آخرین اخبار نشریه
    پژوهش های بازاریابی اسلامی ( علمی پژوهشی )
  • معرفي نشريه
    علمی

    فصلنامه علمی تخصصی پژوهش‌های بازاریابی اسلامی توسط گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی یزد و با هدف فراهم نمودن زمینه ایجاد مبادلات علمی، تجمیع، ارتقاء و توسعه دانش، انتشار و توزیع اطلاعات در زمینه رویکردهای نوین به ارتباط بازاریابی و اسلام (در تئوری و عمل) از تابستان 1401 فعالیت خود را آغاز نموده است.

    این نشریه کلیه موضوعات مرتبط با حوزه بازاریابی که از منظر دینی و اخلاقی مورد بررسی قرار گرفته باشند، به ویژه تحقیقات بین رشته‌ای، را پوشش می‌دهد. این تحقیقات می‌توانند به صورت تجربی از نوع کمی یا کیفی، مفهومی، نظریه محور، مطالعات موردی و فراتحلیل باشند. این نشریه ضمن استقبال از موضوعات مبترکانه و بدیع، تمرکز خود را بر روی نیازهای روز جامعه (ملی و بین‌المللی) و پیوند بین اسلام و مسلمین قرار داده است. از جمله مهمترین زمینه‌های تحقیقاتی پیشنهادی عبارتند از: بازاریابی کالا و خدمات اسلامی، هنر و سبک زندگی اسلامی، مهمان‌نوازی و گردشگری اسلامی، الگوهای عبادی در کسب و کار، کسب و کار جوامع اسلامی، قوانین رفتار و اخلاق اسلامی، تجارت با جهان اسلام، مصرف‌کننده مسلمان و الگوهای مصرف، برندسازی و جایگاه‌یابی اسلامی، آمیخته بازاریابی اسلامی، داروسازی و بهداشت اسلامی، بازارهای حلال و زنجیره تامین حلال، بازاریابی مالی اسلامی، نوآوری و کارآفرینی اسلامی و ... .

     

    نویسندگان محترم:

    1. بر اساس قوانین دانشگاه آزاد اسلامی یزد، ارسال‌کننده مقاله می‌بایست نویسنده مسئول باشد.

    2. در تکمیل فرم برخط (آنلاین) مشخصات نویسندگان در سامانه دقت لازم به‌عمل آید. بر اساس قوانین نشریه، به هیچ عنوان در هیچ مرحله‌ای امکان تغییر ترتیب، تعداد، مرتبه علمی و مشخصات نویسندگان و نویسنده مسئول وجود ندارد. (دانشجویان تحصیلات تکمیلی قبلاً از قوانین دانشگاه خود اطمینان حاصل نمایند)

    3. دانشجویان دکتری دقت نمایند: جهت چاپ مقاله مستخرج از پایان‌نامه در حال دفاع خود، اسامی نویسندگان می‌بایست به ترتیب زیر باشد:

    اول: نام دانشجو

    دوم: استاد راهنمای اول (نویسنده مسئول)

    سوم: استاد راهنمای دوم (در صورت وجود)

    چهارم: استاد مشاور اول

    پنجم: استاد مشاور دوم (در صورت وجود)

     

     


