تحلیل زیباییشناختی تصویر در مجموعة «سرمة خورشید» نادر نادرپور
محورهای موضوعی : ادبیات فارسیزرین تاج واردی 1 , مهسا مومن نسب 2
1 - نویسنده
2 - نویسنده
کلید واژه: تصویر, image, نادرپور, موسیقی درونی, موسیقی معنوی, internal music, Spiritual Music, سرمة خورشید, Naderpoor, the Sun’s collyrium,
چکیده مقاله :
نادر نادرپور (1308-1378) با ارایه مضامین رمانتیکی از نوع رمانتیسم طبیعت گرا، سیاه و احساسی به عنوان یکی از برجسته ترین نیمه سنتیپردازان معاصر شناخته شده است. این پژوهش با رویکرد زیبایی شناسانه و ساختاری، به تحلیل و ارزیابی تصویر سروده های او در مجموعة شعری سرمة خورشید پرداخته است؛ برای این منظور مهمترین عناصر شعری مانندِ موسیقی (بیرونی، کناری، درونی یا داخلی و معنوی) و تصویر در شعرهای او مورد واکاوی و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج پژوهش نشان داد که مهارت و تسلط نادرپور در چینش و گزینش واژگان، موجب پیوند و ارتباط تنگاتنگ اجزای کلام و ساخت و پرداخت تصاویر شعری او شدهاند؛ بیشترین توانش هنری نادرپور، در نظام تصویرسازی و اندیشگانی او دیده میشود؛ ترکیبسازی و بیان تصویرهای فشرده و پیوند و این همانی انسان و طبیعت وجه شاخص سروده های این مجموعه را تشکیل می دهد.
Nader Naderpoor (1308 – 1378) is considered as one of famous Semi – traditionalist of the present time for his romantic implientures of naturalist romanticism. This research tries to give a structural and aesthetic analysis of the images used in the poetic collection of the Sun’s collyrium. To this end, the poetical elements like musical ones (external, lateral, internal and spritual) have been analyzed in his poems. The results of the research indicated that the skills of Naderpoor in lexical diction and arrangement have created a specific cohesion among the parts of speech and the structure of his poetical images. The most outstanding capacity of Naderpoor is realized in his image processing and his thoughts. The combination of the images and expressing the condensed images and their relationship, nature and human identity are the most important charactristics of his poems.
منابع و مآخذ
1ـ اولیایی نیا، هلن (بی تا)، «سیری در رهیافتهای نقد ادبی ساختارگرایی»، عصر پنجشنبه، شماره 33 تا 34.
2ـ باقری، مهدی. مقدمات زبانشناسی. تهران: نشر قطره، 1384.
3ـ براهنی، رضا. طلا در مس. تهران: مولف، 1371.
4ـ پورنامداریان، تقی. گمشده لب دریا. تهران: سخن، چاپ اول، 1382.
5ـ. .....................، ....... . سفر در مه. تهران: زمستان، 1374.
6ـ ......................، ....... . دیگرگونهخوانیهای متون گذشته. تهران: علم، 1388.
7ـ جعفری، مسعود. سیر رومانتسیم در اروپا. تهران: نشر مرکز، 1378.
8ـ حسنلی، کاووس. گونههای نوآوری در شعر معاصر ایران. تهران: ثالث، 1383.
9ـ خانلری، پرویز. وزن شعر فارسی. تهران: انتشارات توس، چاپ دوم، 1367.
10ـ شفیعی کدکنی، محمدرضا، «جادوی مجاورت، بخارا»، سال اول، ش دوم، مهر و آبان 1370، صفحه 17، 1377.
11ـ ......................، ....... . موسیقی شعر. تهران: آگاه، 1370.
12ـ زرقانی، مهدی. چشم انداز شعر معاصر ایران. تهران: ثالث تحریر دوم، 1391.
13ـ ......................، ....... . صورخیال در شعر فارسی. تهران: آگاه، 1386.
14ـ شمیسا، سیروس. نگاهی تازه به بدیع. تهران: فردوس، 1373.
15ـ فتوحی، محمود. بلاغت تصویر. تهران: سخن، 1385.
16ـ کرمی، محمدحسین. عروض و قافیه در شعر فارسی. شیراز: دانشگاه شیراز، 1380.
17ـ محسنی، احمد. ردیف و موسیقی شعر. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد، 1382.