صنعت خودروسازی به عنوان یکی از صنایع مولد در بسیاری از کشورها شناخته می شود و این صنعت همواره مورد توجه دولت های مختلف در سرتاسر جهان بوده است. همچنین امروزه مسائل زیست محیطی و مخاطراتی که پیش روی محیط پیرامونی انسانها قرار دارد نیز در مرکز توجهات بین المللی قرار گرفت چکیده کامل
صنعت خودروسازی به عنوان یکی از صنایع مولد در بسیاری از کشورها شناخته می شود و این صنعت همواره مورد توجه دولت های مختلف در سرتاسر جهان بوده است. همچنین امروزه مسائل زیست محیطی و مخاطراتی که پیش روی محیط پیرامونی انسانها قرار دارد نیز در مرکز توجهات بین المللی قرار گرفته است. صنعت خودروسازی به علت ماهیتی که دارد میتواند تأثیرات منفی فراوانی بر محیط زیست داشته باشد؛ به همین روی، تلاشهای بسیاری به هدف کاهش این اثرات در حال اجرا شدن است. پژوهش حاضر با هدف ارائه یک مدل جهت تحلیل توانمندسازهای زنجیره تأمین سبز در صنعت خودرو ایران انجام شد. در این پژوهش از روش مدلسازی ساختاری – تفسیری جهت تعیین روابط بین توانمندسازها بهره گرفته شد. در پژوهش حاضر، شرکتهای فعال در حوزه تولید خودرو و قطعات خودرو به عنوان محل مطالعه انتخاب شدند. جامعه آماری این تحقیق از خبرگان عملیات زنجیره تأمین در شرکتهای خودروسازی تشکیل شده بود که بدین منظور تعداد 16 نفر از مدیران زنجیره تأمین شرکتهای مذکور به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. جهت محاسبات و ارائه مدل در این پژوهش از نرم افزار متلب بهره گرفته شد. بر نتایج به دست آمده از مدل ارائه شده به روش مدلسازی ساختاری- تفسیری، در سطح اول مدل، مؤلفههای مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی سازمان و تلاش برای بازیافت و استفاده مجدد قرار گرفتند. همچنین در سطح هفتم (آخر)، مؤلفه مدیریت ارتباط با تأمین کنندگان قرار گرفت.
پرونده مقاله
مدیریت منابع انسانی سبز در واقع، اساسیترین مؤلفهی پایداری سازمانی و زمینهساز توسعهی مسئولیتهای اجتماعی در هر سازمانی است. سازمان آموزش و پرورش نقش مهمی در توسعهی فرهنگی، آموزشی و پرورشی کشور دارد که این سازمان با توجه به نقش و مأموریت خود نیازمند به کارگیری اصول م چکیده کامل
مدیریت منابع انسانی سبز در واقع، اساسیترین مؤلفهی پایداری سازمانی و زمینهساز توسعهی مسئولیتهای اجتماعی در هر سازمانی است. سازمان آموزش و پرورش نقش مهمی در توسعهی فرهنگی، آموزشی و پرورشی کشور دارد که این سازمان با توجه به نقش و مأموریت خود نیازمند به کارگیری اصول مدیریت منابع انسانی سبز در فرآیندهای سازمانی میباشد. پژوهش حاضر با هدف ارائهی مدل مدیریت منابع انسانی سبز در راستای ایفای مسئولیتهای اجتماعی با استفاده از روش تحلیل مضمون و مدلسازی ساختاری – تفسیری از طریق نظرسنجی و مصاحبه خبرگان انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان حوزهی منابع انسانی و مسئولیتهای اجتماعی در اداره آموزش و پرورش شهر مشهد بودند که در نهایت 14 نفر به روش هدفمند و در دسترس تعیین شدند که نسبت به انجام مصاحبه و توزیع پرسشنامه جهت نظرسنجی از آنها اقدام شد. نتایج تحقیق نشان داد که الگوی مفهومی در سه سطح طراحی شد و مولفه های "راهبردها و الزامات" ، "همسوسازی راهبردی"، "تدوین قوانین و دستورالعمل-ها" و "توانمندسازی منابع انسانی" در سطح اول مدل قرار گرفتند که اثرپذیرترین و وابستهترین عوامل مدل هستند؛ در سطح دوم مولفه های " سبک مدیران" ، "فرهنگ سازی"، " طراحی فرآیندهای کلیدی"، "تدوین محدودیتها و کنترل کنندهها"، "فناوری اطلاعات" و "انگیزه سازی" قرار گرفتند و در سطح سوم مولفههای "نقش آفرینی مسئولیتهای اجتماعی " و "نهادینه سازی اصول سبز" قرار گرفتند.
