آسیبشناسی مراکز آموزشی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی ( مطالعه موردی: مدارس مقطع ابتدایی منطقه 4 شهر اهواز)
محورهای موضوعی : جغرافیا و برنامه ریزی شهری و منطقه ایعلی شجاعیان 1 , نعیم اکرامی 2 , مهدی علیزاده 3
1 -
2 -
3 -
کلید واژه: GIS, آسیبشناسی, اهواز, مقطع ابتدایی, مراکز آموزشی,
چکیده مقاله :
فضاهایآموزشی،ازمهم ترینکاربری هایشهریمحسوبمی شودوتعیینبهینةمکان استقرارمدارس،ازجملةوظایفبرنامه ریزانشهریاست.عدممکانگزینیصحیحکاربریهایشهریخصوصاًکاربریآموزشی،منجربهناهماهنگیبیننیازهاوخدماتارائهشدهازسویکاربریهامیشود.تحقیقحاضربا هدف آسیب شناسی مراکز آموزشی(مدارس مقطع ابتدایی منطقه 4 اهواز) انجام یافتهاست. تحقیق حاضر به لحاظ هدف؛ کاربردی و روش بررسی آن، توصیفی- تحلیلی میباشد. متغیرهایموردمطالعهتحقیق:کاربریمسکونی،تجاری،فرهنگی،فضایسبز، آموزش عالی،نظامی، مذهبی،ایستگاه هایآتشنشانی،جایگاه هایسوخت رسانی،بهداشتی-درمانی،صنایع سنگین، کارگاه ها، انبار صنایع وخیابان هایاصلیمی باشد. بهمنظوروزن دهیوتعییناندازهاثرمتغیرهایموردمطالعهدرهدفنهایی تحقیقازمدلAHPاستفادهشدهاست.برای تهیهلایهنهایی؛بااستفادهازگزینهRaster Calculator واستفادهازعمل گرجمع،لایه هابهروشهم پوشانیبایکدیگرتلفیقشدهاست. نتایج تحلیل AHP در ارتباط با استخراج ارزش وزنی شاخص های موثر در ارزیابی محل استقرار مدارس ابتدایی منطقه 4 شهر اهواز نشان داده است که: شاخص های مراکز صنعتی و نظامی هرکدام با وزن ( 184/0 ) و ( 134/0 ) به عنوان مهمترین شاخص ها شناخته و دارای بیشترین وزن بوده اند. نتیجهنهاییتلفیقلایه هانیز نشانمی دهدکهاز مجموع 15 مدرسه مقطع ابتدایی منطقه 4 شهر اهواز ازنظرالگویهمجواریوسازگاریباسایرکاربری هایهمجوار؛ 1 دبستان در طیف نامناسب، 3 دبستان در طیف متوسط، 5 دبستان در طیف مناسب و 6 دبستان هم در طیف کاملا مناسب قرار گرفته اند.