طراحی الگوی تبلیغاتی اینستاگرام برای توسعه گردشگری فرهنگی در استان تهران
محورهای موضوعی : فصلنامه آینده پژوهی شهریسمیه گرجی دوز 1 , علی اکبر فرهنگی 2 , علیرضا ابراهیم پور 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت مجتمع حضرت ولیعصر (عج)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران ، ایران.
2 - استاد گروه مدیریت، دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
کلید واژه: شبکههای اجتماعی, اینستاگرام, توسعه, گردشگری, گردشگری فرهنگی.,
چکیده مقاله :
جذب گردشگر فرهنگی با بهره از نقش تبلیغاتی اینستاگرام، راهکار مناسبی به نظر میرسد اما آنگونه که باید درباره آن در حوزه گردشگری فرهنگی تحقیق نشده است. هدف این پژوهش، یافتن الگوی تبلیغاتی اینستاگرام بر توسعه گردشگری فرهنگی و جذب مخاطب بوده است. این تحقیق با استفاده از روش داده بنیاد به مطالعه پرداخته و اطلاعات از طریق مصاحبه، مشاهده و مدارک و اسناد گردآوریشده است. نمونهگیری بهصورت غیر تصادفی و با توجه به موضوع موردپژوهش بوده و تعداد نمونه حین تحلیل دادهها و تا رسیدن به اشباع نظری مشخص گردیده است. مصاحبهها با خبرگان گردشگری، فضای مجازی، مدیریت رسانه و مدیریت فرهنگی انجامشده و با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی 88 مفهوم، 20 مقوله سطح اول و 6 مقوله سطح دوم خارج شد. «جاذبههای گردشگری فرهنگی» مقوله محوری و «موانع آموزشي، موانع زیرساختی، موانع اقتصادي و موانع مديريتي» عوامل مداخلهگر، «جاذبههاي اينستاگرامي» از شرايط علي، «بسترهاي زيرساختي، اجتماعي و قانوني، تسهيل حضور در مقاصد گردشگري» زمینهها، «ايجاد جذابيت، برنامهریزی مستمر و تبليغات هدفمند» راهبردها و همچنين پيامدهاي مثبت و منفي توسعه گردشگري فرهنگي در استان تهران بودند. شبکه اجتماعی اینستاگرام تأثیر قابلتوجهی در توسعه گردشگری فرهنگی دارد. نمایش میراث فرهنگی میتواند به همراه مدیریت قدرتمند آن جهت مصرف گردشگری فرهنگی آغازکننده آگاهی بیشتر درباره ارزش این سرمایه و لزوم حراست از میراث منحصربهفرد ما باشد. با استفاده از کسبوکارهای هوشمند مرتبط با گردشگری فرهنگی میتوان امکانات مالی حفاظت از این گنجینهها را مهیا نمود. همچنین با شناخت ظرفیتهای گردشگری فرهنگی و شکل دادن به تجربیات کاربران برای جذب سرمایهگذاران نیز اقدام نمود.
Attracting cultural tourists through the promotional role of Instagram seems to be a suitable strategy; however, it has not been thoroughly researched in the field of cultural tourism. The objective of this study was to identify the advertising pattern of Instagram in the development of cultural tourism and audience attraction. This research utilized a grounded theory approach, gathering information through interviews, observations, and documentation. Non-random sampling was conducted based on the research topic, and the number of samples was determined during data analysis until theoretical saturation was reached. Interviews were conducted with experts in tourism, virtual space, media management, and cultural management. Using open, axial, and selective coding, 88 concepts, 20 first-level categories, and 6 second-level categories were identified. "Cultural tourist attractions" emerged as the core category, while "educational barriers, infrastructural barriers, economic barriers, and managerial barriers" were considered intervening factors. "Instagram attractions" represented the causal conditions, "infrastructural, social, and legal frameworks" served as contextual factors, and "creating attractiveness, continuous planning, and targeted advertising" were identified as strategies, alongside the positive and negative consequences of developing cultural tourism in Tehran province. The Instagram social network has a significant impact on the development of cultural tourism. Showcasing cultural heritage, combined with effective management, can initiate greater awareness of the value of this asset and the necessity to protect our unique heritage in the context of cultural tourism consumption. Furthermore, by leveraging smart businesses related to cultural tourism, it is possible to provide financial resources for the preservation of these treasures. Recognizing the capacities of cultural tourism and shaping user experiences can also attract investors.