پرونده مقاله
امروزه با افزایش آگاهی زیستمحیطی مصرفکنندگان، کسبوکارها ناگزیر به بازنگری روشهای بازاریابی و استقبال از رویکردهای نو مانند بازیوارسازی سبز هستند. در پاسخ به این نیاز، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عملکردهای بازیوارسازی سبز بر مدیریت تجربه و نتایج رفتاری در میان مش چکیده کامل
امروزه با افزایش آگاهی زیستمحیطی مصرفکنندگان، کسبوکارها ناگزیر به بازنگری روشهای بازاریابی و استقبال از رویکردهای نو مانند بازیوارسازی سبز هستند. در پاسخ به این نیاز، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عملکردهای بازیوارسازی سبز بر مدیریت تجربه و نتایج رفتاری در میان مشتریان انجام شده است. به لحاظ روش، این پژوهش جزء پژوهشهای توصیفی – پیمایشی، و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از زمره تحقیقات همبستگی و از نظر هدف، کاربردی به شمار میآید. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادهها استفاده شده است و جامعه آماری آن شامل خبرگان، متخصصان و صاحبنظران حوزه بازاریابی و بازیوارسازی است که تعداد 250 نفر به روش نمونهگیری غیرتصادفی در نظر گرفته شدهاند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه حداقل 148 نفر بود که بهمنظور جلوگیری از اثرات منفی پرسشنامههای ناقص و عدم بازگشت آنها تعداد 160 پرسشنامه ارسال و نهایتاً 155 پرسشنامه برای تجزیهوتحلیل انتخاب گردیدند. برای بررسی فرضیات تحقیق از تکنیک تحلیل عاملی و آزمون مدل معادلات ساختاری به کمک نرمافزار آموس استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، بین عملکردهای بازیوارسازی سبز، مدیریت تجربه مشتری و ابعاد نتایج رفتاری (قصد استفاده مداوم، رضایت و وفاداری) رابطهای مثبت و تأثیر معنیداری وجود دارد.
پرونده مقاله
چکیده
هدف پژوهش حاضر ، طراحی الگوی ارزیابی حکمرانی خوب در وزارت ورزش و جوانان با رویکرد توسعهی پایدار است. این پژوهش از بعد جهتگیری تحقیق، کاربردی؛ از بعد رویکرد تحقیق، استقرایی؛ از بعد انتخاب روش، کیفی-کمی؛ از بعد مکانی، کتابخانهای و میدانی؛ از بعد راهبرد تحقیق ، پی چکیده کامل
چکیده
هدف پژوهش حاضر ، طراحی الگوی ارزیابی حکمرانی خوب در وزارت ورزش و جوانان با رویکرد توسعهی پایدار است. این پژوهش از بعد جهتگیری تحقیق، کاربردی؛ از بعد رویکرد تحقیق، استقرایی؛ از بعد انتخاب روش، کیفی-کمی؛ از بعد مکانی، کتابخانهای و میدانی؛ از بعد راهبرد تحقیق ، پیمایشی؛ از بعد هدف پژوهش، توصیفی و شیوهی گردآوری دادههای پژوهش مصاحبه و پرسشنامه است. جامعه آماری بخش کیفی و کمی پژوهش شامل150 نفر از خبرگان ورزشی و مدیران وزارت ورزش و جوانان و فدراسیونهای تابعه میباشند. جهت نمونهگیری، در بخش کیفی تعداد 25 نمونه با در نظر گرفتن اشباع نظری انتخاب و از روش نمونهگیری غیر احتمالی و از نوع هدفمند استفاده شده است. در بخش نمونه کمی نیز با تعداد 108 نفر نمونه آماری، از فرمول نمونهگیری کوکران و به روش تصادفی استفاده شد. روشهای جمعآوری دادههای موردنیاز؛ مطالعات کتابخانهای، مصاحبه و مطالعات میدانی بوده و اطلاعات بهدست آمده با استفاده از روشهای CVI و CVR مورد ارزیابی قرار گرفت که منجر به تائید 72 گویه شده و با نظر اساتید مربوطه، روائی سوالها در حد مطلوبی ارزیابی شد. برای آزمون سؤالات پژوهش از آزمونهای کلموگروف اسمیرنف، تحلیل عاملی تاییدی، تحلیل معادلات ساختاری و آزمون فریدمن و نرمافزار SPSS، SMARTPLS -MAXQDA 12 استفاده شد.
بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات؛ حاکمیت قانون، شفافیت، عدالت و انصاف، مسئولیتپذیری، مشارکت، پاسخگویی، کنترل فساد و کیفیت قوانین و مقررات به عنوان مؤلفههای ارزیابی حکمرانی خوب با رویکرد توسعهی پایدار در وزارت ورزش و جوانان معرفی شدهاند.
پرونده مقاله
صنعت هوانوردی در سراسر جهان با سرعتی بالا در حال رشد است و از ابتدای تولد این صنعت، کارایی شرکت های هواپیمایی مورد توجه بوده است. با این حال، با وجود افزایش درآمد آن، صنعت هوانوردی در چند سال گذشته در تخریب محیط زیست موثر بوده است. لذا این صنعت به شرکت هایی نیاز دارد ک چکیده کامل
صنعت هوانوردی در سراسر جهان با سرعتی بالا در حال رشد است و از ابتدای تولد این صنعت، کارایی شرکت های هواپیمایی مورد توجه بوده است. با این حال، با وجود افزایش درآمد آن، صنعت هوانوردی در چند سال گذشته در تخریب محیط زیست موثر بوده است. لذا این صنعت به شرکت هایی نیاز دارد که ضمن افزایش درآمد خود، تاثیر بر محیط زیست را کاهش دهند.یک مدل تحلیل پوششی داده های استوار دومرحله ای با برای ارزیابی عملکرد شرکت های هواپیمایی با توجه به ساختار داخلی آن ها با هدف افزایش درآمد نهایی سیستم و کاهش خروجی نامطلوب میزان پتانسیل گرمایش جهانی و عدم قطعیت در در پتانسیل گرمایش ارائه شده است. این مقاله بر ارزیابی کارایی 11 شرکت هواپیمایی در طی سال های 2010 الی 2019 متمرکز شده است. از طریق این مدلهای، نتیجه گرفته شد که اکثر خطوط هوایی ایالات متحده، به طور نسبی کارا بوده و میانگین امتیاز کارایی کل آن ها بالای 0.8 می باشد. تنها دو شرکت Spirit و Allegiant دارای میانگین کارایی کل پایین تری می باشند. از سوی دیگر تمامی شرکت ها در مرحله اول نسبتا کارا و دارای میانگین امتیاز کارایی بالای 0.8 و به جز دو شرکت Spirit و Allegiant، در بخش پرواز نیز کارا و دارای میانگین تقریبا بالاتر از 0.9 هستند. عملکرد کلی شرکت ها بیشتر متاثر از عملکرد بخش پرواز آن ها می باشد.
پرونده مقاله
صنعت مد یکی از تاثیرگذارترین صنعت ها بر محیط زیست است. به نظر می رسد که این یک صنعت بسیار مصرف کننده با نرخ بازیافت نسبتاً پایین است. از طرفی سبک زندگی سبز به عنوان یکی از سبکهای زندگی مدرن و دغدغه بسیاری از مصرفکنندگان، بخش مهمی از فعالیتهای بازاریابان را به خود اخت چکیده کامل
صنعت مد یکی از تاثیرگذارترین صنعت ها بر محیط زیست است. به نظر می رسد که این یک صنعت بسیار مصرف کننده با نرخ بازیافت نسبتاً پایین است. از طرفی سبک زندگی سبز به عنوان یکی از سبکهای زندگی مدرن و دغدغه بسیاری از مصرفکنندگان، بخش مهمی از فعالیتهای بازاریابان را به خود اختصاص داده است. لذا هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل موثر در درگیری مشتری بر قصد خرید محصولات سازگار با محیط زیست در صنعت مد و لباس پایدار است. این پژوهش از نظر روش پیمایشی و در حیطه تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان چرم مشهد در نمایندگیهای شهر مازندران است، که به روش نمونه گیری تصادفی ساده مشتریان انتخاب شده است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای با 22 سوال بود که روایی صوری آن با استفاده از نظر خبرگان، روایی سازۀ آن با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و در نهایت، پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ تایید شد. تحلیل دادهها با کمک آزمون معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS22 و لیزرل انجام شد. نتایج در پایان حاکی از آن است که متغیرهای آگاهی مد، ریسک ادراک شده و ارزش پایدار تاثیر معناداری بر درگیری مشتری دارد؛ همچنین درگیری مشتری تاثیر معناداری بر قصد خرید محصولات سازگار با محیط زیست در صنعت مد و لباس پایدار در بین مشتریان چرم مشهد دارد.
