• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی تاثیر استفاده از میراگر ویسکوز در تراز سقف بر پاسخ لرزه‌ای سازه‌های بتن آرمه با هسته مقاوم داخلی سیستم لوله در لوله
        سجاد علیزاده اشکان خدابنده لو
        استفاده از میراگرها به عنوان وسیله‌ای برای مستهلک کردن انرژی ناشی از زلزله یکی ازمطرح‌ترین روشهاست که در این میان میراگر ویسکوز طرفداران بیشتری دارد. مطالعات انجام شده در این تحقیق به منظور بررسی میزان تأثیر میراگرهای ویسکوز در کاهش آسیب پذیری سازه‌های بلند تحت زلزله وه چکیده کامل
        استفاده از میراگرها به عنوان وسیله‌ای برای مستهلک کردن انرژی ناشی از زلزله یکی ازمطرح‌ترین روشهاست که در این میان میراگر ویسکوز طرفداران بیشتری دارد. مطالعات انجام شده در این تحقیق به منظور بررسی میزان تأثیر میراگرهای ویسکوز در کاهش آسیب پذیری سازه‌های بلند تحت زلزله وهم‌چنین انتخاب حالت بهینه در آرایش این میراگرها درسازه است، بر همین اساس، دو مدل قاب خمشی بتنی با هسته مرکزی با شکل‌پذیری ویژه و با تعداد 26 طبقه توسط نرم‌افزار SAP2000طراحی شد، سپس تحت پنج رکورد زلزله قرار گرفته‌اند و میزان آسیب پذیری آنها به روش تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی بررسی شده است .سپس اقدام به الحاق میراگرها در سازه شده است. برای این کار میراگر ویسکوز به صورت افقی در سازه اختصاص داده شده است و مدلها مجدداً تحت آنالیز تاریخچه زمانی غیرخطی قرارگرفته‌اند. نتایج حاصل از بررسی سه پارامتر جابه جایی بیشینه بام، برش پایه و کاهش شتاب سازه، حاکی از کاهش چشم‌گیر این سه پارامتر دارد به نحوی که جابه‌جایی سازه بین 10 الی 25درصد، برش پایه 15 درصد و همچنین شتاب ورودی به سازه در حدود 17 الی 20 درصد کاهش را نشان می‌دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - اثر حرارت بر رفتار پوشش مرکب پلهای بزرگ راه آهن ( مطالعه موردی: پل پروژه قطعه دوم راه آهن میانه- بستان آباد- تبریز)
        علیرضا سعیدی احمد ملکی
        پل های بزرگ مسیر جدید راه آهن میانه - تبریز در منطقه ای با خطر نسبی زلزله بسیار زیاد و تپه ماهورهای متشکل از خاک های سست مستعد لغزش واقع شده است. با توجه به شرایط خاص کاربری، شناسایی عوامل مخرب و جلوگیری از خرابی پیشرونده به سادگی امکان ندارد. با توجه به سیکل تغییرات دم چکیده کامل
        پل های بزرگ مسیر جدید راه آهن میانه - تبریز در منطقه ای با خطر نسبی زلزله بسیار زیاد و تپه ماهورهای متشکل از خاک های سست مستعد لغزش واقع شده است. با توجه به شرایط خاص کاربری، شناسایی عوامل مخرب و جلوگیری از خرابی پیشرونده به سادگی امکان ندارد. با توجه به سیکل تغییرات دمایی روزانه و فصلی، تحمیل صدمات جبران‌ناپذیر در اثر ایجاد موانع انبساط حرارتی مابین کوله و عرشه به طور اتفاقی یا عمدی در سازه محتمل است. بنابراین جهت شناسایی رفتار حرارتی پل و جلوگیری از عواملی مخرب احتمالی، پل با نرم افزارCSI Bridge مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاصل از اعمال تغییرات حرارت تحلیل شده است. نتایج نشان می دهد که با افزایش دما به صورت تدریجی، تنش، نیروهای محوری و برشی و لنگر تا 60 درجه سانتیگراد به طور یکنواخت افزایش می یابد. با رسیدن دما به مرز 65 درجه سانتیگراد تنش ناشی از تغییرات حرارت به مقدار 17.7 درصد افزایش می یابد. با اعمال دمای 800 درجه سانتیگراد در دهانه میانی ضمن تغییرات شدید نیروهای محوری و برشی به مقدار 9833 تن و لنگر خمشی به مقدار 2074 تن بر متر و مقدار جابجایی 24.34 سانتی متر محاسبه گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مقایسه خرابی پیش‌رونده در اتصالات خمشی با فولاد کم مقاومت