منابع
آذری، امین؛ صادقزاده، مهدی. (1397). اولویتبندی ابزارهای بازاریابی الکترونیک و بررسی میزان قابلیت اجرایی آنها در جذب گردشگر (مطالعه موردی، شهر تهران). یازدهمین کنفرانس بینالمللی مدیریت و حسابداری و هشتمین کنفرانس کارآفرینی و نوآوریهای باز، 3-2. https://civilica.com/doc/777766
احسانی، امیرهوشنگ. (1401). گردشگری کاربردی. تهران. انتشارات دانشگاه تهران.
ازکیا، مصطفی؛ غفاری، غلامرضا. (1402). جامعهشناسی توسعه. تهران. انتشارات اندیشه دانش، ویراست سوم.
استراوس، انسلم. (1401). مبانی پژوهش کیفی. ترجمه ابراهیم افشار زنجانی. تهران. نشر نی.
افشارقتلی، یاسمین. (1395). شهر تهران. تهران. انتشارات فرهنگ رسانه پویا.
ایسنا 71454 (1402). گردشگری ایران به قبل از کرونا برگشت؟ isna.ir/xdQrnz (27 اسفند 1402)
انهاری، نگین سادات. (1402). تأثیر اینستاگرام بر جذب گردشگر با تأکید بر عوامل اجتماعی فرهنگی (مطالعه موردی: جزیره هرمز). هفتمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، گردشگری و تکنولوژی. https://civilica.com/doc/1936872
باعقیدهرودی، نصراله؛ علیزاده، کتایون؛ جعفری، حمید. (1401). ارزیابی اثرات شاخصهای گردشگری فرهنگی در توسعه نمونه موردی شهرستان خواف. فصلنامه جغرافیا و مطالعات محیطی، 11(41)، 101. https://journals.iau.ir/article_685838.html
باصولی، مهدی؛ هاشمی، سیدسعید؛ ایمانی خوشخو، محمدحسین؛ میرغفوری، سید حبیباله. (1398). نقش عوامل مؤثر گردشگری فرهنگی در توسعه کارآفرینی شهر میراث جهانی یزد. فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی، 9(35)، 79ـ89. https://www.sid.ir/paper/177368/fa
بلوری، بهداد. (1401). سیر تا پیاز اینستاگرام: آموزش صفر تا صد کسب درآمد از اینستاگرام. قم. انتشارات شب چراغ.
پناهی، افسانه. (1400). تأثیر شبکههای اجتماعی بر صنعت مد در شهر تهران. تهران. انتشارات شرکت رسانهساز دانش.
پورسعید، محمد مهدی؛ شجاعی، فرزانه؛ برزگرپور، محبوبه. (1399). ویژگیهای اثرگذار بر ایجاد برند مکان در اینستاگرام؛ رویکرد دادهکاوی. فصلنامه چشمانداز مدیریت بازرگانی، 19(44)، 120ـ146. 10.29252/jbmp.19.44.120
تحریریه کارنگ. (1402). گزارش دیجیتال 2023 دیتاریپورتال از اینترنت ایران خبر میدهد. https://karangweekly.ir/feik (27 اسفند 1402)
تقی پناهی، فاطمه؛ نوکاریزی، محسن؛ دینی، محمدحسین. (1397). شناسایی مؤلفههای موفقیت تولید محتوا در شبکه اجتماعی اینستاگرام پویش کیفی. نشریه تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 25(3)، 431ـ456. https://www.researchgate.net/publication/331159614_Exploring_the_success_factors_of_content_creation_on_Instagram_Qualitative_Approach
حاجیحسن، محسن. (1397). نقش ارتباطات انسانی در اثربخشی فرهنگی و اجتماعی گردشگری. نشریه میراث و گردشگری، (9)3، 150. magiran.com/p2358969
حسنی، حسین. (1398). رسانههای اجتماعی اینستاگرام زندگی روزمره و فرهنگ دیداری. تهران. انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات.
رضایی جونقانی، معصومه. (1397). شبکه اجتماعی اینستاگرام و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. تهران. انتشارات شهبازی،
رومیانی، احمد؛ قهرمان، آرش. (1401). توسعه گردشگری. مشهد. انتشارات جهاد دانشگاهی.
