• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مطالعه نقش اعضای خانواده در تصمیم‌گیری برای خرید کالاهای مصرفی با دوام
        سیدرضا سیدجوادین منصور صمدی بهمن نقدی
        با توجه به نقش مهمی که خانواده‌ها در بازار مصرف ایفاء می نمایند، در این مقاله به بررسی نقش اعضای خانواده در مراحل مختلف فرآیند تصمیم گیری خرید که از اهمیت بالائی جهت هدایت تولید کنندگان و فعالان بخش بازار کالاهای مصرفی بادوام دارد، پرداخته شده است. لذا پس از بررسی ادبیا چکیده کامل
        با توجه به نقش مهمی که خانواده‌ها در بازار مصرف ایفاء می نمایند، در این مقاله به بررسی نقش اعضای خانواده در مراحل مختلف فرآیند تصمیم گیری خرید که از اهمیت بالائی جهت هدایت تولید کنندگان و فعالان بخش بازار کالاهای مصرفی بادوام دارد، پرداخته شده است. لذا پس از بررسی ادبیات سوابق و مباحث نظری موضوع و همچنین تعیین اهداف و فرضیه های پژوهش، بر اساس روش نمونه گیری طبقه ای متناسب، از بین خانواده های ساکن در شهر تهران تعداد 323 خانواده به صورت تصادفی انتخاب و نسبت به جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه اقدام شد. با توجه به داده های جمع آوری شده، به منظور تحلیل داده‌ها از آزمون‌های مقایسه میانگین، تحلیل واریانس و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج بررسی و تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان می دهد که بین متغیرهای مستقل: درآمد، سطح تحصیلات، سن فرزندان، قدمت خانواده، بعد خانواده و متغیر وابسته: تصمیم‌گیری خرید کالاهای مصرفی بادوام خانواده رابطه مستقیم وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی
        علیرضا امیرکبیری اعظم امیراحمدی
        وجود نیروی انسانی متعهد در سازمآن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و وجود چنین نیروی انسانی متعهدی می‌تواند یک مزیت رقابتی و موقعیت برتر استراتژیک برای سازمان محسوب شود. بسیاری از تحقیقات عملکرد بالا، افزایش بهره‌وری، کاهش ترک خدمت و جابه‌جایی کارکنان را نتیجه افزایش تع چکیده کامل
        وجود نیروی انسانی متعهد در سازمآن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و وجود چنین نیروی انسانی متعهدی می‌تواند یک مزیت رقابتی و موقعیت برتر استراتژیک برای سازمان محسوب شود. بسیاری از تحقیقات عملکرد بالا، افزایش بهره‌وری، کاهش ترک خدمت و جابه‌جایی کارکنان را نتیجه افزایش تعهد سازمانی کارکنان سازمان‌ها دانسته‌اند. بنابراین توجه به عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی مراکز پزشکی شهید شوریده و نور می‌تواند نتایج گرانبها و مفیدی به همراه داشته باشد. لذا این تحقیق به دنبال بررسی و مطالعه عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی کارکنان این مراکز براساس مدل سیمون است. این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیق کاربردی و از نظر ماهیتی از نوع تحلیل همبستگی و زمینه‌یابی محسوب می‌شود. جامعه آماری، کارکنان تمام وقت مراکز پزشکی شهید شوریده و نور تهران را در بر می گیرد. در این پژوهش برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌یی و برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه استاندارد سیمون استفاده شده است. فرضیه‌های تحقیق در سه سطح کارکنان غیرپزشکی، کارکنان پزشکی و کل کارکنان مورد سنجش قرار گرفته است و برحسب نوع داده‌ها، در هر فرضیه از ضریب همبستگی برای بررسی رابطه بین متغیرها بهره برده‌ایم و نتایج حاصل از بررسی فرضیات در این پژوهش عبارتند از: در سطح کارکنان غیرپزشکی، همبستگی مستقیم