در یک زنجیره تامین مناسب و کارا، سازمان ها باید ابتدا تامین کنندگان مناسب و با کیفیت را شناسایی کرده و سپس با پایه ریزی روابط و مشارکت های بلندمدت با تامین کنندگان انتخابی، در پی کسب و افزایش توانایی های رقابتی سازمان باشند انتخاب تامین کنندگان بر اساس شاخصه هایی صورت م چکیده کامل
در یک زنجیره تامین مناسب و کارا، سازمان ها باید ابتدا تامین کنندگان مناسب و با کیفیت را شناسایی کرده و سپس با پایه ریزی روابط و مشارکت های بلندمدت با تامین کنندگان انتخابی، در پی کسب و افزایش توانایی های رقابتی سازمان باشند انتخاب تامین کنندگان بر اساس شاخصه هایی صورت می گیرد که باعث تاب آوری زنجیره تامین می شوند. صورتیکه تامین کنندگان از تاب آوری مناسب برخوردار نباشند، در بازار رقابت امروز کسب و کار نه تنها محکوم به فنا هستند بلکه کل سیستم دچار مشکل خواهد شد لذا در این مقاله انتخاب تامین کننده در زنجیره تامین تاب آور مطرح میگردد ابتدا به شناسایی شاخص های تاب آوری زنجیره تامین دارو از طریق پرسشنامه از چند نفراز خبرگان صنعت دارویی پرداخته می شود و سپس استفاده از روش DEMATEL فازی روابط بین شاخص ها شناسایی خواهد شد و با استفاده از روشANP فازی وزن عوامل محاسبه و اهمیت آن مشخص می شود .با توجه به نتایج بدست آمده تامین کنندگان چینی، کرهای و ترکیهای نسبت به سایر تامین کنندگان دارای وزن بالاتری می باشند و از لحاظ معیارهای مورد نظر شرکت در اولویت برتر قرار گرفته اند.
پرونده مقاله
هدف این تحقیق هوشمند سازی زنجیره تامین با رویکرد اینترنت اشیا در شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان تهران است. تحقیق حاضر جزء تحقیقات کاربردی بوده و از نظر فرایند انجام کار، پژوهشی توصیفی- پیمایشی از نوع اکتشافی است. جامعه آماری مورد نظر را خبرگان (مد چکیده کامل
هدف این تحقیق هوشمند سازی زنجیره تامین با رویکرد اینترنت اشیا در شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان تهران است. تحقیق حاضر جزء تحقیقات کاربردی بوده و از نظر فرایند انجام کار، پژوهشی توصیفی- پیمایشی از نوع اکتشافی است. جامعه آماری مورد نظر را خبرگان (مدیران و کارشناسان و اساتید مسلط به موضوع پژوهش) تشکیل دادند که با روش غیر تصادفی و هدفمند تا اشباع نظری مصاحبه با آنها صورت پذیرفته و نمونه آماری با روش گلوله برفی تعیین گردید. در این پژوهش از دو پرسش نامه باز و محقق ساخته به منظور جمع آوری داده های استفاده شده که امتیاز بندی پرسشنامه دوم براساس طیف 5 گزینه ای لیکرت طراحی شده است. برای بررسی روایی از نظرات خبرگان استفاده شد و پایایی با آلفای کرونباخ محاسبه شد که برابر با 79/0 بود و نشان دهنده پایایی مناسب ابزار می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از سوات و مدل سازی پویایی سیستم استفاده شد.کلیه تجزیه و تحلیل ها با نرم افزار ونیسم انجام گرفته است. از طریق مدل سازی و شبیه سازی عوامل مـؤثر بـر مدیریت زنجیره تامین و با توجه به عوامل، نحوة تأثیر این عوامل بر هـم و چگـونگی ارتبـاط آنها تبین شده و دو سناریو نیز تدوین شد که توجه به بازده زمانی بلند مدت می تواند باعث کارایی مدیریت زنجیره تامین گردد. نتایج نشان داد استفاده از فناوری اینترنت اشیا باعث خواهد شد تا سرعت سازگاری و انطباق پذیری محیطی زنجیره تامین شرکت های مورد بررسی افزایش یابد.
