تحلیل چالشهای اقتصادی باشگاههای فوتبال مازندران
محورهای موضوعی : علوم ورزشمرتضی دوستی 1 , سعید تابش 2 , علی محسنی فر 3
1 - دانشگاه مازندران
2 - دانشگاه مازندران
3 - دانشگاه مازندران
کلید واژه: فوتبال, مازندران, اقتصاد, باشگاه,
چکیده مقاله :
در میان ورزشها فوتبال پرطرفدارترین، پربینندهترین و هیجانانگیزترین رشته ورزشی در جهان محسوب میشود و کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست؛ ازاینرو هدف از تحقیق حاضر تحلیل چالشهای اقتصادی باشگاههای فوتبال مازندران میباشد. پژوهش حاضر، به روش توصیفی- تحلیلی است که ازنظر هدف جزء تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل نخبگان دانشگاهی، مدیران، مربیان، داوران و ورزشکاران، مدیران و کارشناسان اقتصادی استان مازندران بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و در دسترس نمونه پژوهش انتخاب شد. در مرحله اول تحقیق با استفاده از انجام مصاحبه با 25 نفر از جامعه آماری، چالشهای اقتصادی شناسایی شد. در مرحله دوم و سوم، چالشهای شناساییشده توسط گروه دلفی (25 نفر) بررسی شد؛ در این دو مرحله عواملی که حداقل 60 درصد دارای پاسخ مثبت بودند برای مرحله بعد باقی ماندند. در مرحله نهایی رتبهبندی چالشهای شناساییشده در سه مرحله قبل با استفاده از پرسشنامه پنج گزینهای لیکرت انجام شد. برای رتبهبندی چالشها از آزمون فریدمن در قالب نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که نبود قوانین شفاف در خصوصیسازی با میانگین رتبهای 82/25، مؤثرترین و عدم استقبال تماشاگران از مسابقات فوتبال با میانگین رتبهای 02/14، کم اثرترین چالش اقتصادی باشگاههای فوتبال مازندران میباشد. به مدیران ورزشی کشور و استان مازندران پیشنهاد میگردد با توجه به اولویتهای ارائهشده در این تحقیق و تحقیقات مشابه اقدام به برنامهریزیهای استراتژیک نمایند تا درنهایت موجبات رشد و پیشرفت اقتصادی باشگاههای فوتبال را شاهد باشیم.