوردار شد. بدین ترتیب مولویه قدرت‌ گرفته و با سازگاری با اهداف سیاسی و مذهبی عثمانی‌ها، توانست مدت‌ها در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دوره عثمانی ایفای نقش کند. خواست بنیادی پژوهش حاضر، واکاوی مناسبات مولویه با دولت عثمانی تا پایان دوره سلطان احمد اول می‌باشد. روش تحقیق در این پژوهش روش توصیفی-تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات نیز کتابخانه‌ای است. نتایج و یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که از نخستین سال‌های تأسیس دولت عثمانی، میان این دولت و طریقت مولویه مناسباتی وجود داشته است و رهبران این طریقت با نفوذ در دستگاه حکومتی عثمانی و ایجاد روابط تعاملی با حکمرانان عثمانی باعث انتشار اصول و عقاید مولویه در سراسر قلمرو عثمانی گشتند. چون مولویه موضع سیاسی بر علیه دولت عثمانی در پیش نگرفت و با مذهب عثمانی نیز عجین گشت، بنابراین جز در موارد بسیار نادر مورد سختگیری عثمانی‌ها واقع نشد و مدت‌ها پیوند ناگسستنی با دولت عثمانی برقرار نمود. واژگان کلیدی: مولویه، عثمانی، آناطولی، مناسبات، تعامل. مولویه یکی از طریقت‌های تأثیرگذار در تاریخ امپراتوری عثمانی بود که با سیاست نزدیک شدن به طبقات عالی، ارکان دولتی، و برقراری روابط تعاملی با آنان از جایگاه خاصی در قلمرو عثمانی برخوردار شد. بدین ترتیب مولویه قدرت‌ گرفته و با سازگاری با اهداف سیاسی و مذهبی عثمانی‌ها، توانست مدت‌ها در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دوره عثمانی ایفای نقش کند. خواست بنیادی پژوهش حاضر، واکاوی مناسبات مولویه با دولت عثمانی تا پایان دوره سلطان احمد اول می‌باشد. روش تحقیق در این پژوهش روش توصیفی-تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات نیز کتابخانه‌ای است. نتایج و یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که از نخستین سال‌های تأسیس دولت عثمانی، میان این دولت و طریقت مولویه مناسباتی وجود داشته است و رهبران این طریقت با نفوذ در دستگاه حکومتی عثمانی و ایجاد روابط تعاملی با حکمرانان عثمانی باعث انتشار اصول و عقاید مولویه در سراسر قلمرو عثمانی گشتند. چون مولویه موضع سیاسی بر علیه دولت عثمانی در پیش نگرفت و با مذهب عثمانی نیز عجین گشت، بنابراین جز در موارد بسیار نادر مورد سختگیری عثمانی‌ها واقع نشد و مدت‌ها پیوند ناگسستنی با دولت عثمانی برقرار نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تضمین و اقتباس آیات قرآن و همچنین اشارات و مفاهیم پزشکی و بهداشتی در تاریخ جهانگشای جوینی
        علیرضا الهی علی فتح آبادی اسما رضایی مندی مهدی کیوانلو شهرستانکی
        عطاملک جوینی از نویسندگان و مورّخان قرن هفتم هجری است که مدّت‌ها در خدمت امیر ارغون، حاکم مغول در ایران به خدمات دیوانی اشتغال داشت، گویا دبیر مخصوص او بود و به همین سبب در سفرهایی که امیر ارغون به قراقورم، پایتخت مغولستان می‌کرد همراه او بود و در این سفرها اطّلاعات فرا چکیده کامل
        عطاملک جوینی از نویسندگان و مورّخان قرن هفتم هجری است که مدّت‌ها در خدمت امیر ارغون، حاکم مغول در ایران به خدمات دیوانی اشتغال داشت، گویا دبیر مخصوص او بود و به همین سبب در سفرهایی که امیر ارغون به قراقورم، پایتخت مغولستان می‌کرد همراه او بود و در این سفرها اطّلاعات فراوان درباره‌ی مغولان و تاریخ چنگیز و جانشینان وی فراهم کرد و همان اطّلاعات موثّق است که مطالب اساسی کتاب معروف او جهانگشای را تشکیل داده است از آنجائیکه یکی از رایج‌ترین شیوه‌های بهره‌گیری از آیات قرآن در آثار نویسندگان، اقتباس و تضمین است، تاریخ جهانگشای جوینی که یکی از برجسته‌ترین متون نگارش یافته به نثر فنّی می باشد ، از این شیوه بسیار بهره برده است و یکی از مواردی که مورد توجّه قرار گرفته ، جایگاه دستوری آیات قرآن در جملات است . از این منظر که آیات قرآن به عنوان رکن تکمیل‌کننده‌ی جمله از جهت نقش‌های دستوری : گاهی نقش مفعولی ، مضاف الیه ، صفت ، مسند و مانند آن را ایفا می‌کنند و نویسنده به گونه‌ای هنرمندانه از آیات قرآن ، از سویی برای غنای معنایی و از سوی دیگر به منظور زیبا سازی فضای کلام و نمایاندن هنر نویسندگی استفاده کرده است بنابراین در این مقاله ضمن اشاره به تضمین و اقتباس و اغراض آن در تاریخ جهانگشای جوینی ، انواع آن از دیدگاه‌های متفاوت بررسی شده است . همچنین در ادامه این مقاله ، ابتدا به معالجه‌ی امراض توسّط جادوگران و پری‌خوانان و نادرستی برخی از پیش‌بینی‌ها و درمان‌ ها در حرفه‌ی طبابت و هم‌چنین آگاهی یافتن از نشانه‌های امراض قبل از معالجت در آثار عطاملک جوینی به ویژه تاریخ جهانگشای جوینی می‌پردازد و در ادامه مزاج‌های چهارگانه را بازگو می‌کند و در پایان به برخی بیماری‌ها و داروها ، نشانه‌ی امراض ، آسیب‌ها و درمان‌ها می‌پردازد و در هر قسمت ، ضمن تعریف و شرح مبحث مورد نظر، مصداق‌هایی نیز از آثار عطاملک جوینی به عنوان نمونه می‌آورد. پرونده مقاله