• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحد متانول با استفاده از فناوری پینچ و اصلاح چیدمان مبدل های حرارتی
        پیام برزگر امین احمدپور حمید کاظمی اسفه محمد شارعی سید محسن پیغمبرزاده
        در این بررسی، با استفاده از فناوری پینچ و اصلاح چیدمان مبدل‌های حرارتی در یکی از واحد های تولید متانول بهینه‌سازی مصرف انرژی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که امکان صرفه جویی انرژی با توجه به کل یوتیلیتی مصرفی در شبکه مبدل های فرآیندی به میزان 30.23 درصد وجود چکیده کامل
        در این بررسی، با استفاده از فناوری پینچ و اصلاح چیدمان مبدل‌های حرارتی در یکی از واحد های تولید متانول بهینه‌سازی مصرف انرژی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که امکان صرفه جویی انرژی با توجه به کل یوتیلیتی مصرفی در شبکه مبدل های فرآیندی به میزان 30.23 درصد وجود دارد. در ادامه، به هدفگذاری روی شبکه مورد بررسی و اصلاح شبکه و آنالیز پینچ با استفاده از نرم افزارهای مختلف پرداخته شد. همچنین سناریوهای مختلفی بر اساس آنالیز پینچ تدوین و به جهت امکان پذیری و قابلیت اجرا مورد تجزیه و تحلیل محاسباتی، فرآیندی و عملیاتی قرار گرفت. در این تحقیق، هفت سناریو جهت چیدمان مبدلها مشخص گردید که امکان حذف یک مبدل پیش گرم کن و تبدیل آن به مبدلی که با استفاده از حرارت سیستم کار کند در سناریوی 1 وجود دارد. سناریو های 2 تا 5 امکان ایجاد صرفه جویی 32 مگاواتی در یوتیلیتی مصرفی را دارند. از طرف دیگر سناریو های 6 و 7 به ترتیب باعث صرفه جویی انرژی 43 و 57 مگاواتی در یوتیلیتی مصرفی می شوند. سناریوی هفتم که بیشترین صرفه جویی انرژی را دارد، می تواند باعث کاهش هزینه های یوتیلیتی تا حدود 11 میلیارد تومان در سال شود. در نهایت سناریو شماره 1 به عنوان بهترین سناریو انتخاب و معرفی گردید. بر اساس سناریوی منتخب، علاوه بر کاهش مصرف بخار، با کاهش توان مصرفی فن های هوایی، مصرف برق واحد نیز کاهش یافت. صرفه حاصل از انجام این سناریو حدودا معادل 5/1 میلیارد تومان در سال محاسبه گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تحلیل و شبیه سازی توزیع دما بر پیکره غلتک در طی فرآیند نورد گرم
        امیرحشمت خدمتی بازکیائی علی سوزنگر
        صنعت نورد، متداولترین و پر رونق ترین روش تولید فرآورده های فلزی است. نخستین هدف فرآیند نورد، کاهش سطح مقطع و یا ضخامت قطعه کار است، این عمل به دو صورت نورد گرم و سرد انجام می پذیرد، فلز از بین دو غلتک عبور نموده تا شکل شیار ( کالیبر ) غلتک را بگیرد، بدین جهت غلتک‌های نو چکیده کامل
        صنعت نورد، متداولترین و پر رونق ترین روش تولید فرآورده های فلزی است. نخستین هدف فرآیند نورد، کاهش سطح مقطع و یا ضخامت قطعه کار است، این عمل به دو صورت نورد گرم و سرد انجام می پذیرد، فلز از بین دو غلتک عبور نموده تا شکل شیار ( کالیبر ) غلتک را بگیرد، بدین جهت غلتک‌های نورد اجزاء مهمی در کارخانجات نوردی می‌باشند. هدف از انجام این پژوهش تحلیل انتقال حرارت در شرایط کارکرد نورد گرم و یافتن توزیع حرارت در غلتک‌های نورد با استفاده از شبیه سازی اجزاء محدود می‌باشد، شبیه سازی به صورت غیر خطی بوده و فرض گردیده که غلتک همگن، همسانگرد، بدون ترک و کرنش حرارتی و دمای محیط برابر دمای اتاق در نظر گرفته شده است. توزیع حرارت در غلتک در این پژوهش به دو صورت با استفاده از سیستم خنک‌کاری پاششی و بدون استفاده از این سیستم بدست آمده و پس از آن نتایج بدست آمده از شبیه سازی اجزاء محدود را با داده‌های آزمایشگاهی استخراج شده، مورد صحت سنجی قرار گرفته شده است که بالاترین میزان درصد خطای نسبی در پیشبینی 08/334 درصد بوده که بیانگر تطبیق نتاایج حاصله از حل عددی با داده استخراجی بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بهینه‌سازی توان و وزن چرخدنده‌های ساده به کمک روش‌های بهینه‌سازی فرا ابتکاری و روش‌های اجزا محدود
