تاثیر مدیریت آموزشی مبتنی بر روابط انسانی در افزایش کارایی دبیران دبیرستانهای دولتی پسرانهی آموزش و پرورش استان لرستان 97- 1396
ابراهیم پورحسینی
1
(
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد
)
کلید واژه: روابط انسانی, مدیریت آموزشی, کارایی دبیران,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر از یک پژوهش میدانی استخراج گردید که با هدف تاثیر مدیریت آموزشی مبتنی بر روابط انسانی در افزایش کارایی دبیران دبیرستانهای دولتی پسرانهی آموزش و پرورش استان لرستان 97- 1396 به صورت کاربردی و با روش توصیفی - همبستگی انجام گرفت. جامعهی آماری شامل کلیهی دبیران دبیرستانهای دولتی پسرانه دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان به تعداد 1597 نفر بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 310 از دبیران به عنوان نمونه آماری تعیین و با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای و طبقهای به شیوهی تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهی استاندارد سنجش مهارت روابط انسانی مدیران آموزشی سرلک (1390) با پایایی 88/0 و کارایی کارکنان دانشفرد و محجوب (1388) با پایایی 71/0 از طیف لیکرت بود. در تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی نمودار و جدول برای دادههای جمعیتشناختی و برای سنجش فرضیهها از آزمونهای استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطهی معناداری بین مدیریت آموزشی مبتنی بر روابط انسانی در افزایش کارایی دبیران دبیرستانهای دولتی پسرانهی آموزش و پرورش استان لرستان مشاهده شد و همچنین رابطهی معناداری بین ابعاد مدیریت آموزشی مبتنی بر روابط انسانی در افزایش کارایی دبیران دبیرستانهای دولتی پسرانهی آموزش و پرورش استان لرستان مشاهده شد. مولفههای مدیریت آموزشی مبتنی بر روابط انسانی (درک همدلانه، حرمت انسانی و تصمیمگیری مشارکتی) به میزان 5/20% بر افزایش کارایی دبیران دبیرستانهای دولتی پسرانهی آموزش و پرورش استان لرستان نقش داشته و بقیه به عوامل دیگر بستگی دارد.
چکیده انگلیسی :
The present paper was extracted from a field research that was conducted with the aim of the effect of human-based education management on increasing the efficiency of high school teachers of the male-headed state schools of Lorestan province during the period of 1396-97. The descriptive-correlation method was applied. The statistical population of the study included all secondary school high school boys in the second level of education in Lorestan province in 1597 people. Using Krejcy and Morgan tables, 310 teachers were selected as a statistical sample and were selected by stratified random sampling with multi-stage cluster sampling. The research instrument consisted of a standard questionnaire for measuring the human interpersonal skills of the curriculum directors (2011) with a reliability of 0.88, and the efficiency of the staff of Science and Technology (2009) with a reliability of 0.71 from Likert scale. In analyzing the data, descriptive indices of the chart and table were used for demographic data and Pearson correlation coefficient and stepwise regression were used to measure the hypotheses. The results showed that there was a significant relationship between educational management based on human relationships in increasing the efficiency of high school teachers in boys 'public education in Lorestan province. Also, there was a significant relationship between the dimensions of educational management based on human relationships in increasing the efficiency of high school teachers in boys' Lorestan was observed. The components of educational management based on human relationships (empathic understanding, human dignity and participatory decision making) of 20.5% increase the efficiency of high school teachers in boys' education in Lorestan province, and the rest depends on other factors.
_||_