• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تحلیل ارتعاشات آزاد و رفتار استاتیکی قطاع پوسته کروی مرکب کم‌عمق به کمک روش هم هندسی
        علی حسین زاده محمدرضا فروزان یونس علیزاده
        با وجود کارایی مناسبی که روش المان محدود مرسوم در حل مسائل مهندسی دارد، این روش با محدویت‌هایی مثل ضعف در مدل‌سازی دقیق شکل‌های هندسی، مرتبه پیوستگی پایین بین المان‌ها و صرف هزینه‌های محاسباتی بالا در سازه های بزرگ و پیچیده مواجه است. بنابراین استفاده از تکنیک‌های جایگز چکیده کامل
        با وجود کارایی مناسبی که روش المان محدود مرسوم در حل مسائل مهندسی دارد، این روش با محدویت‌هایی مثل ضعف در مدل‌سازی دقیق شکل‌های هندسی، مرتبه پیوستگی پایین بین المان‌ها و صرف هزینه‌های محاسباتی بالا در سازه های بزرگ و پیچیده مواجه است. بنابراین استفاده از تکنیک‌های جایگزین که بتواند ضعف‌های بیان شده را برطرف نماید منظقی به منظر می‌رسد. بدین منظور یکی از روش‌های مورد توجه، روش هم‌هندسی بر پایه توابع نربز می‌باشد. در پژوهش حاضر رفتار استاتیکی و ارتعاشات آزاد قطاع پوسته کروی مرکب چندلایه ساخته شده با پارچه الیاف تک جهته، به کمک روش هم‌هندسی مورد بررسی گرفته است. بدین منظور معادلات حاکم با استفاده از تئوری تغییر شکل برشی مرتبه اول و به کمک اصل حداقل انرژی پتانسیل به دست آمده است. با اعمال مدل ساختاری، به‌کار گیری روش هم‌هندسی و حل معادلات مربوطه، نتایج رفتار پوسته کروی مرکب با و بدون در نظر گرفتن اثرات غیرخطی هندسی تحت بار استاتیکی و هم‌چنین فرکانس‌های طبیعی سازه استخراج شده است. به منظور اعتبار سنجی شبیه‌سازی‌های انجام شده، رفتار استاتیکی و فرکانس طبیعی دست آمده از مدل ارائه شده در شرایط مختلف، با نتایج حاصل از روش المان محدود مرسوم و آزمون‌های تجربی مقایسه شده که نشان می‌دهد به کارگیری این روش در تحلیل پوسته های کروی، علاوه بر داشتن دقت مناسب، موجب کاهش قابل ملاحظه درجات آزادی مورد نیاز و هزینه های محاسباتی می‌شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - جستجوی ترک در لوله‌های تحت فشار به کمک روش شاهین هریس
        افشین فتحی حسام مکوندی
        شکست‌های ناگهانی در سازه‌ها یکی از نتایج وجود عیوب در قطعات است که آسیب‌های فراوان اقتصادی و جانی را منجر شده است. از آنجا که ایجاد و رشد ترک‌ها می‌تواند منجر به شکست در قطعات گردد لذا محققین بسیاری به بررسی روش‌هایی جهت تشخیص وجود ترک در سازه‌ نموده‌اند. با توجه به کار چکیده کامل
        شکست‌های ناگهانی در سازه‌ها یکی از نتایج وجود عیوب در قطعات است که آسیب‌های فراوان اقتصادی و جانی را منجر شده است. از آنجا که ایجاد و رشد ترک‌ها می‌تواند منجر به شکست در قطعات گردد لذا محققین بسیاری به بررسی روش‌هایی جهت تشخیص وجود ترک در سازه‌ نموده‌اند. با توجه به کاربرد گسترده لوله‌ها در صنایع مختلف، بازرسی لوله ها یکی از مسائل بسیار مهم در صنعت است. هدف از انجام این پژوهش، ارائه روشی جهت تشخیص ترک (عمق و مکان ترک) در لوله‌های تحت فشار به کمک تحلیل مودال می‌باشد. در این‌جا از روش کوادراتور دیفرانسیلی به منظور حل مسئله استفاده شده است. به این منظور ابتدا با محاسبه فرکانس‌های طبیعی ارتعاشات سازه معیوب، تاثیر خصوصیات ترک بر ارتعاشات سازه مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن با استفاده از الگوریتم‌ بهینه سازی شاهین هریس، به جستجوی محل و عمق ترک با استفاده از فرکانس‌های ارتعاشات لوله پرداخته می‌شود. بررسی نتایج بدست آمده برای لوله‌های ترک‌دار تحت فشار سیال موید صحت و دقت مناسب روش ارائه شده برای حل مستقیم و معکوس می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - اصلاح و بهبود ارتعاشات فن‌های هوایی با افزایش سختی و تغییر فرکانس‌های طبیعی سازه
