• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مقایسه رفتار قابهای فولادی چند طبقه با مهاربند زانویی قطری و شورون در برابر بار جانبی
        سیدمهدی زهرائی سعید بهرام مسجدبری
        مهاربندها به عنوان یکی از سیستمهای شناخته شده جهت مقاومت قابها در برابر بارجانبی می باشند. چنانچه طول محدودی ازعضو شکل پذیر در سیستم بادبندی دارای رفتار غیرارتجاعی باشد، می توان رفتار لرزه ای کنترل شده تری را برای سازه فراهم نمود. یکی از سیستمهایی که این مکانیزم را فراه چکیده کامل
        مهاربندها به عنوان یکی از سیستمهای شناخته شده جهت مقاومت قابها در برابر بارجانبی می باشند. چنانچه طول محدودی ازعضو شکل پذیر در سیستم بادبندی دارای رفتار غیرارتجاعی باشد، می توان رفتار لرزه ای کنترل شده تری را برای سازه فراهم نمود. یکی از سیستمهایی که این مکانیزم را فراهم می آورد، قابهای با مهاربندی زانوئی می باشند. در این مقاله ضمن معرفی برخی ویژگیهای این نوع مهاربند در حالات هندسی قطری و شورن، سعی شده است تا با مدلسازی قابهای چند طبقه(5 و8 طبقه) در نرم افزار SAP2000، نحوه رفتار جانبی سازه ها مورد بررسی قرار گیرد. با استفاده از معیارهایی همچون تغییرمکان هدف، منحنی ظرفیت(نیرو-تغییرشکل)، نحوه تشکیل مفاصل پلاستیک و مقاطع طراحی شده قابهای نمونه، عملکرد بهترقابهای مهاربندی زانوئی حالت شورن ناشی از میرایی بیشتر به خاطر کاربرد جفت عضو زانوئی در مقایسه با حالت قطری نشان داده شده است. بر اساس نتایج حاصله در حالت مهاربندی شورون با افزایش ارتفاع (از5 طبقه به8 طبقه) جابجایی هدف به میزان 65% افزایش، ولی برش پایه به میزان 10% و مقدار شتاب طیفی 40% کاهش می یابند در صورتیکه در حالت مهاربندی قطری این افزایش جابجایی هدف به میزان 70%، ولی کاهش برش پایه به میزان 5% و مقدار شتاب طیفی نیز به همان میزان 40% می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - شبیه‌سازی و بررسی عملکرد لرزه‌ای سازه‌های بتنی تقویت شده با الیاف CFRP بر اساس تحلیل استاتیکی غیر خطی
        کامیار محبوبی محمد صابری
        بیش از یک دهه است که مقوله بهبود و ارتقای کیفی زیر ساخت‌های دانش مهندسی ساختمان یکی از مهمترین موارد به حساب می‌آید. خراب شدن و از بین رفتن ستون و عرشه پل‌ها، تیرها، ستون‌ها، دیوارهای ساختمان‌ها و مواردی همچون بالا رفتن سن سازه، عوامل مضر و مخرب محیطی، طراحی یا ضعف اجرا چکیده کامل
        بیش از یک دهه است که مقوله بهبود و ارتقای کیفی زیر ساخت‌های دانش مهندسی ساختمان یکی از مهمترین موارد به حساب می‌آید. خراب شدن و از بین رفتن ستون و عرشه پل‌ها، تیرها، ستون‌ها، دیوارهای ساختمان‌ها و مواردی همچون بالا رفتن سن سازه، عوامل مضر و مخرب محیطی، طراحی یا ضعف اجرایی و همچنین تغییر کاربری سازه‌ها و آیین‌نامه‌های قدیمی و یا حوادثی همچون زلزله نسبت داده می‌شود. از طرفی در اجرای تقویت سازه‌های بتن آرمه معمولاً محل بهینه تقویت چندان مورد توجه واقع نمی‌شود. از این رو تقویت محل مناسب سازه و بالا بردن هر چه بیشتر مقاومت سازه و کاهش هزینه‌های مقاوم‌سازی از موارد بسیار مهم و مورد توجه محققین مختلف بوده است. در این تحقیق، هدف اصلی بررسی سازه بتنی مقاوم‌سازی شده در حالات مختلف تقویت المان‌ها با استفاده از الیاف FRP بوده است. به این منظور ابتدا سه سازه بتنی با تعداد طبقات 5، 7 و 9 بر اساس آیین‌نامه 2800 زلزله در نرم‌افزار SAP2000 طراحی شده و تحت تحلیل استاتیکی غیر خطی (پوش‌آور) قرار گرفتند که