بین فرهنگ سازمانی با تعهد سازمانی، بین رضایت شغلی با تعهد سازمانی، بین وضعیت تأهل کارکنان با تعهد سازمانی و همبستگی معکوس بین میزان تحصیلات با تعهد سازمانی مشاهده شد و فرضیه‌های ذی ربط مورد تأیید قرار گرفت. در سطح کارکنان پزشکی، همبستگی مستقیم بین فرهنگ سازمانی با تعهد سازمانی و بین رضایت شغلی با تعهد سازمانی مشاهده شد. در سطح کل کارکنان، همبستگی مستقیم بین فرهنگ سازمانی با تعهد سازمانی، بین رضایت شغلی با تعهد سازمانی و بین وضعیت تأهل با تعهد سازمانی برقرار بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - ساختار مالکیت و عملکرد شرکت‌های بورسی
        یونس بادآور نهندی مصطفی زارعی
        تحقیق حاضر با هدف تعیین نقش ساختار مالکیت بر عملکرد شرکت ها صورت گرفته است. بدین منظور تأثیر متغیرهای ساختار مالکیت که عبارتند از : تمرکز مالکیت، مالکیت نهادی و مالکیت سهام آزاد شناور، بر عملکرد 97 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1383تا 1388برر چکیده کامل
        تحقیق حاضر با هدف تعیین نقش ساختار مالکیت بر عملکرد شرکت ها صورت گرفته است. بدین منظور تأثیر متغیرهای ساختار مالکیت که عبارتند از : تمرکز مالکیت، مالکیت نهادی و مالکیت سهام آزاد شناور، بر عملکرد 97 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1383تا 1388بررسی شده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی است و روش تحقیق از نوع تحقیقات علی است. با توجه به اینکه اطلاعات مورد بررسی، هم به صورت مقطعی وبین شرکت‌های مختلف است وهم به صورت سری زمانی است، از روش تحلیل رگرسیون داده‌های تلفیقی استفاده شده است. یافته های کلی تحقیق نشان می دهد که تمرکزمالکیت تأثیر معنی داری بر عملکرد شرکت ندارد ولی تأثیر مالکیت سرمایه گذاران نهادی و مالکیت سهام آزاد (شناور) معنی دار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - فن‌آوری اطلاعات و استقرار و بهبود نظام جامع برنامه‌ریزی
        محمد رضا معتدل عباس طلوعی اشلقی علی فولادی وندا
        سازمان‌های امروزی نیازمند یکپارچگی درداده‌ها واطلاعات هستند؛ بنابراین گرایش به استفاده از سیستم برنامه ریزی منابع سازمان دارند. این سیستم‌ها که از آخرین نسل‌های سیستم‌های اطلاعاتی محسوب می شود، این قابلیت را دارند که به کمک آن بتوان عملکرد کلیه واحدهای سازمان را یکپارچه چکیده کامل
        سازمان‌های امروزی نیازمند یکپارچگی درداده‌ها واطلاعات هستند؛ بنابراین گرایش به استفاده از سیستم برنامه ریزی منابع سازمان دارند. این سیستم‌ها که از آخرین نسل‌های سیستم‌های اطلاعاتی محسوب می شود، این قابلیت را دارند که به کمک آن بتوان عملکرد کلیه واحدهای سازمان را یکپارچه و منابع سازمان را برنامه ریزی و مدیریت نمود. ولی استقرار و اجرای آن نیازمند مهیا شدن زیرساخت‌های مناسب برای آن‌هاست. بعضی از شرکت‌ها بدون توجه به فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم، تصمیم دارند وارد این مقوله بزرگ و پیچیده شوند. بدین سبب ممکن است دچار مشکلات و خسارت‌های زیادی گردند و آرمان دستیابی به این هدف برای آنان غیر ممکن گردد. بنابراین هدف این تحقیق شناسایی، تعیین نحوۀ اثرگذاری و اولویت بندی عوامل و شاخص‌های اثرگذار فن‌آوری اطلاعات بر استقرار و بهبود سامانه‌های برنامه ریزی منابع سازمان و ارائه یک مدل جهت پیاده سازی این سامانه‌هاست. روش تحقیق از حیث هدف کاربردی و ازحیث روش توصیفی- پیمایشی، و از طرفی یک تحقیق میدانی است. جمع آوری داده‌ها و اطلاعات بوسیله پرسشنامه و مصاحبه انجام گرفته، حجم نمونه آماری برای فرضیه اول و سوم تحقیق 211 