طراحی و اعتبار بخشی الگوی مدیریت غیر متمرکز در مدارس متوسطه
مجتبی ابراهیمی
1
(
دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.
)
نادر سلیمانی
2
(
دانشیار و مدیر گروه رشته مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.
)
حمید شفیع زاده
3
(
.
)
کلید واژه: اعتبار سنجی, مدرسه, نظام آموززش و پرورش, غیر متمرکز, مدیریت غیر متمرکز,
چکیده مقاله :
در نظام برنامه ریزی درسی متمرکز، معمولاً برنامۀ درسی را نهاد مرکزی تهیه می کند و مناطق و مدارس به اجرای وفادارنۀ آن ملزم می باشند. و تمامی اختیارات به سطوح پایین تر واگذار می شود و هر یک از واحدها آزادی و اختیار عمل دارند. در این تحقیق هدف بررسی طراحی و اعتبار بخشی الگوی مدیریت غیر متمرکز در مدارس متوسطه می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده می شود. در آمار توصیفی از شاخص های گرایش مرکزی (میانگین، میانه، نما) و شاخص های پراکندگی (انحراف معیار و واریانس) محاسبه گردیده و جداول و نمودارهای مربوطه ترسیم می گردد و نیز شاخص های دموگرافیک (سن، تحصیلات، جنسیت) بررسی می شود و برای بررسی سؤال های پژوهش ابتدا آزمون کلموگروف-اسمیرنف (نرمال بودن) انجام می شود و در صورتی که داده ها نرمال (پارامتریک) بود از آزمون T تک نمونه و اگر داده ها ناپارامتریک (غیرنرمال) بود از روش های آماری دو جمله ای با استفاده از نرم افزار 24 SPSS انجام می گیرد. . نتایج حاصله از مقاله اشاره به این دارد که مدیریت مدرسه محوری می تواند ابزاری اثر بخش بر فائق آمدن بر نارسایتهای مدرسه و تغییر و تحول در امر یاددهی و یادگیری باشد. کاربست با استقرار مدل مدیریت مدرسه محوری، و توزیع امر تصمیم گیری و اختیارات گروهی و مشارکتی از این طریق یکی از سفارشات دین اسلام است که عملاً می توان آنرا در مدارس جامعه عملیاتی نمود.
چکیده انگلیسی :
In the centralized curriculum system, the curriculum is usually provided by the central institution, and regions and schools are required to implement its mandate. And all powers are left to lower levels, and each unit has freedom and discretion. The purpose of this research is to study the design and validation of decentralized management model in secondary schools. For analyzing data, descriptive and inferential statistics are used. In descriptive statistics, central tendencies (mean, median, faces) and dispersion indices (standard deviation and variance) are calculated and the tables and graphs are mapped and demographic indicators (age, education, gender) are examined. In order to study the research questions, Kolmogorov-Smirnov test (normalization) was performed first, and if the data were normal (parametric), one sample of T test and if the data were nonparametric, then binomial statistical methods It uses SPSS 24 software. . The results of the article point to the fact that school-centered management can be a powerful tool for overcoming school failures and changing learning and learning. By implementing a school-based management model, and distributing decision-making and group and participatory authority, this is one of the orders of the Islamic religion, which can be practically implemented in community-based schools.
_||_