    آخرین مقالات منتشر شده

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - واکاوی نقش رهبری تحول دیجیتال در اتحاد استراتژیک بر بستر فرهنگ اسلامی سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی
      مهبد  سهرابی کامبیز هنزائی عباس اسدی
      شماره 1 , دوره 2 , زمستان 1402
      هدف اصلی: تعیین واکاوی نقش رهبری تحول دیجیتال در اتحاد استراتژیک سازمان ها و شرکت‌های ایرانی. روش پژوهش: روش تحقیق نظریه داده‌بنیاد و پژوهش بر اساس نوع هدف؛ توسعه‌ای و از نوع کیفی تعیین گردید. یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که رقابتی شدن بازار، دیجیتالی شدن و در هم ت چکیده کامل
      هدف اصلی: تعیین واکاوی نقش رهبری تحول دیجیتال در اتحاد استراتژیک سازمان ها و شرکت‌های ایرانی. روش پژوهش: روش تحقیق نظریه داده‌بنیاد و پژوهش بر اساس نوع هدف؛ توسعه‌ای و از نوع کیفی تعیین گردید. یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که رقابتی شدن بازار، دیجیتالی شدن و در هم تنیدگی بازار به پدیده محوری تحقیق که همان رهبری تحول دیجیتال است، شکل می دهد. رهبری تحول دیجیتال در قالب سبک رهبری و کارویژه های رهبری توصیف شده است. نقش رهبری تحول دیجیتال در اتحادهای استراتژیک بی واسطه نیست و با مجموعه ای از شرایط زمینه ای و همچنین شرایط مداخله گر، میانجی گری می شود و این عوامل بر روی راهبردهایی که شرکت ها اتخاذ می کنند، تاثیر می گذارد. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر به طور کلی نشان می دهد که رهبری تحول دیجیتال در اتحاد استراتژیک سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی تأثیر بسیار زیادی دارد و در عصر حاضر، تحول دیجیتال به عنوان یک عامل اصلی برای رشد و پیشرفت سازمان‌ها در نظر گرفته می‌شود. برای دستیابی به مزیت رقابتی و ارائه خدمات بهتر به مشتریان، شرکت‌ها باید به تغییرات دیجیتال و فناوری‌های نوین پاسخ دهند. با این وصف باید توجه داشت که نقش رهبری تحول دیجیتال در اتحاد استراتژیک بین شرکت ها از مجرای اثرپذیری از متغیرهای متنوعی اتفاق می‌افتد و همچنین شرکت ها راهبردهای متنوعی را در راستای تحول دیجیتال و همچنین ایجاد اتحادهای استراتژیک دنبال می کنند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - طراحی مدل عوامل کلیدی ارزش‌آفرینی پایدار در زنجیره‌‌های تامین صنعت نفت و ‏گاز ایران
      فیروز  خدائی هوشنگ تقی‌زاده مجید  باقرزاده خواجه
      شماره 1 , دوره 2 , زمستان 1402
      هدف مطالعه حاضر طراحی مدل عوامل کلیدی ارزش‌آفرینی پایدار در زنجیره‌‌های تامین صنعت نفت و ‏گاز ایران با تاکید بر بازاریابی اسلامی است. این پژوهش از گونه بنیادی و به لحاظ روش، ترکیبی (كیفی و كمی) است. ابتدا با مرور نظام‌مند سه مرحله‌ای اسناد علمی غربال و مدل مضامین با روی چکیده کامل
