بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر برگرایش جوانان شهر اهواز به هویت ملی با تأکید بر استفاده از شبکههای غیر ایرانی ماهواره و سایتهای اینترنتی
محورهای موضوعی : علوم اجتماعی
کلید واژه: هویت ملی, اینترنت, هویت, جوانان, عوامل اجتماعی, اهواز, عوامل فرهنگی, ماهواره,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر که با هدف بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر برگرایش جوانان شهر اهواز به هویت ملی با تأکید بر استفاده از شبکههای غیر ایرانی ماهواره و سایتهای اینترنتی است، از نظر نوع هدف یک بررسی کاربردی، از نظر وسعت پهنانگر، از نظر دامنه خرد و از نظر زمانی یک بررسی مقطعی است. روش تحقیق در این پژوهش روش میدانی با استفاده از تکنیک پیمایش، و ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه است. همچنین حجم نمونه در این تحقیق 383 نفر است. پژوهش حاضر بر اساس تئوریهای مختلف از جمله مارکس، گیدنز، کاستلز،هابرماس و مارشیا به دنبال بررسی ارتباط بین متغیرهایی چون شبکههای تلویزیونی خارجی، سایتهای خارجی اینترنت، احساس محرومیت، دینداری، مشارکت اجتماعی، پایگاه اقتصادی – اجتماعی، وضعیت تأهل، سن و جنس به عنوان متغیرهای مستقل و گرایش به هویت ملی به عنوان متغیر وابسته است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین استفاده از شبکههای تلویزیونی خارجی (ماهواره)، استفاده از سایتهای خارجی اینترنت، احساس محرومیت، دینداری، مشارکت اجتماعی، جنس و وضعیت تأهل و میزان گرایش به هویت ملی ارتباط وجود دارد. اما بین متغیرهای پایگاه اقتصادی – اجتماعی و سن با گرایش به هویت ملی ارتباط معناداری مشاهده نشد.
This study aimed to investigate the social and cultural factors affecting the attitudes of young people in Ahwaz national identity on the use of networks of foreign satellite and Internet sites, the objective of a study on the use, the scope extensive, range of micro and the timing is a cross-sectional study. The research method used survey method of scrolling techniques, and tools for data collection questionnaire. The sample size in this study, 383 people. This study is based on different theories of Marx, Giddens, Castells, Habermas and Marshya to examine the relationship between variables such as television networks, external, external sites Internet, a sense of deprivation, religious, social participation, economic status - social, marital status, age and sex as independent variables and the dependent variable is the national identity. The results indicate that the use of foreign television networks (satellite), the use of external Internet sites, feelings of deprivation, religious, social participation, gender and marital status, and national identity there. But between the variables socio - economic and age no significant relationship with national identity.
_||_