طاهریکیا، حامد؛ صمیم، رضا .(1397). بصری شدن رپ فارسی در فضای مجازی (مطالعه موردی اینستاگرام). فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، 4(13)، 106ـ144. https://doi.org/10.22054/cs.2018.19735.178
فرامرزپور، فاطمه؛ فرامرزپور، مهدی. (1402). برندسازی گردشگری فرهنگی. گرگان. انتشارات نوروزی.
فروزش، مهدی. (1402). تاملی بر توسعه فرهنگی در ایران (از صفویه تا جمهوری اسلامی). تهران. انتشارات هورین.
قاسمپور، فروزان. (1402). میراث جهانی یونسکو در ایران، لیست میراث ملموس و ناملموس. https://www.qotbnama.com/tourism-hospitality/heritage-and-environment/iran-heritage-unesco (27 اسفند 1402)
کمری، فریده؛ حسینی، سیدمحمدرضا؛ ویسه، سیدمهدی؛ مستقیمی، محمودرضا. (1402). شناسایی عوامل مؤثر بر گردشگری فرهنگی در ایران. جغرافیا و توسعه، 21(70)، 94ـ121. 10.22111/GDIJ.2023.7419
لیور، تاما؛ هایفیلد، تیم؛ ابیدین، کریستال. (1400). اینستاگرام فرهنگهای رسانههای اجتماعی دیداری. ترجمه محمدمهدی وحیدی. تهران. انتشارات سوره مهر.
مختار جوزانی، مریم؛ برادران، مراد؛ شیرمحمدی، یزدان. (1399). اثر گردشگری مجازی بر رفاه ذهنی موردمطالعه کاربران اینستاگرام و فیسبوک. فصلنامه برنامهریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 11(42)، 157ـ184. https://doi.org/10.22054/qjsd.2020.11925
محمودی، فاطمه. (1399). شبکههای اجتماعی، رفتار مشتری و برند( گردشگری). تهران. انتشارات چاپ و نشر بازرگانی.
میرتقیان رودسری، سید محمد؛ محمدی، مصطفی. (1397). دیدگاه عرضهکنندگان خدمات گردشگری به نقش رسانههای اجتماعی در مقصد گردشگری. فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، 4(16)، 235ـ262. https://doi.org/10.22054/nms.2019.25757.324
یگانه، نوشزاد؛ قیومی، عباسعلی؛ ابراهیمپور، علیرضا؛ علیشیری، بهرام؛ رحیمی، عبدالرحیم. (1401). طراحی مدل تبیین جایگاه زنان در توسعه فرهنگی. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 6(1)، 249-237 https://ensani.ir/fa/article/author/260724
References:
Abubakar, M. A., & Ilkan, m. (2016). Impact of online WOM on destination trust and intention to travel: A medical tourism perspective. Journal of Destination Marketing & Management, 5(3), 192-201. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2015.12.005
Afshar Qatli, Y. (2016). Tehran city. pooya cultural media, Tehran.[In Persian].
Anhari, N. (2023). The Impact of Instagram on Attracting Tourists with an Emphasis on Socio-Cultural Factors (Case Study: Hormoz Island). 7th International Conference on Management, Tourism and Technology. https://civilica.com/doc/1936872 [In Persian].
Azari, A., & Sadeghzadeh, M. (2018). Prioritizing e-marketing tools and investigating their applicability in attracting tourists (case study of Tehran). 11th International Conference on Management and Accounting and 8th Open Entrepreneurship and Innovation Conference. https://civilica.com/doc/777766. [In Persian]
Azkia, M., & Ghafari, G.R. (2023). Sociology of Development. Andishe Danesh Publications, Third Edition.[In Persian].
Baaghideh Roudi, N., Alizadeh, K., & Jafari, H. (2022). Evaluating the effects of cultural tourism indicators on development case study of Khaf city. Journal of Geography and Environmental Studies, 11(41), 101. https://journals.iau.ir/article_685838 [In Persian]
Basouli, M., Hashemi, S., Imani Khoshkhoo, M.H., & Mirghafoori, H. (2019). Designing the Cultural Tourism Entrepreneurship Development Model Using Structural Equation Modeling-Partial Least Squares. Iranian Islamic City Studies. https://sid.ir/paper/371818/en [In Persian]
Bolouri, B. (2022). Instagram A to Z. Zero to 100 Instagram Income Training. Shab-e Cheragh Publication, Qom. [In Persian].