      هدف مطالعه حاضر طراحی مدل عوامل کلیدی ارزش‌آفرینی پایدار در زنجیره‌‌های تامین صنعت نفت و ‏گاز ایران با تاکید بر بازاریابی اسلامی است. این پژوهش از گونه بنیادی و به لحاظ روش، ترکیبی (كیفی و كمی) است. ابتدا با مرور نظام‌مند سه مرحله‌ای اسناد علمی غربال و مدل مضامین با رویكرد كیفی تحلیل مضمون از داخل اسناد مزبور استخراج شد. بر همین اساس، ابتدا با جستجوی پایگاه‌های علمی معتبر، 1103 سند مشخص شد که در طی سه ‏بار غربال بر اساس ارتباط عنوان، چکیده و بررسی متن کامل با رویکرد مرور نظام مند، به 62 فقره سند تقلیل یافت و بعنوان نمونه ‏کیفی لحاظ گردید. یافته‌های تحلیل محتوای مضمونی پس از بررسی روایی و پایایی در 9 ‏مضمون کلان و 50 مضمون فرعی از میان 850 فقره مشاهدات در قالب کدهای باز و در چندین مرحله بازبینی استخراج شد. در بخش کمی، مدل مضامین حاصل‌شده در گام قبلی به‌صورت پرسش‌نامه تنظیم و پس از بررسی روایی و پایایی ‏مابین متخصصین فعال در زمینه صنعت نفت و گاز توزیع‌شده است. پس از ‏گردآوری داده‌ها، مدل کیفی با رویكرد آماری تحلیل عاملی تأییدی‏ ارزیابی و تایید شد. ابعاد مدل مزبور عبارتند از: کیفیت ‏راهبری، ‏‏قابلیت‌های ‏زیربنایی، ‏ساختاری و ‏سازماندهی، ‏ارزیابی و ‏بازخوردگیری، کیفیت ارتباطات، ‏کیفیت منابع، ‏‏تسهیل کننده‌های ‏مدیریت دانشی، ‏ آگاهی و حمایت اجتماعی، ‏توانایی یکپارچه‌سازی ‏فرایندها بین ‏عوامل و ‏اجزای زنجیره و ‏تسهیل کننده‌های ‏ارتقای پایداری ‏در زنجیره. نهایتا بر مبنای یافته‌ها پیشنهادهای تحقیق ارائه شده است.‏ پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - تاثیر تحلیل الگوریتم ترکیبی فراابتکاری در تنوع بخشی پرتفوی و بازده مازاد صندوق های سرمایه گذاری و نقش آن در بازاریابی مالی اسلامی
      نرگس صالحی آذری شادی شاهوردیانی غلامرضا زمردیان
      شماره 1 , دوره 2 , زمستان 1402
      هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر تحلیل الگوریتم ترکیبی فراابتکاری در تنوع بخشی پرتفوی و بازده مازاد صندوق های سرمایه گذاری و نقش آن در بازاریابی مالی اسلامی می باشد. تحقیق حاضر از نظر روش جزء تحقیق‌های همبستگی می‌باشد در پژوهش‌های همبستگی تلاش محقق برای کشف یا تعیین چکیده کامل
      هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر تحلیل الگوریتم ترکیبی فراابتکاری در تنوع بخشی پرتفوی و بازده مازاد صندوق های سرمایه گذاری و نقش آن در بازاریابی مالی اسلامی می باشد. تحقیق حاضر از نظر روش جزء تحقیق‌های همبستگی می‌باشد در پژوهش‌های همبستگی تلاش محقق برای کشف یا تعیین رابطه بین یک یا چند متغیر تمرکز دارد. در واقع هدف این روش مطالعه حدود تغییر‌های یک یا چند متغیر با حدود تغییر‌های یک یاچند متغیر دیگر است واز نظر هدف این پژوهش، تحقیقی کاربردی است که نتایج حاصل از آن می‌تواند برای سهامداران، مسئولین بورس اوراق بهادار و محققان مفید باشد و از نظر نوع بررسی‌های پس رویدادی که بر اساس داده‌های مالی گذشته به بررسی فرضیه‌ها می‌پردازد. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره 36 ماهه در بازه زمانی فروردین 1399 تا اسفند 1401 است که تعداد آنها بر اساس نرم افزار ره آورد 591 شرکت است. با توجه به شرایط و اعمال محدودیتهای یاد شده تعداد ۱۵۰ شرکت در ۳۶ ماهه منتهی به اسفند ماه 1401 به عنوان نمونه انتخاب شد. با مشاهده نتایج مدل های انتخاب سبد سهام با سنجه های منفرد و ترکیبی درمی یابیم که در هر سه مدل با افزایش بازده، مقدار ریسک نیز افزایش می یابد.که این نشان می دهد سرمایه گذاران برای کسب بازده بیشتر، ناگزیر به پذیرش ریسک بالاتری هستند. از نظر سرمایه گذار مدل چند هدفه ارائه شده بر مدل های موجود و متداول برتری دارد، چرا که جواب بهتر و چند بعدی نسبت به سایر روش ها به دست آمده پرونده مقاله
    پربازدیدترین مقالات

