تحلیل جامعه شناختی میزان امید به زندگی دانش اموزان بر اساس هوش معنوی
محورهای موضوعی : علوم اجتماعینجف طهماسبی پور 1 , زهرا رفیعی یزد 2
1 - استادیارو عضوهیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید رجایی تهران
2 - کارشناس ارشد مشاوره از دانشگاه شهید رجایی
کلید واژه: هوش معنوی, زندگی, امید,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه ابعاد هوش معنوی با ابعاد امید به زندگی دردانش آموزان انجامشده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر تهران بود. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. متغیرهای پژوهش با استفاده از پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2008)، مقیاس امیدواری اشنایدر (1991) موردسنجش قرار گرفتند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (رگرسیون چند متغیره و همبستگی کانونی) استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین مولفه های هوش معنوی با متغیرهای امید به زندگی رابطه مثبت وجود دارد. همچنین هوش معنوی در تحلیل کانونی، در کانون اول 26 درصد و در کانون دوم 5/2 درصد واریانس متغیرهای امید به زندگی را تبیین نمود. تحلیل رگرسیون برای مؤلفههای هوش معنوی نشان داد که است 4/17 درصد از واریانس امید به زندگی را متغیرهای آگاهی متعالی، تولید معنای شخصی و بسط حالت هشیاری باهم بهطور مشترک تبیین میکنند. با توجه به نقش هوش معنوی در امید به زندگی پیشنهاد میشود که آموزش هوش معنوی برای دانش آموزان موردتوجه قرار گیرد.
The present study investigated the relationship between spiritual intelligence and life expectancy among students. The study was a descriptive and correlational research. The population included all high school female students in Tehran province. Using Cochran formula, 384 students were selected as the sample through multi-step cluster random sampling. The instruments included King Spiritual Intelligence Questionnaire (2008), Hope Scale Schneider (1991) .The data was analyzed through descriptive and inferential statistics (multivariate regression and canonical correlation). The results showed that there is a positive relationship between the spiritual intelligence and life expectancy. Also, through Canonical analysis, it was showed that spiritual intelligence explained 26% and 2.5% of variance in life expectanc respectively. Regression analysis of spiritual intelligence components showed that transcendental consciousness, personal meaning generation, and expanded state of consciousness all together explained 17.4 % of variance in life expectancy. Due to the important role of spiritual intelligence in life expectancy. it is suggested that spiritual intelligence training for students be taken into account.
_||_