تحلیل پوش‌آور با الگوی بارگذاری مثلثی معکوس صورت گرفته است. این سازه را طوری تقویت می‌کنیم که از بیشترین ظرفیت سازه استفاده بشود و همچنین ستون‌ها بعد از تیرها وارد مرحله غیر خطی بشوند. در مرحله بعد سازه‌ی مورد نظر را به روش‌های گوناگونی همچون تقویت کل سازه، تقویت قاب‌ها، تقویت المانها بصورت جداگانه، تقویت قاب‌های خارجی سازه، تقویت قاب‌های داخلی (هسته سازه) و ... مورد بررسی قرار می‌دهیم تا با استخراج برش پایه، دریفت طبقات، نیروی داخلی المانها و مقدارFRP مصرفی، بهینه‌ترین روش برای تقویت سازه را بدست آوریم، که سطح عملکردی ایمنی جانی ( LS ) را با تقویت به وسیله FRP برای سازه تامین گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مطالعه حالتهای تغییر شکل خطوط لوله مدفون تحت جابجایی ماندگار زمین در محل گسل فعال
        محسن عقابی مهدی خوش وطن
        رفتار لوله های مدفون تحت جابجایی گسل موضوعی پیچیده است. در زلزله های گذشته جابجایی 1/2 و 3 و 4 متر گسل گزارش شده است. مرور تحقیقات نشان می دهد، شناخت حالت های خرابی لوله تحت جابجایی های بزرگ گسل، یک چالش است. در این مقاله، تاثیر پارامتر ضخامت لوله، بر رفتار لوله در تقاط چکیده کامل
        رفتار لوله های مدفون تحت جابجایی گسل موضوعی پیچیده است. در زلزله های گذشته جابجایی 1/2 و 3 و 4 متر گسل گزارش شده است. مرور تحقیقات نشان می دهد، شناخت حالت های خرابی لوله تحت جابجایی های بزرگ گسل، یک چالش است. در این مقاله، تاثیر پارامتر ضخامت لوله، بر رفتار لوله در تقاطع لوله و گسل بررسی شده است. رفتار لوله با تمرکز بر جابجایی های بزرگتر از 1 متر گسل، مورد بررسی قرار گرفته است. با تحلیل دینامیکی و در نظر گرفتن اندرکنش خاک و لوله با نرم افزار المان محدود ABAQUS شبیه سازی انجام شده است. ابعاد مدل خاک و لوله و خصوصیات مصالح در تمامی نمونه های تحلیل، ثابت بوده و مقدار جابجایی گسل (2/0 تا 3 متر) و ضخامت لوله (از 2/8 تا 20 میلیمتر) پارامترهای متغیر مقاله حاضر است. برای دو متغیر مقدار جابجایی گسل و ضخامت لوله تحلیل انجام گرفته است. مقدار حداکثر کرنش محوری و حالت های تغییر شکل لوله تحت جابجایی گسل مورد بحث قرار گرفته است. همچنین، اثر ضخامت لوله و مقدار جابجایی گسل بر مقدار کرنش جداره لوله در تحلیل عددی در نتایج آورده شده است. در جابجایی کمتر از 1 متر، تغییر شکل لوله شبیه به حرف S بوده و کمانش موضعی در لوله رخ می دهد. در جابجایی از 5/1 متر و بیشتر تغییر شکل لوله شبیه حرف Z است و چروکیدگی در لوله رخ می دهد. در جابجایی بیشتر از 5/1 متر، تغییر شکل لوله بصورت اعوجاج و چروکیدگی است. در جابجایی بیشتر از 1 متر با افزایش ضخامت لوله، کرنش کاهش می یابد. تغییر ضخامت لوله، می تواند حالت خرابی لوله را تغییر دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی آزمایشگاهی تعداد دفعات جوشکاری تعمیری در محل اتصال بر روی استحکام کششی قطعه فولادی
        علی سیدکاظمی محمود میرزاآقایی
        فولاد کاربرد وسیعی در صنعت ساختمان دارد و یکی از اتصالات متعارف فولاد، اتصال جوشی است. کیفیت جوش باید با شرایط مندرج در استاندارد مورد استفاده و با قرارداد منطبق باشد. در صورتی‌که این موارد احراز نگردد باید اقدامات اصلاحی بر اساس استاندارد انجام گیرد. پس از اجرای اقداما چکیده کامل