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - بررسی تأثیر سواد مالی بر رفتار مالی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه با نقش میانجی ضریب عاطفی و ارزش‌های اخلاقی
      سید جمال الدین طباطبایی مزرعه نو محمود معین الدین اکرم تفتیان
      شماره 4 , دوره 1 , پاییز 1402
      هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سواد مالی بر رفتار مالی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه با در نظر گرفتن نقش میانجی ضریب عاطفی و اخلاق در دوره زمانی مهرماه 1402 تا آذرماه 1402 به اجرا درآمده است. روش: برای گردآوری اطلاعات درزمینه‌ی مبانی نظری و ادبیات موضوع، از منابع کتاب چکیده کامل
      هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سواد مالی بر رفتار مالی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه با در نظر گرفتن نقش میانجی ضریب عاطفی و اخلاق در دوره زمانی مهرماه 1402 تا آذرماه 1402 به اجرا درآمده است. روش: برای گردآوری اطلاعات درزمینه‌ی مبانی نظری و ادبیات موضوع، از منابع کتابخانه‌ای، مقالات، کتاب‌ها استفاده شد. جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل نیز به روش میدانی صورت می‌گیرد و روش تحلیل داده‌ها، از نوع استنباطی است. جهت آزمون فرضیه‌های پژوهش، سیستم مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی و استفاده از نرم‌افزار Smart PLS برآورد شد. یافته‌ها: نتایج آزمون فرضیه‌های پژوهش نشان می‌دهد که سواد مالی بر رفتار مالی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه اثرگذار است. سواد مالی از طریق ضریب عاطفی بر رفتار مالی دانش‌آموزان اثرگذار است. همچنین سواد مالی از طریق ضریب عاطفی و اخلاق بر رفتار مالی دانش‌آموزان اثرگذار است. نتیجه‌گیری: هرچه قدر فرد از سواد مالی بالاتری برخوردار باشد، اعتقادات و ارزش‌های فردی، وی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و بر تصمیمات وی مبنی بر انجام یا عدم انجام فعالیت‌های مالی تأثیرگذار است. همچنین هوش عاطفی می‌تواند قدرت شخص در تقویت، کسب و به ‌کارگیری سواد مالی و نقش آن درتصمیم ها و رفتارهای مالی را بهبود بخشد. علاوه بر این توجه به ارزش‌های اخلاقی در کنار تقویت سواد مالی باعث می‌شود دانش‌آموزان، فعالیت‌های مالی همچون سرمایه‌گذاری و پس‌انداز خود را انجام دهند . پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - تحلیل مولفه‌های جایگاه‌سازی برند در ذهن مصرف‌کننده‌گان مسلمان
      مسلم رضائی سید حسن حاتمی نسب دکتر شهناز نایب زاده
      شماره 4 , دوره 1 , پاییز 1402
      هدف/ سئوال اصلی: تعداد فزاینده مسلمانان و ضرورت سازگاری و تطابق محصولات با ترجیحات مصرف‌کننده‌گان مسلمان، مستلزم شناسایی مولفه‌های جایگاه‌سازی برند برای این نوع از مصرف‌کننده‌گان است که با بررسی ادبیات، پژوهشی به این مسأله مهم، نپرداخته است. بنابراین، هدف از این پژوهش، چکیده کامل
      هدف/ سئوال اصلی: تعداد فزاینده مسلمانان و ضرورت سازگاری و تطابق محصولات با ترجیحات مصرف‌کننده‌گان مسلمان، مستلزم شناسایی مولفه‌های جایگاه‌سازی برند برای این نوع از مصرف‌کننده‌گان است که با بررسی ادبیات، پژوهشی به این مسأله مهم، نپرداخته است. بنابراین، هدف از این پژوهش، شناسایی مولفه‌های جایگاه‌سازی برند در ذهن مصرف‌کنندگان مسلمان است.روش پژوهش: این پژوهش بر مبنای هدف از نوع پژوهش‌های کاربردی و توصیفی است و با توجه به روش اجرا برای جست و جو و گزینش مقاله‌های علمی، مرور سیستماتیک ادبیات تحقیق، تلقی شده و با تکنیک تحلیل محتوای کیفی مولفه‌ها استخراج شد. کلیه مقالات مرتبط با جایگاه‌سازی برند و برندسازی برای مصرف‌کنندگان مسلمان از پایگاه استنادی اسکوپوس و جستجوگر گوگل اسکالر جستجو، جمع‌آوری و ارزشیابی کیفی شدند. در نهایت، تعداد 17 مقاله با استفاده از نرم افزارMax Qda تحلیل محتوای کیفی شدند. یافته‌ها: یافته‌های این تحقیق، نشان می‌دهد که مولفه‌های قیمت، کیفیت، خدمات، ترجیحات مصرف‌کننده، کانال توزیع و منابع مزیت رقابتی شرکت به عنوان مولفه‌های جایگاه‌سازی برند در ذهن مصرف‌کننده‌گان مسلمان در ادبیات تحقیق مورد مطالعه قرار گرفته است.بحث و نتیجه‌گیری: مولفه‌های جایگاه‌سازی برند باید با توجه به سطح تعهد و وابستگی مصرف‌کنندگان مسلمان هر کشور و منطقه به دین اسلام، سازگار شده و متناسب شوند.شرکت‌های تجاری باید به رویکرد تطابق با فرهنگ مصرف‌کننده محلی و فرهنگ قوم‌گرا برای جایگاه‌سازی برند، تأکید و تمرکز بیشتری داشته باشند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - بررسی سیاست جنایی تقنینی و قضایی ایران در حوزه جرایم اقتصادی با تأکید بر فقه اسلامی و حقوق ایران
