دیاسـپورا به جابهجایی، مهاجرت یا پراکنده شدن مردم در خارج از سرزمین مادری به هر دلیل در بیش از یک مکان اشاره دارد. دیاسپوراها بخشی از مردمی هستند که خارج از وطن خود زندگی میکنند. آنها با استقرار در جامعه ی میزبان و در رویارویی با فرهنگ جدید به صورتهای مختلف از خود واک چکیده کامل
دیاسـپورا به جابهجایی، مهاجرت یا پراکنده شدن مردم در خارج از سرزمین مادری به هر دلیل در بیش از یک مکان اشاره دارد. دیاسپوراها بخشی از مردمی هستند که خارج از وطن خود زندگی میکنند. آنها با استقرار در جامعه ی میزبان و در رویارویی با فرهنگ جدید به صورتهای مختلف از خود واکنش نشان می دهند و بدنبال آن با مفاهیم مختلفی در رویکرد فرهنگ پذیری و همچنین تغییر در شیوه یا سبک زندگی مواجه می شوند. این تحقیق با هدف تبیین سبک زندگی دیاسپورای ایرانی مقیم استان بریتیش کلمبیا با تاکید بر مدل فرهنگ پذیری بری به انجام رسیده است. روش تحقیق طرح متوالی-تبیینی است. مرحله اول کمی(پرسشنامه) و مرحله دوم کیفی(مصاحبه) بوده است. جامعه آماری برای این پژوهش شامل مهاجران ایرانی ساکن در این استان در سال 2018 بوده است(37166 نفر). جامعه نمونه با توجه به فرمول کوکران 380 نفر برآورد شده است. برای انتخاب نمونه های مورد مطالعه در مرحله اول و دوم پژوهشگر مجبور گردید از روش نمونه گیری غیراحتمالی از نوع هدفمند و گلوله برفی استفاده کند. روایی و پایایی ابزار اندازه گیری مورد تایید قرار گرفت. در این پژوهش از نرم افزار spss و نرم افزار Amos و از معادلات ساختاری(sem) برای رسیدن به نتایج استفاده گردید.
پرونده مقاله
بسیاری از انسان ها در جوامعی زندگی می کنند که امنیت را در راس هرم نیازهای بشری قرار می دهند و آن را ضروری ترین شرط رسیدن به نیازهای مادی و معنوی می دانند. سئوال اصلی پژوهش حاضر آن است که با تعیین عوامل فرهنگی موثر بر شهروندان کرمانی بالای 20 سال، میزان اثرپذیری بر احساس چکیده کامل
بسیاری از انسان ها در جوامعی زندگی می کنند که امنیت را در راس هرم نیازهای بشری قرار می دهند و آن را ضروری ترین شرط رسیدن به نیازهای مادی و معنوی می دانند. سئوال اصلی پژوهش حاضر آن است که با تعیین عوامل فرهنگی موثر بر شهروندان کرمانی بالای 20 سال، میزان اثرپذیری بر احساس امنیت اجتماعی آنان به چه میزانی است؟ عوامل و عناصر متعددی بر احساس امنیت اجتماعی مؤثرند که شناسایی آنها مستلزم اتخاذ رویکردی نظام مند می باشد. روش پژوهش مطالعه حاضر از دیدگاه هدف، کاربردی؛ از نظر ماهیتی کمی- پیمایشی و از نظر تاریخی پس رویدادی است که با مراجعه به اسناد علمی چارچوب نظری تحقیق تدوین شد و سپس با استفاده از پرسشنامه به عنوان روش گردآوری داده ها پیمایش صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق شامل 632163 نفر از افراد بالای 20 سال شهر کرمان در سال 1398 بودند که از روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 385 نفر با احتساب 10 درصد امکان عدم برگشت نهایی پرسشنامه ها (400 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. فرضیه های مربوط به مولفه های عوامل فرهنگی مشتمل بر پایبندی مذهبی، احساس آزادی، امنیت و هویت اجتماعی- فرهنگی اثرگذار بر احساس امنیت اجتماعی شهروندان کرمانی در راستای تدوین مدل مد نظر قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از آزمون های رگرسیون، T و تحلیل مسیر و در نهایت جهت طراحی