        محمد صادقی علی سعداله
        چرخدنده‌ها یکی از پرکاربردترین اجزای انتقال و یا تغییر قدرت محسوب میشوند که به وفور در صنعت به چشم میخورند. در طراحی چرخدنده ها، متغیرهای وزن، اندازه و راندمان از عوامل مهم و تاثیرگذار در یک طراحی بهینه محسوب میشوند، هرچند این عوامل گاهی در تضاد با یکدیگر هستند. از اینر چکیده کامل
        چرخدنده‌ها یکی از پرکاربردترین اجزای انتقال و یا تغییر قدرت محسوب میشوند که به وفور در صنعت به چشم میخورند. در طراحی چرخدنده ها، متغیرهای وزن، اندازه و راندمان از عوامل مهم و تاثیرگذار در یک طراحی بهینه محسوب میشوند، هرچند این عوامل گاهی در تضاد با یکدیگر هستند. از اینرو اهمیت بهینه سازی در چرخدنده ها امری ضروری قلمداد میشود. امروزه با توسعه رایانه ها و گسترش نرم افزارهای مهندسی در علم مکانیک می‌توان در هزینه و در ساخت این چرخدنده ها پیشرفت قابل توجه ای کرد. چرخدنده مورد نظر در این تحقیق از نوع چرخدنده ساده است که البته این تحقیق قابلیت بسط به انواع دیگر چرخدنده ها را داراست. در این مقاله از نرم افزار انسیس و زبان برنامه نویسی متلب جهت مدلسازی و بهینه سازی چرخدنده ساده استفاده شده است. در این مطالعه، هدف افزایش بیشترین توان با کمترین وزن ممکن است. متغیرهای طراحی در این مقاله، توان، تعداد دندانه، مدول، و ضخامت چرخدنده هستند که به بهینه‌ترین شکل ممکن با نرم‌افزار متلب بهینه سازی شده اند و سپس با نرم‌افزار انسیس مدل‌سازی و تحلیل مهندسی میشوند. در این میان، قیودی مانند قیود مربوط به تنش‌های موجود، مدول، فاصله دو محور چرخدنده، راندمان، و ضرایب اطمینان نیز در نظر گرفته می‌شوند. نتایج حاصله از برنامه نویسی با خطای بسیار کمی نتایج حاصله از نرم افزار مهندسی را تایید میکند که این مهم مبین قابل قبول بودن مدل ریاضی ارایه شده در این مقاله است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی تحلیلی و عددی انعکاس امواج فراصوت هدایت شده از سطح عیب خوردگی در لوله
        پژمان تقی پور بیرگانی
        در این مقاله ضریب بازتاب امواج فراصوت هدایت شده از سطح یک عیب خوردگی محیطی جهت یافتن رابطه‌ای بین این ضریب و اندازه‌ی عیب بررسی شده‌است. در ابتدا با حل معادلات حاکم بر انتشار موج به روش ماتریس کلی و با توجه به شرایط مرزی موجود در لوله، نمودارهای تجزیه سرعت فاز و سرعت گر چکیده کامل
        در این مقاله ضریب بازتاب امواج فراصوت هدایت شده از سطح یک عیب خوردگی محیطی جهت یافتن رابطه‌ای بین این ضریب و اندازه‌ی عیب بررسی شده‌است. در ابتدا با حل معادلات حاکم بر انتشار موج به روش ماتریس کلی و با توجه به شرایط مرزی موجود در لوله، نمودارهای تجزیه سرعت فاز و سرعت گروه استخراج شده، سپس شبیه‌سازی انتشار موج با استفاده از نرم‌افزار اجزاء محدود آباکوس انجام شده است. به منظور تولید موج در لوله از مود طولی (2,0)L که از خصوصیات فرکانسی مناسبی برخوردار است استفاده شده است. پس از بررسی هم‌گرایی، انتشار موج در لوله‌ی دارای عیب با ابعاد مختلف بررسی شده است. در شبیه‌سازی انتشار موج، بخشی از موج تولید شده پس از برخورد به عیب، انعکاس پیدا کرده و مودهای مختلفی حاصل شده که با محاسبه‌ی سرعت مودهای بازگشتی و مقایسه‌ی این سرعت‌ها با نمودار تجزیه سرعت گروه در فرکانس 170 کیلوهرتز، اولین مود بازتابی مود (2,0)L و دومین مود بازتابی، مود (2,1)F می‌باشد. با توجه به ابعاد مختلف عیب، ضرایب بازتاب مختلفی حاصل شده و مشاهده شده که با افزایش عمق عیب، ضریب انعکاس موج بازتابی طولی نیز افزایش پیدا می‌کند. در این مقاله همچنین تاثیر پهنای خوردگی محیطی بر روی ضریب انعکاس موج طولی نیز بررسی شده و مشاهده شده که ضریب انعکاس امواج فقط به عمق عیب بستگی داشته و با تغییر پهنای خوردگی محیطی تغییر چندانی ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تحلیل خیز و تنش در ورق های مرکب لایه‌ای با استفاده از تئوری برشی و تابع سکانت