        فولاد کاربرد وسیعی در صنعت ساختمان دارد و یکی از اتصالات متعارف فولاد، اتصال جوشی است. کیفیت جوش باید با شرایط مندرج در استاندارد مورد استفاده و با قرارداد منطبق باشد. در صورتی‌که این موارد احراز نگردد باید اقدامات اصلاحی بر اساس استاندارد انجام گیرد. پس از اجرای اقدامات اصلاحی قطعه باید مجدداً تحت بازرسی، آزمون و کنترل کیفی قرار بگیرد و با شرایط مورد نیاز مطابقت داده شود و شرایط و علل ایجاد عیب باید بدرستی بررسی و رفع گردد. رفع عیوب جوش های غیر قابل قبول بعنوان تعمیرات جوش نامیده می شود. در این تحقیق تأثیر تکرار عملیات جوشکاری تعمیری بر خواص کششی قطعه در ناحیه اتصال مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور چهار نمونه (نمونه بدون تعمیر، یکبار تعمیر، دو بار تعمیر و سه بار تعمیر) با ضخامتهای 10 میلیمتر و 20 میلیمتر، بصورت شیاری یکطرفه ( vشکل) جوشکاری شدند و ارزیابی مقاومت در برابر کشش انجام شد. نتایج بدست آمده نشان می دهد که برای نمونه های به ضخامت 10 و 20 میلیمتر، مقدار میانگین تنش های تسلیم و تنش های نهایی در حالت سه بار تعمیر نسبت به حالت بدون تعمیر افزایش می یابند. همچنین گسیختگی حاصل از کشش نمونه ها اغلب در خارج از منطقه متأثر از حرارت رخ می دهد و استحکام کششی فولاد نرمه(37St) با انجام سه بار تکرار تعمیر در نواحی جوشکاری شده، قابل پذیرش می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - کنترل فعال سازه‌ها با استفاده از تاندون فعال تحت زلزله‌های حوزه نزدیک
        احمد ملکی رسول خدایاری حسین یوسف پور
        در این مقاله کنترل فعال سازه‌ها با استفاده از تاندون‌های فعال تحت زلزله‌های حوزه نزدیک مورد مطالعه قرار گرفته است. بدین منظور برای بررسی تاثیر زلزله بر روی سازه‌ها با فرکانس‌های مختلف، سازه‌های فولادی 4، 8 و 15 طبقه که در بر گیرنده پریودهای طبیعی مختلف می‌باشند در نرم‌ا چکیده کامل
        در این مقاله کنترل فعال سازه‌ها با استفاده از تاندون‌های فعال تحت زلزله‌های حوزه نزدیک مورد مطالعه قرار گرفته است. بدین منظور برای بررسی تاثیر زلزله بر روی سازه‌ها با فرکانس‌های مختلف، سازه‌های فولادی 4، 8 و 15 طبقه که در بر گیرنده پریودهای طبیعی مختلف می‌باشند در نرم‌افزار ETABS به روش تنش مجاز طراحی گردیده و سپس با مقاطع بدست آمده از طراحی، در نرم‌افزار اجزا محدود Openseesبه صورت سه بعدی مدل‌سازی شده و با توجه به تاثیر مخرب زلزله‌های حوزه نزدیک و پیچیدگی محتوای این قبیل زلزله‌ها، سازه‌های مذکور تحت شتاب نگاشت‌های زلزله با مشخصات حوزه نزدیک قرار گرفته‌اند. در تحقیق حاضر به منظور صحت‌سنجی مدل‌های سازه‌ای، پریود ارتعاش اصلی سازه‌ها در دو نرم‌افزار با هم مقایسه شده که نتایج حاکی از تطابق نسبی خوب بین دو نرم‌افزار می‌باشد. در ادامه برای بررسی محتوای فرکانسی زلزله، تمامی رکوردها به 0.6g مقیاس شده‌ و به سازه‌ها اعمال گردیده‌اند. پس از انجام آنالیزهای دینامیکی متعدد بر روی مدل‌ها تحت یازده رکورد زلزله حوزه نزدیک، نتایج حاصل با مدل کنترل نشده مقایسه شده و کارایی سیستم تاندون فعال در سازه‌های مورد بررسی نشان داده شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی رفتار دیوار برشی مرکب تقویت شده با CFRP با در نظر گرفتن رفتار غیرخطی بتن
        منصور همتیان محمدرضا شکاری
        از انواع دیوار برشی می‌توان به دیوار برشی CSRCW اشاره کرد که متشکل از دو ستون فولادی دارای گل میخ و مدفون شده در بتن مسلح می‌باشد. این پوشش بتنی می‌تواند در تحمل بار و همچنین افزایش سختی سیستم مشارکت داشته باشد. برای اتصال بتن به ستون‌های فولادی در این دیوار از گل میخ‌ه چکیده کامل
