تحلیل رضایتمندی مشتریان شرکتهای صنایع غذایی استان گیلان بر اساس مدیریت زنجیره تامین
ایدا زمانی
1
(
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
)
غلامرضا معمارزاده طهران
2
(
دانشیار و هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
)
محمود البرزی
3
(
دانشیار و هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
)
کتایون پورمهدی
4
(
استادیار و هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
)
کلید واژه: ارتباطات, وابستگی, رضایت, اعتماد, تعهد, همکاری, انطباق,
چکیده مقاله :
درعصر رقابتی کنونی، شرکتها به منظور کسب مزیت رقابتی و ارتقای موقعیت بازار می بایست بر قابلیتها و منابع کلیدی خود تمرکز نمایند. در واقع رقابت پذیری شرکتهای تولیدی بر توسعه شایستگی های آنها متکی است . در این میان مدیریت زنجیره تامین به عنوان ابزاری قدرتمند جهت ارتقای رشد شرکتها ،کاهش هزینه ها تسهیل توزیع و افزایش رضایت مشتری در نظر گرفته می شود. در این تحقیق کیفیت روابط زنجیره تامین که ابعاد آن شامل ارتباطات، همکاری، تعهد، وابستگی، انطباق و اعتماد می باشد. به عنوان یکی از فرآیندهای اصلی مدیریت زنجیره تامین قرار گرفته است و همچنین رضایت مشتری که یکی از معیارهای مهم برای سنجش کیفیت قلمداد میگردد به عنوان متغیر وابسته تحقیق لحاظ شده است. روش تحقیق توصیفی – پیمایشی و از نوع کاربردی است. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه استفاده گردیده است. و از طریق آزمونی پیرسون رابطه بین دو متغیر مورد بررسی قرار گرفت تحلیل داده های مربوط به 30 تامین کننده شرکتهای صنایع غذایی نشان می دهند که از ابعاد بیشترین بعدی که با رضایت مشتری رابطه دارد ارتباطات وابستگی می باشد در انتها مشخص گردید مدیریت زنجیره تامین صنعت مواد غذایی با رضایت مشتری رابطه مستقیم دارد.
چکیده انگلیسی :
In the current competitive environment, companies must focus on their capabilities and resources in order to gain competitive advantage and market positioning. Indeed, the competitiveness of manufacturing companies relies on the development of their competencies. In the meantime, supply chain management is considered as a powerful tool for promoting company growth, reducing costs, facilitating distribution and increasing customer satisfaction. In this research, the quality of supply chain relationships, which include communications, collaboration, commitment, dependency, compliance, and trust. As one of the main processes of supply chain management, customer satisfaction is considered as an important criterion for measuring quality as a dependent variable of the research. The research method is descriptive-survey and of applied type. A questionnaire was used to collect data. And through Pearson's test, the relationship between the two variables was analyzed. Analysis of data from 30 suppliers of food industry companies showed that the next dimensions that are related to customer satisfaction is dependency communication. Finally, the management of the supply chain of the industry Textile has a direct relationship with customer satisfaction.
_||_