      مهدی دیدا سلامه ابوالحسنی نغمه فرهود
      شماره 4 , دوره 1 , پاییز 1402
      در پژوهش پیش رو به روش توصیفی-تحلیلی به بررسی سیاست جنایی تقنینی و قضایی ایران در حوزه جرایم اقتصادی با تأکید بر فقه و حقوق ایران پرداخته شده است. جرایم اقتصادی دارای ماهیت پیچیده ای است و امروزه به یک مسأله حاد در سطح ملی و بین المللی تبدیل گردیده که در صورت عدم کنترل چکیده کامل
      در پژوهش پیش رو به روش توصیفی-تحلیلی به بررسی سیاست جنایی تقنینی و قضایی ایران در حوزه جرایم اقتصادی با تأکید بر فقه و حقوق ایران پرداخته شده است. جرایم اقتصادی دارای ماهیت پیچیده ای است و امروزه به یک مسأله حاد در سطح ملی و بین المللی تبدیل گردیده که در صورت عدم کنترل علاوه بر تبعات ،سیاسی ،اقتصادی، اجتماعی و امنیتی می تواند کارآمدی، مشروعیت و حتی بقای حکومتها را به چالش بکشد. به منظور حل این معضل فراگیر در گام نخست بایستی به شناسایی همه ابعاد و ویژگیهای جرم اقتصادی پرداخت و پس از آگاهی نسبت به این مهم عوامل و زمینه های بروز آن را از نظر فقهی و حقوقی به دقت مورد شناسایی قرار داد. جرم انگاری جرایم اقتصادی یکی از ابزارها و مکانیزم‌های سیاست جنایی هر کشور، در مقابله با بزهکاری و انحرافات اقتصادی است؛ که اگر بر اساس سیاستی معقول و منطقی و مبانی مستحکمی صورت نگیرد نه تنها نتیجه مطلوب به دست نخواهد داد بلکه خود موجب پیدا شدن معضلات اقتصادی و اجتماعی بسیاری خواهد شد. سیاست جنایی قضایی جرایم اقتصادی هسته اصلی سیاست جنایی کشور است و در قبال جرائم اقتصادی ماموریت جرم انگاری؛ ارعاب، تنبیه و ناتوان سازی مجرمین در پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - طراحی و تدوین مدل عشق به مقصد گردشگری حلال با رویکرد توسعه پایدار
      عباس فلاح نژاد محمدعلی عبدالوند کامبیز حیدرزاده هنزائی محسن خون سیاوش
      شماره 1 , دوره 1 , زمستان 1401
      هدف/ سئوال اصلی: امروزه برندسازی برای مقاصد گردشگری و جلب توجه و ایجاد عشق و علاقه‌ی گردشگران به این مقاصد یک استراتژی برای مقاصد گردشگری محسوب می‌شود که نقشی حیاتی در عملکرد مدیریت مقصد، جهت گسترش فرصت‌های گردشگری آنها و متمایزسازی مقاصد نسبت به رقبا و درنهایت دست یابی چکیده کامل
      هدف/ سئوال اصلی: امروزه برندسازی برای مقاصد گردشگری و جلب توجه و ایجاد عشق و علاقه‌ی گردشگران به این مقاصد یک استراتژی برای مقاصد گردشگری محسوب می‌شود که نقشی حیاتی در عملکرد مدیریت مقصد، جهت گسترش فرصت‌های گردشگری آنها و متمایزسازی مقاصد نسبت به رقبا و درنهایت دست یابی به مزیت رقابتی می‌باشد. از اینرو برقراری پیوند عاطفی قوی گردشگر با مقاصد گردشگری می تواند در جذب گردشگر و در نتیجه افزایش درآمد و توسعه پایدار ناشی از صنعت گردشگری بسیار تأثیرگذار باشد. عشق به مقصد پدیده ای است که توسط گروهی از بازدیدکنندگان راضی تجربه می شود و بازدیدکنندگان راضی نیز تبدیل به گردشگران وفادار می شوند و از این طریق چندین هزینه را کاهش می دهند. از آنجا که امروزه اهمیت این سازه به عنوان یک موضوع نوظهور برای دانشگاهیان و متخصصان افزایش یافته است، لذا هدف از پژوهش مروری حاضر ترسیم یک تصویر واضح و جامع از پدیده عشق به مقصد گردشگری و همچنین ارائه مدل عشق به مقصد گردشگری حلال با رویکرد توسعه پایدار می باشد.روش پژوهش: در این پژوهش، از روش فراترکیب و تجزیه ‌وتحلیل محتوای موضوعی برای مطالعه ی تطبیقی و کتاب‌شناختی ادبیات عشق در حوزه ی گردشگری و مهمان‌نوازی با رویکرد مرور نظام‌مند استفاده شده است.یافته‌ها: پس از مطالعه ی 68 مقاله ی معتبر علمی ‌در این زمینه و بررسی پیشایندها‌ و پیامدهای آنان، مشاهده می‌شود که رضایت از مقصد، تجربه ی مقصد، تصویر مقصد، وفاداری به مقصد، نیات بازدید مجدد از مقصد و تبلیغات دهان‌به‌دهان مثبت از رایج‌ترین متغیرهایی هستند که مزایای حاصل از عشق به مقصد را برای مقاصد گردشگری توصیف می‌کنند.بحث و نتیجه‌گیری: این بررسی مرور علمی، تلاشی برای ارائه بستر میان رشته ای پژوهش روی عشق به مقصد می باشد و این امکان را برای دانشگاهیان، متخصصان، و مدیران فعال در حوزه گردشگری و مهمان نوازی حلال فرآهم می آورد تا با مطالعه و آشنایی با این سازه و مفاهیم مدیریتی در این حوزه از نحوه عمل و روندهای بهبود عشق به مقصد برای حوزه گردشگری و مهمان نوازی حلال آگاهی یابند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - مسئولیت مدنی ناشی از نقض قراردادهای ورزشی در حقوق ایران و انگلستان با نگاهی بر فقه اسلامی