نفر و شامل افرادی است که در سازمان مورد مطالعه، از فن‌آوری اطلاعات استفاده می کنند، تجزیه و تحلیل به روش آماری و بوسیله نرم افزار SPSSانجام گرفت. همچنین از آرای پنج تن کارشناس فن‌آوری اطلاعات نیز برای فرضیه دوم و چهارم تحقیق بهره گرفته شد. تجزیه و تحلیل آن به روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی و بوسیله نرم افزارExpert Choiceانجام گرفت. سرانجام عوامل(فن‌آوری اطلاعات، آموزش، حمایت مدیریت ارشد، فرهنگ سازمانی، مشارکت کارشناسان خارج از سازمان، پایبندی به مقررات، انگیزش کارکنان) و شاخص‌های (سخت افزاری، نرم افزاری، شبکه و ارتباطات، پایگاه داده و داده‌ها، نیروی انسانی، امنیت) شناسایی شد و نحوۀ تأثیرگذاری آن‌ها یکسان نبود. عامل فن‌آوری اطلاعات و شاخص سخت‌افزاری از مهمترین آن‌ها بود. برای ارائه یک مدل جهت پیاده سازی این سیستم‌ها، از روش تصمیم‌گیری چند شاخصه و به کمک فن رجحال ترتیبی با تشابه به پاسخ ایده‌آل پیشنهاد گردید، نخست به فراهم آوردن زیر ساخت‌های این سیستم در کنار حفظ سیستم‌های فعلی سازمان پرداخته شود و در مرحله بعد پیاده سازی به روش اجرای ماژول‌هایی از سیستم برنامه ریزی منابع سازمان انجام گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تأثیر رنگ‌ها بر کارآیی تبلیغات
        سهیل سرمد سعیدی راحله صفار
        امروزه شرکت‌ها به اثر معجزه آسای رنگ‌ها پی برده اند. رنگ می تواند علاقه را برانگیزد و در نتیجه میل به خرید محصول را افزایش دهد. برای هدفمند کردن هر چه بیشتر تبلیغات به شناخت رنگ‌ها، خصوصیات و تاثیرات متفاوت آن‌ها بر افراد نیاز داریم. هدف اصلی در این مطالعه، بررسی وجود ا چکیده کامل
        امروزه شرکت‌ها به اثر معجزه آسای رنگ‌ها پی برده اند. رنگ می تواند علاقه را برانگیزد و در نتیجه میل به خرید محصول را افزایش دهد. برای هدفمند کردن هر چه بیشتر تبلیغات به شناخت رنگ‌ها، خصوصیات و تاثیرات متفاوت آن‌ها بر افراد نیاز داریم. هدف اصلی در این مطالعه، بررسی وجود اختلاف در رنگ انتخابی روش‌های تبلیغاتی تلویزیونی، بیلبوردی و اتوبوسی از طریق مدل آیدا[3]و تعیین رنگی است که بیشترین اثر را در هریک از سه رسانه دارد. لذا طی یک تحقیق پیمایشی پرسشنامه‌ای در بین خریداران مواد شوینده و بهداشتی توزیع شد و موارد بالا با استفاده از روش رگرسیون لجستیک ترتیبی و نیکویی برازش مورد آزمون قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان می دهد که تاثیر رنگ مورد استفاده در تبلیغات این سه روش از تفاوت معنی داری برخوردار است و در انتخاب رنگ، سفید بیشترین میزان را دارد. هر چند با نگاهی دقیق درمی یابیم که شرکت‌ها در کنار این رنگ با توجه به نوع محصولات خود باید از دیگر رنگ‌های برانگیزنده علاقه نیز استفاده کنند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - به‌کارگیری راهبردهای تکرو برای کسب بازده مطلوب در بورس
        فرهاد حنیفی حمیدرضا عیوضی
        بررسی عملکرد استراتژی‌های تکرو طی سال‌های اخیر مورد توجه پژوهشگران و فعالان بازار سهام قرار گرفته است. اگرچه شواهد بسیاری مبنی بر سودمندی این نوع استراتژی‌ها در دست است، اما بیشتر آن‌ها مربوط به بازار سهام آمریکا و کشورهای اروپایی است. این پژوهش بر آن بود تا عملکرد این چکیده کامل
