ترکیب مجازاتهای اجتماعی، مفهوم اصطلاحی جدیدی است که در برگیرنده تدابیری است که از سوی نظامهای کیفری و از رهگذر تصویب و تأیید قانونگذار تعیین و با مشارکت اجتماع با انگیزه بازپروری و مشارکت هرچه بیشتر نهادهای مردممدار با اعمال نظارت قدرت حاکم به اجرا در میآیند. مفهوم چکیده کامل
ترکیب مجازاتهای اجتماعی، مفهوم اصطلاحی جدیدی است که در برگیرنده تدابیری است که از سوی نظامهای کیفری و از رهگذر تصویب و تأیید قانونگذار تعیین و با مشارکت اجتماع با انگیزه بازپروری و مشارکت هرچه بیشتر نهادهای مردممدار با اعمال نظارت قدرت حاکم به اجرا در میآیند. مفهوم این مجازاتها رابطه تنگاتنگی با اصطلاح جایگزینهای حبس به عنوان رایجترین، فراگیرترین و مسلطترین نوع مجازات دارد، چراکه خاستگاه اصلی مجازاتهای اجتماعی ناشی از تدابیری است که جهت حبسزدایی و رها شدن از تبعات مخرب و گریزناپذیر زندان، توسط جرمشناسان و کیفرشناسان اندیشیده شده است. مرور نقاط ضعف و قوت هر یک از این نوع مجازاتها نشان می دهد که هر یک متناسب با جرم و شرایط خاص دارای کارکرد بوده اما در نهایت مطالعه حاضر به این نتیجه رسید که با توجه به اینکه همچنان در ایران مجازاتهای اجتماعی جایگزین، جایگاه مطلوبی کسب نکرده و با توجه به کارکردهای اجتماعی آن، نیازمند توجه بیشتر از سوی سیستم قضایی بدان شود. این در حالی است که بسترسازی در ابعاد مختلف و به ویژه در ابعاد اجتماعی فرهنگی از ضرورت بالایی برخوردار است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شبکه های اجتماعی مجازی بر سازگاری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد بجنورد انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد تشکیل می دادند که مطابق جدول کرجسی و مورگان (1972) برای تعداد چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شبکه های اجتماعی مجازی بر سازگاری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد بجنورد انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد تشکیل می دادند که مطابق جدول کرجسی و مورگان (1972) برای تعداد 1300 نفر، تعداد 297 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه وابستگی به تلفن همراه کوهی( 2009 )، حمایت اجتماعی ((MOS شربورن و استوارت (1991) و پرسشنامه ی خودکارآمدی تحصیلی استفاده شد که روایی آن ها از نوع صوری و محتوایی بود که مورد تایید اساتید و خبرگان قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه وابستگی به تلفن همراه 81/0، پرسشنامه حمایت اجتماعی 61/0 و برای پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی85/0 برآورد گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس چندمتغیره با نرم افزار spss تحلیل گردید. نتایج نشان داد که تاثیر تعامل بین جنسیت و کاربست شبکه های اجتماعی مجازی بر حمایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان معنی دار نیست اما تاثیر جداگانه ی جنسیت بر خودکارآمدی تحصیلی
پرونده مقاله
مسئله: احجام شهری شامل مجسمهها و المانها در متن شهر خود بهمثابه متنی دیگر، لایهای از هویت شهر را تشکیل داده و بستر مناسبی برای شکلگیری نشانهها و نمادهای هویتی شهر و ایجاد فضاهای خاطرهانگیز و اجتماعی میباشند اما در چند دهه اخیر بیتوجهی به برخی شاخصهها در خلق و چکیده کامل
مسئله: احجام شهری شامل مجسمهها و المانها در متن شهر خود بهمثابه متنی دیگر، لایهای از هویت شهر را تشکیل داده و بستر مناسبی برای شکلگیری نشانهها و نمادهای هویتی شهر و ایجاد فضاهای خاطرهانگیز و اجتماعی میباشند اما در چند دهه اخیر بیتوجهی به برخی شاخصهها در خلق و بهکارگیری این آثار خصوصاً در بعد محتوایی و مکانی موجب بروز مشکلاتی در هویت فضاهای شهری معاصر و کاهش اثربخشی این آثار گشتهاست.هدف پژوهش تحلیل چگونگی اثرگذاری احجام شهری شهرکرمان در هویت و خاطره انگیزی شهر و فضای شهری با بررسی ارجاعات بینامتنی و منابع الهام و مضامین این آثار است.روش پژوهش این نوشتار از گونه پژوهشهای استدلال منطقی و روش آن، بهرهگیری از تعقل برای تبیین روابط و درک اجزای یک سامانه ذهنی در قالبی کیفی بهصورت توصیفی و تحلیلی است و رویکرد بینامتنیت بهعنوان نظریه مطرح در نقد و تحلیل معنایی آثار هنری بهعنوان روش مورداستفاده قرارگرفته است.نتایج پژوهش نشان میدهد که به ترتیب استفاده از پیشمتنهای اجتماعی، روانشناختی، فرهنگی و ادبی بیشترین تأثیر در طراحی احجام شهری را داشتهاند. همچنین تبدیل شیوه دلالت تصریحی به تلویحی و تبدیل تندیسهای صرف به المانهایی بامعنا و اشاره ضمنی موجب تقویت جنبه ارزشی و نمادین آثار و احراز هویت در درجات بالاتر گشته است.