Bu, y., Parkinson, J., Thaichon, P. (2021). Digital content marketing as a catalyst for e-WOM in food tourism. Australasian marketing Journal, 29(2), 142-154. https://doi.org/10.1016/j.ausmj.2020.01.001
Ehsani, A.H. (2022). Applied Tourism. University of Tehran Press. [In Persian].
Faramarzpour, F., & Faramarzpour, M. (2023). Cultural Tourism Branding. Noroozi Publications, Gorgan. [In Persian].
Foruzesh, M. (2023). Reflections on Cultural Development in Iran (From Safavid to Islamic Republic). Hoorin Publications, Tehran. [In Persian].
Fuaddah, Z., Nurhaeni, I.D. A., & Rahmanto, A. (2022). Digital Marketing and Electronic word of Mouth (e-WOM) Tourism Post COVID-19. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 9(3), 550-557. http://dx.doi.org/10.18415/ijmmu.v9i3.3555
Ge-Stadnyk, J. & Gretzel, u. (2018). Social Media Based Visual Strategies in Tourism Marketing. International Journal of Semiotics and Visual Rhetoric, 2(2), 23-40. http://dx.doi.org/10.4018/IJSVR.2018070102
Ghasempour, F. (2023). UNESCO World Heritage Site in Iran, List of Tangible and Intangible Heritage. https://www.qotbnama.com/tourism-hospitality/heritage-and-environment/iran-heritage-unesco (March 18, 2024). . [In Persian].
Gomez, M., Fernandez, A., C., Molina, A., Aranda, E. (2018). City branding in European Capitals: An analysis from the visitor perspective. Journal of Destination Marketing & Management, 7, 190-201. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2016.11.001
Haji Hassan, M. (2018). The role of human communication in cultural and social effectiveness of tourism. Heritage and Tourism Journal, 3(9), 150. [In Persian]. magiran.com/p2358969
Hassani, H. (2019). Instagram social media daily life and visual culture. Publication Institute for Culture and Art and Communication, Tehran. [In Persian].
Heras-Pedrosa, C., Millan-Celis, E., Iglesias-Sanchez, P., & Janbrino-Maldonado, C. (2020). Importance of SocialMedia in the Image Formation of Tourist Destination from the Stakeholders’ Perspective. Sustainable Tourism in the Social Media and Big Data Era. 12(10), 4092. https://doi.org/10.3390/su12104092
Isa, S. M., Arianto, H. H. & Kiumarsi, S. (2020). The effect of place attachment on visitors’ revisit intentions: evidence from Batam. Tourism Geographies, 22(1), 51-82. https://doi.org/10.1080/14616688.2019.1618902
ISNA 71454 (2023). Iran Tourism Back to Before Corona. www.isna.ir/xdQrnz (march18, 2024) [In Persian].
Ivona, A., Rinella, F., Epifani, f., & Nocco,s. (2021). Resilinet rural areas and tourism development paths: A Comparison of Case Studies: Sustainability, 13(6), 3022. https://doi.org/10.3390/su13063022
Kamari, F., Hosseini, M., Vise, M., & Mostaqimi, M. (2023). Identifying the factors Effecting cultural Tourism in Iran. Journal of Geography and Development. University of Sistan and Baluchestan, 21(70), 94-121 10.22111/GDIJ.2023.7419 [In Persian].
Karang Editorial (2023). Digital Report 2023 Database Portal reports on Iran's Internet. https://karangweekly.ir/feik (March 18, 2024). [In Persian].
Khan, A., Hussain, Z., Mari, I. H., & Ali, A. (2022). Adoption of Digital Marketing Strategies in Tourism Industry: A Case study of Pakistan. J-CEKI: Journal Cendekia Ilmiah, 1(3), 199-205. https://doi.org/10.56799/jceki.v1i3.219
Leaver, Tama, Highfied, Tim, and Abidin, Cristal. (2021). Instagram: Visual Social Media Cultures. MohammadMahdi, Vahidi. Sore Mehr Publicaton. [In Persian].
Lee, C., Chen, M. P., & Xiung, W. (2022). Do national culturs matter for tourism development? Some international evidence. Economic Analysis and Policy, 74, 666-686. https://doi.org/10.1016/j.eap.2022.03.021
Mahmoodi, F. (2020). Social Networks, Customer Behavior and Brand (Tourism). Company of Printing and Commerce, Tehran. [In Persian].