پرونده مقاله
زمینه و هدف: سیاست گذاران و برنامه ریزان استراتژیک در سراسر دنیا به خصوص در اروپا و ایالات متحده اشاره کرده اند که برای دستیابی به سطوح بالاتر رشد اقتصادی و نوآوری ، ارتقاء ظرفیت کارآفرینی یک امر مهم و ضروری است. عقیده بر این است یک فرهنگ کارآفرینی مبتنی بر دانش ، عمل و چکیده کامل
زمینه و هدف: سیاست گذاران و برنامه ریزان استراتژیک در سراسر دنیا به خصوص در اروپا و ایالات متحده اشاره کرده اند که برای دستیابی به سطوح بالاتر رشد اقتصادی و نوآوری ، ارتقاء ظرفیت کارآفرینی یک امر مهم و ضروری است. عقیده بر این است یک فرهنگ کارآفرینی مبتنی بر دانش ، عمل و نوآوری ممکن است با مشکلات ناشی از بحران اقتصادی جهانی کنونی مقابله کند. در واقع می توان گفت یک کشور در حال توسعه مانند کشور ما به طور مداوم نیازمند ارتقاء ظرفیت های کارآفرینانه برای کمک به رشد و توسعه اقتصادی خود است. این تحقیق با هدف ارزیابی ظرفیت های کارآفرینانه برنامه استراتژیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با رویکرد فازی دلفی انجام شد روششناسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها از نوع تحلیلی – پیمایشی- دلفی است. برای ارزیابی ظرفیت های کارآفرینانه برنامه استراتژیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج از تکنیک دلفی متشکل از 18 نفر از خبرگان حوزه مدیریت کارآفرینی و مدیریت استراتژیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش دلفی فازی نشان داد که درجه پذیرش تمام فرضیات بین۰.۵-۰ قرار دارند. لذا می توان بیان داشت که از مطلوبیت لازم برخودار نیستند. به عبارتی درجه اطمینان تمام ابعاد کوچکتر از۰.۵ قرار دارند، بنابراین فرضیات صفر مبتنی بر مطلوبیت رد می شوند زیرا که فرضیه مطلوبیت ابعاد در وضعیت امکان ضعیف برای پذیرش قرارگرفته است.
پرونده مقاله
تا کنون رویکردهای مختلفی به زنجیره تامین مانند ناب، چابک، تابآور و سبز وجود داشته است که هر کدام از زاویههای خاصی به آن توجه میکنند. هدف از این پژوهش تحلیل زنجیره تامین LARG در صنعت خودروسازی با استفاده از تکنیک طراحی مبتنی بر بدیهیات در قالب کارت امتیازی متوازن پای چکیده کامل
تا کنون رویکردهای مختلفی به زنجیره تامین مانند ناب، چابک، تابآور و سبز وجود داشته است که هر کدام از زاویههای خاصی به آن توجه میکنند. هدف از این پژوهش تحلیل زنجیره تامین LARG در صنعت خودروسازی با استفاده از تکنیک طراحی مبتنی بر بدیهیات در قالب کارت امتیازی متوازن پایدار در محیط فازی تردیدی میباشد. این مطالعه در دو مرحله انجام گرفته است. در مرحله اول نیازمندیهای عملیاتی و پارامترهای طراحی در زنجیره تامین LARG مبتنی بر مرور پیشینه پژوهش و نظر 10 نفر از خبرگان صنعت خودروسازی مشخص گردیدند. در مرحله دوم با ادغام روش بهترین-بدترین و کارت امتیازی متوازن پایدار در محیط فازی تردیدی، زنجیره تامین صنعت خودروسازی تحلیل گردید. نتایج نشان داد که برای طراحی زنجیره تامین LARG در صنعت خودروسازی میبایستی 21 معیار در هردو بدیهه استقلال و اطلاعات برآورده گردند. نتایج بیانگر این است برای طراحی زنجیره تامین LARG در صنعت خودروسازی، در منظر رشد و یادگیری، تحویل به موقع خودرو به مشتری با وزن 0.15، در منظر ذینفعان، لحاظ کردن آنچه مشتری میخواهد با وزن 0.08، در منظر پایداری، ایجاد فرآیندهای سبز 0.05 و در منظر فرآیندهای داخلی، حذف فعالیتهای فاقد ارزش افزوده با وزن 0.05 دارای بیشترین اهمیت بودهاند. همچنین نتایج بیانگر این است در طراحی زنجیره تامین LARG برای صنعت خودروسازی، منظر رشد و یادگیری با وزن0.46 دارای بیشترین اهمیت و منظر فرآیندهای داخلی با وزن 0.09 دارای کمترین اهمیت میباشد.