        احمد کریمیان ارسطو ارمغانی علاءالدین بهروش
        عملکرد اتصالات تیر به ستون قاب‌های خمشی فولادی رایج، در بحث لرزه‌ای و خرابی پیش‌رونده به‌تنهایی مورد ارزیابی قرارگرفته‌اند که پس از زلزله نورثریج و کوبه محققان به ضعف عملکرد این اتصالات پی بردند این در حالی است که اتصالات تأثیر بسیار زیادی درروند استهلاک انرژی در سازه و چکیده کامل
        عملکرد اتصالات تیر به ستون قاب‌های خمشی فولادی رایج، در بحث لرزه‌ای و خرابی پیش‌رونده به‌تنهایی مورد ارزیابی قرارگرفته‌اند که پس از زلزله نورثریج و کوبه محققان به ضعف عملکرد این اتصالات پی بردند این در حالی است که اتصالات تأثیر بسیار زیادی درروند استهلاک انرژی در سازه و رفتار سازه در برابر بارهای غیرعادی دارند؛ زیرا اگر چشمه اتصال ضعیف باشد، حتی در صورت اجرای اتصال کاملاً صلب با مقاومت اتصال بیشتر از تیر که باعث می‌شود شکست از ناحیه اتصال نباشد، باعث به وجود آمدن تغییر شکل زیاد و درنتیجه شکست ترد اتصال می‌شود. در این راستا در مطالعه فعلی به بررسی عملکرد دو نوع اتصال رایج خمشی WFP (اتصال جوشی به کمک ورق‌های روسری و زیر سری) و WUF-W (اتصال مستقیم تقویت نشده جوشی) در برابر پدیده خرابی پیش‌رونده با تغییر در نوع فولاد مورداستفاده در ورق‌های اتصال پرداخته‌شده است برای این منظور این دو نوع اتصال یک‌بار با فولاد نرمه ساختمانی St37 و یک‌بار با فولاد کم مقاومت آلیاژی Steel LY160، در یک قاب 8 طبقه فولادی با سناریوهای مختلف حذف ستون (بدون حذف ستون، حذف ستون طبقه همکف، سوم و هفتم) در نرم‌افزار ABAQUS شبیه‌سازی شد. نتایج حاصل نشان می‌دهد که مقدار ) DCR عبارت است از نسبت تقاضا به ظرفیت که از آن به‌عنوان ضریب تقاضا نیز نام می‌برند (در اتصال WUF-W با جایگزین کردن فولاد آلیاژی بسیار کمتر می‌شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بهینه‌سازی سازه‌های هایپربولیک چند لایه با استفاده از روش ترکیبی جستجوی ذرات باردار
        امیر عباس پور سیامک طلعت اهری
        سازه فضاکار عبارت است از سازه ای که از اجزای خرپا مانند سبک و محکم تشکیل شده از پایه هایی که در یک الگوی هندسی در کنار هم قرار گرفته اند. سازه فضاکار برای پوشش دادن دهانه های بزرگ بدون تکیه گاه میانی به کار می روند. در این مقاله، مسئله بهینه سازی همزمان شکل و اندازه چکیده کامل
        سازه فضاکار عبارت است از سازه ای که از اجزای خرپا مانند سبک و محکم تشکیل شده از پایه هایی که در یک الگوی هندسی در کنار هم قرار گرفته اند. سازه فضاکار برای پوشش دادن دهانه های بزرگ بدون تکیه گاه میانی به کار می روند. در این مقاله، مسئله بهینه سازی همزمان شکل و اندازه سازه ی هایپربولیک سه لایه مورد بررسی قرار گرفته است. در این روش، از الگوریتم ترکیبی جستجوی ذرات باردار-توده ذرات به عنوان الگوریتم بهینه سازی استفاده شده است و نتایج حاصل با نتایج الگوریتم توده ذرات مقایسه شده است. هدف از این تحقیق، یافتن وزن بهینه می باشد که متغیرهای طراحی درنظر گرفته شده ارتفاع و سطح مقطع می باشند. برای انجام این کار، سازه ی هایپربولیک سه لایه با نرم افزار سپ طراحی شده و سپس با الگوریتم های ترکیبی جستجوی ذرات باردار و توده ذرات بهینه سازی شده است. نتایج حاصل برتری الگوریتم ترکیبی جستجوی ذرات باردار-توده ذرات را نشان می دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی منطقِ ایستاییِ تاق در بنای موسوم به ارک علیشاه در تبریز
        امین مرادی بهروز عمرانی مهدی ذاکری
        در صورتی‌که بقایای معماریِ منسوب به علیشاه جیلانی در تبریز را آخرین حلقه از زنجیره‌ ساختمان‌های بزرگ‌مقیاس دوره ایلخانی متصور شویم؛ به گونه‌ای‌ که دهانه‌ی سی متریِ آن بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین تاق آجری جهان اسلام را در بر داشته است، ابراز ایرادات فنی در راستای ردِ تئوری ام چکیده کامل