        بررسی عملکرد استراتژی‌های تکرو طی سال‌های اخیر مورد توجه پژوهشگران و فعالان بازار سهام قرار گرفته است. اگرچه شواهد بسیاری مبنی بر سودمندی این نوع استراتژی‌ها در دست است، اما بیشتر آن‌ها مربوط به بازار سهام آمریکا و کشورهای اروپایی است. این پژوهش بر آن بود تا عملکرد این استراتژی‌ها را در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی1383تا1387مورد بررسی قرار دهد. مطابق با استراتژی‌های تکرو، برای کسب سود بیشتر ‌باید سهام با ارزش را که دارای ویژگی‌هایی چون نسبت پایین قیمت به درآمد، اندازه کوچک، درصد سود تقسیمی بالا، نسبت پایین ارزش بازار به ارزش دفتری هستند خریداری نمود و سهام رشدی که دارای خصوصیاتی متضاد با سهام ارزشی هستند را به فروش رساند تا بدون تحمل ریسک اضافی بازده بالاتری کسب نمود. در این پژوهش عملکرد استراتژی‌های مذکور در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی مذکور با استفاده از بازده پرتفوی‌هایی متشکل از سهام با شاخص‌های فوق الذکر و به کمک روش تحلیل داده‌های مقطعی موزون مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که در بازه زمانی مذکور، سهام با ارزش با نسبت پایین قیمت به درآمد، اندازه کوچک و درصد سود تقسیمی بالا، بازده بالاتر معناداری نسبت به سهام رشدی داشته اند؛ اما در مورد سهام شرکت‌های با نسبت پایین ارزش دفتری به ارزش بازار نمی توان گفت بازده بالاتر معناداری نسبت به سهام شرکت‌های با نسبت بالای ارزش دفتری به ارزش بازار دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - رفتار شهروندی اعضای هیأت علمی
        وحید رضا میرابی مینا جمشیدی پروین گودرزی صامع یوسفی
        در مباحث مدیریت، توجه قابل ملاحظه ای برای فهم تأثیر نقش های فرا وظیفه‌یی کارکنان بر عملکرد سازمان انجام شده است. انجام این نقش‌های فرا وظیفه یی از سوی کارکنان را می توان به عنوان رفتار شهروندی سازمانی در نظر گرفت. اگر دانشگاه را به عنوان یک سازمان در نظر بگیریم، بروز رف چکیده کامل
        در مباحث مدیریت، توجه قابل ملاحظه ای برای فهم تأثیر نقش های فرا وظیفه‌یی کارکنان بر عملکرد سازمان انجام شده است. انجام این نقش‌های فرا وظیفه یی از سوی کارکنان را می توان به عنوان رفتار شهروندی سازمانی در نظر گرفت. اگر دانشگاه را به عنوان یک سازمان در نظر بگیریم، بروز رفتارهای شهروندی سازمانی از سوی استادان دانشگاه می‌تواند عملکرد دانشجویان و در نهایت عملکرد دانشگاه را تا حد بسیار زیادی تحت تأثیر خود قرار دهد. هدف اصلی تحقیق حاضر نیز سنجش میزان بروز رفتار شهروندی سازمانی استادان دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی است. در این پژوهش که از نوع توصیفی- پیمایشی است، ابعاد رفتار شهروندی سازمانی بر مبنای تقسیم بندی اُرگان شامل: نوع دوستی، وجدان کاری، ادب، فضیلت مدنی و گذشت و جوانمردی، مورد توجه قرار گرفته است. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد بتمن و اُرگان (1986) است که ضمن تعدیل و تطبیق با نظر گروه پژوهش تعداد 25 سؤال آن در نظر گرفته شده است. پایایی ابزار از طریق روش آلفای کرنباخ (0.847α=) تأیید شده است. نمونه آماری نیز از بین دانشجویان دانشکده مدیریت به تعداد 330 نفر و از بین استادان دانشکده به تعداد 16 نفر به شیوه تصادفی ساده انتخاب شده اند. روایی ابزار از طریق نظرات خبرگان گروه پژوهش به صورت صوری، محتوایی و در نهایت تحلیل عاملی تأیید شد. برای پاسخ به سؤالات پژوهش از روش های آمار توصیفی و برای آزمون فرضیه ها از روش های آمار استنباطی استفاده گردید. در نهایت نتایج نشان داد که اعضای هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در مجموع از سطح خوبی از بروز رفتارهای شهروندی سازمانی برخوردارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - تنیدگی شغلی و فرسودگی کارکنان امور اداری
        فاطمه خلیلی خدابخش داشگرزاده
