بررسی اثربخشی آموزش مجازی دوره ابتدایی در زمان بیماری کرونا
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشصدیقه کارگر خرمی 1 , عفت عباسی 2
1 - کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور مرکز دامغان، دامغان، ایران.معلم، آموزش و پرورش
2 - گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
کلید واژه: اثربخشی, بیماری کرونا, آموزش مجازی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: با تعطیلی مراکز آموزشی در پی شیوع بیماری کرونا، آموزش های مجازی اهمیت دوچندانی در سراسر جهان پیدا کرده و وارد عرصه آموزش های رسمی مدارس و دانشگاه ها و جایگزین تدریس و تحصیل حضوری گردید و فرصت ها و چالش هایی را در عرصه تعلیم وتربیت ایجاد کرد. هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش مجازی در مدارس ابتدایی شهرستان خرم بید بود. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری معلمان زن دوره ابتدایی شهرستان خرم بید در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که تعدادشان 137 نفر بود و از بین آنها به شیوه تصادفی- طبقه ای 101 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته اثربخشی آموزش مجازی در مدارس ابتدایی از دیدگاه معلمان بود که پس از تدوین سؤالات، پرسشنامه در اختیار استاد راهنما و سه نفر از استادان رشته آموزش ابتدایی قرار گرفت و روایی صوری و محتوایی آن تأیید شد. همچنین اعتبار همسانی درونی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت که مقدار آن برای کل پرسشنامه 87/0 بود. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون t با نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که در تمامی ابعاد پرسشنامه نظر معلمان به سمت گزینه های متوسط به بالا بوده است و آموزش مجازی بر ابعاد اعتقادی، اخلاقی، علمی، فرهنگی، اجتماعی، زیستی، سیاسی و اقتصادی دانش آموزان ابتدایی اثربخش بوده است. با توجه به نتایج به دست آمده می توان آموزش مجازی را توسعه داد و در آینده به عنوان مکمل آموزش حضوری به نحو احسن از آن بهره جست.
Introduction:When educational institutions were closed following the outbreak of corona virus pandemic, virtual education has become doubly important around the world and it has entered the field of formal education in schools and universities, replacing face-to-face teaching and education. This created some opportunities and also challenges in the field of education. The purpose of this study was to investigate virtual education in primary schools in Khorrambid city. Research Methodology: The research method was survey and the statistical population was female primary school teachers in Khorrambid city in the academic year 2020-2021, whose number was 137 and among them, 101 people were selected through stratified random sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire on the effectiveness of virtual education in primary schools from the teachers' point of view. After compiling the questions, the questionnaire was given to the supervisor and three professors of primary education major and its face and content validity was confirmed. Also, the internal consistency of the questionnaire was evaluated using Cronbach's alpha, the value of which was 0.87 for the whole questionnaire. Data were analyzed using t-test using SPSS software version 22. Findings:The results indicated that in all dimensions of the questionnaire, teachers' views were towards moderate to high options and virtual education was effective on the doctrinal, moral, scientific, cultural, social, biological, political and economic dimensions of elementary students. According to the obtained results, virtual education can be developed and it can be used effectively in the future as a supplement to face-to-face education.
Refrences
1- Ahmady, S., Shahbazi, S., and Heidari, M. (2020). Transition to Virtual Learning During the Coronavirus Disease–2019 Crisis in Iran: Opportunity Or Challenge? Disaster medicine and public health preparedness, 14(3), e11-e12.
2- Arkhi, H.G. (2018). Factors Affecting e-Learning Admission from the Perspective of
Secondary High School Students Based on Davis Technology Admission Model, M.Sc. Thesis, Mazandaran University.
3- Elgart, M. A. (2017). Can schools meet the promise of continuous improvement? Phi Delta Kappan, 99(4), 54–59.
4- Habibi, A., Mukminin, A., Yaqin, L. N., Parhanuddin, L., Razak, R. A., Nazry, N. N. M., and Fathurrijal, F. (2021). Mapping Instructional Barriers during COVID-19 Outbreak: Islamic Education Context. Religions, 12(1), 50.
5- Marbán, J. M., Radwan, E., Radwan, A., and Radwan, W. (2021). Primary and Secondary Students’ Usage of Digital Platforms for Mathematics Learning during the COVID- 19 Outbreak: The Case of the Gaza Strip. Mathematics, 9(2), 110.
6- Mcgorry, S. Y. (2018). Measuring quality in online programs. Internet and Higher Education; 6(2), 159-177.
7- Mian, A. & Khan, S. H. (2020). Medical education during pandemics: a UK perspective. BMC Medicine; 18(1):100.
8- Mirzaei, H. (2020). Research in Higher Education, Science and the Corona Crisis in Iran, Research Institute for Cultural and Social Studies, Tehran.
9- Mouratidou, K., Karamavrou, S., Karatza, S., and Schillinger, M. (2020). Aggressive and Socially Insecure Behaviors in Kindergarten and Elementary School Students: A Comparative Study Concerning Gender, Age and Geographical Background of Children in Northern Greece. Social Psychology of Education, 23 (1): 259-277.
10- Mousavi, S.M., and Jafari, F. (2020). Virtual Education in the Corona Age, Opportunities and Challenges, First National Conference on Applied Research in Education Processes, Minab.
11- Nichols, M.(2017) A theory fore learning. Educational Technology and Society, 6(2), 1-10.
12- Rezaei, A. M. (2020). Evaluating what students have learned during the Corona:
Challenges and solutions. Journal of Educational Psychology, 16 (55), 179-214.
13- Sajed, A.N. (2020). Corona Virus Disease (COVID-19) Outbreak and the Strategy for Prevention. Europasian Journal of Medical Sciences; 2(1): 1-4.
14- Yahyaei, D., Foroushani, Z. J., & Mahini, F. (2012). The School Role in Lively Education and Student's Mental Health. Procedia Social and Behavioral Sciences, 47, 1408-1412.
_||_