      عبداله دولاح مهدی فیروزآبادیان غلامرضا یزدانی
      شماره 4 , دوره 1 , پاییز 1402
      هدف از این تحقیق، مطالعه تطبیقی مسئولیت مدنی ناشی از نقض قراردادهای ورزشی در حقوق ایران و انگلستان با نگاهی بر فقه اسلامی می‌باشد. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و برگرفته از منابع کتابخانه‌ای می‌باشد. در پاسخ به این سوال که مسئولیت مدنی ناشی از نقض قراردادهای ورزشی در حقوق ای چکیده کامل
      هدف از این تحقیق، مطالعه تطبیقی مسئولیت مدنی ناشی از نقض قراردادهای ورزشی در حقوق ایران و انگلستان با نگاهی بر فقه اسلامی می‌باشد. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و برگرفته از منابع کتابخانه‌ای می‌باشد. در پاسخ به این سوال که مسئولیت مدنی ناشی از نقض قراردادهای ورزشی در حقوق ایران و انگلیس با رویکردی به فقه اسلامی چیست؟ مشخص شد که ورزشکاران در باشگاه‌های ورزشی مانند سایر اشخاص حقوقی دارای حقوق و تکالیفی بوده که عدم انجام این حقوق و تکالیف- اعم از قراردادی یا قانونی- ممکن است حسب مورد موجب مسئولیت مدنی یا انتظامی باشگاه‌ها گردد. رابطه حقوقی باشگاه‌های ورزشی با ورزشکاران و مربیان مربوطه مبتنی بر رابطه کارگری و کارفرمایی می‌باشد و جز در موارد خاص مثل آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های فدراسیون‌های مربوطه تابع قانون کار می‌باشد. باشگاه‌ها در رابطه با خسارات وارده از ناحیه ورزشکاران و مربیان مربوطه نسبت به اشخاص ثالث از جمله ورزشکاران و تماشاگران حریف مسئولیت نیابتی دارند. مبنای مسئولیت مدنی باشگاه‌های ورزشی در نظام حقوقی ایران و فقه اسلامی و کشورهای اروپایی مبتنی بر فرض تقصیر می‌باشد. مهم‌ترین وظیفه باشگاه‌های ورزشی رعایت تعهدات ایمنی باشگاه می‌باشد که عدم رعایت آن منجر به مسئولیت مدنی و یا انتظامی باشگاه مربوطه می‌گردد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - بررسی مفهوم موفقیت‌شناسی در ادبیات اسلامی با محوریت رفاه شهروندان
      محمدعلی نژادیان
      شماره 2 , دوره 1 , بهار 1402
      هدف: یکی از مشکلات جهان امروز این است که هر نسل با توجه به شرایط فعلی خود و پیشرفت علم و فناوری ادبیات جدیدی را برای موفقیت تعریف می‌نماید. همچنین به‌دلیل این‌که انسان موجود پیچیده‌ای است پس نمی‌توان صرفا با علم روان‌شناسی به شناخت و بررسی انسان و موفقیت او پرداخت. ازای چکیده کامل
      هدف: یکی از مشکلات جهان امروز این است که هر نسل با توجه به شرایط فعلی خود و پیشرفت علم و فناوری ادبیات جدیدی را برای موفقیت تعریف می‌نماید. همچنین به‌دلیل این‌که انسان موجود پیچیده‌ای است پس نمی‌توان صرفا با علم روان‌شناسی به شناخت و بررسی انسان و موفقیت او پرداخت. ازاین‌رو، برای موفقیت‌شناسی نیاز است، معارف مختلفی از جمله معرفت‌های دینی و فلسفی بررسی شوند. بنابراین، هدف از این مقاله این است که با در نظر گرفتن فطرت مشترک انسان از موفقیت تعریفی صحیح، کامل و مطلق شود تا تمامی نسل‌ها بتوانند آن را ملاک عمل و تشخیص خود قرار دهند.روش: مقاله مروری تحلیلی حاضر، از روش کتابخانه‌ای برای گردآوری داده‌های کیفی و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوای متون، انجام گرفته است.یافته‌ها:با استفاده از منابع مکتوب، اطلاعات مورد نیاز برای بررسی مفهوم موفقیت‌شناسی در ادبیات اسلامی جمع‌آوری شدند و به‌منظور تعریف و تعیین ابعاد آن، تحلیل محتوا انجام شد و در نهایت موفقیت‌شناسی بر اساس ادبیات اسلامی به‌صورت جامع و دقیق شناسایی و تعریف شد. همچنین بخش‌های موفقیت شناسی از لحاظ هدف، موضوع و روش مشخص شدند.نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر با درنظر گرفتن نکات مطرح شده در دین اسلام، موضوع موفقیت‌شناسی را در سه سطح مبانی، نظریه و فلسفه آن مطرح کرده تا شناخت درستی از موفقیت حاصل شود. در نهایت با ارائه یک پیشنهاد باعنوان پرونده اجتماعی شهروندان بر اساس حسن‌پیشینه و سوءپیشینه توسط سامانه فدا (فعالیت‌های داوطلبانه اجتماعی) راهکاری را برای رفاه و سعادتمندی مردم ارائه می‌دهد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - واکاوی نقش رهبری تحول دیجیتال در اتحاد استراتژیک بر بستر فرهنگ اسلامی سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی
      مهبد  سهرابی کامبیز هنزائی عباس اسدی