پرونده مقاله
. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات ابتدا دانشجویان مشخص میشوند .سپس اهداف تحقیق برای هر یک از آزمودنی ها توضیح داده شده و پرسش نامه ها ی پژوهش دراختیار آنها قرار گرفته و از آنها خواسته شد که به دقت سؤالات را مطالعه نموده و پاسخ های موردنظر را متناسب با ویژگی های خود ا چکیده کامل
. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات ابتدا دانشجویان مشخص میشوند .سپس اهداف تحقیق برای هر یک از آزمودنی ها توضیح داده شده و پرسش نامه ها ی پژوهش دراختیار آنها قرار گرفته و از آنها خواسته شد که به دقت سؤالات را مطالعه نموده و پاسخ های موردنظر را متناسب با ویژگی های خود انتخاب کنند و سؤالی را تا حد امکان بی جواب نگذارند و نهایتا داده های جمع آوری شده مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند . لازم به ذکر است که آزمودن ی ها، ابزار تحقیق را به صورت گروهی به مدت تقریبی 20 دقیقه در محل کلاس تکمیل می کنند.اطلاعات به دست آمده از طریق پرسشنامه های ذکر شده در دو سطح توصیفی (میانگین،انحراف معیار و دامنه) و استنباطی (رگرسیون ساده، رگرسیون چندگانه، تحلیل عاملی، ضریب تفکیکی) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. و داده ها از طریق نرم افزار spss مورد آنالیز قرار میگیرند. روش آماری که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت در سطح آمار توصیفی از فراوانی، درصد فراوانی و نمودار و در سطح آمار استنباطی از روش آماری F ( تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون) می باشد .نتایج نشان داد که بین مولفه اعتماد از ابعاد سرمایه ی اجتماعی با سایر ابعاد پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه ای معنادار وجود دارد و بین مولفه مشارکت از ابعاد سرمایه اجتماعی با سایر ابعاد پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه ای معنا داروجوددارد.
پرونده مقاله
مسأله نازایی و ناباروری و پیامدهای آن در میان خانواد ه ها و به طور کلی، جوامع انسانی آن چنان ابعاد گسترده ای دارد که به نوبه خود جایی برای هیچ گونه شک و تردیدی باقی نمی گذارد. این پژوهش، در جستجوی پیامد های اجتماعی نازایی بر خانواده خواهد بود و بررسی این که این پیامد ها چکیده کامل
مسأله نازایی و ناباروری و پیامدهای آن در میان خانواد ه ها و به طور کلی، جوامع انسانی آن چنان ابعاد گسترده ای دارد که به نوبه خود جایی برای هیچ گونه شک و تردیدی باقی نمی گذارد. این پژوهش، در جستجوی پیامد های اجتماعی نازایی بر خانواده خواهد بود و بررسی این که این پیامد ها تا چه حد خانواد ههای نازا و بدون فرزند را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی می باشد. در این پژوهش از مطالعات کتابخانه ای استفاده شد و ابزار اصلی برای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری این تحقیق کلیه زنان نابارور شهر اصفهان که در سال ۱۳۹۸ به مرکز درمان ناباروری شهر اصفهان(واقع در خیابان مشتاق دوم) مراجعه کرده اند، می باشد. برای بدست آوردن نمونه معرف، از روش نمونه گیری به صورت در دسترس استفاده شد. حجم نمونه برآورد شده از فرمول کوکران با جامعه نامحدود در این پژوهش معادل 384 نفر می باشد. داده های مورد نیاز برای این تحقیق از طریق پرسش نامه محقق ساخته ، بدست آمده است.پایایی این پرسش نامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد و نتیجه نیز در مجموع بالاتر از 70/0 بوده است .تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS با ورژن 24 و AMOS با ورژن 24 انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل از روش های آمار توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) و در سطح آمار استنباطی از تحلیل عاملی تاییدی و روش مدل سازی معادلات ساختاری ( شاخص های برازش مطلق ، تطبیقی ، مقتصد ) استفاده شده است. بین مشکل ناباروری و مولفه های پیامدهای روانی (استرس ناباروری ، عزت نفس و خودکارآمدی) در زنان نابارور شهر اصفهان رابطه وجود دارد.
پرونده مقاله
هویت یکی از مسائل مهم فراروی بشر امروز به شمار می رود به طوری که مسئله کشف خودوهویت خویش برای افراد مختلف اهمیت بسزایی دارد. به طورکلی هویت عبارت است از آنچه باعث تمایز یک فرد از فرد دیگر می شود. با توجه به اهمیت موضوع در این پژوهش با استفاده از روش میدانی،تکنیک پیمایش چکیده کامل
هویت یکی از مسائل مهم فراروی بشر امروز به شمار می رود به طوری که مسئله کشف خودوهویت خویش برای افراد مختلف اهمیت بسزایی دارد. به طورکلی هویت عبارت است از آنچه باعث تمایز یک فرد از فرد دیگر می شود. با توجه به اهمیت موضوع در این پژوهش با استفاده از روش میدانی،تکنیک پیمایش و ابزار تحقیق پرسشنامه به دنبال پاسخ به این سؤال اصلی هستیم که چه رابطه ای بین ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی و هویت ملی وجود دارد؟جامعه آماری پژوهش حاضر شهر کرمانشاه می باشد که تعداد 384 نفر از شهروندان 18 سال به بالای این شهر به عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفته است.در جهت پاسخگویی به سؤال اصلی این پژوهش به بررسی و تحلیل ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی چون اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی، مشارکت اجتماعی، تعامل اجتماعی و آگاهی اجتماعی به عنوان متغیرهای مستقل و رابطه آن با هویت ملی به عنوان متغیر وابسته پرداخته شده است. نتایج تحقیق حاکی از ان است که میزان گرایش به هویت ملی در میان شهروندان شهر کرمانشاه بیش از حد متوسط می باشد و بین تمامی متغیرهای مستقل تحقیق با متغیر وابسته رابطه مثبت و مستقیم معناداری وجود دارد.، آگاهی اجتماعی، تعامل اجتماعی.
پرونده مقاله