        تنیدگی همان فشار روانی است که بر اثر عدم شناخت و ادارک درست از خود و محیط اطراف در یک فرد به وجود می‌آید. این تحقیق در صدد یافتن میزان تنیدگی شغلی و رابطه آن با فرسودگی شغلی متصدیان امور اداری بخش بین الملل بانک صادرات ایران (شهر تهران) است که برمدل تنیدگی شغلی اسیپو و چکیده کامل
        تنیدگی همان فشار روانی است که بر اثر عدم شناخت و ادارک درست از خود و محیط اطراف در یک فرد به وجود می‌آید. این تحقیق در صدد یافتن میزان تنیدگی شغلی و رابطه آن با فرسودگی شغلی متصدیان امور اداری بخش بین الملل بانک صادرات ایران (شهر تهران) است که برمدل تنیدگی شغلی اسیپو و فرسودگی شغلی مسلش تکیه دارد. تلاش این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی پیمایشی با زمینه کاربردی بر بررسی رابطه و نوع رابطه بین تک تک مؤلفه‌های متغیر تنیدگی شغلی با متغیر فرسودگی شغلی، خود متغیر تنیدگی شغلی با متغیرفرسودگی شغلی، از طریق آزمون همبستگی پیرسن و اولویت بندی مؤلفه‌های هردوی آن‌ها از طریق آزمون فریدمن بوده و به همین منظور به عنوان ابزار انجام تحقیق از پرسشنامه‌ای استفاده شد که روایی آن توسط کارشناسان و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته است. بر این اساس، یافته‌های به دست آمده از نمونه 140 نفری که از میان متصدیان امور اداری بخش بین الملل بانک با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، نشان داد که بین مؤلفه‌های تنیدگی شغلی و فرسودگی شغلی رابطه معناداری وجود دارد و ضرایب چهار مؤلفه ( محدوده نقش، دوگانگی نقش، بی کفایتی نقش و محیط فیزیکی ) در مدل رگرسیونی صفر نیست و در ایجاد تنیدگی شغلی نقش دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - رفتار متصدیان بانکی و تأثیر آن بر تصمیم‌گیری مشتری
        هاشم آقازاده غلامرضا جندقی زینب بزاز
        این مطالعه به منظور بررسی رابطه بین رفتار متصدیان شعب بانک ‌ها و تصمیم مشتریان برای دریافت خدمات بانکی انجام شده است، تا از این رهگذر بانک ‌ها با اصلاح رفتار متصدیان شعب به حفظ مشتریان خود کمک کنند. برای بررسی رفتار متصدیان در بانک انصار قم از ابعاد رفتاری مطرح شده در م چکیده کامل
        این مطالعه به منظور بررسی رابطه بین رفتار متصدیان شعب بانک ‌ها و تصمیم مشتریان برای دریافت خدمات بانکی انجام شده است، تا از این رهگذر بانک ‌ها با اصلاح رفتار متصدیان شعب به حفظ مشتریان خود کمک کنند. برای بررسی رفتار متصدیان در بانک انصار قم از ابعاد رفتاری مطرح شده در مدل طیف مصالحه کیفیت خدمات و موقعیت ‌های پیشنهاد شده، استفاده شده است. در خصوص بررسی تصمیم مشتریان برای دریافت خدمات نیز فرایند رفتار پس از خرید در نظر گرفته شده است که شامل رضایت / عدم رضایت، رفتار شکایت‌آمیز، مصرف‌کننده، کنارگذاری محصول / خدمات و یا شکل‌گیری وفاداری به مارک است. به منظور بررسی رابطه بین رفتار متصدیان و تصمیم مشتریان برای خرید، ابتدا تأثیر هر یک از ابعاد رفتاری بر رضایت ایجاد شده از رفتار کارکنان مورد بررسی واقع شده و سپس رابطه بین رضایت و وفاداری و رفتار ترک،و همچنین انواع رفتار شکایت آمیزی بررسی شد که مشتریان در صورت نارضایتی بروز می‌دهند. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که چهار بعد(مشکل گشایی، ادب و تواضع، توجه و دقت و مدیریت شکایت) از هفت بعد رفتاری بررسی شده در این تحقیق در ایجاد رضایت تأثیر داشته و بین رضایت و وفاداری و رفتار ترک مشتریان نیز رابطه معناداری وجود دارد و مشتریان ناراضی به ترک خدمات بانک بیشتر از شکایت به صورت قانونی تمایل دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - برون‌سپاری فعالیت‌های خدماتی شرکت‌ها