        در صورتی‌که بقایای معماریِ منسوب به علیشاه جیلانی در تبریز را آخرین حلقه از زنجیره‌ ساختمان‌های بزرگ‌مقیاس دوره ایلخانی متصور شویم؛ به گونه‌ای‌ که دهانه‌ی سی متریِ آن بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین تاق آجری جهان اسلام را در بر داشته است، ابراز ایرادات فنی در راستای ردِ تئوری امکان اجرای تاق در دهانه‌ی مزبور، نکته‌ی مقابل بیش از نیم قرن مطالعات تاریخ معماری، نتایج باستان‌شناسی و گزارشات جهانگردان پیرامون انطباق داده‌های تاریخی با موقعیت مسجد علیشاه در تبریز خواهد بود. با فرض بر اینکه بقایای معماری U شکل با دیوارهایی به قطر یازده متر، جهت اجرای تاق آجریِ بخشی از پروژه معماریِ عظیمی در نظر گرفته شده است؛ کشف محدودیت‌های سازه‌ای حجم معماری مورد مطالعه در زمینه‌ی میزان پایداری، آسیب‌پذیری و نهایتاً عدم امکان اجرای تاق در دهانه‌ی مزبور، فصل‌گشای افق‌های نوینی پیرامون تفسیرِ متون تاریخی و رابطه آن با بنای ایلخانی یاد شده در منابع تاریخی خواهد بود. تحقیق پیش‌رو بر آن است تا پس از پاسخ‌دهی به این مسئله که آیا حجم آجری منسوب به علیشاه قابلیت اجرای چنان تاقی را داشته است یا خیر، ضمن آنالیز استاتیکی و تحلیل مشخصات سازه‌ای بقایای معماریِ موجود و بدون توجه به روایات تاریخی، نقش تعیین کننده‌ای در بازبینیِ مسائل تاریخی پیرامون مسجد علیشاه داشته باشد. مطابق نتایج به دست آمده، تنش حاصل از بارگذاریِ ناشی از وزن هر نوع تاق در بنای مورد نظر، فراتر از پتانسیل‌های مکانیکیِ سازه بوده و منجر به فروپاشی پایه‌ها در هر شرایط خواهد شد. از این دیدگاه، هیچ نوع پوششی از نوع تاق در هیچ بازه‌ی زمانی در بقایای معماری منسوب به علیشاه قابل اجرا نبوده است. بدین‌ترتیب، هیچ رابطه‌ای میان بقایای امروزی منسوب به علیشاه و مسجد ساخته شده توسط علیشاه وزیر با بزرگترین تاق آجری جهان وجود ندارد؛ از این دیدگاه، نمیتوان بقایای معماری موجود را به علیشاه جیلانی نسبت داد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - عملکرد الگوهای مختلف نوارهای FRP در تقویت تیر همبند دیوار برشی کوپله
        میلاد سیداسماعیلی سهیل منجمی نژاد منوچهر بهرویان
        از مهمترین عوامل نیاز به مقاوم‌سازی دیوار برشی کوپله کافی نبودن تاب برشی تیر همبند در دیوار برشی کوپله می‌باشد. برای مقاوم‌‌سازی روش‌های مختلفی وجود دارد که، به علت خصوصیات منحصر به فرد کامپوزیت‌های FRP، استفاده از آن‌ها برای بهسازی اعضای بتن آرمه، تبدیل به یکی از متداو چکیده کامل
        از مهمترین عوامل نیاز به مقاوم‌سازی دیوار برشی کوپله کافی نبودن تاب برشی تیر همبند در دیوار برشی کوپله می‌باشد. برای مقاوم‌‌سازی روش‌های مختلفی وجود دارد که، به علت خصوصیات منحصر به فرد کامپوزیت‌های FRP، استفاده از آن‌ها برای بهسازی اعضای بتن آرمه، تبدیل به یکی از متداول‌ترین روش‌ها شده است. با توجه به این که قیمت مصالح FRP یکی از عوامل محدودکننده استفاده از آن در بهسازی سازه‌ها محسوب می‌شود در این مطالعه با استفاده از روش‌های عددی و نتایج آزمایشگاهی به کمک نرم‌افزار اجزاء محدود ABAQUS، 5 نمونه از آرایش‌های‌ مختلف FRP که موجب کاهش مصرف FRP در بهسازی لرزه‌ای دیوار برشی کوپله می‌شود، معرفی گردید. نتایج بدست آمده از این 5 نمونه با نمونه مبنا که بدون پوشش FRP می‌باشد و نمونه که همپوشانی کامل FRP دارد، مقایسه گردید و نمونه که به صورت ضرب‌دری می‌باشد، به عنوان بهترین نمونه انتخاب گردید که این امر سبب کاهش هزینه‌های بهسازی تیر همبند در دیوار برشی کوپله می‌گردد. پرونده مقاله