        عرفان میرشکاری بهمن پورمحمد
        در این تحقیق به بررسی علل ارتعاشات بیش از حد مجاز فن های هوایی سیستم خنک کننده کمپرسورهای تزریق گاز ی پرداخته شد. با بررسی طیف ارتعاشی سازه مشخص گردید، فرکانس غالب مربوط به یک برابر دور الکتروموتور می باشد و با بررسی عوامل ایجاد کننده آن، عامل اصلی ارتعاشات، نزدیک بودن چکیده کامل
        در این تحقیق به بررسی علل ارتعاشات بیش از حد مجاز فن های هوایی سیستم خنک کننده کمپرسورهای تزریق گاز ی پرداخته شد. با بررسی طیف ارتعاشی سازه مشخص گردید، فرکانس غالب مربوط به یک برابر دور الکتروموتور می باشد و با بررسی عوامل ایجاد کننده آن، عامل اصلی ارتعاشات، نزدیک بودن فرکانس طبیعی به فرکانس یک برابر دور الکتروموتور شناسایی شد. بیشترین مقدار ارتعاشات بر اساس سوابق اندازه گیری مربوط به فن C به میزان mm/s RMS 96/36 بود. سپس با استفاده از اندازه گیری ارتعاشات سازه و انجام آنالیز تغییر شکل و مودال حین کارکرد و استفاده از نرم افزارهای مربوطه فرکانس های طبیعی سازه استخراج گردید و با استفاده از نرم افزار و روش اجزاء محدود، مدل هندسی سازه فن ترسیم و نزدیکترین مدل به شرایط واقعی شبیه سازی گردید. با مقایسه فرکانس های طبیعی سازه در مدلسازی هندسی و روش تجربی از صحت مدلسازی اطمینان حاصل گردید. به منظور اصلاح سازه و کاهش ارتعاشات، کم هزینه ترین روش اصلاح با افزایش سختی سازه از طریق جوشکاری بخشی از سازه در مدل نرم افزاری اعمال و با توجه به مثبت بودن نتایج، اصلاحات مد نظر بصورت عملی بر روی سازه فن های هوایی اعمال گردید. اصلاحیه عملی منجر به تغییر دومین فرکانس طبیعی از 53/24 هرتز به 22/28 هرتز و ایجاد فاصله مطمئن از فرکانس تحریک گردید. اصلاحیه مذکور منجر به کاهش مقدار ارتعاشات از mm/s RMS 96/36 به mm/s RMS ‌ 87/3 گردید و طبق استاندارد ISO 14694 در محدوده قابل قبول قرار گرفت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تخمین عمر مفید باقیماندۀ سیستم‌های مکانیکی با استفاده از روش ترکیبی مدل ریاضی و الگوریتم‌های فراابتکاری
        فاطمه مهرگان
        پیش‌بینی دقیق از عمر مفید باقیمانده تجهیزات مکانیکی، برای تعمیـرات و نگهداری وسایل ضروری است. تاکنون الگوریتم‌های داده‌محور زیادی ارائه شده است و نتایج خوبی در زمینه عیب‌یابی پیشگویانه حاصل شده است. در این مقاله با استفاده از الگوریتم فرا ابتکاری، بهینه‌سازی پارامترهای چکیده کامل
        پیش‌بینی دقیق از عمر مفید باقیمانده تجهیزات مکانیکی، برای تعمیـرات و نگهداری وسایل ضروری است. تاکنون الگوریتم‌های داده‌محور زیادی ارائه شده است و نتایج خوبی در زمینه عیب‌یابی پیشگویانه حاصل شده است. در این مقاله با استفاده از الگوریتم فرا ابتکاری، بهینه‌سازی پارامترهای مربوطه انجام می‌شود، به‌طوری‌که از پنجره زمانی متحرک به‌همراه مدل ریاضی استفاده می‌شود. تنظیم پارامترهای مرتبط با داده‌ها در چارچوب بهینه‌سازی، اجازه استفاده از مدل‌های ساده مثل شبکه‌های عصبی با تعداد کمی لایه پنهان و تعداد کمی نورون در هر لایه را می‌دهد که در محیط‌هایی با منابع محدود نظیر سیستم‌های تعبیه‌شده قابل استفاده هستند. برای ارزیابی کارایی روش ارائه شده پیشنهادی، از شاخص امتیازدهی ریشه میانگین