ارزیابی میزان رضایت شهروندان از عملکرد مدیریت شهری در حوزه خدمات شهری (مطالعه موردی منطقه 2 شهرداری شیراز)
محورهای موضوعی : فصلنامه آینده پژوهی شهریتارا حیدری ارجلو 1 , پریسا مشکسار 2 , فاطمه قنبری 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت شهری، موسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران.
2 - استادیار شهرسازی، موسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران.
3 - استادیار شهرسازی، موسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران.
کلید واژه: عملکرد شهرداری, عدالت فضایی, خدمات شهری, منطقه 2 شهر شیراز,
چکیده مقاله :
خدمات شهری به عنوان ابزار مدیریت شهری و عامل اصلی تداوم حیات شهری مطرح است که بدون آن زندگی شهروندان از فعالیت باز می ماند پراکنش بهینه و اصولی خدمات شهری منطباق با خواست مردم در فرایند برنامه ریزی شهری از اهمیت زیادی برخوردار است . در این تحقیق تلاش می شود میزان رضایت شهروندان از عملکرد مدیریت شهری در حوزه خدمات شهری در منطقه دو شهر شیراز مورد سنجش قرار گیرد تا بتوان با شناخت درست موضوع، راهبردها و راهکارهایی اساسی جهت ارتقاء و تقویت عملکرد مدیریت شهری در حوزه خدمات و افزایش رضایت شهروندان این منطقه فراهم نمود. روش تحقیق از منظر هدف کاربردی و از بعد ماهیت و روش، بدلیل این که به دنبال ارزیابی میزان رضایت شهروندان از عملکرد مدیریت شهری در حوزه خدمات شهری منطقه 2 شهرداری شیراز است، توصیفی و از حیث زمانی از نوع تحقیقات مقطعی به شمار می آید. جامعه آماری پژوهش بر اساس سرشماری 1395 شامل 178116 شهروندان ساکن در منطقه 2 می باشد. نمونه پژوهش بر اساس فرمول کوکران،384 نفر می باشد. ابزار گردآوری تحقیق، پرسشنامه است.ابزار گردآوری پژوهش، پرسشنامه میباشد. سؤالات پرسشنامه با توجه به اهداف تنظیم است. پس از جمعآوری لازم، دادههای خام گردآوریشده وارد نرمافزار spss گردیده و درنهایت بر اساس دادههای خام واردشده در نرمافزار، اطلاعات حاصل از پرسشنامهها در دو بخش توصیفی و استنباطی به دست آمد. نتایج نشان می دهد که هر سه مولفه خدمات عمومی(با میانگین2/515)، خدمات فنی (با میانگین 2/385) و خدمات فرهنگی (با میانگین 2/088) ، وضعیت ضعیفی داشته اند و این یعنی آنکه رضایت مندی شهروندان نسبت به آنها ضعیف است. بررسی میانگین رتبه ای آزمون فریدمن بیانگر آن است که بیشترین میانگین رتبه ای مربوط به شاخص وضعیت نظارت بر ساخت و ساز و سپس شاخص وضعیت حمل و نقل عمومی و شاخص وضعیت فضاهای سبز عمومی بوده است. همچنین کمترین رتبه نیز مربوط به شاخص وضعیت سرویس های بهداشتی عمومی و سپس شاخص وضعیت مشارکت مردم بوده است.
Urban services are considered as a tool of urban management and the main factor in the continuation of urban life, without which the citizens' lives will cease to function. Optimal and principled distribution of urban services in accordance with the wishes of the people is of great importance in the process of urban planning. In this research, it is tried to measure the level of citizens' satisfaction with the performance of urban management in the field of urban services in the two cities of Shiraz, so that with a proper understanding of the issue, basic strategies and solutions can be developed to improve and strengthen the performance of urban management in the field of services and increase It provided the satisfaction of the citizens of this region. The research method from the point of view of the practical purpose and from the aspect of the nature and method, due to the fact that it seeks to evaluate the level of satisfaction of citizens with the performance of urban management in the area of urban services in Region 2 of Shiraz Municipality, it is descriptive and in terms of time, it is a cross-sectional research type. come The statistical population of the research, based on the 2015 census, includes 178,116 citizens living in Region 2. The research sample is based on Cochran's formula, 384 people. The research collection tool is the questionnaire. The research collection tool is the questionnaire. The questions of the questionnaire are organized according to the objectives. After the necessary collection, the collected raw data was entered into the spss software and finally, based on the raw data entered into the software, the information from the questionnaires was obtained in two parts, descriptive and inferential. The results show that all three components of public services (with an average of 2.515), technical services (with an average of 2.385) and cultural services (with an average of 2.088) had a weak situation, and this means that the satisfaction of citizens towards They are weak. Examining the rank average of the Friedman test shows that the highest average rank was related to the index of the status of construction supervision, then the index of the status of public transportation and the index of the status of public green spaces. Also, the lowest rank was related to the index of the state of public health services and then the index of the state of people's participation.
_||_