        ایمان نجیمی سعید جعفری مهرآبادی پیمان یوسفی
        کاربردهای روز افزون مواد مرکب در صنایع مختلف ازجمله هوافضا، کشتی‌سازی و سازه‌هایی در ابعاد میکرو و ماکرو باعث شده که محققان این حیطه توجه خاصی بر طراحی این سازه‌ها را داشته باشند. در پژوهش حاضر به تحلیل استاتیکی یک ورق مستطیلی به کمک حالتی خاص از تئوری مرتبه بالای تغیر چکیده کامل
        کاربردهای روز افزون مواد مرکب در صنایع مختلف ازجمله هوافضا، کشتی‌سازی و سازه‌هایی در ابعاد میکرو و ماکرو باعث شده که محققان این حیطه توجه خاصی بر طراحی این سازه‌ها را داشته باشند. در پژوهش حاضر به تحلیل استاتیکی یک ورق مستطیلی به کمک حالتی خاص از تئوری مرتبه بالای تغیر شکل برشی با در نظر گرفتن تابع سکانت در میدان تغییر مکان، پرداخته‌شده است. معادله‌های ورق کامپوزیت لایه‌ای مورداستفاده در این پژوهش به کمک رابطه‌ی حساب تغییرات و اصل همیلتون با تشکیل ترم‌های مختلف انرژی سیستم به‌دست‌آمده . برای حل معادلات حاکم از روش ناویر با جواب‌هایی متشکل از توابع سینوسی و کسینوسی و با در نظر گرفتن شرایط مرزی سیستم استفاده‌شده است. با حل معادلات مذکور مقادیر خیز ورق با توجه به تغییر در پارامترهای سیستم محاسبه‌شده است و جواب‌های به‌دست‌آمده با نتایج مندرج در مقالات معتبر چاپ‌شده مقایسه و از صحت آن‌ها اطمینان کافی حاصل‌شده است. در خاتمه نتیجه شده که تحلیل خیز به کمک توابع سکانت بسیار نزدیک به جواب‌های حاصل‌شده از پژوهش‌های مشابه است و در موارد خاص می‌توان از این توابع استفاده نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - استفاده از سیستم الگوریتم اجتماع ذرات (PSO ) جهت بهینه سازی هزینه طرح ضخامت روسازی راه ها و مقایسه ان با روش شل
        منصور توحیدی نوید خیاط عبدالرسول تلوری
        از آن جایی که هزینه روسازی راه ها بخش بزرگی ازمنابع مالی هزینه اجرا را به خود اختصاص می دهد، لذا یافتن مناسب ترین طرح ضخامت روسازی با حداقل هزینه یکی از دغدغه های مهندسین طراح می باشد. استفاده از الگوریتم های جستجوی هوشمند بعنوان یکی از راهکارهای موثر در یافتن طرح بهینه چکیده کامل
        از آن جایی که هزینه روسازی راه ها بخش بزرگی ازمنابع مالی هزینه اجرا را به خود اختصاص می دهد، لذا یافتن مناسب ترین طرح ضخامت روسازی با حداقل هزینه یکی از دغدغه های مهندسین طراح می باشد. استفاده از الگوریتم های جستجوی هوشمند بعنوان یکی از راهکارهای موثر در یافتن طرح بهینه می تواند مطرح باشد . تحقیق حاضر با هدف بررسی کارائی تکنیک الگوریتم هوشمند اجتماع ذرات PSO در طرح ضخامت روسازی به روش اشتو و تعیین هزینه بهینه اقتصادی و عملکرد این الگوریتم را نسبت به روش شل مورد مقایسه قرار می دهد. به این منظور نرم افزارلازم برای پیاده سازی این الگوریتم جهت حل مسئله طراحی روسازی انجام و مدل شبیه سازی-بهینه سازی لازم توسعه داده شد. ، در ادامه با ذکر یک مثال با استفاده از 3 ترکیب از مصالح با مدول الاستیسیته متفاوت و قیود مختلف هزینه بهینه طرح ضخامت روسازی با استفاده از الگوریتم PSO و روش شل محاسبه و با یکدیگر مقایسه گردید . .نتایج نشان داد روش الگوریتم PSO توسعه یافته هزینه ها را در حالت با قید محدودیت ضخامت اساس و زیر اساس در روش شل برای ترکیبات سه گانه بین 0.5% تا 14% و در حالت بدون قید محدودیت ضخامت بین 2.9% تا 20.6% و در حالت بدون قید محدودیت ضخامت و استفاده از اساس سیمانی در طرح ضخامت روسازی بین 17.4% تا30.6% نسبت به روش شل کاهش می دهد. پرونده مقاله