بررسی شناخت تربیت فلسفی انسان از دیدگاه ملاصدرا
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمحسن فهیم 1 , سمیه عظیمی 2 , فاطمه دولت آبادی 3
1 - گروه الهیات، دانشکده حقوق، الهیات و معارف اسلامی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
2 - کارشناس ارشد گروه الهیات، دانشکده حقوق، الهیات و معارف اسلامی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
3 - دانشجوی دکتری شیعهشناسی دانشگاه ادیان و مذاهب قم
کلید واژه: نفس, تربیت, حکمت متعالیه, تربیت فلسفی,
چکیده مقاله :
تعلیم وتربیت اسلامی اهمیت ویژهای برای انسان قائل است که در راستای آن شناخت ابعاد وجودی انسان نیزتحقق مییابد، ازطرفی هدف اساسی فلسفه تربیت در انسان، تقویت و رشد کمال عقلانی است. پژوهش حاضربا روش توصیفی – تحلیلی، در صدد است با شناخت تربیت فلسفی از دیدگاه ملاصدرا، پاسخی برای تربیت انسان داشته باشد. زیرا آموزش تفکر و تربیت عقلانی و گسترش آن از مهمترین مبانی فلسفه است که موجب علوّ هر بنیانی است. تربیت در فلسفه یعنی رشد خرد بر اساس غایت فلسفه به گونهای که بتواند تحلیل و معنای درستی از زندگی داشته باشد، از آن جا که هدف از آفرینش انسان، تکامل و سعادت است نتایج بدست آمده ی آن نیز که تربیت عقلانی انسان با اتکاء به شناخت نفس است، امری لازم و ضروری است، زیرا از نگاه ملاصدرا کمال نفس منتهی شدن به نور الهی است.
The purpose of this paper is to show that the philosophy of education philosophy of Mulla Sadra be able to reply to educate humans. Because rational thinking education and training and the dissemination and expansion of the main foundations of the philosophy that science is the foundation.It is necessary, because in the eyes of Mulla Kamal breath lead to divine light. This article is a descriptive study is provided.
1- ابراهیمی دینانی، غلامحسین، (1368)، معاد از دیدگاه حکیم مدرسی زنوزّی، تهران، انتشارات حکمت.
2- ابنفارس، (2008)، معجم مقیابیس الغة، بیروت، طریق المکار.
3- احمدی، احمد، (1368)، اصول و روشهای تربیت در اسلام، تهران، واحد انتشارات نقش فرهنگ دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی.
4- ارشد ریاحی، علی، اسکندری، حمیدرضا، (1389)، «مراتب تکامل نفس از دیدگاه ملاصدرا»، مجله انسانپژوهی دینی، ش24، صص137-125.
5- الهبداشتی، علی، (1389)، «تربیت فلسفی جوان (معنا، اهداف و روشها)» در مجموعه مقالات چهاردهمین همایش حکیم ملاصدرا، ایران: انتشارات حکمت اسلامی صدرا، صص64-49.
6- امام خمینی، روحالله، (1386)، اربعین (شرح چهل حدیث)، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
7- پرویزی، مهری، (1389)، «حکمت متعالیه، الگوی تربیت فلسفی» در مجموعه مقالات منتخب چهاردهمین همایش حکیم ملاصدرا، ایران: انتشارات حکمت اسلامی صدرا، صص 380-3 67.
8- جوادی آملی، عبدالله، (1375) رحیق مختوم، ج1، قم، مرکز نشر اسراء.
9- حجتی، سیدمحمدباقر، (1376)، اسلام و تعلیم و تربیت، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
10- خسرونژاد، مرتضی، قمی، محسن، شریفانی، محمد (1387)، «نظریه حرکت جوهری پیامدهای فلسفی و تربیتی»، در فصلنامه اندیشه دینی، ش22، زمستان، صص112-91.
11- رهبر، محمدتقی، رحیمیان، محمدحسین، (1386)، آیین تزکیه، قم، بوستان کتاب.
12- زکوی، علی اصغر، (1384)، «تحلیلی از دیدگاه ابنسینا و ملاصدرا در مسئله حدوث نفس» در فصلنامه انجمن معارف اسلامی ایران، ش2، بهار، صص147-119.
13- سجادی، سید جعفر، (1375)، فرهنگ علوم فلسفی و کلامی، تهران، امیرکبیر.
14- فروغی، محمدعلی، (1388)، سیر حکمت در اروپا و حکمت سقراط و افلاطون، تهران، انتشارات هرمس.
15- کارکن بیرق، حبیب، (1389)، «تربیت فلسفی جوان امروز با تأکید بر آموزههای فلسفی حکمت متعالیه» در مجموعه مقالات منتخب چهاردهمین همایش حکیم ملاصدرا، ایران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا، صص232-211.
16- ملاصدرا، (1391)، اسفار، ج1،
17- ملاصدرا، (1391)، اسفار، ج8،
18- ملکی، حسن، (1389)، تعلیم و تربیت اسلامی، تهران، عابد.
19- نوروزی، رضاعلی، بابازاده، طاهره، (1389)، «پیامدهای تربیتی نفس از منظر ملاصدرا»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی اندیشه نوین دینی، ش23، صص112-91.
20- نیکزاد، محمود، (1381)، کلیات فلسفه تعلیم و تربیت، تهران، انتشارات کیهان.
_||_