مربعات خطا و امتیاز سلامت عمر مفید استفاده شده است. بدین منظور مجموعه داده‌های تصادفی در نظر گرفته شده است که نتایج آن عمومیت و خاصیت مقیاس‌پذیری آن را نشان می‌دهد. با وجود استفاده از رگرسورها و الگوریتم‌های تکاملی خاص در این مطالعه، ترکیب‌های زیاد دیگری نیز امکان‌پذیر است و ممکن است برای کاربردهای متفاوت مناسب‌تر باشند. به‌علاوه این چارچوب عملاً برای ساخت مدل، یعنی ایجاد بهترین معماری شبکه عصبی ممکن متناسب با یک کاربرد خاص، قابل استفاده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تحلیل انرژی یک سیستم سرمایش و گرمایش برای یک ساختمان اداری
        حسین باقری عباس کوثری نیا
        در این پژوهش به تحلیل و بررسی انرژی یک سیستم تولید همزمان سرمایش و گرمایش، برای یک ساختمان اداری با استفاده از انرژی خورشید در دو اقلیم متفاوت شامل شهرهای تبریز و زاهدان پرداخته شده است. به همین منظور ابتدا یک ساختمان نمونه اداری با ابعاد 7/112m2 در نرم افزار Hap 4.9 شب چکیده کامل
        در این پژوهش به تحلیل و بررسی انرژی یک سیستم تولید همزمان سرمایش و گرمایش، برای یک ساختمان اداری با استفاده از انرژی خورشید در دو اقلیم متفاوت شامل شهرهای تبریز و زاهدان پرداخته شده است. به همین منظور ابتدا یک ساختمان نمونه اداری با ابعاد 7/112m2 در نرم افزار Hap 4.9 شبیه سازی شده و تغییرات انرژی مورد نیاز برای سرمایش و گرمایش در طول کل سال بیان می گردد. سپس جهت تأمین نیاز انرژی ساختمان مورد بررسی در شهرهای مذکور به بررسی عملکرد گرمایش و سرمایش یک سیستم آزمایشگاهی موجود در پژوهشگاه وزارت نیرو مستقر در شهر تهران، با تغییرات مورد نیاز برای ساختمان و اقلیم های مورد نظر پرداخته شده است. همچنین شایان ذکر است که برای شبیه سازی سیستم از نرم افزار شبیه سازی TRNSYS 16 استفاده شده و خروجی های سالانه سیستم برای هر دو اقلیم مذکور ارائه گشته است تا ارزیابی کارکرد سیستم سرمایش و گرمایش بیان گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مطالعه مروری برای بهبود عملکرد انتقال حرارت دریافت کننده مرکزی در نیروگاه برج خورشیدی
        هادی فرجادمهر نوید بزرگان علیرضا دنه دزفولی
        تاکنون تحقیقات متعددی در زمینه بهبود عملکرد دریافت کننده های نیروگاه برج خورشیدی صورت گرفته است. بیشتر این مطالعات، در زمینه تغییر چیدمان آیینه های هلیوستات، انتخاب انواع مختلف سیال به عنوان حامل انرژی گرمایی و تغییر ساختار دریافت کننده می باشد، درحالی که در زمینه تغییر چکیده کامل
        تاکنون تحقیقات متعددی در زمینه بهبود عملکرد دریافت کننده های نیروگاه برج خورشیدی صورت گرفته است. بیشتر این مطالعات، در زمینه تغییر چیدمان آیینه های هلیوستات، انتخاب انواع مختلف سیال به عنوان حامل انرژی گرمایی و تغییر ساختار دریافت کننده می باشد، درحالی که در زمینه تغییر میدان جریان در لوله های دریافت کننده، تحقیقات محدودی صورت گرفته است. در این تحقیق، به بررسی پژوهش های انجام شده جهت شناسایی انواع روش های موثر برای کاهش گرادیان شار حرارتی متغیر و توزیع دمای غیر یکنواخت با استفاده از المان هایی از قبیل بافل ها، کویل ها و نوارهای پیچ خورده درون لوله های دریافت کننده حفره ای برج خورشیدی برای تغییر میدان جریان پرداخته شده است. این المان ها با تغییر رژیم جریان از حالت آرام به جریان آشفته باعث اختلاط بهتر جریان، وکاهش ضخامت لایه مرزی شده که افزایش نرخ انتقال حرارت جابجایی درون لوله دریافت کننده خورشیدی را بهبود می بخشند. پرونده مقاله