      شماره 1 , دوره 2 , زمستان 1402
      هدف اصلی: تعیین واکاوی نقش رهبری تحول دیجیتال در اتحاد استراتژیک سازمان ها و شرکت‌های ایرانی. روش پژوهش: روش تحقیق نظریه داده‌بنیاد و پژوهش بر اساس نوع هدف؛ توسعه‌ای و از نوع کیفی تعیین گردید. یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که رقابتی شدن بازار، دیجیتالی شدن و در هم ت چکیده کامل
      هدف اصلی: تعیین واکاوی نقش رهبری تحول دیجیتال در اتحاد استراتژیک سازمان ها و شرکت‌های ایرانی. روش پژوهش: روش تحقیق نظریه داده‌بنیاد و پژوهش بر اساس نوع هدف؛ توسعه‌ای و از نوع کیفی تعیین گردید. یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که رقابتی شدن بازار، دیجیتالی شدن و در هم تنیدگی بازار به پدیده محوری تحقیق که همان رهبری تحول دیجیتال است، شکل می دهد. رهبری تحول دیجیتال در قالب سبک رهبری و کارویژه های رهبری توصیف شده است. نقش رهبری تحول دیجیتال در اتحادهای استراتژیک بی واسطه نیست و با مجموعه ای از شرایط زمینه ای و همچنین شرایط مداخله گر، میانجی گری می شود و این عوامل بر روی راهبردهایی که شرکت ها اتخاذ می کنند، تاثیر می گذارد. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر به طور کلی نشان می دهد که رهبری تحول دیجیتال در اتحاد استراتژیک سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی تأثیر بسیار زیادی دارد و در عصر حاضر، تحول دیجیتال به عنوان یک عامل اصلی برای رشد و پیشرفت سازمان‌ها در نظر گرفته می‌شود. برای دستیابی به مزیت رقابتی و ارائه خدمات بهتر به مشتریان، شرکت‌ها باید به تغییرات دیجیتال و فناوری‌های نوین پاسخ دهند. با این وصف باید توجه داشت که نقش رهبری تحول دیجیتال در اتحاد استراتژیک بین شرکت ها از مجرای اثرپذیری از متغیرهای متنوعی اتفاق می‌افتد و همچنین شرکت ها راهبردهای متنوعی را در راستای تحول دیجیتال و همچنین ایجاد اتحادهای استراتژیک دنبال می کنند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - رابطه بین عملکرد ‌بانکداری غیر ربوی و انواع نوآوری‌ها با نقش میانجی دانش اسلامی (مورد مطالعه بانک های ملی استان قزوین)
      محسن رحمانی مهدی زکی پور
      شماره 2 , دوره 1 , بهار 1402
      در بانکداری غیر ربوی نیاز به نوآوری، نسبت به گذشته بیشتر احساس می شود و توسعه آنها وابسته به خلق دانش اسلامی در بین کارکنان می باشد.هدف/ سئوال اصلی: هدف از این تحقیق تعیین میزان تاثیر انواع نوآوری‌ها بر دانش اسلامی و ارائه راهکارهای علمی در این رابطه جهت بهبود عملکرد با چکیده کامل
      در بانکداری غیر ربوی نیاز به نوآوری، نسبت به گذشته بیشتر احساس می شود و توسعه آنها وابسته به خلق دانش اسلامی در بین کارکنان می باشد.هدف/ سئوال اصلی: هدف از این تحقیق تعیین میزان تاثیر انواع نوآوری‌ها بر دانش اسلامی و ارائه راهکارهای علمی در این رابطه جهت بهبود عملکرد بانکداری غیر ربوی می باشد.روش پژوهش: روش پژوهش کمی پیمایشی می باشد. داده ها از نمونه ای شامل 225 نفر از کارکنان بانک های ملی استان قزوین به وسیله پرسشنامه های استاندارد گردآوری شد. فرضیه ها با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرم افزارSmart PLS آزمون شد.یافته‌ها: یافته ها برای فرضیه های دارای تاثیر مستقیم نشان داد که انواع نوآوری ها تاثیر مستقیم، مثبت و معناداری بر دانش اسلامی وعملکرد بانکداری غیر ربوی دارند (فرضیه اول و دوم)، همچنین دانش اسلامی نیز تاثیر مستقیم، مثبت و معناداری برعملکرد بانکداری غیر ربوی دارد (فرضیه سوم). نتایج آزمون مدل ساختاری برای فرضیه میانجی بیانگر تایید این فرضیه بود و بر نقش حیاتی دانش اسلامی بین انواع نوآوری و بهبود عملکرد بانکداری غیر ربوی تاکید می کند (فرضیه چهارم).بحث و نتیجه‌گیری: در مجموع خلق دانش اسلامی می تواند تاثیر انواع نوآوری برعملکرد بانکداری غیر ربوی را غنی تر سازد و با توجه به اینکه دانش اسلامی یک منبع مهم برای عملکرد بانکداری غیر ربوی می باشد، نیاز مبرمی به روش های تولید، اشتراک و به کارگیری آن در بانکداری غیر ربوی می باشد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - بررسی مکانیزم انتقال سیاست پولی درکوتاه مدت با رویکرد حکمت اسلامی تکیه بر یک الگوی خودرگرسیون برداری ساختاری در ایران
      مهشید طباطبایی زواره بیت الله اکبری مقدم فرهاد غفاری
      شماره 3 , دوره 1 , تابستان 1402
