شناسایی سیاستگذاری جامعه شناختی توسعه کارآفرینی دولتی در ایران
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمحمدمرتضی جوادی 1 , سید مهدی الوانی 2 , محسن رضایی میرقائد 3 , مرتضی موسی خانی 4 , پرهام عظیمی 5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران(نویسنده مسئول)
3 - دانشیار، گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه امام حسین (ع)، تهران، ایران.
4 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین ، قزوین، ایران
5 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین ، قزوین، ایران
کلید واژه: کارآفرینی, توسعه کارآفرینی, سیاستگذاری جامعه شناختی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر شناسایی سیاستگذاری جامعه شناختی توسعه کارآفرینی دولتی در ایران می باشد. روشی که در این تحقیق مورد استفاده قرار میگیرد، روش تحقیق کیفی است. در این مطالعه بر اساس مطالعات کتابخانهای و سپس مصاحبههای تخصصی به شناسایی سیاستگذاری جامعه شناختی توسعه کارآفرینی دولتی مبادرت شده است. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و خبرگان نظری است. برای نمونهگیری در بخش کیفی از روشهای غیراحتمالی و به صورت هدفمند استفاده شد. فرایند نمونهگیری تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت و در نهایت 11 خبره در این مرحله شرکت کردند. روشهای تجزیه و تحلیل دادهها مدلسازی ساختاری میباشد. روش پژوهش مقطعی و شیوه پژوهش گرندد تئوری می باشد. نتایج نشان داد با مقولهبندی و دستهبندی معیارهای نهایی، تعداد 9 مقوله اصلی و تعداد 44 مقوله برای شناسایی شاخص های سیاستگذاری توسعه کارآفرینی دولتی در ایران حاصل گردید. مقولههای مذکور در 6 پارادایم به نامهای شرایط زمینهای، شرایط علی، پدیده محوری، راهبردها و اقدامات، شرایط مداخلهگر و پیامدها دستهبندی شدند. در ادامه روند پژوهش، با اجرای تکنیک دلفی فازی در 2 راند مبادرت به غربالگری و اعتبارسنجی معیارهای حاصل از تحلیل کیفی پژوهش ورزیده شد. در این مرحله 43 معیار بر اساس دیدگاه 11 خبره مورد ارزیابی قرار گرفت و در دور دوم هیچ معیاری حذف نشد که این خود نشانهای برای پایان راندهای دلفی بوده و تکنیک دلفی پس از 2 راند، خاتمه یافت.
The aim of this study is to identify the sociological policy of state entrepreneurship development in Iran. The method used in this research is qualitative research method. In this study, based on library studies and then specialized interviews, the sociological policy of government entrepreneurship development has been identified. The statistical population includes academic experts and theoretical experts. Non-probability and purposeful methods were used for sampling in the qualitative part. The sampling process continued until theoretical saturation was achieved and finally 11 experts participated in this stage. Methods of data analysis include grounded theory and structural modeling. The results showed that by categorizing and categorizing the final criteria, 9 main categories and 44 categories were obtained to identify the indicators of government entrepreneurship development policy in Iran. These categories were categorized into six paradigms: contextual conditions, causal conditions, pivotal phenomena, strategies and actions, intervening conditions, and consequences. Following the research process, by performing the fuzzy Delphi technique in 2 rounds, the criteria obtained from the qualitative analysis of the research were screened and validated. At this stage, 43 criteria were evaluated based on the views of 11 experts, and in the second round, no criteria were eliminated, which was a sign for the end of Delphi rounds, and the Delphi technique ended after 2 rounds.
_||_