پرونده مقاله
در سالهای اخیر، شاهد ظهور و گسترش الگوریتمهای فراابتکاری و استفاده از آنها جهت حل مسائل پیچیده، غیرخطی و NP-hard بودهایم. هدف از انجام این تحقیق رتبهبندی الگوریتمهای فراابتکاری با استفاده از روشهای تصمیمگیری گروهی بوده است. در این راستا، پنج الگوریتم شامل: GA، PSO چکیده کامل
در سالهای اخیر، شاهد ظهور و گسترش الگوریتمهای فراابتکاری و استفاده از آنها جهت حل مسائل پیچیده، غیرخطی و NP-hard بودهایم. هدف از انجام این تحقیق رتبهبندی الگوریتمهای فراابتکاری با استفاده از روشهای تصمیمگیری گروهی بوده است. در این راستا، پنج الگوریتم شامل: GA، PSO، ABC،SFLA و ICA انتخاب و با بهرهگیری از 15 تابع تست استاندارد و همچنین با در نظر گرفتن دو شاخص میانگین تابع هدف و میانگین زمان محاسباتی مقایسهها انجام شد. در ادامه الگوریتم ها بوسیله سه تکنیک تصمیمگیری گروهی شامل:کوک وسیفرد، کندرست و دادسون رتبهبندی گردیدند. علاوه بر این، در این پژوهش برای خروج از گره حاصل از یکسان شدن رتبه برخی از گزینهها در روشهای کندرست و دادسون راه حلهایی پیشنهاد و سپس الگوریتمهای تحت بررسی، با روشهای پیشنهادی نیز رتبهبندی شدند. در نهایت رتبهبندی کلی با استفاده از یک مدل تخصیص انجام شد، که نتایج آن به صورت زیر است: رتبه یکم PSO ، رتبه دوم ICA ، رتبه سوم GA، رتبه چهارم ABC و رتبه پنجم SFLA .
پرونده مقاله
در این تحقیق برای طراحی یک مدل بهینه سازی چند هدفه؛ مولفه های هزینه، رضایت مشتری و حفاظت از محیط زیست در نظر گرفته شده است. برای بهینه سازی چندهدفه تولید-موجودی-مسیریابی در زنجیره تامین سبز تحت شرایط عدم قطعیت مدل پویایی سیستم ارائه شده است. با تقاضای مشتری برای چند دور چکیده کامل
در این تحقیق برای طراحی یک مدل بهینه سازی چند هدفه؛ مولفه های هزینه، رضایت مشتری و حفاظت از محیط زیست در نظر گرفته شده است. برای بهینه سازی چندهدفه تولید-موجودی-مسیریابی در زنجیره تامین سبز تحت شرایط عدم قطعیت مدل پویایی سیستم ارائه شده است. با تقاضای مشتری برای چند دوره، مدل می تواند با تمرکز بر تصمیم گیری در مورد مواردی مانند انتخاب تامین کننده و خرده فروش با توجه به فاصله میان آنها، مدلهای تولید و سطح نوپایی تکنولوژی حمل و نقل، به تصمیمگیری بپردازد. برای این منظور برای گردآوری اطلاعات ابتدا با استفاده از بررسی مطالعات پیشین، به تعیین متغیرهای تاثیرگذار بر مدل پرداخته شد، سپس با توجه به نظر خبرگان این موضوع، این متغیرها آنالیز شده، سپس روابط بین متغیرهای انتخاب شده با بکارگیری مدل علت و معلولی مشخص شد و پس از آن با طراحی مدل پویایی سیستم و ارزیابی و بررسی آن از طریق آزمون های تعریف شده توسط اجرا در نرم افزار Vensim مدلسازی تحقیق به اتمام رسید. سرانجام، سه سناریو برای تعیین استراتژیهای تاثیرگذار بر مدل توسعه داده شد. نتایج حاکی از تأثیرگذارترین استراتژیها در دستیابی به وضعیت مطلوب، حداکثر رضایت مشتری، حداقل هزینه و موجودی انبار و حداکثر میزان تولید با اجرای مناسب پروژه های در حال اجرای سازمان در راستای تولید سبز با استفاده از دانش فنی مناسب است.