      در این تحقیق تلاش گردید با مطالعه چارچوب تئوریک ادبیات بانکداری اسلامی، ویژگی ها و وجه تمایز بانکداری اسلامی از بانکداری متعارف شناسایی شده و سپس با تمرکز روی هر یک از ویژگی ها شاخصهای مربوط به آن ویژگی طراحی و معرفی گرددهدف/ سئوال اصلی: هدف این مقاله بررسی اثرات سیاست چکیده کامل
      در این تحقیق تلاش گردید با مطالعه چارچوب تئوریک ادبیات بانکداری اسلامی، ویژگی ها و وجه تمایز بانکداری اسلامی از بانکداری متعارف شناسایی شده و سپس با تمرکز روی هر یک از ویژگی ها شاخصهای مربوط به آن ویژگی طراحی و معرفی گرددهدف/ سئوال اصلی: هدف این مقاله بررسی اثرات سیاست پولی از طریق کانال های انتقال پولی(کانال بهره، کانال نرخ ارز، کانال اعتباری وکانال انتظارات) درکوتاه مدت در طی دوره زمانی Q11386-1396Q4 می‌باشد.روش پژوهش: با استفاده از الگوی خودرگرسیون برداری ساختاری ( SVAR) اثرات سیاست پولی را از طریق کانال ها مورد بررسی قرار گرفت.یافته‌ها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که می توان نتایج تجربی حاصل از تخمین روابط بین متغیرها با استفاده از رویکرد SVAR مبتنی بر داده های آماری نشان می دهد که در کوتاه مدت کانال نرخ ارز موثرترین کانال در انتقال سیاست پولی می باشد به طوری که متغیر انتظارات بیشترین اثرگذاری را بر این کانال دارد، بعد از کانال نرخ ارز،کانال انتظارات و پس از آن کانال اعتبارات و نرخ بهره می باشند که به ترتیب بیشترین تاثیر را در کوتاه مدت دارد.بحث و نتیجه‌گیری: با بررسی اهمیت نسبی کانال های انتقال پولی نسبت به یکدیگر می توان به این اصل اشاره کرد که با گذشت زمان اثرگذاری کانال ها تغییر خواهد کرد به طوری که با شوک قیمت ها کانال انتظارات در کوتاه مدت بیشترین تاثیر را دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - طراحی مدل عوامل کلیدی ارزش‌آفرینی پایدار در زنجیره‌‌های تامین صنعت نفت و ‏گاز ایران
      فیروز  خدائی هوشنگ تقی‌زاده مجید  باقرزاده خواجه
      شماره 1 , دوره 2 , زمستان 1402
      هدف مطالعه حاضر طراحی مدل عوامل کلیدی ارزش‌آفرینی پایدار در زنجیره‌‌های تامین صنعت نفت و ‏گاز ایران با تاکید بر بازاریابی اسلامی است. این پژوهش از گونه بنیادی و به لحاظ روش، ترکیبی (كیفی و كمی) است. ابتدا با مرور نظام‌مند سه مرحله‌ای اسناد علمی غربال و مدل مضامین با روی چکیده کامل
      هدف مطالعه حاضر طراحی مدل عوامل کلیدی ارزش‌آفرینی پایدار در زنجیره‌‌های تامین صنعت نفت و ‏گاز ایران با تاکید بر بازاریابی اسلامی است. این پژوهش از گونه بنیادی و به لحاظ روش، ترکیبی (كیفی و كمی) است. ابتدا با مرور نظام‌مند سه مرحله‌ای اسناد علمی غربال و مدل مضامین با رویكرد كیفی تحلیل مضمون از داخل اسناد مزبور استخراج شد. بر همین اساس، ابتدا با جستجوی پایگاه‌های علمی معتبر، 1103 سند مشخص شد که در طی سه ‏بار غربال بر اساس ارتباط عنوان، چکیده و بررسی متن کامل با رویکرد مرور نظام مند، به 62 فقره سند تقلیل یافت و بعنوان نمونه ‏کیفی لحاظ گردید. یافته‌های تحلیل محتوای مضمونی پس از بررسی روایی و پایایی در 9 ‏مضمون کلان و 50 مضمون فرعی از میان 850 فقره مشاهدات در قالب کدهای باز و در چندین مرحله بازبینی استخراج شد. در بخش کمی، مدل مضامین حاصل‌شده در گام قبلی به‌صورت پرسش‌نامه تنظیم و پس از بررسی روایی و پایایی ‏مابین متخصصین فعال در زمینه صنعت نفت و گاز توزیع‌شده است. پس از ‏گردآوری داده‌ها، مدل کیفی با رویكرد آماری تحلیل عاملی تأییدی‏ ارزیابی و تایید شد. ابعاد مدل مزبور عبارتند از: کیفیت ‏راهبری، ‏‏قابلیت‌های ‏زیربنایی، ‏ساختاری و ‏سازماندهی، ‏ارزیابی و ‏بازخوردگیری، کیفیت ارتباطات، ‏کیفیت منابع، ‏‏تسهیل کننده‌های ‏مدیریت دانشی، ‏ آگاهی و حمایت اجتماعی، ‏توانایی یکپارچه‌سازی ‏فرایندها بین ‏عوامل و ‏اجزای زنجیره و ‏تسهیل کننده‌های ‏ارتقای پایداری ‏در زنجیره. نهایتا بر مبنای یافته‌ها پیشنهادهای تحقیق ارائه شده است.‏ پرونده مقاله
    مقالات در انتظار انتشار

    ابر واژگان

  • پست الکترونیک
    imr@iauyazd.ac.ir
    نشانی
    یزد - شهرک دانشگاه - دانشگاه آزاد اسلامی یزد - گروه مدیریت بازاریابی
    تلفن
    03531872515

    جستجو

    بانک ها و نمایه ها

    آمار مقالات

    تعداد دوره‌ها 2
    تعداد شماره ها 6
    مقالات چاپ شده 31
    تعداد نویسندگان 186
    تعداد مشاهده مقاله 2240
    تعداد دانلود مقاله 655
    تعداد مقالات ارسال شده 77
    تعداد مقالات رد شده 18
    تعداد مقالات پذیرفته شده 46
    درصد پذیرش 53 %
    زمان پذیرش(روز) 74
    تعداد داوران 37
    آخرین به روزرسانی 15/04/1403