        از انواع دیوار برشی می‌توان به دیوار برشی CSRCW اشاره کرد که متشکل از دو ستون فولادی دارای گل میخ و مدفون شده در بتن مسلح می‌باشد. این پوشش بتنی می‌تواند در تحمل بار و همچنین افزایش سختی سیستم مشارکت داشته باشد. برای اتصال بتن به ستون‌های فولادی در این دیوار از گل میخ‌ها (برشگیرها) استفاده می‌شود که نقش بسیار مهمی را در رفتار این سیستم بر عهده دارند. در این پژوهش باتوجه به کم بودن ضخامت دیوار بتنی سعی بر آن شد تا با استفاده از سیستم CFRP نسبت به افزایش باربری سیستم اقدام شود. CFRP یکی از روش‌های مناسب جهت افزایش مقاومت برشی سازه‌ها می‌باشد که در دهه‌های اخیر مطالعات فراوانی بروی سازه‌ها شده است. نمونه‌ آزمایشگاهی انتخاب شده برای بررسی عملکرد CFRP در تقویت دیوار برشی توسط D.Dan (2012) آزمایش گردید. پس از صحت‌سنجی در نرم‌افزار المان محدود آباکوس و ارایه نمونه‌های مختلف جهت تقویت با CFRP نسبت به بررسی خروجی‌های نرم‌افزار اقدام می‌شود. تقویت صورت گرفته در نمونه‌ها بدین صورت می‌باشد که نمونه مبنا بدون تقویت CFRP و نمونه A تقویت ضرب دری و نمونه B بصورت K شکل و نمونه C بصورت هم‎پوشانی در گوشه‌ها می‌باشد. از نتایج بدست آمده مشخص گردید نمونه A افزایش باربری در حدود 2/27 درصد نسبت به نمونه مبنا داشته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تحلیل مد کمانشی و تنش حد کمانشی اعضای تیرستون فولادی جعبه‌ای تحت برهمکنش نیروی محوری فشاری-لنگر خمشی
        محمد کبیری محمد نوروزی
        تیر-ستون‌ها تحت اثر توام خمش و فشار هستند، با توجه به این‌که کمانش در این اعضا در یکی از اشکال جانبی، پیچشی و پیچشی-جانبی رخ می‌دهد، نسبت لنگر خمشی و نیروی محوری فشاری تاثیر چشم‌گیری بر رفتار کمانشی می‌گذارد. در این پژوهش عملکرد تیر-ستون‌های جعبه‌ای جدار نازک بسته فولاد چکیده کامل
        تیر-ستون‌ها تحت اثر توام خمش و فشار هستند، با توجه به این‌که کمانش در این اعضا در یکی از اشکال جانبی، پیچشی و پیچشی-جانبی رخ می‌دهد، نسبت لنگر خمشی و نیروی محوری فشاری تاثیر چشم‌گیری بر رفتار کمانشی می‌گذارد. در این پژوهش عملکرد تیر-ستون‌های جعبه‌ای جدار نازک بسته فولادی، با مقاطع جعبه‌ای تحت شرایط بارگذاری مختلف، ‌بار متمرکز در وسط دهانه و بار گسترده خطی با روش اجزای محدود و با شرایط تکیه‌گاهی دو سر مفصل در محدوده رفتار رتجاعی مورد بررسی قرار گرفته است. مبحث دهم مقررات ملی ساختمان، به علت بزرگ بودن لنگر حد کمانشی از لنگر حد تسلیم برای مقاطع جعبه‌ای تحت خمش، هیچ نوع کمانش کلی را قابل وقوع نمی‌داند، البته به احتمال وقوع کمانش پیچشی-جانبی در محدوده تغییر شکل‌های فرا ارتجاعی برای تیرهای لرزه‌ای اشاره می‌کند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد در حضور بارهای خمشی، مد کمانشی مقاطع مورد مطالعه از کمانش جانبی به پیچشی-جانبی تغییر می‌کند و هرچه نسبت بارهای خمشی به بارهای محوری بیشتر شود تغییر شکل‌های پیچشی بیشتر خواهد شد. اما در حضور بارهای خمشی در صفحه کمانش، مد کمانشی مقاطع در مقدار مشخصی از بار خمشی، از کمانش کلی به کمانش موضعی تغییر خواهد کرد. در مقایسه بین سه بارگذاری ، کمترین نسبت M/P که منجر به وقوع کمانش کلی می‌شود مربوط به بارگسترده یکنواخت است. با انتخاب شرایط مناسب تکیه‌گاهی به لحاظ تقید دوران حول هر یک از محورهای عضو و شکل مناسب مقطع جعبه‌ای می‌توان مقاومت عضو تحت اندرکنش بار محوری فشاری-لنگر خمشی بهبود بخشید. پرونده مقاله