پرونده مقاله
صنعت هوایی کشور، متشکل از شرکتهای تولید کننده و پشتیبان در حوزه هوایی، به عنوان اصلی ترین قطب نگهداشت و ساخت مجموعه های هوایی شناخته می شود. شرکتهایی که در داخل کشور در امر نگهداری و تعمیر هواپیما فعالیت میکنند، می توانستند پیش از اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا و کشور چکیده کامل
صنعت هوایی کشور، متشکل از شرکتهای تولید کننده و پشتیبان در حوزه هوایی، به عنوان اصلی ترین قطب نگهداشت و ساخت مجموعه های هوایی شناخته می شود. شرکتهایی که در داخل کشور در امر نگهداری و تعمیر هواپیما فعالیت میکنند، می توانستند پیش از اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا و کشورهای غربی، با امکاناتی که در دسترس خود بود مشکلات فنی این هواپیماها را حل نموده و پشتیبانی لازم را از ناوگان هوایی کشور داشته باشند، اما پس از اعمال تحریم ها، این شرکتهای، با مشکلات مربوط به تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای تعمیر هواپیماها و بالگردها روبهرو شدند که باید اذعان داشت که مشکل مهمی است. همچنین محدودیت در دسترسی به کتابچه ها و اسناد پشتیبان فنی نیز در این امر مهم، تشدید کننده بود. با توجه به اینگه ناوگان هوایی کشور می تواند به عنوان یکی از استراتژیک ترین ارکان اصلی کشور در حوزه های حمل و نقل، دفاعی و ... باشد، پس می بایست برای حل این مشکل راه کار ارائه شود. در این پژوهش، سعی بر آن شده است تا با بررسی مسئله و مدل سازی آن از طریق رویکرد سیستم های نرم، نقشه راهی جهت نیل به این هدف با استفاده از روش ساختاردهی تفسیری ارائه گردد تا بتواند صنعت هوایی کشور را در این برهه از زمان که می بایست به خودکفایی برسد، هدایت و راهبری نماید.
پرونده مقاله
زودتر یا دیرتر از زمان مشخص شده هزینه ای را برای هر پرواز به همراه دارد و تکنیکهای موجود، فاکتورهای زمانی را اندازه گیری نمی-کنند در نتیجه هزینه جریمه تاخیر بسیار بالا و این در حالی است که تکنیکهای فراوانی در جهت کاهش این جریمه وجود دارد بدین منظور در این مقاله مسئله چکیده کامل
زودتر یا دیرتر از زمان مشخص شده هزینه ای را برای هر پرواز به همراه دارد و تکنیکهای موجود، فاکتورهای زمانی را اندازه گیری نمی-کنند در نتیجه هزینه جریمه تاخیر بسیار بالا و این در حالی است که تکنیکهای فراوانی در جهت کاهش این جریمه وجود دارد بدین منظور در این مقاله مسئله ALP بررسی و سپس به کمک یک تابع بهینهسازی مدلی جهت افزایش کارایی ارائه شده است به طور کلی مشکل توالی وظایف تعیین ترتیب اجرای آنها روی ماشینها به منظور کاهش (یا افزایش) معیار مورد نظر میباشد در مسئلهی بهینهسازی تعیین ترتیب عملیات ورود، هم در مقررات و هم در نشریات علمی مورد توجه است. در مراحل اولیه توالی ترافیک هوایی از مدیریت ورودی ها و ناوبری مبتنی بر ویژگی به منظور گسترش افقهای طراحی استفاده میشود و امکان بررسی ترافیک را در هردو حالت بلند شدن و نشستن هواپیما امکان پذیر میکند.