پرونده مقاله
هدف اصلی این پژوهش ارائه مدل تعالی توسعه فرهنگی با تمرکز بر ایجاد طبقه خلاق از کودکان و نوجوانان می باشد. این پژوهش در زمره پژوهش های ترکیبی و از نوع اکتشافی و به دو روش کیفی و کمی اجرا گردید.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. به منظور بررسی مؤلفه ها و شاخص های پیشنهاد چکیده کامل
هدف اصلی این پژوهش ارائه مدل تعالی توسعه فرهنگی با تمرکز بر ایجاد طبقه خلاق از کودکان و نوجوانان می باشد. این پژوهش در زمره پژوهش های ترکیبی و از نوع اکتشافی و به دو روش کیفی و کمی اجرا گردید.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. به منظور بررسی مؤلفه ها و شاخص های پیشنهادی مدل اولیه از جامعه آماری شامل مدیران آموزشی، اعضای هیئت علمی یا مدرس دانشگاه استفاده شد که پس از انجام مراحل جمع آوری اطلاعات از این جامعه ،11پرسشنامه جمع آوری گردید. همچنین به منظور بررسی اعتبار مدل پیشنهادی تعالی توسعه فرهنگی با تمرکز بر ایجاد طبقه خلاق از کودکان و نوجوانان، از جامعه آماری مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان(با روش نمونه گیری چند مرحله ای و تصادفی ساده به تعداد 196 نفر)استفاده شد. تجزیه و تحلیل مشاهدات و اطلاعات جمع آوری شده پژوهش و بررسی تأثیر همزمان مقیاس های عمومی نیز با استفاده از نرم افزار تحلیل آماری Excel2013، SPSS21،Smart-PLS انجام شد. با توجه به نتایج دلفی فازی در مجموع از مؤلفه های هر دو بُعد توسعه فرهنگی(30مؤلفه) و طبقه خلاق از کودکان و نوجوانان(18مؤلفه)، 19 مؤلفه حذف و 29 مؤلفه نهایی باقی ماند که بر اساس نظر خبرگان از اهمیت بالاتری برخوردار بوده اند.
پرونده مقاله
اگرچه خاورمیانه یکی از کانونهای اصلی همواره درحال تحول در نظام بینالمللی بوده است اما نقش و اهمیت آن، در نظریات روابط بینالملل، خصوصاً نظریات موسوم به جریان اصلی مورد غفلت قرار گرفته است. جمهوری اسلامی در این منطقه، از کشورهای پیشآهنگ دیپلماسی فرهنگی است. فهم دیپلما چکیده کامل
اگرچه خاورمیانه یکی از کانونهای اصلی همواره درحال تحول در نظام بینالمللی بوده است اما نقش و اهمیت آن، در نظریات روابط بینالملل، خصوصاً نظریات موسوم به جریان اصلی مورد غفلت قرار گرفته است. جمهوری اسلامی در این منطقه، از کشورهای پیشآهنگ دیپلماسی فرهنگی است. فهم دیپلماسی فرهنگی سیاست خارجی ایران در چارچوب نظریات جریان اصلی چندان امکانپذیر نیست. لذا، بهرهگیری از نظریات نوین به شکل تلفیقی میتواند زمینه را برای فهم عمیق از سیاست خارجی فرهنگی جمهوری اسلامی در خاورمیانه فراهم نماید. حال، بر مبنای دغدغهی اصلی این مقاله، با نقد بر این برونگذاری عامدانهی منطقه و بازیگران آن از نظریهپردازی روابط بینالملل این سوال مطرح است که برسازی پیکرهای نظری - تلفیقی از نظریات متأخر سازهانگاری و تحلیل گفتمان چرا و چگونه میتواند زمینه را برای فهم دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه فراهم آورد؟ یافتههای این مقالهی نظری - راهبردی نشان میدهد با توجه به رویکرد اجتماعی، فرهنگی و هویتی نظریات سازهانگاری و تحلیل گفتمان و نیز ویژگیهای خاص سیاست خارجی فرهنگی جمهوری اسلامی با تمرکز بر ساخت اجتماعی واقعیت، امکان لازم برای برسازی یک چارچوب تلفیقی وجود دارد.