        زهرا برومند شیرین کیخاونی موسی
        برون سپاری3به عنوان یک ابزار اجرایی ساده و اقتصادی، روز به روز کاربردهای بیشتری پیدا می‌کند. مدیران تجاری و صنعتی ضمن آنکه علاقه مندند از استراتژی برون سپاری استفاده کنند، درعمل در این زمینه، با مسایل و مشکلات مفهومی متنوعی روبه رو هستند. متاسفانه مطالعات علمی معدودی در چکیده کامل
        برون سپاری3به عنوان یک ابزار اجرایی ساده و اقتصادی، روز به روز کاربردهای بیشتری پیدا می‌کند. مدیران تجاری و صنعتی ضمن آنکه علاقه مندند از استراتژی برون سپاری استفاده کنند، درعمل در این زمینه، با مسایل و مشکلات مفهومی متنوعی روبه رو هستند. متاسفانه مطالعات علمی معدودی در زمینه برون سپاری خدمات موجود است. در حالی که پژوهش‌های اکادمیک قابل ملاحظه ای در زمینه استفاده از برون سپاری در فعالیت‌های ساخت محصول موجود است. هدف اصلی این تحقیق کمک به تصمیم گیری سازمان در استفاده ازچارچوب مناسب تصمیم گیری برای برون سپاری فعالیت‌های خدماتی با شرایط زیر است:شناسایی عوامل مهم برون سپاری بررسی مدل‌های مختلف برون سپاری تشخیص بهترین چارچوب برای شرکت‌های توزیع نواحی و تهران بزرگ توانیر این تحقیق دارای 4 فرضیه اصلی و 3 فرضیه فرعی است. متغیر‌های اصلی شامل : تفکیک ناپذیری، عدم اطمینان تقاضا، موقعیت رقابتی و تماس با مشتری نهایی، و متغیر‌های تعدیلی شامل: اصلی بودن فعالیت، اهمیت فعالیت و تعداد تامین کنندگان بالقوه است. روش تحقیق توصیفی – زمینه‌یی – همخوانی بوده و نوع آن براساس اهداف تحقیق، کاربردی است. شرکت‌های توزیع نواحی و تهران بزرگ شرکت توانیر به عنوان جامعه آماری انتخاب گردید. داده‌ها از طریق پرسشنامه جمع آوری و فرضیه‌های تحقیق با آزمون کای- دو، مورد تحلیل و تایید قرار گرفت. مدل بهینه برون سپاری طراحی و تهیه شد. پیشنهادهای پژوهشگر براساس فرضیه‌ها ی مطرح در تحقیق ارائه گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - میزان تطابق مهارت‌های فارغ‌التحصیلان کارشناسی حسابداری با معیارهای حرفه حسابرسی
        فرهاد دهدار جواد زارعی
        هدف اصلی این پژوهش ارزیابی میزان انطباق بین مهارت‌های فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی حسابداری ومعیارهای مورد نیاز برای حرفه حسابرسی است. هدف یاد شده بوسیله سه فرضیه اصلی در سه طبقه مهارت عمومی وشخصی، اداری و مدیریتی وتخصصی وحرفه‌یی وسی پرسش فرعی مورد آزمون واقع شده است.جا چکیده کامل
        هدف اصلی این پژوهش ارزیابی میزان انطباق بین مهارت‌های فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی حسابداری ومعیارهای مورد نیاز برای حرفه حسابرسی است. هدف یاد شده بوسیله سه فرضیه اصلی در سه طبقه مهارت عمومی وشخصی، اداری و مدیریتی وتخصصی وحرفه‌یی وسی پرسش فرعی مورد آزمون واقع شده است.جامعه آماری تحقیق شامل سه گروه، استادان دانشگاه، حسابرسان ودانشجویان کارشناسی ارشد حسابداری است. این تحقیق از نوع توصیفی-‌پیمایشی از شاخه میدانی است و روش گردآوری مباحث نظری آن کتابخانه‌یی بوده و داده‌های آن به صورت نمونه گیری از جامعه بزرگتر به وسیله پرسشنامه(با استفاده از طیف5 رتبه‌یی لیکرت) بدست آمده است. همچنین دراین تحقیق از آزمون‌های کروسکال والیس و تحلیل واریانس جهت آزمون فرضیه‌ها استفاده شده است. نتایج بدست آمده برای فرضیه‌هایتحقیق بیانگر آن است که بین نظرات سه گروه تحقیق در مورد میزان انطباق سه دسته مهارت‌های ذکر شده‌ فارغ التحصیلان دوره کارشناسی حسابداری بامعیارهای مورد نیاز برای ورود به حرفه حسابرسی تفاوت معناداری وجود ندارد. پرونده مقاله