لذا در این مقاله بر توالی فرود هواپیماها متمرکز و این امر را با بررسی پارامترهایی کاهش هزینههای اپرون و پارکینگ، به حداقل رساندن زمانهای تاخیر و زودرسی و همچنین حداقل کردن هزینههای مصرف سوخت انجام میدهد. در نهایت این مقاله قصد این است با استفاده از الگوریتمهای تایید شده و تطبیق آنها با چالشهای موجود در زمینه زمانبندی روشی جهت بهبود کیفیت برنامههای زمانبندی و کاهش زمان انجام آن بدست آورد در این راستا آزمایشهای تجربی انجام گرفته روی مجموعه دادههای فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد انجام گرفت و نشان داد که میتوان با این روش بهتر به اهداف اصلی زمانبندی است
پرونده مقاله
ارزیابی عملکرد در تحلیل پوششی دادهها با استفاده از محاسبه کارایی تکنیکی حاصل میشود. اما آنچه که در این نوع محاسبه مد نظر قرار نمیگیرد قیمت ورودیهای مدل است. در محاسبه کارایی تکنیکی مقدار خروجی به ورودی ماکزیمم میشود و با استفاده از مدل میتوان واحد-های تصمیم گیری ک چکیده کامل
ارزیابی عملکرد در تحلیل پوششی دادهها با استفاده از محاسبه کارایی تکنیکی حاصل میشود. اما آنچه که در این نوع محاسبه مد نظر قرار نمیگیرد قیمت ورودیهای مدل است. در محاسبه کارایی تکنیکی مقدار خروجی به ورودی ماکزیمم میشود و با استفاده از مدل میتوان واحد-های تصمیم گیری کارا را مشخص کرد در حالی که ممکن است واحد تصمیم گیریای که در مرز کارایی است و مرجعی برای سایر واحدهای تصمیم گیری است با صرف هزینه بالا کارا شده باشد و بتوان واحد تصمیمگیریای یافت که با هزینه تولید پایینتری در مرز کارایی قرار گرفته باشد. کارایی هزینه به یافتن نقاطی میپردازد که با صرف کمترین هزینه بر روی مرز کارایی باشند. با توجه به اهمیت کارایی هزینه و عدم توجه به این مفهوم در ساختارهای شبکهای و چند مرحلهای، این پژوهش به بررسی کارایی هزینه در فرآیند دو مرحلهای سری محض میپردازد. در تحقیق حاضر با بکارگیری مفهوم تئوری بازیها و تحلیل پوششی دادهها در حالت متمرکز و غیر متمرکز به ارزیابی عملکرد فرآیندهای دو مرحلهای محض میپردازیم. به منظور بررسی اعتبار و کارایی مدلها و نیز کاربردی بودن آنها یک مطالعه موردی در صنعت برق ایران مورد استفاده قرار گرفته است و به برخی از نتایج مدیریتی پرداخته میشود.