Maroto-Matos, J. c., Voth, A., & Pinos-Navarrete, A. (2020). The importance of tourism in rural development in Spain and Germany. In Neoendogenous Development in European Rural Areas. Springer Cham. 180-205. https://doi.org/10.1007/978-3-030-33463-5_9
Mirtaghian, rudsari, Seyyed Mohammad., & Mohammadi, M. (2018). Attitude of Tourism Service Supplier on the Role of Social Media in the Destination of Tourism, Journal of New Media Studies, 4(16), 235-262. https://doi.org/10.22054/NMS.2019.25757.324 [In Persian].
Mokhtar gozani, M., Baradaran, M., & Sher Mohammadi, Y. (2020). The Impact of Virtual Tourism on Mental Well-being (The Case Study: Instagram and Facebook Users). Journal of Welfare Planning and Social Development, 12(42), 157-184. https://doi.org/10.22054/qjsd.2020.11925 [In Persian].
Panahi, A. (2021). The Impact of Social Networks on Fashion Industry in Tehran. Publications of Danesh Media Company, Tehran. [In Persian].
Poursaeed, M.M., Shojaee, F., & Barzegarpour, M. (2020). the effective features of creating place brand in Instagram: data mining approach. Journal of Business Administration Outlook, 19(44), 120-146. 10.29252/jbmp.19.44.120 [In Persian].
Rasool, H., Maqbool, S., & Tarique, M. (2021). The Relationship Between Tourism and Economic Growth Among BRICS Countries: A panel co-integration analysis. Future Business Journal, 7(1), 1-11. https://doi.org/10.1186/s43093-020-00048-3
Rezaie Joonqani, M. (2018). Instagram Social Network and Students’ Academic Performance. Shahbazi, Tehran. [In Persian].
Roumiani, A., & Qahraman, A. (2022). Tourism Development. Jahad University Publications, Mashad. [In Persian].
Semour, L. (2018). Cultural immersion and the development of cultural sensitivity. Australian Midwifery news, 18(4), 39. https://doi.org/10.1186/s12939-020-01325-x
Silvar, I., Bozic, S., & Batkovic, A. (2017). Innovation in tourism: Perception of tourism providers from Croatia and Serbia. Review of Innovation and Competitiveness, 2(4), 36-55. https://doi.org/10.32728/ric.2016.24/3
Strauss, A. (2022). Basics of qualitative research: grounded theory procedures and techniques. Ebrahim Afshar Zanjani. Ney's publication, Tehran. [In Persian].
Suto, W. P., Abdi, N., Astawa, I. P. M. (2021). Sustainable Tourism Development in Importance and Performance Perspective. In International Conference on Applied Science and Technology on Social Science (ICAST-SS-2020). Atlantis Press. 340-346. https://doi.org/10.2991/ASSEHR.K.210424.066
Taghipanahi, F., Nowkarizi, M., & Dini, M.H. (2018). Exploring the success factors of content creation on Instagram: Qualitative Approach, Journal of Information Science and Public Libraries,25(3), 431-456. https://www.researchgate.net/publication/331159614_Exploring_the_success_factors_of_content_creation_on_Instagram_Qualitative_Approach [In Persian].
Taherikia, H., & Samim, R. (2018). The visualization of Rap-e-Farsi in cyberspace ( A case study of Instagram). Quarterly Journal of New Media Studies, 4(13), 106-144. https://doi.org/10.22054/cs.2018.19735.178 [In Persian].
Yeganeh, N., Qayumi, A., Ebrahimpour, A., Alishiri, B., & Rahimi, A. (2022). Presenting a Model for Women Cultural Development through Structural Equations Modeling, 6(1), 237-249. https://ensani.ir/fa/article/author/260724 [In Persian].
Yeroz, H. (2019). Manifestations of Social Class and Agency in Cultural Capital Development Processes. International Journal of Enterpreneurial Behavior & research, 25(5), 900-918. https://doi.org/10.1108/IJEBR-03-2018-0146
Yu, M., Cheng, M., Yong, L., & Yu. Z. (2021). Hotel Guest Satisfaction during COVID-19 outbreak: The Moderating Role of Crisis Response Strategy. Tourism Management, 93. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2022.104618. [In Persian]