طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش مهارتهای زندگی به دانش آموزان ابتدایی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشعلی جباری ظهیرابادی 1 , مهدی شریعتمداری 2 , یلدا دلگشایی 3 , فرشته کردستانی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: الگوی آموزش مهارتهای زندگی, طراحی, اعتباریابی, دانش آموزان ابتدایی,
چکیده مقاله :
هدف از اجرای این پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش مهارتهای زندگی به دانش آموزان ابتدایی بوده است. این پژوهش از نظر اهداف، کاربردی توسعه ای و از نظر نوع مطالعه و ماهیت پژوهش در بعد کیفی، اکتشافی و از بعد کمّی، پیمایشی مقطعی و جامعه آماری در بخش کمّی معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در شهرستان رفسنجان شامل 1457 نفر می باشند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه حداقل 304 نفر برآورد گردیدو با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. به منظور تبیین بهتر نتایج و آشکار شدن موارد مغفول در فاز کمّی، 13 مصاحبه عمیق در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به صورت گلوله برفی انجام شده است. ابزار جمع آوری داده ها در خصوص مؤلفه های آموزش مهارتهای زندگی و عوامل سه شاخگی، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن به وسیله تحلیل عاملی تأییدی و همچنین روایی صوری و پایایی توسط محاسبه آلفای کرونباخ بهترتیب با مقادیر 830/0 و 81/0 سنجیده و الگوی تحقیق با استفاده از داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه و همچنین بهره گیری از فنون آمار توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. الگوی پژوهش با 15 مؤلفه مهارت زندگی شامل مهارتهای ارتباط، مهارتهای قابل عرضه، خود مسئولیتی، اخلاق کاری، مدیریت، مهارتهای زندگی سالم، تفکر انتقادی، همکاری، تصمیم گیری، تفکر خلاق، خودآگاهی، هدف گذاری، حل مسأله، توجه به دیگران، عزت نفس و 10 مؤلفه از عوامل سه شاخگی شامل کتاب درسی، تلویزیون، کارگاه آموزشی، خانواده، همسالان، جامعه، فضای مجازی، مشاور، کتاب غیردرسی و مدرسه ارایه شده است. آموزش مهارتهای زندگی باعث ارتقای عزت نفس، سلامت، خودمسئولیتی، خودآگاهی و تفکر انتقادی در دانش آموزان ابتدایی میگردد.
The purpose of this study was to design and validate a model for teaching life skills to elementary students. This research in terms of applied development goals and in terms of the type of study and the nature of research in the field of exploratory quality and quantitatively cross-sectional survey and the statistical population in the quantitative section of primary teachers teaching in Rafsanjan include 1457 people using the formula Cochran estimated the number of samples to be at least 304 and selected using a simple random sampling method. In order to better explain the results and reveal the neglected cases in the quantitative phase, 13 in-depth interviews in the qualitative section were conducted using purposive sampling method in the form of snowballs. Data collection tool on life skills training components and triangular factors, a researcher-made questionnaire whose validity was measured by confirmatory factor analysis as well as face validity and reliability by calculating Cronbach's alpha with values of 0.830 and 0.81, respectively. And the research model were analyzed using data collected through a questionnaire as well as descriptive statistics, inferential statistics and structural equation modeling. Research model with 15 components of life skills including communication skills, deliverable skills, self-responsibility, work ethic, management, healthy living skills, critical thinking, collaboration, decision making, creative thinking, self-awareness, goal setting, problem solving, attention to others, Self-esteem and 10 components of three-pronged factors including textbook, television, workshop, family, peers, community, cyberspace, counselor, non-textbook and school are presented.Life skills training promotes self-esteem, health, self-responsibility, self-awareness and critical thinking in elementary students.
References
- Attarian, M., (2020). The need to teach life skills to children and adolescents, Sepehr Magazine, 3 (5), 17-18. ]in persian[
- Etezadi, N., Baradaran, M., Ranjbar Noshari, F., (2021). The effectiveness of life skills training on promoting self-esteem and reducing bullying of working children, Master Thesis, Payame Noor University, Astaneh Ashrafieh. ]in persian[
- Ghorbani, M., Yousefi F., (2021). The effectiveness of life skills training on responsibility, academic excitement and optimism - pessimism of female elementary school students in Mahmoudabad, M.Sc. thesis of Roozbehan Institute of Higher Education. ]in persian[
- Izadi, A., Jahangiri, A., Nazarian, K., (2021). The effect of life skills training on controlling emotions and mental health of second grade girls in Shirvan city. Journal of Medical Sciences and Health Management, Volume 2 Number 3, 16-10. ]in persian[
- Jahani, J. (2019). A study of the use of components of Guilford creativity in Persian children's magazines; Astan Quds Razavi Library Quarterly . ]in persian[
- Kahrizeh, M., (2020). The effect of life skills training on mental health and academic performance of third grade elementary school female students. New Achievements in Humanities Studies (2) 16, 122-113. ]in persian[
- Mantegh, A., & Gholtash, A. (2020). The effect of life skills training on the expression and self-esteem of female first year high school students in District 1 of Shiraz, 8th Scientific Conference on Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Harms of Iran, Tehran. ]in persian[
- Matin, H., & Ahmadi, S. (2020). The effectiveness of life skills training on psychological hardship and spiritual health of female high school students. Knowledge and Research in Applied Psychology, (20) 1, 75, 70-61. ]in persian[
- Mobini Dehkordi, A., & Keshtkar Haranki, M. (2014). Investigating the effect of the three-pronged model on social innovation (a case study of a company affiliated with the automotive industry), Journal of Innovation Management, Third Year, Fourth Issue, Winter 2014, pp. 75-57. ]in persian[
- Mohajeri, P., Tehranizadeh, M., & Mardukhi, M., (2020). The effectiveness of life skills on self-esteem, social adjustment and happiness of working girls 8 to 10 years old in Saba area of Tehran province, Master Thesis, Payame Noor University, Karaj. ]in persian[
- Saifullahi, P. (2018). Life skills for teens. Tehran: Kalam. ]in persian[
_||_