پرونده مقاله
در سیستم لجستیک میلکران خودروها برای جمعآوری سفارشات از محل تامینکنندگان و تحویل آنها به خطوط مونتاژ، بر اساس مسیرهای از پیش برنامهریزی شده، اعزام میشوند. بدین ترتیب که خودرو به محل چندین تامینکننده برای برداشت سفارشات رجوع کرده و سپس برای تحویل آنها به یک یا چند چکیده کامل
در سیستم لجستیک میلکران خودروها برای جمعآوری سفارشات از محل تامینکنندگان و تحویل آنها به خطوط مونتاژ، بر اساس مسیرهای از پیش برنامهریزی شده، اعزام میشوند. بدین ترتیب که خودرو به محل چندین تامینکننده برای برداشت سفارشات رجوع کرده و سپس برای تحویل آنها به یک یا چند مقصد اعزام میشود. در این سیستم لجستیکی، محمولهها درون خودرو و در گذر از گرههای مختلف در شبکه لجستیک تجمیع میشوند. در این مقاله یک مدل برنامه ریزی خطی عددصحیح مختلط برای مساله لجستیک میلکران معرفی می شود که ملاحظاتی نظیر بارگیری سه بعدی شدنی پالتهای سفارشات درون خودروها، اعمال 50 درصد هزینه بیشتر برای برگشت پالتهای خالی، پنجرههای زمانی سفارشات و ناوگان نامتجانس را در قالب تابع هدف و محدودیتها مدنظر قرار میدهد. با توجه به ماهیت مسئله، یک الگوریتم مبتنی بر استراتژی تکاملی گروهبندی معرفی میشود که از روشهای ابتکاری کارا برای حصول اطمینان از شدنی بودن بارگیری سفارشات درون خودروها و شدنی بودن مسیریابی خودروها استفاده میکند. اثربخشی مدل ریاضی و الگوریتم فراابتکاری معرفی شده با استفاده از دادههای جمع آوری شده از گروه خودروسازی سایپا مورد سنجش قرار میگیرد. نتایج محاسباتی مبین آن است که لجستیک میلکران قابلیت کاهش هزینهها را به میزان 24.5 درصد (به طور متوسط)، در مقایسه با استراتژی ارسال مستقیم که در شرکت سایپا دنبال میشود، دارد.
پرونده مقاله
یکی از اصلاحاتی که در سالهای اخیر در مورد تصمیم گیری های مالی در پرداخت تعهدات بلند مدت مورد توجه قرار گرفته است سازو کار تعادل در منابع مالی است. زمانی که ریسک های جمعیتی، مانند کاهش نیروی کار و ریسک های اقتصادی، مانند کسری مالی به دلیل عملکرد بازارهای مالی و قوانین و چکیده کامل
یکی از اصلاحاتی که در سالهای اخیر در مورد تصمیم گیری های مالی در پرداخت تعهدات بلند مدت مورد توجه قرار گرفته است سازو کار تعادل در منابع مالی است. زمانی که ریسک های جمعیتی، مانند کاهش نیروی کار و ریسک های اقتصادی، مانند کسری مالی به دلیل عملکرد بازارهای مالی و قوانین و مقررات وجود داشته باشند، تصمیم گیری های مالی برای حفظ نقدینگی و پایداری سیستم در بلند مدت اعمال می شوند. پژوهش حاضر به مقایسه مدلهای پارامتریک موثر در تصمیم گیری های مالی برای تامین منابع مالی تعهدات بلند مدت سازمان تامین اجتماعی با استفاده از دانش اکچوئری می پردازد به منظور دستیابی به اهداف پژوهش با تغییر در پارامترهای اساسی اصلاحات پارامتریک، تاثیر آنها بر منابع سازمان با استفاده از دانش اکچوئری و نرم افزار های محاسباتی مربوطه نظیر، ILO -PENS برآورد شده و سپس تاثیر آنها را در پایداری منابع سازمان در یک بازه70ساله برآورد شده است. طبق نتایج بدست آمده در صورت اعمال هر یک از اصلاحات پارامتریک شامل: تغییر در نرخ حق بیمه، تغییر در سابقه پرداخت حق بیمه برای بازنشستگی وتغییر در سن بازنشستگی، نقطه سر به سری منابع سازمان تامین اجتماعی به ترتیب تا سالهای 1413، 1414و 1416 به تعویق میافتد و به این ترتیب در این وقفه کوتاه مدت برای مدیران سازمان تامین اجتماعی علاوه بر فراهم شدن منابع لازم جهت پرداخت تعهدات بلندت، فرصت کافی برای تصمیم گیری در خصوص چگونگی انجام اصلاحات ساختاری نیز بدست می آید.
