بررسی و شناسایی الگوهای ذهنی درزمینه سواد رسانه ای دیپلماتیک
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیبیتا بابایی راد 1 , زهرا خرازی 2 , محمد سلطانی فر 3
1 - گروه علوم اجتماعی،دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر،شوشتر،ایران
2 - گروه علوم ارتباطات اجتماعی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد واحد علوم وتحقیقات تهران،تهران ایران
3 - گروه علوم ارتباطات اجتماعی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد واحد علوم وتحقیقات تهران، ایران
کلید واژه: دیپلماسی رسانه ای, واژگان کلیدی: سواد رسانه ای, روش کیو. الگوی ذهنی,
چکیده مقاله :
سواد رسانهای مفهومی است که مهارتها و قابلیتهای مورد نیاز برای پیشرفت را همراه با استقلال و آگاهی، در فضای ارتباطی دیجیتال و رسانههای نوین چند منظوره جامعه اطلاعاتی تشریح میکنند. این پژوهش به بررسی و کشف شاخصهای موثر در ارتقای سواد رسانهای دیپلماتیک میپردازد. در این راستا با به کارگیری روششناسی کیو به دنبال استخراج الگوهای مهم ذهنی که برگرفته از شاخصها و گویههای انتخاب شده از صاحبنظران و خبرگان و فعالان در حوزه علوم ارتباطات و علوم سیاسی بود. بر این اساس بعد از مطالعه ادبیات موضوع و مصاحبه با چند تن از خبرگان نونه کیو انتخاب شد. نتایج دسته بندی گویهها نشان داد که در نهایت 46 گویه فضای گفتمان را پوشش میدهند که بر روی گروه نمونه 26 نفری و با استفاده از نمودار توزیع اختیاری کیو مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل عاملی کیو نشان داد که میتوان سه الگوی ذهنی را شناسایی کرد که در کل در حدود 85 درصد از واریانس را تبیین کردند. اهمیت و اولویت بندی این الگوها میتواند در راستای پیشبرد اهداف ارتقای سواد رسانهای مد نظر صاحبنظران و متولیان امر سواد رسانه ای در حوزه سیاست خارجی قرا ر گیرد.
Media literacy is a concept that describes the skills and capabilities needed to advance with autonomy and awareness, in the digital communication space, and the multifunctional multimedia news media. This research explores and identifies effective indicators for promoting diplomatic media literacy. In this regard, using Qi's methodology, he sought the extraction of important mental patterns derived from selected indicators from the experts and activists in the field of communications science and political sciences. On this basis, after studying the subject literature and interviewing several of the experts, Nune Kyu was selected. The results of the categorization showed that finally, 46 items covered the discourse space, which were examined on a sample of 26 people using the optional Qi distribution chart. QW's analysis showed that three subjective patterns can be identified, which in total explained about 85% of the variance. The importance and prioritization of these patterns can be used to promote the goals of media literacy aimed at media literacy practitioners and policymakers in the field of foreign policy.
_||_