پرونده مقاله
مسئله اقتصاد سبز، یکی از چالشهای نوین کارآفرینان و صاحبان کسبوکارها میباشد که ریشههای آن در مفهوم توسعه پایدار نهفته است. توجه به ابعاد زیست محیطی در کنار ابعاد اقتصادی، مفهوم کارآفرینی پایدار را بسط داده و بر این اساس، تولید محصولات و خدمات پایدار با تکیه بر نوآوری چکیده کامل
مسئله اقتصاد سبز، یکی از چالشهای نوین کارآفرینان و صاحبان کسبوکارها میباشد که ریشههای آن در مفهوم توسعه پایدار نهفته است. توجه به ابعاد زیست محیطی در کنار ابعاد اقتصادی، مفهوم کارآفرینی پایدار را بسط داده و بر این اساس، تولید محصولات و خدمات پایدار با تکیه بر نوآوریهای زیست محیطی، سرلوحه نظامهای پیشرفته میباشد. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی موانع توسعه کارآفرینی سبز در فرآیند فرآوری محصولات صنعت سنگ ایران میباشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی-پیمایشی بود که با استفاده از روش آمیخته اکتشافی طی دو فاز کیفی و کمی انجام شد. در فاز کیفی، با بهرهمندی از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان، تعداد 28 مانع شناسایی و در قالب هفت دسته اصلی، دسته-بندی شدند. در بخش کمّی پژوهش نمونه آماری شامل 180 نفر از کارشناسان و کارآفرینان در صنعت سنگ ایران بودند و با استفاده از پرسشنامه، و بهره-مندی از روش تحلیل عاملی و تحلیل واریانس، عوامل اصلی و متغیرهای وابسته به هر عامل تحلیل شدند. نتایج نشان داد موانع آموزشی 21.261 درصد از کل واریانس متغیرها را به خود اختصاص داده و بیشترین تاثیر و اهمیت را در توسعه کارآفرینی سبز در فرآوری محصولات صنعت سنگ ایران دارد. پس از آن، موانع حمایتی و تشویقی، با 12.052، موانع فناورانه با 11.615 و موانع زیرساختی با 9.822، موانع قانونی با 4.023، موانع ترویجی و تبلیغی با 3.712 و موانع مدیریتی با 3.684 درصد از کل واریانس متغیرها، در رتبههای بعدی قرار گرفتند. در انتهای پژوهش پیشنهادهایی با توجه به نتایج تحقیق ارائه شد.
پرونده مقاله
این مطالعه به بررسی نقش میانجی معنای کار و نقش تعدیلی شیوه های منابع انسانی سبز در رابطه بین ارزش های محیطی
و خلاقیت سبز پرداخته است. روش تحقیق این مطالعه تحلیلی – توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق
کارکنان آموزش و پرورش استان گلستان به تعداد 650 نفر بود چکیده کامل
این مطالعه به بررسی نقش میانجی معنای کار و نقش تعدیلی شیوه های منابع انسانی سبز در رابطه بین ارزش های محیطی
و خلاقیت سبز پرداخته است. روش تحقیق این مطالعه تحلیلی – توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق
کارکنان آموزش و پرورش استان گلستان به تعداد 650 نفر بود و نمونه آماری بر مبنای جدول کرچسی و مورگان برابر
242 نفر در نظر گرفته شده و پرسشنامه ها به صورت تصادفی ساده توزیع شدند.. مدل مطالعه با رویکرد معادلات
ساختاری طرح ریزی و با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس مدلسازی شد، نتایج تحقیق نشان داد که: 1) بین ارزش
های محیطی و خلاقیت سبز رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد، 2) بین ارزش های محیطی و معنای کار رابطه مثبت و
معنی داری وجود دارد، 3) بین معنای کار و خلاقیت سبز رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و 4) شیوه های منابع انسانی
سبز رابطه بین ارزش های محیطی و معنای کار را تعدیل می کند.
پرونده مقاله