پرونده مقاله
در این تحقیق مدل جدیدی برای ارزیابی سیاستهای ظرفیتی براساس سفارشات جدید محصولات، موجودی مالی و بودجه بر اساس سیستم های پویا ارائه شده است. قلمرو تحقیق شرکت ملی گاز ایران می باشد. دادههای به دست آمده از طریق مصاحبههای اکتشافی از کارشناسان شرکت ملی گاز ایران انتخاب شد. چکیده کامل
در این تحقیق مدل جدیدی برای ارزیابی سیاستهای ظرفیتی براساس سفارشات جدید محصولات، موجودی مالی و بودجه بر اساس سیستم های پویا ارائه شده است. قلمرو تحقیق شرکت ملی گاز ایران می باشد. دادههای به دست آمده از طریق مصاحبههای اکتشافی از کارشناسان شرکت ملی گاز ایران انتخاب شد.در ابتدا بر اساس ارزیابی مطالعات نظری، مصاحبههای اکتشافی با خبرگان و توسعه چارچوب مفهومی پژوهش انجام شده و پس از بررسی اطلاعات مربوط به رفتار متغیرها، ارتباطات منطقی از نحوه تاثیرگذاری آنها بر روی یکدیگر استخراج شده و پس از بیان فرضیه پویایی، نموار علت معلولی مربوط تهیه شد. پس از ترسیم نمودار حلقههای علی و معلولی و به منظور آنالیز و تحلیل پارامترهای دخیل در مدل، نمودار انباشت جریان رسم گردید. مدل طراحی شده اجرا شده و رفتار متغیرها بررسی و سپس اعتبارسنجی مدل انجام شد.مدل شامل چهار بخش سفارشات ، تولید ، تحقیق و توسعه ظرفیت سازی و بخش مالی می باشد.پس از اجرای برنامه ارتباط و تاثیر پارامترها بر یکدیگر مشخص گردید . نتایج نشان داد که شرکت ظرفیت تولید و سطح موجودی خود را با در نظر گرفتن نرخ سفارش دریافتی از سوی مشتریان تنظیم مینماید و خروجی محصول خود را با نگرش عدم خروجی قابل ذخیره در نظر گرفت و همانطور که در مدل مشاهده نمودید با این رویکرد توانست تا ظرفیت تولید و سطح موجودی را با نیاز بازار تطابق بخشد.
پرونده مقاله
پیچیدگی اقتصادی ابزاری قدرتمند و محبوب را برای درک مسائل کلیدی اقتصادی، اجتماعی و چالشهای مرتبط با آنان ارایه میدهد . ایده اساسی این است که رشد و توسعه اقتصادی ،پایداری محیط زیست، نابرابری درآمدی و نابرابری فضایی نتایج مشهود روابط سیستمیک پنهان هستند. مطالعه پیچیدگی ا چکیده کامل
پیچیدگی اقتصادی ابزاری قدرتمند و محبوب را برای درک مسائل کلیدی اقتصادی، اجتماعی و چالشهای مرتبط با آنان ارایه میدهد . ایده اساسی این است که رشد و توسعه اقتصادی ،پایداری محیط زیست، نابرابری درآمدی و نابرابری فضایی نتایج مشهود روابط سیستمیک پنهان هستند. مطالعه پیچیدگی اقتصادی به دنبال درک ساختار این تعاملات و چگونگی شکل دادن فرآیندهای اجتماعی - اقتصادی مختلف است. این زمینه نوظهور به شدت به تکنیکهای یادگیری ماشین و علم شبکه تکیه دارد. هدف این مقاله مروری بر کاربردهای پیچیدگی اقتصادی جهت کاربرد آن در زمینه های مختلف به ویژه سیاست گذاری صنعتی می باشد. در این راستا یک تحلیل موضوعی در مورد مقالات جمع آوری شده انجام گرفت. نتایج این برسی نشان داد که در دههی اخیر علی رغم برخی انتقادات، تکنیکهای اندازه گیری پیچیدگی اقتصادی و شاخصهای مرتبط با آن تکامل یافته و به یک روش معروف برای سیاست گذاری صنعتی در سطح بین الملل، کشورها و درون کشورها(ایالتی و شهری) تبدیل شده است.
پرونده مقاله