بررسی میزان برخورداری دانشآموزان ابتدایی از مهارتهای اجتماعی و اخلاقی شهروندی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشسهیلا حسین پور 1 , الهه حاج فتعلی 2
1 - استادیار گروه علوم تربیتی. دانشکده علوم انسانی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - دانش آموخته رشته برنامهریزی آموزشی، واحد علوم و تحقیقات. دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: آموزش. معلم و دانش آموز, اجتماعی ـ اخلاقی, همدلی, مسئولیتپذیری, مهارتهای شهروندی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان برخورداری دانشآموزان ابتدایی از مهارتهای اجتماعی و اخلاقی اخلاق شهروندی: مقایسه دیدگاه معلمان زن و دانشآموزان انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و نحوه گردآوری دادهها از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است جامعه هدف دانشآموزان دوره ابتدایی منطقه دو شهر تهران است با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، تعداد نمونه 90 نفر معلم زن و دانشآموزان 350نفر محاسبه شد که از طریق روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است که روایی محتوایی آن توسط اساتید و صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت تایید شد، و برای به دست آوردن پایایی از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد که 841/0 محاسبه گردید. یافتهها نشان میدهد میزان برخورداری دانشآموزان از مؤلفههای مشارکت فعال، همدلی، مسئولیتپذیری بالاتر از حد متوسط و مؤلفههای روابط بینفردی، قدرت تصمیمگیری و تفکر انتقادی پایینتر از حد متوسط است. بین دیدگاه دانشآموزان و معلمان در خصوص میزان برخورداری دانشآموزان از مؤلفههای شهروندی اختلاف معنیداری وجود دارد.
Introduction: The social, political, cultural and economic issues of the present age have turned the issue of teaching social skills of citizenship into one of the most important areas of decision and action in the education system. Educating responsible and informed citizens is one of the most fundamental missions of educational systems in different countries. The aim of this study was to investigate the level of elementary school students' social and moral skills of citizenship and to compare the views of female teachers and students. Research Methodology: This research is applied in terms of purpose, and in terms of the nature and method of data collection, it is a descriptive survey research method. The target population is elementary school students in Tehran's second district among which the sample size was calculated as 90 female teachers and 350 students through Krejcie & Morgan table and selected through cluster sampling method. The data collection tool in this study was a researcher-made questionnaire whose content validity was confirmed by professors and experts in the field of education, and the Cronbach's alpha coefficient was used to obtain reliability as of 0.841. Findings: Findings indicated that students had above-average level in the components of active participation, empathy, and responsibility and below average level in the components of interpersonal relationships, decision-making power and critical thinking. Conclusion: There is a significant difference between the attitudes of students and teachers regarding the extent to which students enjoy the components of citizenship.
_||_