پرونده مقاله
تعریف مفهوم دیپلماسی فرهنگی و مشخص نمودن جایگاه آن در عرصهی روابط بین الملل از جمله موضوعاتی است که اهمیت فراوانی دارد و بر مبنای آن میتوان میزانِ نقش و تاثیر این شکل از دیپلماسی را در تامین منافع ملی سنجید. بنگلادش از کشورهاییست که دارای قرابت فرهنگی با ج.ا.ا میبا چکیده کامل
تعریف مفهوم دیپلماسی فرهنگی و مشخص نمودن جایگاه آن در عرصهی روابط بین الملل از جمله موضوعاتی است که اهمیت فراوانی دارد و بر مبنای آن میتوان میزانِ نقش و تاثیر این شکل از دیپلماسی را در تامین منافع ملی سنجید. بنگلادش از کشورهاییست که دارای قرابت فرهنگی با ج.ا.ا میباشد و استفاده از ظرفیتهای موجود در قالب دیپلماسی فرهنگی، منجر به افزایش قدرت نرم و حوزه نفوذ ج.ا.ا در منطقه شبه قاره خواهد شد. با عنایت به اهداف، کارکرد و شاخصهای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بنگلادش این مقاله در پی بررسی و ارزیابی ظرفیتهای تاریخی و تمدنی مشترک، دینی و مذهبی، زبان فارسی، مشابهتها و اشتراکات فرهنگی، ظرفیتهای رسمی و گفتمان فرهنگی مشترک میباشد. با بررسی ظرفیتها و ارزیابی اقدامات انجام شده، به نظر میرسد به دلیل وجود برخی مشکلات اجرایی، ساختاری و محتوایی، فاصلهی معناداری میان وضع موجود تا وضع مطلوب به چشم میخورد.
پرونده مقاله
پیشینیان به دلیل عدم آگاهی و اشراف به حیات پس از مرگ، باورهای گوناگونی به آن، داشته اند. از جمله این باورها تناسخ است که طبق قانون کارما عبارتست از: کیفیت و چگونگی توالد ثانوی، حیات و سرنوشت بعدی انسان که طبق کردار و گفتار و پندار او در زندگی قبلی تعیین می شود. این سلسل چکیده کامل
پیشینیان به دلیل عدم آگاهی و اشراف به حیات پس از مرگ، باورهای گوناگونی به آن، داشته اند. از جمله این باورها تناسخ است که طبق قانون کارما عبارتست از: کیفیت و چگونگی توالد ثانوی، حیات و سرنوشت بعدی انسان که طبق کردار و گفتار و پندار او در زندگی قبلی تعیین می شود. این سلسله توالد، ادامه داشته و در نهایت طبق آموزه موکشه روح میتواند به نجات و رهایی برسد. نظریه تناسخ به عنوان نمودی از آداب و رسوم و فرهنگ، شاخص شناختی برخی ادیان سرزمین هند بوده است. مساله اصلی این نوشتار بررسی جایگاه تناسخ به عنوان یکی از ابعاد فرهنگی هندوئیزم و نقد آن در مکتب فلسفی ملاصدرا است. این مقاله با رویکرد توصیفی تحلیلی در صدد است ضمن آشنایی با کارکردها و اثرات اعتقاد به تناسخ بر فرهنگ مردم هند، به تحلیل براهین بدیع ملاصدرا بر ابطال آن بپردازد. از جمله کارکردهای فرهنگی تناسخ: بازدارندگی، ایجاد ارزشهای اخلاقی، حاکمیت کاست، توجیه رنجها و ارزشمندی اعمال نیک است. استلزامات پذیرش این نظریه عبارتند از: اعتقاد به مسخ، انکار وجود نفس و تعلق آن به سایر ابدان در مرحله نطفه است. ملاصدرا علاوه بر ارائه برهان بر انکار مسخ، براهین تجرد نفس، برهان قوه و فعل، حرکت جوهری و... بر رد نظریه آنان آورده است.
پرونده مقاله